تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815387197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درمجلس مطرح شد/توضيحات وزير نفت درباره مشكل گاز در كشور وفعاليتهاي انجام شده


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: درمجلس مطرح شد/توضيحات وزير نفت درباره مشكل گاز در كشور وفعاليتهاي انجام شده
غلامحسين نوذري، وزير نفت امروز با حضور در جلسه علني مجلس به سئوال نماينده مرند و جلفا در خصوص مشكلات گاز كشور پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سئوال نماينده‌ مردم مرند و جلفا درباره علت قطعي گاز در سال 86 و ميزان خسارت وارده به كشور گفت: اين سئوال در دستور جلسه مورخ 8 مهر 87 كميسيون انرژي با حضور وزير نفت و نماينده سئوال‌كننده بررسي شد كه نوذري گفت به علت سرماي شديد كه در سال‌هاي اخير بي‌سابقه بوده در كل كشور كمتراز سه – چهار درصد قطعي گاز داشتيم، ولي به علت پراكندگي مناطق قطعي گاز نمود فراواني پيدا كرد.

نماينده مردم قائمشهر در خانه ملت، با اشاره به ادامه سخنان وزير نفت گفت: نوذري تاكيد داشت از سوي ديگر سه استان شمالي كشور شامل گلستان، مازندران و گيلان كه گاز آنها از تركمنستان تامين مي‌شد به علت قطعي گاز مشكلاتي را متحمل شدند ولي متقابلا نماينده سئوال ‌كننده علت اصلي قطع گاز را سوء مديريت در توزيع گاز اعلام كرد.

وي افزود: درسال 86 به صورت ميانگين حداقل 27 ميليون متر مكعب گاز در روز از تركمنستان وارد مي‌كرديم كه تغذيه اصلي گاز سه استان شمالي كشور به ويژه مازندران و گلستان از گاز وارداتي تامين مي‌شد، وقتي گاز اين استان‌ها كاملا قطع شد از سر جمع گاز كشور براي تزريق، تامين و تغذيه گاز اين سه استان بصورت طبيعي با افت فشار مواجه شديم.

ادياني‌راد يادآور شد: ازآنجا كه تاريخ سئوال قبل از اصلاح آيين‌نامه داخلي است كميسيون انرژي صرفا به ارايه‌ گزارشي ازهشت مهر ماه سال جاري اكتفا كرد و راي ‌گيري درباره سوال نماينده مرند و جلفا و پاسخ‌هاي وزير انجام نشد، ضمن اينكه نماينده سئوال‌كننده در آن جلسه از پاسخ نوذري قانع نشد.

محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس كه رياست جلسه امروز را بر عهده داشت، پس ازاستماع گزارش سخنگوي كميسيون انرژي، متذكر شد: از كميسيون‌ها درخواست كرديم با وجودي كه آيين‌نامه‌ داخلي مجلس تغيير كرده، ولي گزارش‌هاي خود را بر اساس آيين‌نامه جديد به صحن علني ارايه كنند. ما سئوالات را به كميسيون‌ها ارجاع داده‌ايم، اينگونه كه سخنگوي كميسيون گزارش داد، نظر كميسيون اعلام نمي‌شود.

سپس غلامحسين نوذري وزير نفت براي پاسخگويي به سئوال نماينده مرند پشت تريبون مجلس قرار گرفت و گفت: بپذيريم سال گذشته وضعيت سرما يك بحران بود و اين تغيير آب و هوايي در طي 50 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.

وي ادامه داد: بحران سرماي سال 86 چهار علت اصلي داشت، سرماي بي‌سابقه، فراگير بودن سرما، ماندگاري سرما و قطع گاز از سوي تركمنستان. درباره شدت سرما بسياري از استان‌ها سرماي منفي 30 درجه را تجربه كردند و درباره فراگيري سرما، در بغداد پس از 100 سال برف آمد و نخل‌هاي شهرستان قصرشيرين سفيدپوش شد.

نوذري تاكيد كرد: قطع شدن گاز از سوي تركمنستان مشكلات ما را بيشتر كرد، وزارت نفت براي جبران قطعي گاز تركمنستان بيش از واردات گاز، گاز استخراج كرد به عبارت ديگر بطور متوسط روزي 24 ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان گاز وارد مي‌كرديم، ولي پس از قطعي گاز و سرما به صورت اضطراري 32 ميليون متر مكعب توليد كرديم، اما شرايط و وضعيت زمستان پاسخگو نبود و تراز گاز منفي شد.

وي با تاكيد بر ويژه بودن شرايط آب و هوايي سال 86، گفت: اين شرايط اضطراري، خاص كشور ما نبود و همسايگان‌مان نيز با آن مواجه بودند.

سيروس سازدار نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس شوراي اسلامي در پرسش از وزير نفت، اعلام كرد: قبل از طرح سئوال لازم مي‌دانم از همه‌ همكاران زحمت‌كش در وزارت نفت كه با تلاش شبانه‌روزي افتخارآفرين بودند، تشكر ‌نمايم و از اينكه زحماتشان در اثر ضعف مديريت آنچنان در جامعه نمود پيدا نمي‌كند، اظهار همدردي مي‌نمايم.

سازدار گفت: خدمات گازرساني پس از شكوفايي انقلاب اسلامي در كشور شروع و اگر بگويم گازرساني در كشور كه امروزه بالاي 60 درصد سبد انرژي كشور را به خود اختصاص داده، مولود انقلاب اسلامي است گزاف نگفته‌ام.

سازدار افزود: 25 سال شاهد فداكاري همكاران بوده‌ام و خداوند را شاهد مي‌گيرم در هيچ دوره‌اي شركت نفت مثل اين يكي، دو سال، اين چنين دچار ضعف مديريت نبوده است و سوابق من به من اين اجازه را مي‌دهد كه بدون ملاحظه‌كاري در مقابل اتفاقات پيش آمده، در اين شركت نه تنها اعتراض، بلكه فرياد بزنم.

عضو هيات رئيسه كميسيون انرژي مجلس،با اشاره به اتفاقاتي كه درسال 86 دراين شركت افتاد وبه گفته وي ناحق كار همكاران قرباني سياست غلط، مديريت ناوارد، بيگانه از شركت و غيرمتخصص شد، سئوال كرد: آقاي وزير اين قطعي گسترده گاز كه در سال 86 افتاد چگونه بود؟ مگر شركت گاز هميشه در پيك مصرف توليدش كمتر است؟

غلامحسين نوذري در پاسخ به سوالات سازدار، اظهار كرد: شرايط بحراني كه براي كل منطقه خاورميانه به وجود آمد، به تبع آن براي كشور ما شرايط ويژه‌اي بود، اما براي مقابله با آن بايد بگويم بحث يك مدير در شركت نفت نيست، بلكه بحث يك مديريت قوي است كه در سال 86 انجام شد و قطعي گاز را به كمتر از چهار درصد رساند؛ در سال گذشته اولين كاري كه انجام شد از مجموعه مناطق نفت‌خيز، پالايشگاه‌هاي خانگيران، نارو كنگان و سرخون و مجموعه پالايشگاه‌هاي گازي و نفت مناطق نفت‌خيز 32 ميليون متر مكعب گاز توليد شد و به اين مقدار در فاصله كوتاهي به توليد كشور اضافه شد.

نوذري افزود: ستادي كه در اين خصوص تشكيل شد، ريسك‌هاي بزرگ مديريتي انجام داد؛ خط موازي ساوه به قزوين كه بخشي از آن آماده شده بود، براي تقويت پايداري شبكه ملي گاز انجام شده بود با اجراي يك كار بسيار بزرگ پرريسك اتصال حدود 100 كيلومتر خط 56 اينچ به 56 ديگر در شرايطي كه بايد در اين هنگام خط و فشار آن را بيندازيم و به حدود 400 پي اس آي برسانيم در حالي كه آن پروژه خط روي 700 پي اس آي انجام شد براي اينكه گاز ساير استان‌ها قطع نشود.

وزير نفت گفت : در شرايط برف حدود دو متر در استان گيلان در رشت و رامسر كمپرسور موجود تغيير آرايش داده شد و يك خط كنار گذر ايجاد شد كه بتوانيم گاز بيشتري به استان مازندران برسانيم و كمپرسورهاي مسير از نيزار قم از آرايش سري به هوازي تبديل شد تا گاز بيشتري به سر شاخه‌هاي كشور برسد ، عملا در ايستگاه ساوه ما به ظرفيت انتقال بالاي 105 ميليون متر مكعب در روز رسيديم و خط پنجم تهران كه از نيزار قم تا شرق تهران مي‌آمد حدود 220 كيلومتر است كه 140 كيلومتر آن آماده شد و با ريسك مديريتي تزريق گاز شد كه توانست شرق تهران را ايمن كرده و گاز سمنان را تامين كند.

نوذري افزود: خط زنجان – حلب – بيجار پروژه‌اي بود كه خط آن آزمايش نشده بود، اما باز با ريسك مديريتي كار آن انجام شد و گاز تزريق شد دو كمپرسور درصفاشهر قرار گرفت و اوج ريسك‌ها وتصميم‌گيري‌ها درآنجا بود كه يكي از توربو كمپر سور هاي ايستگاهي كه در اراك داريم كه تامين گاز استان مركزي و لرستان را انجام مي‌دهد؛ به دليل قطع برق از سرويس خارج شد و در حاليكه دماي تنظيم دستگاه تا منفي 20 درجه بود، دماي آن زمان منطقه منفي 30 درجه بود و با حضور متخصص سيستم از حالت اتومات خارج شد تا در دماي پايين‌تر كمپرسور فعال باشد و همه‌ي اين كارها براي تامين گاز در سال گذشته بود .

وزير نفت در رابطه با تركمنستان، گفت: در اين مورد تيمي تشكيل شد و گزارشات ابعاد مختلف در بخش صنعت و خانگي آماده شد و رويه‌ قرارداد مي‌گفت بايد با طرف قرارداد مذاكره كنيم و اگر در مذاكره قانع نشديم به داوري برويم و اين كار در مسير اجراست و با طرف تركمن در حال مذاكره هستيم و دو دور مذاكره انجام شده و چنانچه با ما به توافق نرسد براي خسارت‌هاي وارده، ما به داوري خواهيم رفت.

نوذري افزود: در خصوص پرداخت خسارت به تركيه بايد بگويم بحث داوري معمولا بحث‌هاي طولاني است به طوري كه اين موضوع به سال 82 برمي‌گردد و در حالي كه در اواخر 87 هستيم كه در آنجا بحث قيمت گاز است و به هر حال در مراودات بلندمدت به شيوه‌اي عمل مي‌شود كه ضمن حفظ ارتباط بين دو كشور منابع كشور هم لحاظ شود و خدشه‌اي به آن وارد نشود.

نوذري با اشاره به آنكه اعلام مي‌شود امسال هوا مناسب بود، گفت: انصافا اين شايسته نيست كه مجموعه‌ كشور كارهاي بزرگي را انجام دهد، بعد ما آن را به خوبي هوا مرتبط كنيم و هواي بي‌سابقه سرد و برفي سال گذشته را به سوء مديريت وصل كنيم؛ امسال حدود دو هزار كيلومتر خطوط مختلف كامل شد و به بهره‌برداري رسيد تا شبكه‌ ملي گاز بتواند گاز مورد نياز كشور را تامين كند.

وزير نفت گفت: امسال 20 ميليون متر مكعب به ظرفيت گاز كشور از مناطق مركزي اضافه شد، 50 ميليون متر مكعب از فاز 9 و 10 به توليد رسيد و 10 ميليارد متر مكعب به مصرف گاز كشور اضافه شد و اين در حالي است كه نه صادرات قطع شد و نه صنايع آسيب ديد و نه گاز خانگي قطع شد و زمستان هم به غير از زمستان سال 86 و 83 مثل سال‌هاي گذشته بوده است.

سيروس سازدار پس از پاسخ وزير نفت به سئوالش گفت: آيا كشته شدن 2 نفر در حين عمليات ضعف مديريت را نمي‌رساند؟

وي ادامه داد: در مورد تركمنستان سئوال كردم ، پاسخ نداديد! هم چنين سوال كردم كه چقدر به توليدات اضافه شده است؟ البته با توجه به اين كه كارشناس نداريد به شما نگفته‌اند، بنابراين من به شما مي‌گويم كه از 17 منبع ، گاز توليد مي‌كنيد كه در مقايسه دي ماه امسال با دي ماه سال گذشته بايد گفت امسال نسبت به پارسال 37 ميليون متر مكعب افزايش توليد داشته‌ايد.

سازدار تصريح كرد: از فاز يك پارس جنوبي كه سال گذشته به مقدار بيش از 20 ميليون متر مكعب گاز توليد شده، 61 ميليون متر مكعب از فاز 2 و 3 و 59 ميليون متر مكعب نيز از فاز 4 و 5 توليد شده كه سال گذشته هم در مدار بوده‌اند، اما شما اطلاع نداشتيد كه سال گذشته 25 ميليون گاز فاز يك به خاطر اينكه 3 تا لوله بين سكوي 1 و 2 يك لوله اجرا كرديد، بعد از اجرا متخصصان شما فهميده‌اند، اين خط نشستي پيدا كرد،شما هم چنين دومين و سومين لوله را به همين روال كشيديد و نتوانستيد از فاز يك پارس جنوبي، 25 ميليون را بگيريد اما امسال گرفتيد.

نماينده مرند و جلفا تصريح كرد: فاز 6، 7 و 8 كه گوش فلك را كر كرد و امسال هم افتتاح كرديد، اما متخصصين به شما نگفتند ورودي فاز 8 اجرا نشده است و نمي‌تواند از دريا گاز بگيرد، قرار بود اگر هر 3 فاز آماده مي‌بود 104 ميليون گاز خشك براي تزريق خشك ترش آورديد، اما فاز 10 آماده نيست و مي‌خواستيد پالايشگاه فاز 9 را راه اندازي كنيد، چرا كه پالايشگاه فاز 9 و 10 خط لوله و چاه ندارد.

سازدار ادامه داد: از فاز 6، 7 ، 8 ، 9 و 10 كه امسال مي‌خواستيد در مدار بياوريد، در بهمن ماه فقط 9/22 ميليون گاز توليد كرديد، در حالي كه 3 تا از بزرگترين فازها بود.

نماينده مرند و جلفا يادآور شد: قبل از شما فاز 4 و 5 در مدار بود و جمعا تا امسال 125 ميليون از فازهاي پارس جنوبي گاز توليد مي‌كرديد و امسال هم قرار بود 104 ميليون متر مكعب براي تزريق بگيريد كه تاكنون يك متر مكعب هم در 6 ماهه دوم تزريق نكرده‌ايم و حتي نتوانستيد گاز خشك فاز 6 و 7 را در فاز 9 و 10 آورده و از آن گاز شيرين گرفته و تزريق كنيد.

وي تصريح كرد: در خوزستان گاز شيرين را هم 1/7 ميليون توليد كرديد و جمعا 38 ميليون متر مكعب به مدار بيشتر از سال 86 وارد كرديد. در سال گذشته كه همه مي‌دانند صنايع، نيروگاه، سدها و گاز خانگي پر مصرف را هم قطع كرديد، و 350 ميليون مترمكعب مصرف شد، اما گاز توليدي شما در بهمن ماه سال 86، 354 ميليون بود و سئوال ما اينجاست كه اين 354 ميليون گاز كجا رفت.

سازدار با بيان اينكه شما مدير نداشتيد،گفت واضح است كه با آوردن يك كارشناس خارج از شركت نفت و با داشتن ليسانس جغرافيايي مديريتتان مشكل پيدا مي‌كند.

عضو كميسيون انرژي مجلس با بيان اينكه زمستان سال گذشته54 ميليون گاز كجا رفت؟ افزود: توليد در بهمن ماه سال گذشته 454 ميليون متر مكعب بود، در حالي كه امسال توليد 492 ميليون شده است.

وي با اشاره به اين‌كه اگر از منابع ديگر گاز توليد كرده‌ايد بايد بگوييد، به حرف زدن با آمار و ارقام تاكيد كرد و گفت: زمستان سال گذشته براي مصرف خانگي گاز داشته‌ايم، آيا ما نمي‌توانستيم با مديريت اين مسايل را به حداقل برسانيم؟

وي تصريح كرد: مهارت مديريت در اين است وقتي سرما مي‌آيد مي گويم قطعي داريم، اما وقتي سرما نيست، قطعي نداريم پس مديريت براي چه زماني است.

سازدار با بيان اينكه افتخار جمهوري اسلامي بر اين است كه اوايل انقلاب 40 هزار مشترك داشت، اما امروز تعداد مشتركين از 10 ميليون گذشته است، اظهار كرد: نبايد بالاسر چنين شركتي سياسي كاري كنيم و به فشار بيروني مدير بياوريم و لذت اين خدمات نظام جمهوري اسلامي را خدايي نكرده براي مردم بي لذت كنيم.

سازدار افزود: مديريت درزمان مشكل بايد مشكلات را به حداقل برساند، به من بگوييد غيراز 492 ميليون متر مكعب توليد ديگر كجا توليد داشته‌ايد و چگونه مي‌خواستيد 700 ميليون مصرف مردم را جواب دهيد و سال آينده چه مي‌خواهيد بكنيد، اگر زمستان سال آينده سرد شد چه؟ وي از مجلس درخواست كرد كه بودجه‌هاي وزارت نفت را دريابند.

وي يادآور شد: چون هيچ كدام از سئوالات من را پاسخ نداديد من هم هدفم اذيت كردن شما نيست و اگر وزير بپذيرند يك گروه كارشناس را در نظر گرفته و اين مشكلات را حل كنند تا سال آينده مشكلي نداشته باشيم، بنابراين من پاسخ وزير نفت را قانع كننده مي‌دانم و از رئيس جلسه نيز مي‌خواهم راي گيري نكنند.

محمدرضا باهنر كه رياست جلسه امروز صحن علني مجلس را به عهده داشت، خاطرنشان كرد: درهر صورت صحبت و پرسش و پاسخي بود، البته نمايندهِ، پاسخ را قانع كننده تشخيص دادند و طبق آيين نامه نمي‌توان راي‌گيري كرد.

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن