تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815428340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توكلي در همايش مصدق كاشاني نهضت ملي و علل ناكامي‌هايش:شكست ملي كردن صنعت نفت نبايد دوباره تكرار شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توكلي در همايش مصدق كاشاني نهضت ملي و علل ناكامي‌هايش:شكست ملي كردن صنعت نفت نبايد دوباره تكرار شود
خبرگزاري فارس: يك استاد دانشگاه در همايش «مصدق ، كاشاني ، نهضت ملي و علل ناكامي‌هايش» اظهار داشت: ناكامي و شكست ملي كردن صنعت نفت نبايد دوباره تكرار شود و اسلامگراها و ملي‌گراها همه بر شكست نهضت ملي اتفاق نظر دارند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، يعقوب توكلي در اين همايش كه توسط دفتر گفتمان انقلاب اسلامي برگزار شد، افزود: بعد از آن دوره جديد ديكتاتوري پهلوي‌ها آغاز شد و سلطه انگليس به سلطه آمريكا تبديل شد و ايران را در اردوگاه سياست آمريكا قرار دارد.
وي در خصوص اسلامگرايان حامي ملي شدن صنعت نفت گفت: سه جريان را به عنوان موافق جريان ملي شدن صنعت نفت مي‌شناسيم كه حامي ملي شدن صنعت نفت بودند اسلامگرايان كه به رهبري كاشاني و فدائيان اسلام و مجمع مسلمانان مجاهد و تعداد قابل توجهي از علماي حوزه مانند صدر و خوانساري كه همگي در ملي شدن صنعت نفت نقش داشتند.
توكلي ادامه داد: طيف دوم نيروهاي مسلمان سازمان فدائيان اسلام بود كه حول محور شهيد نواب صفوي تشكيل شد و با اعتراض نواب به نوشته‌هاي كسروي آغاز شد، طرز فكر كسروي در حال حاضر با بخشي از تفكرات سروش هم جهت است.طيف سوم مجمع مسلمانان مجاهد است كه به رهبري شمس قنات‌آبادي تشكيل شد، شمس قنات آبادي روحاني خوشنامي نبود و در حوزه هم از وي به خوبي ياد نمي‌شد، وي به خاطر ماندن در كسوت نمايندگي مجلس حاضر شد لباس روحانيت خود را از تن در بياورد ولي به هرحال شمس قنات‌آبادي و ابوالحسن حائري در يك برهه از زمان گردآورنده جمعي از مسلمانان بودند.
اين استاد دانشگاه در ادامه به بررسي ملي گرايان پرداخت و گفت: ملي‌گرايان را به چند گروه مي‌شود تقسيم كرد، ابتدا جبهه ملي كه در انتخابات مجلس 16 ، شكل گرفت و زماني كه طرفداران ملي شدن صنعت نفت در انتخابات موفق به كسب كرسي نشدند، اعمال حزب توده باعث شد كه خواست ملي شدن صنعت نفت حاصل شود ولي نظر آنها گرفتن امتياز صنعت نفت از انگليس و واگذاري آن به روس‌ها بود.
وي خاطرنشان كرد: در جبهه چپ افرادي بودند كه به لحاظ سياسي چپ و عده‌اي بودند كه از نظر عقيدتي چپ بودند و البته عده‌اي از چپي‌ها هم به دليل گرفتن مقام در صورت پيروزي طيف ملي‌گرا با آنها همراه شدند.
توكلي افزود: اشكال همه اين گروه‌ها اين بود كه برنامه بلند مدت براي اداره كشور نداشتند و نه مصدق و نه كاشاني و هيچ يك از احزاب نمي‌دانستند كه بعد از پيروزي در نهضت ملي چه كاري بايد انجام دهند و به همين دليل در معرض انواع فشارها قرار گرفتند.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: ملي‌گرايان به دليل اينكه به زير منت اسلامگرايان نروند اصلا به ترور هژير توسط امامي توجه نمي‌كنند زيرا بعد از ترور هژير و ابطال انتخابات بود كه 11 نماينده موافق ملي شدن صنعت نفت به مجلس راه يافتند.
استاد دانشگاه ادامه داد: صنعت نفت با مساله هسته‌اي قابل مقايسه نيست چون در آن مورد نفت ما را انگليسي‌ها كشف كردند و ما از آنها گرفتيم و به شكست منجر شد ولي مساله هسته‌اي را ما خود كشف و بدست آورديم.
انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن