تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803128199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مركز هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي؛ مراكز هم انديشي اساتيد، بازوي تحقق رسالت‌هاي دانشگاه هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: رئيس مركز هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي؛ مراكز هم انديشي اساتيد، بازوي تحقق رسالت‌هاي دانشگاه هستند


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز:مقام معظم رهبري دهه چهارم انقلاب را دهه پيشرفت و عدالت ناميد‌ه‌اند و دانشگاه ها با ايفاي رسالت دانشي (پيشرفت) و فرهنگي (عدالت) مي‌توانند از نهاد‌هاي پيشتاز براي تحقق اين مهم در جامعه باشند، در اين ميان مراكز هم انديشي اساتيد بازوي‌هاي تحقق رسالت‌ هاي دانشگاه هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران"ايسكانيوز"رئيس مركز هم انديشي اساتيد كه در هشتمين نشست دبيران شوراي هم انديشي كشور در مشهد مقدس سخن مي‌گفت با بيان اين مطلب و اشاره به اينكه مسأله "دانش و رفتار" يا "علم و عمل" از ديرباز در ذهن فيلسوفان و متفكران مطرح بوده است، گفت: جدايي ساحت علم و عمل از زمان ارسطو شكل مي‌گيرد و درعصر مدرنيته به اوج خود مي‌رسد اما با اين همه افلاطون به عينيت علم و عمل اعتقاد دارد. او معتقد است علم حقيقي، نفس انسان را به حقيقت و مثل رهنمون مي‌شود و كسي كه بر اثر نفس به خير دست يابد عامل خير مي‌شود.
وي واژه فرهنگ را بر گرفته از "تربيت" در فلسفه افلاطون دانست و گفت: از زاويه ديد افلاطون تربيت دوشاخه ادب درس و ادب نفس را در بر مي‌گيرد اما اين دو از هم جدا نيستند.
دكتر فلاح رفيع گفت: فرهنگ واژه اي است كه بار معنايي بلندي دارد، البته ما امروز از واژه "آموزش و پرورش" استفاده مي‌كنيم كه از زاويه اي بر فرهنگ ارجحيت دارد و با روح حاكم بر زمانه سازگارتر است. از طرف ديگر بايد گفت ساخت "تربيت" با پرورش متفاوت است. پرورش جايي اتفاق مي‌افتد كه پرورنده از قدرت و تسلط بر پرورش شونده برخور دارد است، در حالي كه مربي فاقد اين توانايي است. از اين نظر پرورش مهم تر و مقدم بر آموزش است اما متأسفانه در آموزش و پرورش اين دو مقوله را از هم جدا كرده‌اند و آموزش را بر پرورش مقدم دانسته‌اند.
وي در ادامه با طرح اين سوال كه امروز رسالت دانشگاه چيست، گفت: دانشگاه دو رسالت كلي درحوزه "دانش" و "فرهنگ" دارد. محور رسالت دانشگاه در عرصه دانش مبتني بر داده‌هاي علمي و تئوريك است. اما اين رسالت در حوزه فرهنگ، انسان را با هم ابعادش (بينش، احساسات، عواطف و ارزش‌ها) در بر مي‌گيرد.
دكتر فلاح رفيع، توليد، انتقال و مصرف را سه مؤلفه دانشگاه در عرصه دانش دانست و گفت: مهم ترين عنصر در توليد دانش ايجاد سوال است، چرا كه بدون طرح سوال نمي‌توان به دانش دست يافت، از اين نقطه نظر مهم ترين مسأله در دانشگاه ‌هاي ما توليد سوال است، اما گام بعدي ما در اين زمينه رفتن به سراغ پاسخ ‌ها است. رسالت دانشگاه در اين حوزه يافتن پاسخ‌ هاي درست براي سوالات طرح شده است. گام ديگر سازماندهي سوالات به همراه پاسخ ها در يك نظام يكپارچه و منسجم است، چرا كه توليد علم زماني اتفاق مي‌افتد كه سوالات و پاسخ‌ها در يك ساختار منسجم كنار هم قرارگيرند.
رئيس مركز هم انديشي اساتيد در ادامه گام بعدي دانشگاه را تلاش در جهت انتقال علم دانست و گفت: استادان با ابزار مقالات، كتاب‌ها، فيلم‌ها، رسانه‌ها و هنر، علم توليد شده را اشاعه مي‌دهند.
دكتر فلاح رفيع با بيان اين كه در ديدگاه افلاطون تئوري عين عمل و عمل عين تئوري است، گفت: افلاطون معتقد است فيلسوف كسي است كه مراتب عمل را طي كرده باشد. در يونان باستان فيلسوف واقعي عارف بود و مطابق با نظريه سياسي افلاطون حكيمان بايستي حاكم بودند و حاكمان، حكيم. امروز نيز جهان بعد از قرن‌ها از ارسطو رويگردان شده و به سمت افلاطون روي آورده است. انديشمندان غربي امروز معتقدند آينده علم از آن افلاطون و عارفان است، چرا كه ارسطو زميني اما افلاطون آسماني مي‌انديشيد. از طرفي جرقه‌هاي گرايش به معنويت در جهان ورود به دوره تفكر افلاطون را به ما گوشزد مي‌كند.
وي كاربردي كردن حوزه علم را رسالت مهم دانشگاهي دانست و گفت: تمدن زماني شكل مي‌گيرد كه علم كاربردي شود در همه حوزه هاي زندگي ازجمله اقتصاد، صنعت، مديريت، سياست، اخلاق و عرفان نمود پيدا كند. از اين نظر دانشگاه تمدن ساز دانشگاهي است كه بتواند علم را از لاي كتاب ها و كلامه ها به ساحت جامعه بياورد. دانشگاه ايده‌آل، دانشگاهي است كه مولد، پيشرفته و تمدن ساز باشد.
رئيس مركز اهم انديشي اساتيد، فرهنگ را نمود خارجي و عيني روح حاكم بر جامعه دانست و گفت: در يك جامعه اسلامي وقتي روح اسلام حاكم شد مي‌توانيم ادعا كنيم برمبناي فرهنگ اسلامي رفتار كنيم، از طرف ديگر بايد بپذيريم دانشگاه نفش بزرگي در اين فرهنگ سازي دارد.
وي با بيان اين كه دانشگاه زماني مي‌تواند به رسالت خود جامه علم بپوشاند كه بتواند فرهنگ را دگرگون كند، گفت: ما زماني مي‌توانيم از روح اسلامي حاكم بر مناسبات جامعه سخن بگوييم كه در بعد بينش بتوانيم انسان‌هاي خدا محور تربيت كنيم. انسان‌هايي كه انديشه عميق ديني دارند و نسبت به تحولات سياسي، منطقه‌اي و بين المللي و مهم تر از آن به انديشه سياسي اسلام و گذشته تاريخي كشور آگاهي و اشراف دارند. انسان‌هاي حقيقت جو و با نشاط، مشاركت جو، پرتلاش، منضبط و مولد كه در مدار معنويت گرايي و نوع دوستي حركت مي‌كنند. دانشگاه هاي ما وظيفه دارند چنين انسان‌هايي را تربيت كنند.
دكتر فلاح رفيع مسئوليت‌هاي مركز اهم انديشي اساتيد را معطوف به دو بخش تأثير گذاري و تأثيرپذيري دانست و گفت: مقام معظم رهبري در اين باره تأكيد دارند كه استادان هم مي‌توانند به معرفت ديني شان بيفزايند و هم با مشاركت جويي براي نظام تصميم سازي كنند، كه اين مهم مي‌تواند با نياز سنجي، مسأله يابي، تحليل، رسيدن به پاسخ و انتقال و كار بردي كردن دانش محقق مي‌شود.
رئيس مركز هم انديشي اساتيد، آسيب شناسي فرهنگ، پاسخ يابي با استفاده از خرد جمعي و تلاش براي ايجاد جريان‌هاي فرهنگي را وظايف اين مركز در عرصه فرهنگ دانست و گفت: مركز هم انديشي اساتيد مي‌تواند با برگزاري نشست‌ها، اردوها و كارگاه ها مسئوليت‌هاي خود را در اين زمينه انجام دهد.
دكتر فلاح رفيع گفت: متأسفانه امروز جو حاكم بر دانشگاه هاي ما بيشتر مبتني بر تأثيرپذيري است، درحالي كه دانشگاه فعال اسلامي بايد نقش تأثير گذاري‌اش را ايفا كند. از اين نظر مراكز هم انديشي با تضارب آرا، تأمل در انديشه ‌ها و تبديل هم انديشي به فرهنگ و سنت حسنه مي‌توانند بستر هاي ايجاد چنين دانشگاهي را فراهم نمايند.

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن