تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815812799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگي فوتبالي مهدي مهدوي‌كيا


واضح آرشیو وب فارسی:الف: زندگي فوتبالي مهدي مهدوي‌كيا
مهدي مهدوي‌كيا در حالي پس از ۴۷۴۲ روز به جمع سرخپوشان تهراني ملحق شد كه با تحمل مشكلات و حاشيه‌هاي بسيار پس از دو سال به اين آرزوي بزرگش رسيد و بار ديگر پيراهن پرسپوليس را برتن خواهد كرد.

به گزارش مهر، مهدي مهدوي‌كيا كه متولد پنجم مرداد ۱۳۵۶ در شهرري است، فوتبالش را از تيم بانك ملي آغاز كرد. از علي دوستي‌مهر سرمربي تيم فوتبال نوجوانان ايران به عنوان يكي از مربياني كه مهدوي‌كيا را به فوتبال ايران معرفي كرد، ياد مي‌كنند، او كه مهدوي كيا را در بانك ملي كشف كرد و به سطح اول فوتبال ايران رساند.

"كيا" پس از درخشش در تيم بانك ملي به پرسپوليس پيوست. گرچه در ابتداي حضور در اين تيم شرايط خوبي نداشت اما با آمدن استانكو وضعيت برايش تغيير كرد تا ضمن تثبيت جايگاه خود در جمع سرخپوشان، به تيم اميد ايران راه پيدا كند. افتخارات و موفقيت‌هاي مهم ورزشي مهدوي كيا از سال ۷۵ شروع شد. پس از محروميت نعيم سعداوي، مهدوي كيا به عنوان مدافع - هافبك راست تيم ملي در جمع ۱۱ مرد اول فوتبال ايران جايي ثابت براي خود دست و پا كرد و از ستون‌هاي اين تيم شد.

در دربي ۴۳ كه بيستم تيرماه سال ۱۳۷۶ برگزار شد، فرشاد پيوس پس از خداحافظي از تيم پرسپوليس، پيراهن شماره ۱۷ را برتن مهدوي‌كيا كرد اما وي در تيم ملي همچنان پيراهن شماره ۲ را بر تن مي‌كرد. اين بازيكن در مقطعي هم به عنوان يار كمكي براي پاس در مسابقات آسيايي بازي كرد. بالاخره پس از دو فصل و نيم بازي در جمع سرخپوشان تهراني در تاريخ ۱۳ دي‌ماه سال ۱۳۷۷ مهدوي كيا آخرين بازي رسمي خود را براي پرسپوليس انجام داد و به آلمان رفت.

مهدوي‌كيا پس از درخشش در مسابقات جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه از تيم پرسپوليس به تيم بوخوم پيوست. اين بازيكن ايراني در تاريخ ۱۶/۰۳/۱۹۹۹ براي نخستين بار در هفته نوزدهم رقابت‌هاي آن فصل بوندس‌ليگا برابر هامبورگ به ميدان رفت. وي كه در دقيقه ۶۶ جانشين زدراوكو درينسيچ (Zdravko Drincic) شده بود، در دقيقه ۸۱ گل دوم تيمش را به ثمر رساند تا نقش مهمي در پيروزي ۲ بر صفر بوخوم برابر هامبورگ ايفا كند.

عملكرد خوب جوان اول فوتبال آسيا مسئولان هامبورگ را به پاي ميز مذاكره با تيم بوخوم كشاند تا اين بازيكن فصل بعد براي اين تيم آلماني به ميدان برود. از هزينه ترانسفر مهدوي‌كيا به تيم‌هاي بوخوم و هامبورگ حدود سه ميليون دلار نصيب باشگاه پرسپوليس شد كه در آن برهه زماني بخش عمده اي از مشكلات سرخپوشان را مرتفع كرد.

كيا در هامبورگ به دو نام "موشك" و "فرش جادويي" مشهور شد، لقبي كه از سوي رسانه‌ها و هواداران به اين بازيكن تيم ملي كشورمان تعليق گرفت. البته وي در سال ۲۰۰۰ قراردادش را به مدت سه فصل ديگر با هامبورگ تمديد كرد. مبلغ ۲ ميليون و دويست هزار يورو در هر سال باعث شد لقب گران‌ترين بازيكن تاريخ هامبورگ به "ميدي" تعلق گيرد.

مرد شماره ۲ تيم ملي ايران در تاريخ ۰۱/۰۵/۲۰۰۵ و در ديدار ولفسبورگ برابر هامبورگ كه با برتري يك بر صفر تيم ميزبان به پايان رسيد، در دقيقه ۶۹ با دريافت كارت زرد دوم از زمين مسابقه اخراج شد، اين نخستين كارت قرمز وي در رقابت‌هاي بوندس‌ليگا محسوب مي‌شود. وي همچنين در تاريخ ۲۳/۰۹/۲۰۰۶ و در ديدار هامبورگ برابر وردربرمن، پس از اينكه در دقيقه ۶۹ پاس گل تساوي تيمش را براي "باستين راينهارد" ارسال كرد، در دقيقه ۷۴ با دريافت كارت قرمز مستقيم از زمين مسابقه اخراج شد كه اين آخرين كارت قرمز كيا در دوره حضورش در بوندس‌ليگا محسوب مي‌شود.

مهدوي‌كيا در نظرخواهي فدراسيون بين‌المللي آمار و تاريخ فوتبال جهان در ابتداي سال ۲۰۱۰ به عنوان بيست و ‌هفتمين بازيكن محبوب جهان انتخاب شد.

در پنجم دسامبرسال ۱۹۹۶ و درحاليكه تنها ۱۹ سال و ۱۳۴ روز سن داشت، "كيا" براي نخستين بار پيراهن تيم ملي كشورمان را در ديدار برابر عراق در مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا - ۱۹۹۶ امارات برتن كرد. پس از جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان و در بازي ايران در مرحله انتخابي جام ملت‌هاي ۲۰۰۷ آسيا، كيا به عنوان كاپيتان تيم ملي ايران انتخاب شد و پس از بازي با كره‌جنوبي در مسابقات مقدماتي جام جهاني فوتبال ۲۰۱۰ آفريقاي جنوبي در حالي كه ايران بازي را يك بر يك مساوي كرد و از صعود به جام جهاني بازماند از تيم ملي فوتبال ايران خداحافظي كرد. ۱۱۱ بازي ملي و ۱۳ گل زده در كارنامه ملي اين بازيكن با اخلاق كشورمان ثبت شده است.

وي پس از خداحافظي از تيم ملي نامه‌اي را خطاب به مخالفانش كه او را وطن‌فروش ناميده بودند نوشت كه متن اين نامه در اين لينك قرار گرفته است :(http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?pr=s&query=مهدي%۲۰مهدوي%۲۰كيا%۲۰وطن%۲۰‌فروش%۲۰&NewsID=۹۰۸۳۰۰)

مرد شماره ۱۵ تيم اينتراخت كه براي هفتمين مرتبه در فصل ۹ - ۲۰۰۸ ليگ آلمان براي تيم اينتراخت به ميدان رفت، در دوازدهمين سال حضورش در رقابت‌هاي بوندس‌‍ليگا، موفق به ثبت ركورد ۲۵۰ بازي در اين مسابقات شد.

كيا پس از بازگشت از آلمان، در سال ۱۳۸۸ به تيم استيل آذين پيوست و براي نخستين بار پيراهن اين تيم را مقابل سپاهان بر تن كرد. او ضمن به ثمر رساندن يك گل، به صورت غيرمنتظره‌اي از زمين مسابقه اخراج شد، اتفاقي كه حاشيه‌هاي بسياري را به همراه داشت. عكاسان پس از آن بازي شهادت دادند كه كيا به كمك داور فحاشي نكرده و بي‌دليل از زمين اخراج شده است.

پس از سقوط استيل آذين به دسته اول در پايان ليگ دهم، كيا درحالي كه مورد بي‌مهري مديران و كادرفني تيم پرسپوليس قرار گرفت، با حمايت امير عابديني به تيم داماش پيوست و در نهايت پس از حدود ۱۳ سال دوري، روز دهم ديماه سال ۱۳۹۰ با عقد قرارداد رسمي به جمع سرخپوشان پايتخت ملحق شد.

بازي‌‎هاي فراموش نشدني:
مسابقات مقدماتي جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه شروع درخشش كيا در تيم ملي بود. وي در بازي مقابل چين در شهر داليان كه ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۷ برگزار شد، دو گل حساس براي تيم ملي به ثمر رساند تا اين تيم شكست را با پيروزي ۴ بر ۲ عوض كند.

در جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه و در ديدار با آمريكا، اين بازيكن روي پاس زيباي علي دايي و فرار از خط مياني زمين، گل دوم ايران را به ثمر رساند تا يكي از عوامل پيروزي تاريخي تيم ملي كشورمان برابر آمريكا را به ثمر برساند. وي دو سال بعد در ديدار دوستانه ديگري برابر آمريكا زننده تنها گل ايران بود.

در جام ملت‌هاي ۲۰۰۴ چين و در بازي مرحله يك‌چهارم نهايي برابر كره‌جنوبي، گرچه مهدوي‌كيا گلي را به ثمر نرساند، اما زوج رويايي وي با علي كريمي زمينه‌ساز پيروزي ارزشمند ۴ بر ۳ تيم ملي كشورمان برابر كره‌جنوبي شد.

در ديدار ايران برابر كره‌شمالي در مرحله مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۰ آفريقاي جنوبي، كيا زننده گل نخست ايران بود تا شرايط را براي پيروزي ۲ بر يك ايران در آن مسابقه فراهم كند.

آمار حضور در مسابقات باشگاهي:
۱۹۹۵-۹۶: پرسپوليس: ۱۱ بازي و يك گل
۱۹۹۶-۹۷: پرسپوليس: ۲۸ بازي و ۹ گل (۲ بازي در ليگ دسته اول و ۲ گل - ۷ بازي در آسيا و يك گل)
۱۹۹۷-۹۸: پرسپوليس: ۱۵ بازي و ۸ گل (۴ بازي در آسيا و ۳ گل)
۱۹۹۸-۹۹: بوخوم: ۱۲ بازي، ۳ گل، ۲ پاس گل و يك كارت زرد
۱۹۹۹-۲۰۰۰: هامبورگ: ۲۹ بازي، ۴ گل، ۸ پاس گل و يك كارت زرد (يك بازي در جام حذفي)
۲۰۰۰-۰۱: هامبورگ: ۲۹ بازي، ۵ گل و يك كارت زرد (دو ديدار در جام حذفي و يك گل - ۲ بازي در اروپا و يك گل)
۲۰۰۱-۰۲: هامبورگ: ۱۱ بازي، يك گل، ۳ پاس گل و يك كارت زرد
۲۰۰۲-۰۳: هامبورگ: ۲۶ بازي، ۲ گل و ۱۴ پاس گل
۲۰۰۲-۰۳: تيم آماتور هامبورگ: ۲ بازي
۲۰۰۳-۰۴: هامبورگ: ۳۲ بازي، ۵ گل، ۸ پاس گل و يك كارت زرد (۲ بازي در اروپا)
۲۰۰۴-۰۵: هامبورگ: ۲۶ بازي، ۲ گل، ۲ پاس گل و يك اخراج با دريافت ۲ كارت زرد
۲۰۰۵-۰۶: هامبورگ: ۳۱ بازي، ۵ گل، ۵ پاس گل و ۳ كارت زرد(۹ بازي در اروپا)
۲۰۰۶-۰۷: هامبورگ: ۲۷ بازي، ۲ گل، ۳ پاس گل، ۴ كارت زرد و يك اخراج مستقيم(۶ بازي در اروپا)
۲۰۰۷-۰۸: اينتراخت فرانكفورت: ۲۰ بازي، ۲ پاس گل و يك كارت زرد
۲۰۰۸-۰۹: اينتراخت فرانكفورت: ۱۲ بازي و بدون گل (۲ بازي، بدون گل)
۲۰۰۹-۱۰: اينتراخت فرانكفورت: بدون انجام بازي تداركاتي
۲۰۰۹-۱۰: استيل آذين: ۸ بازي و ۲ گل (۳ بازي در جام حذفي و ۲ گل)
۲۰۱۰-۱۱: استيل آذين: ۲۶ بازي و ۲ گل
۲۰۱۰-۱۱: داماش گيلان: ۱۴ بازي و بدون گل (۲ بازي در جام حذفي)
۲۰۱۰-۱۱(۱۰ ديماه ۱۳۹۰): پرسپوليس: ؟؟؟

بخشي از افتخارات فوتبالي:
۱۹۹۶: حضور در جام ملت‌هاي آسيا در امارات و كسب عنوان سوم
۱۹۹۷: بهترين بازيكن جوان سال آسيا و زننده بهترين گل سال در اين قاره
۱۹۹۸: قهرماني مسابقات فوتبال بازي‌هاي آسيايي بانكوك
۱۹۹۸: حضور در جام جهاني ۱۹۹۸ و به ثمر رساندن گل تاريخي و پيروزي بخش ايران برابر آمريكا
۲۰۰۰: حضور در جام ملت‌هاي ۲۰۰۰ لبنان
۲۰۰۳: بهترين بازيكن سال آسيا
۲۰۰۴: بهترين بازيكن سال هامبورگ و انتخاب به عنوان بهترين ارسال كننده پاس در بوندس‌ليگا
۲۰۰۴: حضور در جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۰۴ چين و كسب عنوان سوم
۲۰۰۶: حضور در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان
۲۰۰۷: كاپيتان تيم ملي ايران در جام ملت‌هاي ۲۰۰۷ آسيا
۲۰۰۹: خداحافظي از فوتبال ملي پس از صعود نكردن تيم ملي به جام جهاني ۲۰۱۰ آفريقاي جنوبي

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن