تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806617341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخاباتي كه پازل جهاني را بر هم مي زند/ جدول


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: انتخاباتي كه پازل جهاني را بر هم مي زند/ جدول
خاورميانه - 20 كشور زير در سال نو ميلادي شاهد برگزاري انتخابات هستند.


2011 سال ناآرامي ها و خيزش هاي عمومي در بسياري از كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا بود. 2012 مي رود تا سال تمرين دموكراسي در كشورهايي باشد كه يا ديكتاتوري را كنار زدند، يا تلاش در حفظ دموكراسي دارند و يا با انتخاباتي روبه رو هستند كه مي تواند سرنوشت نه تنها آنها كه منطقه را تغيير دهد. فارين پاليسي ليستي از 20 كشوري را كه در سال نو ميلادي شاهد برگزاري انتخابات هستند، منتشر كرده است كه در زير مي خوانيد:

نام كشور

نوع انتخابات

زمان

شرايط حاكم

ايالات متحده

رياست جمهوري

6 نوامبر

رقيب جمهوري خواه اوباما ظاهرا ميت رامني است. رقم محبوبيت باراك حدفاصل 30 تا 40 را به شكل نوساني طي مي كند.بحران اقتصادي نيز همچنان ادامه دارد. اين كه چه حزبي بتواند بهترين طرح ها براي بازار آزاد را بدهد در اين انتخابات حرف نخست را خواهد زد.

مصر

رياست جمهوري/پارلماني

نامشخص/انتخابات پارلماني در چند مرحله در ماه هاي ژانويه،فوريه و آوريل برگزار مي شود.

چشم ها به گذار مصر از ديكتاتوري به دموكراسي دوخته شده است. حزب عدالت و آزادي وابسته به جريان اخوان المسملين و پس از آن حزب النور محافظه كار كه در زمان مبارك سركوب شده بودند در نخستين انتخابات برگ برنده را به خود اختصاص دادند.ژنرال طنطاوي كه رياست شوراي نظامي را بر عهده دارد بايد در يك سال جاري انتخابات بسياري را مديريت كند.

روسيه

رياست جمهوري

4 مارس

ولاديمير پوتين نخست وزير فعلي روسيه قصد دارد براي سومين بار عنوان رئيس جمهور را به خود اختصاص دهد. انتخابات پارلماني اخير در اين كشور موجي از اعتراض هاي مردمي را به دنبال داشت و همگان حزب حاكم را به تقلب گسترده متهم كردند.پيش بيني مي شود كه پوتين برنده اين انتخابات باشد اما درصد كمتري از مقبوليت را به خود اختصاص دهد.

چين

18 امين كنگره حزب كمونيست

اكتبر

اين انتخابات رهبران يك دهه آتي چين را مشخص مي كند. بسياري ان را جابه جايي قدرت ميان مهره هاي موجود مي خوانند تا انتخاباتي واقعي.مواجهه با بحران اقتصادي و شايد هم نارضايتي هاي اجتماعي بخشي از چالش هاي پيش روي دولت جديد خواهد بود.

مكزيك

رياست جمهوري/قانون گذاران

1 جولاي

نارضايتي از نحوه مقابله دولت با كارتل هاي مواد مخدر كه بيشتر رنگ و بوي سياسي گرفته و اوضاع نابسامان اقتصادي شرايط را براي تغيير هويت صاحبان قدرت فراهم كرده است.كارتل هاي مواد مخدر بي شك در اين انتخابات هم تئاترهاي بسياري بازي خواهند كرد.

فرانسه

رياست جمهوري/پارلماني

رياست جمهوري:22 آوريل و 4 مي/ پارلماني:10 و 17 ژوئن

نيكولاساركوزي كه با افت فاحش محبوبيت روبه رو است يك سال گذشته را كنار صدراعظم آلمان به رويارويي با بحران يورو و حمله نظامي به ليبي گذراند. او بايد مقابل رقيب سرسخت خود از سوسياليست هاي فرانسه قدعلم كند. بحران مالي اصلي ترين برگ سرنوشت ساز در اين انتخابات است.

زيمباوه

رياست جمهوري/پارلماني

نامشخص

رابرت موگابه رئيس جمهوري با مورگان چانگيراي نخست وزير مخالف خود بايد تكليف كرسي قدرت را در اين سال مشخص كنند. انتخابات سال 2009 با تقلب گسترده همراه بود و مشخص نيست كه اين انتخابات هم برگزار و يا در شرايط سالم انجام گيرد. موگابه 87 ساله از دهه هشتاد تاكنون قدرت را در اختيار دارد و ظاهرا امسال را براي جلوگيري از برگزاري انتخابات در سالهاي آتي و كهولت سن بيشتر خود سال انتخابات خوانده است.

ونزوئلا

رياست جمهوري

7 اكتبر

سپتامبر 2010 و انتخابات پارلماني در اين كشور قدرت مخالفان چاوز را به رخ وي كشيد. اپوزيسيون ونزوئلا در حال حاضر مبارزه با چاوز مبتلا به سرطان را آسان تر از گذشته مي داند. به نظر مي رسد كه انتخاب مجدد چاوز به وضعيت سلامتي او بستگي دارد. اين رهبر چپ گرا از 13 سال پيش تاكنون قدرت را در اختيار دارد.

ليبي

پارلماني

ژوئن

تابستان فصل انتخابات براي مردماني است كه در چهار دهه گذشته اينچنين تجربه اي را در چنته نداشته اند. اين پارلمان بايد متن قانون اساسي را تنظيم كرده و سپس در سال 2013 يك انتخابات نهايي براي تشكيل پارلمان اصلي برگزار خواهد شد.

ايران

2 مارس

مجلس

اين انتخابات پس از انتخابات رياست جمهوري سال 2009 كه با حاشيه هايي از اعتراض همراه شد سرنوشت سازترين انتخابات چند سال اخير در ايران خواهد بود. غرب كه اصلي ترين منتقد برنامه هسته اي ايران است چشم به نتيجه اين انتخابات دارد.

كره جنوبي

رياست جمهوري/پارلماني

19 دسامبر/ 11 آوريل

براي نخستين بار از 1992 تاكنون اين دو انتخاب همزمان شده است. اين انتخابات پس از مرگ رهبر كره شمالي هم انجام مي گيرد و مي تواند از اين حادثه تاثيرپذير هم باشد.اپوزيسيون كه مخالف سخت گيري هاي بيش از اندازه سئول با پيونگ يانگ بود در اين انتخابات شانس قابل توجهي دارد.

مولداوي

رياست جمهوري

15 ژانويه

اين كشور از دو سال پيش تاكنون رئيس جمهور ندارد. بدتر از همه اينكه هيچ كس هم براي انتخابات آتي كانديد نشده است. اين انتخابات در پارلمان برگزار مي شود و چندان از راي عمومي خبري نيست. تنها كانديد اين انتخابات در ماه دسامبر پس از عدم موافقت پارلمان با انتصابش پاي خود را از اين گليم بيرون كشيد.

تايوان

رياست جمهوري/پارلماني

14 ژانويه

نتيجه اين انتخابات مي تواند نقش بسزايي بر رابطه تايوان با چين بگذارد. تايوان از 1949 تاكنون مستقل است اما چين همچنان مدعي اين كشور است. رئيس جمهور فعلي كه رابطه با چين را هموار كرده از شانس بالايي در اين انتخابات برخوردار است.

يمن

رياست جمهوري

21 فوريه

عبدالله صالح سرانجام پس از چند ماه گريز ماه گذشته ميلادي با طرح اعراب و مورد حمايت امريكا براي واگذاري قدرت پس از سه دهه موافقت كرد. زمستان امسال يمني ها شايد بتوانند در نخستين انتخابات آزاد شركت كنند.

سنگال

رياست جمهوري/پارلماني

26 فوريه/ ژوئن

در جولاي رئيس جمهور با تغيير قانون اساسي مقدمات حضور خود براي سومين بار را هموار كرد. با اينهمه تنها 25 درصد آرا را به خود اختصاص داد و قدرت را به فرزندش واگذار كرد. كريم ويد پسر او مقدمات حضور ديگر كانديداها در انتخابات را سخت تر كرده است.

قزاقستان

پارلماني

25 ژانويه

با اختصاص يافتن بيش از 95 درصد آرا به رئيس جمهور نورسلطان نظربايف در ماه اوريل و پيروزي قاطع حزب حاكم در انتخابات 2007 پارلماني كسي از اين انتخابات انتظار ايجاد تغييرات جدي را ندارد. اين نخستين انتخابات پس از تصويب قانوني در سال 2009 ميلادي در خصوص لزوم راهيابي حداقل دو حزب به پارلمان است.

كنيا

پارلماني/ رياست جمهوري

14 آگوست

پس از انتخابات خونين 2007 ميلادي كه در آن بيش از 1500 تن كشته شدند،كنيا تا امروز از دولت ائتلافي برخوردار بوده است. با اينهمه دو رهبر مخالف توافق چنداني با هم ندارند. دو طرف حتي براي اعلام زمان انتخابات هم با هم تفاهم نداشتند.

اوكراين

پارلماني

28 اكتبر

دنياي سياست در اوكراين از 2004 تاكنون همچنان پرتلاطم است. رهبران انقلاب نارنجي يا خانه نشين شده اند يا در زندان به سر مي برند. هيچ كس نمي داند كه خانم يوليا تيموشچنكو كه متهم به تباني با روس ها است از داخل زندان كمپين انتخاباتي به راه مي اندازد يا خير.

ماداگاسكار

رياست جمهوري/پارلماني

مارس

در ده سال گذشته دنياي سياست در اين كشور صحنه چندان خوشايندي نبود. در دو سال گذشته رئيس جمهور خودخوانده به سواستفاده از قدرت متهم و محاكمه غيابي شد. در 2011 هشت حزب فعال تلاشي را براي تشكيل دولت ائتلافي آغاز كردند كه انتخابات آتي نتيجه آن است .

آلباني

رياست جمهوري

23 جولاي

يكي از فقيرترين كشورهاي اروپايي كه دولت آن در دو سال گذشته با هياهوها و بحران هاي بسياري همراه بوده است. در سال 2011 چهار معترض به روند سياسي كشور در جريان اعتراض ها كشته شدند. نتيجه اين انتخابات مي تواند بر نگاه اتحاديه اروپا بر اين كشور تاثير گذار باشد.

ترجمه: سارا معصومي / 5151

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن