تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815552673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس كل دادگستري استان تهران: كار اصلي قضات و حقوقدانان سوق دادن قوانين به سوي عدالت است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس كل دادگستري استان تهران: كار اصلي قضات و حقوقدانان سوق دادن قوانين به سوي عدالت است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

رييس كل دادگستري استان تهران خطاب به قضات گفت: سهم شما عزيزان در نظام قضايي كشور فقط اين نيست كه مجري قانون باشيد، كار اصلي قضات و حقوقدانان سوق دادن قوانين به سوي عدالت است، زيرا هدف نهايي از هر قانون و حقوقي اجراي عدالت است.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، سيد عليرضا آوايي در همايش سراسري قضات دادگستري استان تهران گفت: سرشت انسان به سوي عدالت تمايل دارد و پرهيز از بيدادگري در زمره نيازهاي فطري بشر است. هدف انقلاب اسلامي ايران كه سي سالگي آن را جشن گرفتيم در واقع ستيز با ظلم بود. همه انبيا و معلمان بشريت بيش از هر چيز از ظلم ناليده‌اند. اگر پيامبر اعظم (ص) حكومت را با كفر سازگار، ولي با ظلم در تعارض مي‌دانست كنايه از اين است كه يكي از مهم‌ترين اهداف، اقامه عدل و مبارزه با بيدادگري است، با اين وصف، ارزش حضور شما قضات عزيز در نظام جمهوري اسلامي بسيار مهم است.

وي ادامه داد: قاضي به عنوان نيروي انديشمند و مامور اجراي عدالت اين تكليف را دارد كه در مقام اجراي قانون به روح هدايت كننده احكام توجه كند و همچون ماشيني بي‌تفاوت تنها به مدلول الفاظ قانون نينديشد.

آوايي خاطرنشان كرد: گروهي نظم و امنيت و عدالت را با هم مقايسه كرده‌اند، اما بايد گفت ارزش نظم و امنيت به خاطر اين است كه مقدمه اجراي عدالت باشند چون با بي‌نظمي و ناامني هيچ عدالتي و با بي‌عدالتي نيز هيچ نظم و امنيت پايداري در جامعه مستقر نمي‌شود. محكمه و دادرسي و قضاوت از ابتدا تا انتها بهترين و مقدس‌ترين آزمايشگاهي است كه عشق به عدالت در آن آموخته و تجربه مي‌شود.

رييس كل دادگستري استان تهران خاطرنشان كرد: كار قضا همچون هر پيشه‌اي فرهنگ و عرف ويژه دارد كه به مرور پا گرفته و بايد گفت اخلاق قضايي آرمان هر نظام قضايي شايسته است و يكي از مهم‌ترين انتظارات مردم از مجموعه ما محقق شدن اين آرمان متعالي است و گاهي گله‌مندي مردم از ما نيز در اين خصوص است، گرچه اقتضائات به نحوي است كه معايب ما خيلي زود تشخيص داده مي‌شود و شناخت نقاط مثبت و محاسن نياز به زمان دارد اما در هر حال، وظيفه ما گسترانيدن كرانه‌هاي عدالت و اخلاق و انصاف و تقويت شرايطي است كه اين مهم را محقق كند، زيرا اجراي عدالت به ما نيرو مي‌دهد، آراممان مي‌كند، دل ما را صيقل مي‌بخشد و ما را به خدا نزديك مي‌كند.

آوايي اظهار كرد: اين حقيقت را نيز باور داريم كه چنانچه خدا ناكرده با هر دليل و توجيهي، حتي توجيهات بظاهر مقدس و آرماني از مسير حق و انصاف و جوانمردي و بي‌طرفي و عدالت خارج شده و راي ناحقي صادر و ظلمي روا داريم، روحمان مضطرب، وجدانمان ناآرام، قلبمان تهي از آرامش، عزت و آبرويمان مخدوش و به نحو وحشتناكي از خدا دور مي‌شويم.

رييس كل دادگستري استان تهران در ادامه سخنان خود خطاب به رييس قوه قضاييه عنوان كرد: اگرچه رهبري معظم انقلاب اسلامي سال ‌٨٧ را سال نوآوري و شكوفايي ناميده‌اند، اما هر منصفي به اين امر معترف است كه با انتصاب حضرتعالي دستگاه قضا نوگرايي و ابداع و ابتكار را بيش از پيش تجربه كرده و با تئوري‌هاي جديد همگام و همراه شده كه تا امروز نيز ادامه دارد.

وي قضازدايي، حبس زدايي، حقوق شهروندي، ارتقاء دانش و سطح آموزش، بهره‌گيري از تجربه‌هاي موفق دنيا، استفاده از فناوري‌هاي نو، احياء دادسراها، شوراي قضايي استان و شوراي حفظ بيت‌المال را از جمله ابداعاتي دانست كه در طول دوران آيت‌الله شاهرودي اتفاق افتاده است.

وي با بيان اين‌كه دادگستري استان تهران در پايان سال شاهد شكوفايي و ثمردهي تئوري‌هاي تحول‌گرايانه است، عنوان كرد: در عرصه فناوري و اجراي طرح مكانيزه شدن بخش‌هاي قضايي و ستادي استان كه مشتمل بر ‌٩٠ واحد قضايي شامل ‌٥١٢ شعبه محاكم بدوي، ‌٥٥ شعبه تجديد نظر، ‌٥٥٦ شعبه دادياري و بازپرسي است با آموزش ICDL و برنامه CMS به ‌٩ هزار و ‌٨١٠ نفر از همكاران در سطح استان و تجهيز سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، طرح CMS يك و ‌٢ در كل استان به اجرا درآمده و آرشيو الكترونيكي در حال اقدام شايسته است.

وي ادامه داد: همچنين با عنايت به بخشنامه بسيار مفيد و راهگشاي ريييس قوه قضاييه مبني بر ضرورت رسيدگي به پرونده‌هاي قبل از سال ‌٨٦،‌ تعداد پرونده‌هاي مربوطه در زمان صدور بخشنامه حدود ‌٢٧ هزار بوده كه طي اين مدت به بيش از ‌١٦ هزار از پرونده‌هاي مذكور رسيدگي شده و در حال حاضر موجودي آن پرونده‌ها در محاكم و دادسراها استان ‌١٠ هزار و ‌٧٤٦ پرونده است كه حدود ‌٥٠ درصد موجودي دادگستري استان را كه داراي ‌٢١٠ هزار و ‌٣٤٣ پرونده است، تشكيل مي‌دهد.

آوايي در ادامه به مقوله توجه به حقوق شهروندي و امور زندانيان اشاره كرد و در اين باره توضيح داد: با ايجاد دفتر معاونت امور زندانيان ظرف سال جاري تعداد ‌٣٥٧ نفر از قضات از زندان‌هاي استان بازديد و ‌٦٣ جلسه كميته حقوق شهروندي نيز تشكيل شده است.

رييس كل دادگستري استان تهران همچنين توجه به برنامه‌ريزي و ترويج تفكر منظم در همه واحدها و قابل ارزيابي كردن عملكرد بخش‌هاي مختلف با تنظيم برنامه اجرايي هر ساله، توجه و دقت كيفي به بخش پرونده‌هاي نظارت ويژه را از ديگر اقدامات انجام شده در اين مدت برشمرد و افزود: از پرونده‌هاي رسيدگي شده در اين حوزه ‌٩٨ درصد در بخش نظارت ويژه قوه قضاييه مورد تاييد واقع شده است.

وي همچنين تشويق و تقدير از ‌٤٣٥ نفر از همكاران قضايي، ‌٩٦٢ نفر از همكاران اداري و تلاش مستمر اما خاموش و آرام جهت سالم‌سازي محيط قضايي و اداري با تدابير بخش حفاظت و اطلاعات و نظارت و بازرسي را نيز از اقدمات انجام شده ديگر عنوان كرد.

رييس كل دادگستري استان تهران با اشاره به رسيدگي به تعداد ‌٦٧٥ هزار و ‌٩٩ پرونده در شوراي حل اختلاف در ظرف يازده ماه گذشته، گفت: در استان تهران تعداد هزار و ‌٩٠٢ شعبه شوراي حل اختلاف فعال بوده و تعداد ‌٧ هزار و ‌٨٢١ نفر با شوراهاي مذكور همكاري مي‌كنند.

وي همچنين با بيان اينكه حركت انديشمندانه و دور از هياهوي آموزش دادگستري استان تهران در بخش‌هاي مختلف، آموزش‌هاي عمومي، تخصصي و مردمي ستودني است، گفت: آموزش هزار و ‌٥٠ نفر كارمند در ‌٩٦ دوره و برگزاري ‌٢١٤ دوره آموزش‌هاي مختلف قضايي در ‌٥٧ واحد قضايي ظرف سال جاري مويد اين مدعاست.

آوايي گفت: گرايش اعتماد شهروندان داخلي و خارجي و دانشگاهيان به سايت‌هاي سه گانه دادگستري و بازديد ‌٤ ميليون و ‌١٨٢ هزار و ‌٤٠٣ نفر از آن سايت‌ها در امسال، مراجعه ‌٥ هزار نفر به كلينيك حقوقي و مكاتبات قابل توجه ايرانيان خارج از كشور به صورت الكترونيكي دليلي بر تاييد اين اعتماد است و نيز تقدير معاون اول و معاونت آموزش قوه قضاييه گواه توفيقات اين مجموعه است.

رييس كل دادگستري استان تهران خاطرنشان كرد: صادقانه اعلام مي‌كنم اگر به توفيقي نائل شديم آن را پس از تفضلات الهي مديون زحمات تمامي قضات و كارمندان شريف مي‌دانم و اگر در اين مسير سخت و پرفراز و نشيب در جهت پيشرفت امور و بسط عدالت اشتباهاتي رخ داده تقصير خود مي‌دانم.

وي سخنان خود را اينگونه به پايان رساند كه الهي درخصوص تقصير و قصورهايمان اميدوار به طلوع خورشيد بخشايشت هستيم، الهي در دل ما جز بذر محبت مكار و بر جان‌هاي ما جز باران محبت مبار، الهي حجاب‌ها از راه بردار و ما را به ما وامگذار.

انتهاي پيام

جمعه|ا|16|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن