تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815019609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نه، به نيابت از صنف


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: نه، به نيابت از صنف
- نوشته مهندس ناصرشاكرحسيني كه ديروز در همين فناوران به چاپ رسيد، نوشته عجيبي است. نخست اينكه نخستين بار جوابيه‌اي دريافت كرده‌ايم كه موضوع‌اش يك گفت‌وگوست و جالب‌تر اينكه توضيحاتش نه درباره پاسخ گفت‌وگو شونده حاضر و ناظر، كه درباره سوالات گفت و‌گوست.

آقاي شاكرحسيني هرچند در عنوان مطلب، داشتن نيابت از رييس سازمان را رد كرده (كه درست هم هست و ايشان بعيد مي‌دانم نيابتي از رييس سازمان نصر تهران داشته باشند، نيابت از ديگران را نمي‌دانيم) اما در جاي‌جاي مطلب، به جاي رييس سازمان نشسته است. مطلب ايشان را كه مي‌خواني، احساس مي‌كني ايشان خود را درپاسخگويي به سوالات فناوران، از خانم مهندس داننده، داننده‌تر و محق‌تر مي‌داند. مي‌گوييم عجيب است چون اين نوع نگاه را تا پيش از انتخابات از مهندس شاكرحسيني سراغ نداشتيم و معمولا از قلم‌ها و زبان‌هاي ديگري براي اين “ابراز حق” استفاده مي‌شد.
اما در مورد مطلبي كه با عنوان “نه به نيابت از خانم مهندس داننده!” منتشر شد، خود را ناگزير از توضيح به اهالي صنف مي‌دانيم.
يك- مي‌گويند “ منظورتان از مخاطب كيست؟ به مخاطب چه ربطي دارد كه بداند در سازمان چه خبر است ؟ ... كنجكاوي براي فهميدن اينكه “در سازمان چه خبر است” با انگيزه‌هاي غير كسب‌وكاري، كار به دست آن مخاطب خواهد داد. توصيه مي كنم به چنان مخاطبي توجه نكنيد!”
- صنف فرهيخته فناوري اطلاعات نمي‌دانم چطور با اين ادبيات استالينيستي كنار خواهد آمد. فكر مي‌كنم “اتاق شيشه‌اي” خانم داننده كه خيلي خوب هم تشريح شده و ما هم بر مثبت بودن اين رويكرد مهر تاييد زده‌ايم، براي دور شدن از اين نگاه‌هاي افراطي بوده است، نگاهي افراطي كه به وضوح مي‌گويد “ به مخاطب چه ربطي دارد” و بعد هم تهديد مي‌كند كه “كار به دست آن مخاطب خواهد داد”. مصاديق ديگر اين نگاه افراطي، هم در برخي رفتارهاي صنفي ديده شده و هم در مطلب مهندس شاكرحسيني موج مي‌زند. به زرد بودن متهم‌مان نكنند، مصاديق اين رفتار ديكتاتورمآبانه را دوباره ذكر نمي‌كنيم. كافي است همين مطلب را يك بار ديگر بخوانيد و بعد با مراجعه به آرشيو شهريور و مهر ماه فناوران، در نوشته‌هاي انتخاباتي سازمان نصر تهران پي‌بگيريد. در مورد سوال فناوران نيز از اهالي صنف مي‌خواهيم با دقت - نه در كلمات كه در محتوا- بخوانند تا منظور ما را از خروج كنترل شده اخبار بيشتر دريابند.
دو- مي‌گويند: “طرح دغدغه‌ها بر اساس “شنيده‌ها” كار رسانه‌هاي زرد است. آن هم نه دغدغه‌هاي رسانه‌اي، كه دغدغه‌هاي نازل مخاطبان سطحي و عوام!”
- نويسنده مطلب كه علاقه خود را به واكاوي معني عبارات و كلمات پيش تر به رخ كشيده‌اند (مصداقش هم درمورد “پدرخوانده” يادمان هست) بد نيست به معناي عبارت “رسانه زرد” هم در منابع معتبر نگاهي بيندازند. نمي‌دانم ايشان اگر وزير ارشاد بودند تكليف ما چه مي‌شد! خدا را شكر كه يك عضو كميسيون نرم افزار سازمان نمي‌تواند روزنامه‌اي را به دليل تشخيص زرد بودن‌اش مجازات كند. ايشان دغدغه‌هاي شما اهالي صنف را كه هر روز در تماس با ما در روزنامه تان مطرح مي‌كنيد “سطحي” و خود شما را “عوام” مي‌داند. هرچند در جاي ديگر در همين مطلب، به مصلحت، راي دهندگان به اتحاد 15 را روشنفكر مي‌خواند. من نتيجه مي‌گيرم كه شما صنف فناوري‌اطلاعات روشنفكريد اگر به گروهي راي داده باشيد؛ و سطحي و عواميد اگر دغدغه‌هاي خود را با فناوران مطرح كرده باشيد. حالا اين ديگر با شماست كه اگر كسي مرتب رسانه صنف فرهيخته و روشنفكر فناوري اطلاعات را “زرد” بخواند، جواب مدعي را چگونه بدهيد. ايشان گويا آنقدر عصباني است كه فراموش كرده صنف چندين بار اين روزنامه “زرد” را با راي قاطع اعضا، روزنامه رسمي‌خود انتخاب كرده است.
سه – مي‌گويند:"اقليت بايد قبول كند كه ديدگاه‌ها و رويكردش به امور مردود شده و راي نياور ده است! تعارف كه نداريم. اقليت محترم، لطف كند و در صحنه حضور داشته باشد، اوضاع را رصد كند."
- عصباني نشويد. آقاي شاكرحسيني كمي‌ احساساتي شده‌اند، همين! و به دليل اين احساساتي شدن دموكراسي را با ديكتاتوري اكثريت اشتباه گرفته‌اند احتمالا. شما اهالي صنف اگر با روالي و فرآيندي مشكل داريد، بنشينيد و "رصد كنيد و حتما در صحنه حضور داشته باشيد" تا در سال 1393 بخت دولت‌تان بدمد. اين ادبيات براي ما كه آشناست، براي شما صنف آي تي چطور؟
چهار- مي‌گويند:" در اين ترديد شما يك باگ معرفتي هم وجود دارد! برنامه آن اوراقي كه در فضاي انتخابات چاپ و بر در و ديوار شهر و رسانه‌ها، منتشر مي شود نيست . برنامه يك فرآيند است نه يك پديده!"
- آفتاب آمد دليل آفتاب. دوستان صنفي به برنامه‌اي تبليغاتي راي داده اند كه بر در و ديوار آگهي شده بود، درست است؟ سوال ما هم اين بود كه چگونه اين برنامه تبليغاتي به برنامه عملياتي تبديل شده است. اين سوال كاملا فني بود و قبلا نيز در مطلبي آن را تشريح كرده بوديم. حالا اينكه هم صنفي شما با احساسات لطيف‌شان، مطايبه كرده‌اند و "پ ن پ" بار اين سوال فني مي‌كنند، نشان از ظرفيت انتقادپذيري دارد كه در خانم داننده سراغ داريم و در مطلب آقاي شاكرحسيني به چشم نمي‌آيد.
ختم كلام، اگر مهندس شاكر حسيني، بزرگوارانه به جاي صنف نشسته‌اند و پاسخ داده‌اند، بگذاريد يك بار هم كه شده، فناوران به نيابت از صنف به ايشان بگويد: "نه،‌آقاي شاكرحسيني. صنف فناوري اطلاعات اين ادبيات و شيوه استدلال را نپسنديده و نخواهد پسنديد."
بگذاريد به همين ميزان بسنده كنيم. رويه فناوران نبوده است كه به چنين مطالبي پاسخ بگويد. اميدواريم اين توضيح هم هيچ كدام از اهالي صنف كه فناوران را روزنامه معتمدشان مي‌دانند، دلگير نكرده باشد.

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن