تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813205488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاخ سفيد 2012 را با تحريم بانك مركزي آغاز كرد؛ پاسخ تهران به امضاي اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: كاخ سفيد 2012 را با تحريم بانك مركزي آغاز كرد؛ پاسخ تهران به امضاي اوباما
در واپسين ساعات آخرين روز سال 2011، باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا، تحريم‌هاي مصوب كنگره اين كشور عليه ايران را به امضا رساند تا درحالي‌كه يك روز پيش تهران و 1+5 تا يك‌قدمي از سرگيري مذاكرات هسته‌اي رفتند، تندترين مواجهه اقتصادي بين ايالات متحده و ايران، كليد بخورد و تنش‌ و تقابل در خليج فارس رو به افزايش گذارد.
باراك اوباما با امضاي تحريم بانك مركزي، رفتارهاي ضد ايراني ثبت‌شده در كارنامه خود را وارد مرحله تازه‌اي كرد. اين امضا در شرايطي پاي تحريم بانك مركزي ايران جاي گرفته است كه تهران معتقد است، تحريم بانك مركزي بر اقتصاد ايران اثرگذار نخواهدبود و با واكنش‌هاي هوشمندانه ايران، كار ادامه خواهديافت. بسياري از كارشناسان روابط بين‌الملل و حتي مسئولان ايراني نيز اين تحريم را به نفع اقتصاد دنيا در شرايط بحراني فعلي نمي‌دانند. مسئولان ارشد نظام بانكي كشور بارها و بارها اين اقدام آمريكا براي تحريم بانك مركزي ايران را امري ناشايست خوانده و اعلام كرده‌اند كه تحريم بانك مركزي بي‌ثمر خواهدماند. سيدشمس‌الدين حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي مي‌گويد: تحريم بانك مركزي براي كشورهايي كه به دنبال تحريم ايران هستند، يك گزينه ناكام است و ايران خود را براي شيطنت‌هاي آنان آماده كرده‌است. محمود بهمني، رئيس ‌كل بانك مركزي ايران نيز، طرح تحريم بانك مركزي از سوي سناتورهاي آمريكايي را يك مانور سياسي مي‌داند و درباره اين‌كه «آيا تحريم بانك مركزي امكان‌پذير است؟»، مي‌گويد: برخي غربي‌ها بحث سياسي به راه مي‌اندازند و استقلال بانك مركزي را ناديده مي‌گيرند، درحالي‌كه بانك مركزي مستقل است و بنابراين تحريم بانك مركزي غير اصولي و غيرمنطقي است. رئيس كل بانك مركزي مي‌افزايد: اين كار مغرضانه است و بحثي غير استاندارد و غير اصولي به‌شمار مي‌رود كه دنيا آن را مورد شماتت قرار مي‌دهد. بهمني معتقد است كه دنيا به دليل تحريم بانك مركزي ايران، به آمريكا مي‌خندد. در عين حال، مهدي غضنفري، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز تحريم بانك مركزي را آخرين حربه استعمارگران غربي عليه اقتصاد ايران مي‌داند و مي‌گويد: عده‌اي فكر مي‌كنند تحريم‌ها به نقطه ضربه‌زننده خود رسيده است و اگر شامل بانك مركزي شود، كار ايران يك‌سره مي‌شود؛ در حالي‌كه ما برخلاف آن‌ها فكر مي‌كنيم، زيرا اين آخرين حربه و آزمون آن‌ها است و پس از اين نيز تحريم معنايي ندارد.غضنفري راهكار مقابله با تحريم بانك مركزي را در دست فعالان اقتصادي بخش‌ خصوصي مي‌داند و مي‌گويد: مثل هميشه با همكاري اين بخش، چاره‌جويي خواهدشد. محمد نهاونديان، عضو شوراي پول و اعتبار نيز در واكنش به تحريم بانك مركزي مي‌گويد: يكي از استثنائات تحريم اين است كه هراندازه تحريم‌ها شديدتر و به منافع ذي‌نفعان بيشتري، لطمه وارد شود، امكان تحقق و اعمال و دستيابي به اهداف تحريم كمتر مي‌شود. به گفته وي، در اقتصاد منطقه و دنيا، هم‌اكنون جوامع زيادي وجود دارند كه مي‌توانند منافع متقابل دريافت كنند و موضوع"برد-برد" را تجربه كنند.
جزييات تحريم بانك مركزي
بنابر گزارش وال‌استريت ژورنال، اين اقدام رئيس‌جمهور آمريكا كه پيش‌تر كنگره آمريكا آن را ذيل بخشي از قانون بودجه نظامي اين كشور به تصويب رسانده بود، شركت‌هاي خارجي را كه با بانك مركزي ايران دست به معامله بزنند، مشمول جريمه خواهدكرد. اين قانون از دو ماه آينده براي كالاهاي غيرنفتي و از شش ماه آينده درخصوص كالاهاي نفتي به اجرا درمي‌آيد.
نكته‌اي كه اوباما در لايحه گنجاند
اگرچه براساس خبرها اوباما مصوبه كنگره را امضا كرده‌است، اما آنچه در خبرهاي رسمي نيامده است و صرفا برخي منابع مطلع گزارش داده‌اند، اين است كه" اوباما با قراردادن كلمه"انعطاف‌پذير" در شيوه پياده‌سازي تحريمي كه به تازگي آن را امضا كرده‌است، عملا تمهيدي براي دور زدن تحريم مزبور انديشيده است. به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري يهوديان جهان"متني كه اوباما آن را امضا كرده‌است، نسبت به متن اصلي يك اصلاحيه ظريف دارد و آن اين‌كه رئيس‌جمهور آمريكا تحريم‌ها را"انعطاف‌پذير" اعلام كرده است. اين انعطاف‌پذيري به وي اجازه مي‌دهد كه درخصوص هركشوري كه بايد براساس قانون، به خاطر رابطه با بانك مركزي ايران مجازات شود، امكان دور زدن قانون درصورت صلاحديد اوباما وجود داشته باشد. اين تمهيد پس از مذاكرات گسترده بين كنگره آمريكا و دولت اين كشور به دست آمده است و به اين ترتيب رئيس‌جمهور آمريكا در عين تحريم بانك مركزي ايران و فرار از فشارهاي داخلي، تمهيدي انديشيده است تا اين قانون دردسرهاي بزرگ‌تري براي وي و دولتش ايجاد نكند و اقتصاد بين‌المللي را نيز تحت تاثير خاصي قرار ندهد. رئيس‌جمهور دموكرات آمريكا به اين ترتيب از يك‌سو تلاش مي‌كند تا ديگر كشورها را به آنچه"منزوي ساختن ايران" خوانده مي‌شود، ترغيب كند و از ديگر سو اجازه ندهد، فشاري سخت به بازارهاي نفتي غرب وارد شود. كاخ سفيد مدعي شده است:"دولت اوباما با كنگره به شكل نزديكي همكاري كرد تا تمهيداتي انديشيده شود كه احتمال قطع همكاري ساير كشورها با بانك مركزي ايران و بخش نفتي اين كشور افزايش يابد. اين امر مهم است؛ چرا كه موثرترين رويكرد، رويكردي است كه متضمن مشاركت چندجانبه، فازبندي‌شده و زمان‌مند است و آثار منفي را از بازارهاي بين‌المللي نفت دور مي‌كند و فشار اصلي را متوجه ايران سازد. تمهيداتي كه امروز به امضا رسيدند، اين انعطاف‌پذيري را دارند و ما اكنون با شركاي خود مشغول كاريم تا در جايگاهي قرار گيريم كه بيشترين كارآمدي را در اجرا داشته باشيم."
آن‌ها نفت را نشانه گرفته‌اند
به گزارش فارس به نقل از وال‌استريت ژورنال، اوباما در زمينه قدرت و وسعت تحريم‌ها تا حدودي نرمش نشان داده بود، اما تيم اداري وي تلاش دارد كه اين تحريم‌ها را با هدف سخت‌ترشدن فروش نفت براي ايران تعقيب كند. يك مقام ارشد دولتي آمريكا در اين خصوص گفت:"ما بر اين باوريم كه مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم. رئيس‌جمهور به گزينه‌هاي خود توجه خواهدكرد، اما ما به دنبال آن هستيم كه در روندي زمان‌بندي‌شده و فازبه فاز به اهداف كنگره از تصويب اين قانون كه مورد موافقت رئيس‌جمهور نيز هست، دست پيدا كنيم." براساس اين گزارش، برخي از مقامات آمريكايي اذعان دارند كه تهران اين قانون را به خودي خود اقدامي جنگ‌طلبانه تلقي خواهدكرد. اين اقدام ممكن است موجب واكنش سخت ايران از جمله تلاش براي بستن تنگه هرمز شود كه مهم‌ترين كانال عبور نفت در جهان است. وال‌استريت ژورنال مدعي است كه هرچند ايرانيان بر روي كاغذ توان بستن تنگه هرمز را دارند، اما اين امر در واقع ممكن نيست. اين قانون با اين هدف تنظيم شده است كه كشورهاي خارجي بين معامله با ايران و داشتن تعاملات اقتصادي با آمريكا، تنها بتوانند يكي را انتخاب كنند. اين تحريم‌ها ظرف 60 روز آينده اجرايي خواهندشد. البته براي معاملات نفتي قانون مزبور از 6 ماه آينده اجرايي مي‌شود. بسياري از كارشناسان اقتصادي جهان نسبت به تبعات اقتصادي چنين طرحي هشدار داده‌اند و ران پاول، كانديداي جمهوري‌خواهان در انتخابات آينده رياست‌جمهوري نيز آن را اقدامي جنگ‌طلبانه دانسته است.

ارسال نظر

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن