تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815567267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/خشكسالي چالش روستائيان كرمان/ سونامي خاموش در كوير مي تازد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/خشكسالي چالش روستائيان كرمان/ سونامي خاموش در كوير مي تازد
خشكسالي چالش روستائيان كرمان/ سونامي خاموش در كوير مي تازد
كرمان - خبرگزاري مهر: در حالي استان كرمان سالهاي سال از مشكل كم آبي و بي آبي رنج مي برد كه پس از گذشت 15 سال واژه خشكسالي در اين استان به نخستين چالش مردم و مسئولان تبديل شده است و حل آن به تدبير ويژه نيازمند است.

به گزارش خبرنگار مهر، 15 سال است كه خشكسالي بر سر حيات در پهناورترين استان كشور سايه انداخته است آن هم در شرايطي كه كشاورزي جنوب كرمان يكي از مهمترين قطبهاي توليد در كشور است؛ دود كم آبي بيشتر هم به چشم روستايياني مي رود كه اقتصادشان بر پايه كشاورزي است.

به جز تشنگي مزارع و باغات، روستاييان كرماني، در تامين آب آشاميدني خود نيز واقعا دچار مشكل هستند؛ هم اكنون 624 روستاي بالاي 20 خانوار در استان فاقد آب آشاميدني سالم هستند و عدم انجام اقدامات جدي در حل اين مشكل موجب شده كه در شاخصهاي مربوط به اين حوزه، كرمان از ميانگين كشوري بسيار عقب تر باشد.

در مجموع روستاهاي استان كرمان هزار و 200 روستا به وسيله تانكر آبرساني مي شوند و كمبود آب موجب افزايش مهاجرت به شهرها و خشك شدن مزارع و باغها شده است.

اين رويه همچنين موجب خالي شدن برخي روستاها از سكنه و در مقابل افزايش حاشيه نشيني در شهرها شده است.

در همين حال، سيد مهدي هاشمي ثمره، مشاور وزير نيرو و مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از اين وضعيتي كه در كرمان هست گلايه كرد.

شاخص بهره وري آب در كرمان 10 درصد كمتر از كشور

وي با بيان اينكه در حوزه آب، شاخص بهره وري بخش روستايي در استان كرمان 65 است گفت: اين در حالي است كه در كشور اين شاخص 75 درصد بوده و اين نشان مي دهد كه استان كرمان 10 درصد از ميانگين كشوري عقبتر است.

وي ادامه داد: كرمان استان پهناوري است كه سالهاي متمادي با خشكسالي و كمبود بارندگي روبرو شده كه بايد تدبير كنيم و با برنامه ريزي صحيح و مديريت درست اين شرايط را كنترل كنيم.

نياز جدي به اعمال مديريت صحيح

وي گفت: كرمان شش هزار روستا دارد كه آبرساني به اين مجموعه كار بسيار سختي است اما شدني است و نياز به اعمال مديريت صحيح دارد تا با همين منابع محدود آبي حداقل نياز مردم را در تامين آب شرب و بهداشت برطرف كنيم.

ثمره هاشمي با بيان اينكه امسال دولت بخش آب روستايي را مورد حمايت جدي قرار داده، ادامه داد: به نظر من در طول سالهاي اخير، از لحاظ اعتبارات آب روستايي سال 90 استثنايي ترين دوره بوده است.

وي گفت: از محل مازاد درآمد نفت 500 ميليون دلار براي آبرساني به روستاهاي فاقد آب منظور شد كه از اين ميزان 500 ميليارد تومان به آب روستايي اختصاص يافت.

مشاور وزير نيرو ادامه داد: از اين مبلغ هم 350 ميليارد تومان به حساب وزارت نيرو واريز شده كه 24 ميليارد تومان آن را به آب و فاضلاب روستايي استان كرمان اختصاص داده ايم.

وي اظهار داشت: از محل ماده 180 هم كه مربوط به توسعه روستاها است، دولت 50 درصد را به آب تخصيص داد.

ثمره هاشمي افزود: از مجموع 720 ميليارد تومان 360 ميليارد تومان را براي آب منظور كرديم كه از اين ميزان 29 ميليارد تومان به كرمان اختصاص يافت.

عدم اختصاص اعتبارات خشكسالي به بخش آب

وي در ادامه از عدم توجه جدي مسئولان استان كرمان به بخش آب در اين منطقه سخن به ميان آورد و بيان داشت: با آمارهاي كه من از استان دارم مشخص است كه در توزيع اعتبارات خشكسالي در كرمان به آب خيلي توجه نشده عليرغم اينكه دولت تاكيد كرده كه 60 درصد آن بايد به اين بخش اختصاص يابد.

وي تصريح كرد: از 34 ميليارد توماني كه به استان اختصاص يافته 7 تا 8 ميليارد تومان بيشتر به آب و فاضلاب روستايي اختصاص نيافته است.

مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با بيان اينكه آب نياز اوليه همه انسانهاست كه بايد اولويت اصلي به آن داده شود، بيان داشت: در كرمان مسايل و مشكلات زيادي در تامين آب به خصوص در روستاها داريم.

ثمره هاشمي افزود: در بخش دوم اعتبارات خشكسالي كه به وزارت نيرو داده شده اعتبارات خيلي خوبي براي آبرساني كرمان در نظر گرفته ايم.

اقدام جدي در كرمان انجام نمي شود

وي با بيان اينكه اين استان در تامين آب خيلي مشكل دارد اظهار داشت: ما بايد مطابق با اولويتها و واقعيتها كار كنيم.

مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه داد: هر هفته گزارشي از وضعيت آبرساني در كشور را داريم كه در اين گزارش هميشه چند شهر از استان كرمان وجود دارد اما هيچ وقت هم اين شهرها از اين گزارشها حذف نمي شود چون اقدام جدي براي حل مشكل اين مناطق انجام نمي شود.

ثمره هاشمي بيان داشت: اين در حالي است كه در اعتبارات بخش دوم خشكسالي تا جايي كه مقدور بود به خاطر مشكلاتي كه در استان كرمان هست، اعتبار اختصاص داده ايم.

در احداث شبكه فاضلاب هم كرمان عقب است

وي با بيان اينكه در بخش فاضلاب هم در كرمان عقب ماندگي جدي داريم، افزود: شاخص ميانگين كشوري در برخورداري از شبكه فاضلاب 35 درصد بوده كه اين شاخص در كرمان حدود 4 درصد است، آن هم در شرايطي كه در برخي استانها از جمله كردستان اين شاخص 100 درصد است.

مشاور وزير نيرو و مدير عامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه داد: در تهران تا دو سال قبل اين شاخص 22 درصد بود كه تا پايان امسال به 50 درصد مي رسد؛ اعتبار دولتي هم به اين استان داده نشده و مسئولان براي حل مشكلات خود تامين منابع كرده اند.

مسئولان دنبال تامين منابع باشند

وي تصريح كرد: بايد مديران كرمان هم دنبال تامين منابع باشند، شركتهاي آب و فاضلاب روستايي امسال چند برابر شهري اعتبار دارند اما اينها كافي نيست و مسئولان بايد از طريق وام هاي بانكهاي توسعه اي، فروش اموال مازاد و سرمايه گذاري بخش خصوصي تامين اعتبار كنند.

ثمره هاشمي گفت: بودجه وزارت نيرو در سال 5 تا 6 هزار ميليارد تومان است در حالي كه 70 هزار ميليارد تومان پروژه دارد و اين نشان مي دهد كه مديران اين بخش بايد به دنبال تامين اعتبار از ساير منابع باشند.

وي افزود: من همواره اعلام كرده ام كه مديران شركتها در استانهاهر مجوزي را براي فروش اموال خود بياورند با چشم بسته آن را امضا مي كنم.

وي تصريح كرد: بايد حركت جدي و فعاليت مضاعفي در اين زمينه صورت بگيرد تا شاخصهاي آب و فاضلاب را در استان افزايش دهم.

ثمره هاشمي تصريح كرد: در صورت برنامه ريزي صحيح و اقدام جدي ظرف مدت دو سال كرمان مي تواند به ميانگين كشوري برسد.

هدررفت40 درصدي آب پسنديده نيست

وي بر دقت در اجرا و نظارت مستمر بر پروژه ها هم تاكيد كرد و بيان داشت: امسال 50 تا 60 ميليارد تومان هم به فاضلاب روستايي كرمان پول داده ايم كه بايد پروژه هاي اولويت دار اجرا و البته به هيچ وجه هم كيفيت كار فداي مسايل ديگر نشود.

ثمره هاشمي از وضعيت هدر رفت آب از شبكه انتقال و توزيع آب روستايي در كرمان هم ابراز نگراني كرد و بيان داشت: سالانه 70 ميليون مترمكعب مصرف آب روستاييان كرمان است در حالي كه 40 درصد آب توليد شده هدر مي رود.

وي گفت: در روستاهايي كه با سلام و صلوات و نذر و نذورات آب تامين مي شود هدررفت 40 درصدي به هيچ وجه پسنديده و معقول نيست.

اين مسئول ادامه داد: در شهرهاي كرمان هم يك سوم آب توليد شده هدر مي رود كه بايد با جديت اين مسئله پيگيري شود.

وي اظهار داشت: وضعيت برخي از روستاها واقعا ناراحت كننده است كه ضرورت دارد مسئولان در حل مشكلات اين مناطق تلاش جدي به كار گيرند.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن