تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805345769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سال 2011 براي صربستان در مراحل ائتلاف اروپايي سالي ناموفق بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سال 2011 براي صربستان در مراحل ائتلاف اروپايي سالي ناموفق بود
بلگراد - صربستان گرچه در سال 2011 ميلادي در همكاري با دادگاه بين المللي جنايات جنگي در لاهه را با موفقيت به پايان برد، اما در زمينه بهبود كامل اقتصادي و مراحل پيوستن به اتحاديه اروپا ناموفق بود.


به گزارش ايرنا، صربستان تلاش هاي زياد براي اصلاحات و تطبيق قوانين خود با استانداردهاي اتحاديه اروپا جهت بدست آوردن موضع نامزدي در مراحل ائتلاف اروپايي انجام داد، اما خواسته جديد اتحاديه اروپا براي مساله كوزوو كه نوعي قبول به رسميت شناختن كوزوو از سوي حكومت بلگراد است، صربستان را در مسير رسيدن به اتحاديه اروپا براي مدتي هرچند كوتاه دور كرد.

مقامات بروكسل در اظهارات خود بر اين نكته تاكيد كردند كه هيچ كس از مقامات بلگراد خواستار به رسميت شناختن استقلال كوزوو نشده است، ولي بلگراد معتقد است كه خواسته بروكسل از صربستان براي موافقت با حضور كوزوو در اجلاس هاي منطقه اي با نام كوزوو با قطعنامه 1244 شوراي امنيت مغايرت دارد.

در قطعنامه 1244 شوراي امنيت سازمان ملل از سال 1995 ميلادي بر حضور كوزوو در اجلاس هاي منطقه اي تحت عنوان كوزوو- هيات غير نظامي سازمان ملل اشاره شده است.

تلاش نهادهاي صربستان براي جذب سرمايه گذاري خارجي جهت بالا بردن درصد اشتغال به كار و كاهش عواقب ناشي از بحران اقتصادي جهاني بر سيستم مالي كشور كه اروپا و آمريكا را با مشكلات فراواني مواجه كرد، توانست صربستان را از بحران هاي سخت مالي مصون نگه دارد و تورم حدود 6 درصدي صربستان بيانگر هماهنگي كامل بلگراد با نهاد هاي مالي بين المللي از جمله صندوق بين الملي پول است.

از جمله مشكلاتي كه دولت صربستان در طي سال 2011 ميلادي با آن روبرو بود ناتواني در بهبود وضعيت رفاهي و اجتماعي تمامي اقشار جامعه از طريق افزايش ميزان درآمد و افزايش حقوق بود كه چنين امري نارضايتي شديد بسياري از كاركنان دواير دولتي از جمله اتحاديه هاي كاركنان پليس و آموزش و پرورش را موجب شد.

اتحاديه هاي كاركنان دواير دولتي با برپايي تظاهرات سراسري، اعتصاب، تحصن و دست از كار كشيدن نارضايتي خود را از وضعيت نامناسب رفاهي، اجتماعي و شرايط نامناسب كاري خود نشان دادند.

دولت صربستان با دريافت وام هاي مختلف از بانك جهاني و صندوق بين المللي پول و بانك گسترش و احياي اروپا هرچند كه نتوانست بطور كامل مشكلات مردم را برطرف كند ولي قادر بود كه تا حدودي بحران اقتصادي را تحت كنترل درآورد و از بسته شدن گسترده كارخانه ها و شركتها در سال 2011 جلوگيري كند و سرمايه هاي خارجي را براي ايجاد فرصت هاي شغلي جديد در كشور با ارائه تسهيلات و ضمانت كاري جلب كند.

اصلاحات در سيستم هاي اداري درچارچوب مراحل ائتلاف اروپايي حكومت بلگراد، تقويت همكاري هاي منطقه اي و گسترش روابط سياسي و اقتصادي با كشورهاي منطقه و سراسر جهان، پيشرفت هاي ورزشي در سطح جهاني به خصوص در ورزش تنيس و صدور توليدات صنايع دفاعي و ديگر صنايع از جمله اولويت هاي صربستان در سال گذشته بود.

صربستان همچنين در صحنه سياست خارجي در سال 2011 ميلادي توانست در بهبود روابط با كشورهاي منطقه بخصوص با كرواسي و بوسني و هرزگوين گام هاي مثبتي را بردارد كه چنين حركتهايي در زمينه اهداف مشترك منطقه يعني عضويت در اتحاديه اروپا بسيار موثر بود.

از سوي ديگر صربستان با نزديكي و عميق تر كردن روابط خود با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، كشورهاي خاورميانه، آفريقايي و آمريكاي لاتين و همچنين با ديگر كشورها از جمله آمريكا، چين و روسيه توانست همكاري خود را در زمينه تبادلات كالا افزايش داده و فرصت هاي شغلي جديدي را نيز در كشور ايجاد كند.

ادامه صدور توليدات صنايع نظامي صربستان به كشورهاي مختلف از جمله عراق، آمريكا و برخي ديگر از كشورهاي آسيايي و آفريقايي تاييدي بر اين امر است كه صربستان در مسير رسيدن به بازار گذشته خود در اقصي نقاط جهان از دهه هشتاد ميلادي گام هاي بلندي را بر داشته است.

در سال 2011 صربستان با دستگيري "راتكو ملاديچ" فرمانده سابق ارتش جمهوري صربسكا و "گوران حاجيچ" سياستمدار سابق صرب درمنطقه صرب نشين "صربسكا كراين" در كرواسي دو جنايتكار فراري باقيمانده از جنگهاي دهه 90 ميلادي در منطقه بحران خيز بالكان كه از سوي نهادهاي قضايي جامعه بين المللي به جرم نسل كشي و قتل هزاران فرد بي گناه مجرم شناخته شدند بزرگترين وظيفه خود در قبال جامعه بين المللي را پايان داد.

هر چند كه انتظار مي رفت پايان بردن همكاري با دادگاه بين المللي جنايات جنگي در لاهه موجب كاهش فشارهاي سياسي بر صربستان در رابطه با مراحل الحاق اروپايي اين كشور شود، ولي عنوان كردن حل مساله كوزوو از سوي برخي از كشورهاي بززگ عضو اتحاديه اروپا از جمله آلمان موجب شد كه صربستان موضع نامزدي براي صربستان را در دسامبر 2011 ميلادي دريافت نكند.

مروري بر رخدادهاي مهم صربستان در دوازده ماه سال 2011 ميلادي همچنين نشان مي دهد كه در ماه ژانويه سال 2011 ميلادي، صربستان براي اولين بار پس از اعلام يكجانبه استقلال كوزوو در سال 2008 ميلادي مذاكرات براي حل مساله كوزوو را با نظارت اتحاديه اروپا در بروكسل ادامه داد.

بلگراد مذاكرات بروكسل براي حل مسايل فني و تعيين سرنوشت سياسي كوزوو تلقي مي كند ولي پريشتينا تاكيد دارد كه اين مذاكرات فقط براي حل مسايل فني است.

همچنين در اين ماه، حزب اپوزيسيون "پيشرو صربستان" با جمع آوري 300 هزار امضا از شهروندان سراسر صربستان براي تغيير قانون اساسي خواستار كاهش تعداد نمايندگان در مجلس از 250 نماينده به 125 نماينده و كاهش تعداد وزيران در كابينه دولت شد.

اسعفاي "توميتسا ميلوساوليوويچ" وزير درمان و بهداشت صربستان پس از 8 سال فعاليت در اين مقام، اعتصاب عمومي در مدارس سراسر صربستان براي افزايش حقوق، شروع پيروزي متوالي "نوواك جوكوويچ" بزرگترين ورزشكار صربستان و مرد شماره يك تنيس جهان در مسابقات بين المللي و همچنين ارائه ليست 2 هزار صفحه اي پاسخ به سووالات كميسيون اروپا در راستاي مراحل عضويت صربستان در اتحاديه اروپا به كميسر اروپا براي گسترش اتحاديه اروپا از ديگر رخداد هاي مهم صربستان در ماه ژانويه سال 2011 ميلادي بود.

اعضاي اتحاديه مستقل پليس صربستان به خاطر وضعيت نامناسب رفاهي ، اجتماعي و كاري خود با حداقل كار از ماه فوريه سال گذشته دست به اعتصاب هشدار آميز زدند كه اين اعتصاب ها و تظاهرات تا دسامبر سال گذشته ادامه داشت.

رهبران چند حزب اپوزيسيون در صربستان از جمله حزب پيشرو صربستان نيز در ماه فوريه سال گذشته با برگزاري تظاهرات گسترده اي در مركز بلگراد به احزاب ائتلاف حاكم فرصت دادند كه تا ماه آوريل همان سال تاريخ انتخابات زودرس پارلماني را اعلام كنند.

احزاب اپوزيسيون در مجلس نمايندگان صربستان احزاب ائتلاف حاكم را به ناتواني در رفع مشكلات مردم و بهبود اقتصادي كشور و بالا بودن نرخ بيكاري در كشور كه بيش از 700 هزار نفر بيكار دارد، متهم كردند.

استعفاي "ملاجان ديتكيچ" وزير اقتصاد، برگزاري همايش بين المللي انديشمندان در بلگراد، ادامه تظاهرات و اعتصاب سنديكاهاي كاركنان آموزش و پرورش در اعتراض به وضعيت نامناسب مالي خود و شروع اقدامات گسترده دولت صربستان براي فرا خواندن شهروندان اين كشور در ليبي پس از شروع درگيري بين انقلابيون و نيروهاي نظامي "معمر قذافي" حاكم وقت ليبي را مي توان از وقايع مهم صربستان در ماه فوريه سال 2011 برشمرد.

كشور ليبي تا فروپاشي يوگسلاوي سابق يكي از شركاي بزرگ اقتصادي و تجاري براي جمهوري صربستان بشمار مي رفت كه بعد از اعمال تحريم بر ليبي روابط اقتصادي اين دو كشور نيز محدود شد.

ديدار "ولاديمير پوتين" نخست وزير روسيه با مقامات بلند پايه حكومت صربستان از مهمترين رخدادهاي سياسي صربستان در ماه مارس سال 2011 محسوب مي شود.

در اين ديدار پوتين با مقامات صربستاني بر احداث پروسه خط لوله گاز به نام "جريان جنوب" كه بخشي از آن از صربستان عبور مي كند و همچنين پيمان روسيه و صربستان در رابطه با كوزوو تاكيد كرد.

پوتين همچنين در ديدار با سران احزاب سياسي در مجلس صربستان با اشاره به اينكه روسيه با ورود صربستان در اتحاديه اروپا هيچ مخالفتي ندارد ولي پيوستن صربستان در پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) را مغاير با منافع ملي مسكو خواند.

گسترش همكاري صربستان و فرانسه در زمينه هاي همكاري هاي دفاعي- نظامي و اقتصادي از جمله محور مذاكرات رييس جمهور صربستان و هيات همراه وي در ماه آوريل سال گذشته با مقامات فرانسوي در پاريس بود كه در اين سفر علاوه بر مذاكرات براي ساختن مترو در بلگراد از سوي شركت هاي فرانسوي، توافق نامه همكاري هاي دفاعي نظامي بين وزراي دفاع صربستان و فرانسه امضا شد.

امضاي چهار توافقنامه همكاري بين مقامات صربستان و كويت در زمينه هاي دفاعي، تجاري، حمل و نقل هوايي و لغو رواديد براي دارندگان گذرنامه هاي سياسي و خدمت در سفر رييس جمهور صربستان و همراهان به كويت از ديگر رخداد هاي مهم آوريل سال گذشته بود.

انجام چهارمين دور از مذاكرات هيات هاي مذاكره كننده بلگراد و پريشتينا براي مسايل فني در كوزوو، دستگيري "راتكو ملاديچ" فرمانده اسبق ارتش جمهوري صربسكا و عامل كشتار حدود 8 هزار مرد مسلمان در منطقه سربرنيتساي بوسني و هرزگوين و انتقال وي به زندان شونينگن در دادگاه بين المللي جنايات جنگي در شهرلاهه هلند از رخداد هاي مهم صربستان در ماه "مي" سال گذشته بود.

دستگيري "گوران حاجيچ" رهبر سابق سياسي صرب هاي كرواسي كه از سوي دادگاه بين المللي لاهه مجرم به جنايات جنگي در جنگ هاي بالكان در دهه نود ميلادي شناخته شده بود از ديگر وقايع صربستان در ماه ژوئيه به شمار مي رود.

صربستان با چنين اقدامي به همكاري خود با دادگاه بين المللي جنايات جنگي در لاهه در رابطه با جنايتكاران جنگي بالكان در دهه نود ميلادي پايان داد.

بستن راه هاي ارتباطي شمال كوزوو با گذرگاه هاي مرزي در مجاورت با صربستان و آتش زدن ايستگاه مرزي "يارينه" در نوار مرزي با صربستان از سوي صرب هاي ساكن شمال كوزوو موجب بروز تنش شديدي در ماه ژوئيه سال گذشته در كوزوو شد.

" تنش هاي شمال كوزوو هر چند كه كمتر شده ولي هنوز بطور كامل خاموش نشده است ."

"تحليلگران سياسي تنش هاي شمال كوزوو را عامل اصلي در عدم دريافت موضع نامزدي صربستان در مراحل ائتلاف اروپايي مي دانند."

بحران شمال كوزوو بعد از تصميم دولت پريشتينا مبني بر ممنوعيت ورود كالاهاي صربستان به كوزوو شروع شد و با كنترل منطقه مرزي "يارينه" و "برنياك" در شمال كوزوو در مجاورت با مرزهاي صربستان توسط نيروهاي ويژه پليس كوزوو در ماه ژوئيه سال گذشته شدت يافت.

برگزاري اجلاس وزراي امور خارجه كشورهاي جنبش عدم تعهد به منابيت پنجاهمين سالگرد اجلاس جنبش عدم تعهد در بلگراد از مهمترين رخداد هاي صربستان در سپتامبر سال گذشته به شمار مي رود كه در آن اجلاس بسيار مهم هيات هايي از بيش از 100 كشور از جمله هيات جمهوري اسلامي ايران حضور داشتند.

بر اساس تصميم كميته هماهنگي جنبش كشورهاي عدم تعهد در نيويورك، اجلاس كشورهاي جنبش عدم تعهد در سال 2011 ميلادي علاوه بر اينكه در ماه "مي" سال 2011 در اندونزي برگزار گرديد، در بلگراد نيز اين اجلاس با حضور هيات هايي از 100 كشور برپا شد.

در اجلاس جنبش عدم تعهد در بلگراد، هياتي از جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي "محمد مهدي آخوند زاده" معاون حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه حضور داشت .

برگزاري يازدهمين اجلاس اقتصادي صربستان با موضوع تاثيرات بحران هاي اروپايي و جهاني بر اقتصاد صربستان، برپايي همايش ابتكار "ايگمانسكا" در بلگراد با حضور روساي جمهوري صربستان، كرواسي، مونته نگرو و بوسني و هرزگوين براي تشديد همكاري هاي كشورهاي منطقه بالكان غربي در مراحل الحاق اروپايي و برگزاري تظاهرات شركت هاي راهسازي در سراسر صربستان در چارچوب گروه راهسازي "نيبنس" در اعتراض به مسايل رفاهي و اجتماعي از مهمترين وقايع صربستان در ماه اكتبر سال 2011 به شمار مي روند.

ادامه مذاكرات هيات هاي مذاكره كننده بلگراد و پريشتينا براي حل مساله كوزوو در بروكسل زير نظر اتحاديه اروپا، ديدارهاي سران صربستان با مقامات كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در راستاي جلب رضايت اتحاديه اروپا براي كسب موضع نامزدي جهت عضويت در اين اتحاديه، عدم موافقت شوراي اروپا با ارائه موضع نامزدي به صربستان در راستاي مراحل عضويت در اتحاديه اروپا و استعفاي "بوژيدار جليچ" معاون نخست وزير صربستان در امور ائتلاف اروپايي از ديگر رخداد هاي مهم صربستان در ماه هاي نوامبر و دسامبر سال 2011 ميلادي بود.

سران اتحاديه اروپا پس از پايان كنفرانس دو روزه خود در ماه دسامبر سال 2011 در بروكسل، تلاش صربستان را براي دريافت نامزدي جهت ورود به اتحاديه اروپا ناكافي دانستند و تصميم گرفتند تا ماه مارس سال 2012 ميلادي موضع نامزدي صربستان براي اتحاديه اروپا را به تعويق بيندازند.

گفته شد كه آلمان به عنوان يكي از با نفوذترين اعضاي اتحاديه اروپا با قبول موضع نامزدي صربستان براي اتحاديه اروپا مخالف است.

براي اينكه يك كشور اروپايي براي نامزدي اتحاديه اروپا پذيرفته شود نياز است كه تمامي اعضاي اتحاديه با چنين امري موافق باشند.

تحليلگران سياسي منطقه بالكان همچنين مسايل حل نشده بين كوزوو و صربستان را مهمترين دليل عدم قبول نامزدي صربستان براي عضويت در اتحاديه اروپا مي دانند.

اروپام**2061**1596**2047**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30745806

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن