واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس مركز همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي: مراكز همانديشي اساتيد، بازوي تحقق رسالتهاي دانشگاه هستند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
رييس مركز هم انديشي اساتيد گفت: مقام معظم رهبري دهه چهارم انقلاب را دهه پيشرفت و عدالت ناميدهاند، دانشگاهها با ايفاي رسالت دانش (پيشرفت) و فرهنگي (عدالت) ميتوانند از نهادهاي پيشتاز در جهت تحقق اين مهم در جامعه باشند. در اين ميان مركز هم انديشي اساتيد بازوهاي تحقق رسالتهاي دانشگاه هستند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا به نقل از مركز اطلاعرساني نهاد، دكتر فلاح رفيع كه در هشتمين نشست دبيران شوراي هم انديشي كشور در مشهد مقدس سخن ميگفت با بيان اين كه مسأله "دانش و رفتار" يا "علم و عمل" از ديرباز در ذهن فيلسوفان و متفكران مطرح بوده است، گفت: جدايي ساحت علم و عمل از زمان ارسطو شكل ميگيرد و درعصر مدرنيته به اوج خود ميرسد، اما با اين همه افلاطون به عينيت علم و عمل اعتقاد دارد. او معتقد است علم حقيقي، نفس انسان را به حقيقت و مثل رهنمون ميشود و كسي كه بر اثر نفس به خير دست يابد عامل خير ميشود.
وي واژه فرهنگ را برگرفته از "تربيت" در فلسفه افلاطون دانست و گفت: از زاويه ديد افلاطون تربيت دوشاخه ادب درس و ادب نفس را در بر ميگيرد اما اين دو از هم جدا نيستند.
فلاح رفيع گفت: فرهنگ واژهاي است كه بار معنايي بلندي دارد، البته ما امروز از واژه "آموزش و پرورش" استفاده ميكنيم كه از زاويهاي بر فرهنگ ارجحيت دارد و با روح حاكم بر زمانه سازگارتر است. از طرف ديگر بايد گفت ساخت "تربيت" با پرورش متفاوت است. پرورش جايي اتفاق ميافتد كه پرورنده از قدرت و تسلط بر پرورش شونده برخوردار است، در حالي كه مربي فاقد اين توانايي است. از اين نظر پرورش مهمتر و مقدم بر آموزش است اما متأسفانه در آموزش و پرورش اين دو مقوله را از هم جدا كردهاند و آموزش را بر پرورش مقدم دانستهاند.
وي در ادامه با طرح اين سوال كه امروز رسالت دانشگاه چيست؟ گفت: دانشگاه دو رسالت كلي درحوزه "دانش" و "فرهنگ" دارد. محور رسالت دانشگاه در عرصه دانش مبتني بر دادههاي علمي و تئوريك است. اما اين رسالت در حوزه فرهنگ، انسان را با همه ابعادش (بينش، احساسات، عواطف و ارزشها) در برميگيرد.
فلاح رفيع، توليد، انتقال و مصرف را سه مؤلفه دانشگاه در عرصه دانش دانست و گفت: مهمترين عنصر در توليد دانش ايجاد سوال است، چراكه بدون طرح سوال نميتوان به دانش دست يافت، از اين نقطه نظر مهم ترين مسأله در دانشگاههاي ما توليد سوال است، اما گام بعدي ما در اين زمينه رفتن به سراغ پاسخها است. رسالت دانشگاه در اين حوزه يافتن پاسخهاي درست براي سوالات طرح شده است. گام ديگر سازماندهي سوالات به همراه پاسخها در يك نظام يكپارچه و منسجم است، چرا كه توليد علم زماني اتفاق ميافتد كه سوالات و پاسخها در يك ساختار منسجم كنار هم قرارگيرند.
رئيس مركز همانديشي اساتيد در ادامه گام بعدي دانشگاه را تلاش در جهت انتقال علم دانست و گفت: استادان با ابزار مقالات، كتابها، فيلمها، رسانهها و هنر، علم توليد شده را اشاعه ميدهند.
فلاح رفيع با بيان اين كه در ديدگاه افلاطون تئوري عين عمل و عمل عين تئوري است، گفت: افلاطون معتقد است فيلسوف كسي است كه مراتب عمل را طي كرده باشد. در يونان باستان فيلسوف واقعي عارف بود و مطابق با نظريه سياسي افلاطون حكيمان بايستي حاكم بودند و حاكمان، حكيم. امروز نيز جهان بعد از قرنها از ارسطو رويگردان شده و به سمت افلاطون روي آورده است. انديشمندان غربي امروز معتقدند آينده علم از آن افلاطون و عارفان است، چرا كه ارسطو زميني اما افلاطون آسماني ميانديشيد. از طرفي جرقههاي گرايش به معنويت در جهان ورود به دوره تفكر افلاطون را به ما گوشزد ميكند.
وي كاربردي كردن حوزه علم را رسالت مهم دانشگاهي دانست و گفت: تمدن زماني شكل ميگيرد كه علم كاربردي شود در همه حوزه هاي زندگي ازجمله اقتصاد، صنعت، مديريت، سياست، اخلاق و عرفان نمود پيدا كند. از اين نظر دانشگاه تمدن ساز دانشگاهي است كه بتواند علم را از لاي كتابها و كلمهها به ساحت جامعه بياورد. دانشگاه ايدهآل، دانشگاهي است كه مولد، پيشرفته و تمدن ساز باشد.
وي با بيان اين كه دانشگاه زماني ميتواند به رسالت خود جامه علم بپوشاند كه بتواند فرهنگ را دگرگون كند، گفت: ما زماني ميتوانيم از روح اسلامي حاكم بر مناسبات جامعه سخن بگوييم كه در بعد بينش بتوانيم انسانهاي خدامحور تربيت كنيم. انسانهايي كه انديشه عميق ديني دارند و نسبت به تحولات سياسي، منطقهاي و بين المللي و مهم تر از آن به انديشه سياسي اسلام و گذشته تاريخي كشور آگاهي و اشراف دارند. انسانهاي حقيقتجو و با نشاط، مشاركتجو، پرتلاش، منضبط و مولد كه در مدار معنويتگرايي و نوع دوستي حركت ميكنند. دانشگاههاي ما وظيفه دارند چنين انسانهايي را تربيت كنند.
فلاح رفيع مسئوليتهاي مركز همانديشي اساتيد را معطوف به دو بخش تأثيرگذاري و تأثيرپذيري دانست و گفت: مقام معظم رهبري در اين باره تأكيد دارند كه استادان هم ميتوانند به معرفت دينيشان بيفزايند و هم با مشاركتجويي براي نظام تصميمسازي كنند، كه اين مهم ميتواند با نيازسنجي، مسألهيابي، تحليل، رسيدن به پاسخ و انتقال و كاربردي كردن دانش محقق ميشود.
رئيس مركز همانديشي اساتيد، آسيبشناسي فرهنگ، پاسخيابي با استفاده از خرد جمعي و تلاش براي ايجاد جريانهاي فرهنگي را وظايف اين مركز در عرصه فرهنگ دانست و گفت: مركز همانديشي اساتيد ميتواند با برگزاري نشستها، اردوها و كارگاهها مسئوليتهاي خود را در اين زمينه انجام دهد.
فلاح رفيع گفت: متأسفانه امروز جو حاكم بر دانشگاههاي ما بيشتر مبتني بر تأثيرپذيري است، درحالي كه دانشگاه فعال اسلامي بايد نقش تأثيرگذارياش را ايفا كند. از اين نظر مراكز هم انديشي با تضارب آرا، تأمل در انديشهها و تبديل همانديشي به فرهنگ و سنت حسنه ميتوانند بسترهاي ايجاد چنين دانشگاهي را فراهم نمايند.
انتهاي پيام
دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]