تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815423106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بااعلام نياز‌٩٥درصد مددجويان مراكزنگهداري معلولان به دريافت يارانه رييس انجمن مراكزنگهداري معلولان: پيشنهاد افزايش‌٤/١٨درصدي يارانه‌٨٧ بهزيستي درنوبت تصويب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بااعلام نياز‌٩٥درصد مددجويان مراكزنگهداري معلولان به دريافت يارانه رييس انجمن مراكزنگهداري معلولان: پيشنهاد افزايش‌٤/١٨درصدي يارانه‌٨٧ بهزيستي درنوبت تصويب است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور با اذعان بر اين كه سرانه يارانه پرداختي سازمان بهزيستي به مراكز در سال جاري نسبت به سال گذشته هيچ تغييري نكرده است، گفت: آن گونه كه مسوولان سازمان بهزيستي مي‌گويند، پيشنهاد افزايش 4/18 درصدي يارانه‌ مراكز در سال جاري و با همكاري نمايندگان معاونت برنامه‌ريزي‌ و نظارت راهبردي رياست جمهوري و همچنين وزارت بازرگاني تصويب و به دولت ارائه شده است، اما در حالي كه دو هفته تا پايان سال باقي مانده است، اين پيشنهاد هنوز در كميسيون اجتماعي دولت در نوبت تصويب قرار دارد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، دكتر احد صولت در نشست خبري انجمن‌هاي صنفي مراكز غيردولتي توانبخشي كه امروز در خانه سالمندان «رزا» تهران برگزار شد، مدعي شد: علي‌رغم اعلام ارگان‌هاي رسمي كشور تورم مبني بر افزايش 25 درصدي تورم در سال جاري، حتي ريالي به يارانه امسال مراكز اضافه نشده و معيار پرداخت همان يارانه سال 86 است.

به گفته وي در حالي كه تمامي هزينه‌هاي مراكز اعم از هزينه نگهداري از معلولان، سالمندان و بيماران رواني مزمن، مواد غذايي، اجاره‌بها، حقوق پرسنل و غيره افزايش يافته است، اثر تورم در يارانه پرداختي بهزيستي ديده نمي‌شود.

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور با تاكيد بر اين كه يارانه مراكز به طور متوسط هر چهار ماه يكبار پرداخت مي‌شود، از مسوولان پرسيد: چرا حق و حقوق معلولان و سالمندان هنوز در انتظار تصويب است؟

صولت اظهار كرد: دولت پس از بحث‌ها و تحليل‌هاي اقتصادي به اين نتيجه رسيده است كه آموزش، نگهداري و توانبخشي معلولان و سالمندان توسط دولت در عين هزينه بالاي اقتصادي، بهره‌وري اندكي دارد؛ لذا از سال 72 اين امور را به بخش غيردولتي واگذار و در حال حاضر 85 درصد از مراكز به بخش غيردولتي واگذار شده است.

وي اعلام كرد: براساس برآورد سازمان مديريت وقت در سال 84، هزينه سرانه توانبخشي بيماران رواني مزمن توسط دولت ماهيانه 404 هزار و 950 تومان در همان سال بود كه با واگذاري ارائه خدمات به اين قشر توسط بخش غيردولتي اين سرانه به 199 هزار و 525 تومان كاهش يافت.

به گفته رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور دولت به ازاي واگذاري امور به بخش خصوصي و در راستاي كمك به مددجويان100 هزار تومان به ازاي هر مددجوي به مراكز يارانه پرداخت مي‌كرده كه در اين ميان سود حاصله دولت از اين واگذاري 2/49 درصد بوده است.

صولت با بيان اين كه در بخش نگهداري از معلولان جسمي و ذهني روزانه نيز هزينه سرانه دولت در سال 84 ماهيانه 222 هزار و 220 تومان بوده است، تصريح كرد: اين رقم با واگذاري خدمات به بخش غيردولتي به حدود 91 هزار تومان رسيد كه با پرداخت يارانه 45 هزار تومان به ازاي هر فرد معلول در ماه سود حاصله دولت 41 درصد برآورد شد.

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور در ادامه يادآور شد: چرا در حالي كه زندگي و حيات معلولان و سالمندان به بخش غيردولتي واگذار شده است، منابع اختصاص يافته به آن بايد به طور چشمگيري كاهش يابد، به طوري كه در حال حاضر دستورالعمل‌ ابلاغي براي ارائه خدمات به مراكز نگهداري و توانبخشي به نسبت يارانه دريافتي تناقض معناداري دارد.

صولت با طرح اين سوال كه مسوولان با كدام استدلال چنين دستورالعمل‌هايي را وضع و ابلاغ مي‌كنند، با انتقاد از اين كه چرا بخش غيردولتي به عنوان ارائه دهنده خدمات، در جلسات تعيين قيمت و شهريه خدمات حضور ندارند تصريح كرد: اگر اين بخش صلاحيت ندارد، چرا زندگي افراد را به دست آن‌ها سپرده‌ايد؟!

وي با اشاره به تعرفه اعلامي جهت اخذ شهريه سال 87 توسط مراكز نگهداري و توانبخشي معلولان و سالمندان اضافه كرد: اين تعرفه مربوط به سال 86 مي‌شود كه براي سال جاري نيز اعمال شده است. بر اساس آن حداكثر شهريه دريافتي مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي روزانه، ماهيانه و به ازاي هر فرد 110 هزار تومان است كه يارانه پرداختي دولت با در نظر گرفتن درجه مراكز بين50 تا 70 هزار تومان تعيين شده است.

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور افزود: همچنين شهريه تعيين شده مراكز شبانه روزي معلولان ذهني و جسمي 265 هزار تومان و يارانه تعيين شده نيز 90 تا 120 هزار تومان است.

صولت در رابطه با نحوه اخذ شهريه از والدين و همچنين مددجويان تحت پوشش مراكز نگهداري و توانبخشي معلولان و سالمندان گفت: براساس دستورالعمل‌ ابلاغي سازمان بهزيستي اين مراكز مي‌توانند هزينه دريافتي خود را كاهش دهند، اما حق دريافت شهريه اضافي را ندارند.

وي گفت: خدا را گواه مي‌گيريم، به غير از تهران بيش از 95 درصد مددجويان مقيم در مراكز استان‌هاي كشور، نه تنها توانايي پرداخت شهريه‌اي بيشتر از آن چه توسط سازمان بهزيستي اعلام شده را ندارند، بلكه همان يارانه‌اي كه سازمان به صاحبان مراكز مي‌پردازد، به عنوان هزينه اياب و ذهاب معلولان صرف مي‌شود، چرا كه بسياري از خانواده‌هاي معلولان از اقشار كم‌بضاعت جامعه هستند و توانايي پرداخت شهريه را ندارند.

به گفته رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور اين در حاليست كه خانواده‌هاي معلولان عقب مانده ذهني، علاوه بر هزينه‌هاي جاري و اياب و ذهاب، براي آموزش كودكان خود ماهانه بايد حداقل معادل40 هزار تومان هزينه صرف كنند.

صولت در پاسخ به اين كه چه تعداد از افراد ساكن در مراكز، استحقاق دريافت يارانه از سازمان بهزيستي را دارند، اذعان كرد: سازمان بهزيستي يارانه‌بگير بودن مددجو را تعيين و سپس آن‌ها را به مراكز ارجاع مي‌كند كه بيش از 95 درصد مددجويان تحت پوشش مراكز نيازمند و مستحق دريافت يارانه هستند و مابقي جزو افراد با پذيرش آزاد محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: اين در حاليست كه مراكز به دليل معاف بودن از ماليات بردرآمد، مكلفند10 درصد كل مراجعه‌كنندگانشان را به صورت رايگان و از ميان مددجويان مجهول‌الهويه پذيرش كنند.

به گزارش ايسنا، رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور هزينه‌هاي واقعي و قيمت تمام‌شده نگهداري يك سالمندان در مراكز شبانه‌روزي مناطق برخوردار و مرفه را ماهانه 600 هزار تومان خواند و گفت: اين رقم در شهرهاي بزرگ و غيرمرفه به 450 هزار تومان و همچنين در مناطق محروم 300 هزار تومان مي‌رسد.

صولت در عين حال خاطرنشان كرد: اين در حاليست كه تعرفه اعلامي سازمان بهزيستي براي اخذ شهريه از سالمندان280 تا 300 هزار تومان بدون درنظر گرفتن منطقه مرفه‌نشين و غيره است. همچنين ميزان يارانه پرداختي دولت به ازاي يك سالمند در سال 86، 90 تا 120 هزار تومان است كه صاحبان مراكزي كه مركز آن‌ها در مناطق مرفه‌نشيني همچون شميرانات قرار دارد، مي‌توانند تا10 درصد شهريه خود را افزايش دهند.

وي هزينه واقعي نگهداري معلولان و بيماران رواني مزمن را دو برابر تعرفه اعلامي بهزيستي دانست و عنوان كرد: نسبتي بين خدمات ارائه شده و منابع وجود دارد كه هر اندازه منابع كاهش يابد، خدمات نيز به همان نسبت پايين مي‌آيد. اين در حاليست كه صاحبان مراكز تا سرحد مرگ (تعطيلي مراكز)، مبارزه خود را ادامه مي‌دهند و در اين ميان تنها قرباني سالمندان، معلولان و بيماران رواني مزمن هستند.

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور با اذعان به اين كه سازمان بهزيستي تا پايان امسال تمامي بدهي‌هاي خود از بابت پرداخت يارانه به مراكز را خواهد پرداخت، گفت: اين يارانه‌ها در حال پرداخت به مراكز است و مقرر شده بهزيستي از اين بابت، تا پايان اسفندماه با مراكز تسويه حساب كنند.

صولت در مورد ايجاد اشتغال در مراكز نگهداري و توانبخشي معلولان يادآور شد: در مجموع براي 27 هزار و 400 نفر توسط اين مراكز ايجاد اشتغال شده است، اين در حاليست كه براي ايجاد يك شغل 13 ميليون تومان اعتبار لازم است كه دولت به همين نسبت توانسته است از وجود مراكز غيردولتي بهره‌مند شود.

وي با اشاره به درج خبري به نقل از وزير رفاه و تامين اجتماعي در يكي از خبرگزاري‌ها افزود: بر اساس گفته‌هاي وزير، اعتبارات سازمان بهزيستي از رقم 205 ميليارد تومان در سال گذشته به 700 ميليارد تومان افزايش يافته است. حال مي‌خواهيم بدانيم، سهم معلولان از اين افزايش كجا قرار دارد و اگر اين حرف صحت دارد، چرا معاونت توانبخشي كه بزرگترين معاونت بهزيستي است، حتي ريالي از اين افزايش اعتبارات بهره‌اي نبرده است؟

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور ادامه داد: اگر امروز، بخش غيردولتي از ارائه خدمات آموزشي و توانبخشي كنار برود، ‌آيا دولت مي‌تواند به معلولان بگويد برو چهار ماه ديگر بيا تا غذا بدهيم؟ آيا دولت به مراكز اجازه مي‌دهد به خاطر تامين منابع، ارائه خدماتشان را معطل كنند؟ دوستان ما قصد دايه مهربانتر از مادر شدن را ندارند، اما مي‌پرسيم؛ آن‌هايي كه با توجه به منابع توقع ارائه خدمات را دارند، چرا استانداردهاي‌ تدوين مي‌كنند كه براي مراكز داراي هزينه‌هاي بالايي است؟

صولت با بيان اين كه راه‌هاي بسياري براي جبران مكانيزم هزينه‌هاي وارد بر صاحبان مراكز وجود دارد به موضوع در نظر گرفتن تخفيف در اموري همچون حق بيمه پرسنل، آب، برق، مواد خوراكي و غيره مراكز اشاره كرد.

به گفته وي هزينه‌هاي نگهداري از معلولان و سالمندان با واگذاري امور به بخش خصوصي به يك سوم كاهش يافته است.

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور رقم پيشنهادي مراكز به عنوان يارانه سال 88 را با در نظر گرفتن يارانه پيشنهادي بهزيستي در سال جاري و همچنين نرخ تورم، حدود 44 درصد اعلام كرد كه بايد به رقم يارانه پرداختي امسال اضافه شود.

صولت اعلام كرد: بر اساس گفته سازمان بهزيستي، از سال آينده قرر است، نهادهاي حقوقي و صنفي مراكز غيردولتي در مقولاتي همچون بازبيني دستورالعمل‌ها و تعيين قيمت خدمات مشاركت داشته باشند.

وي با بيان اين كه در اين زمينه از سازمان بهزيستي مي‌خواهيم، به صورت آزمايشي از منابع انساني و نيروي متخصص بخش خصوصي در تصميم‌گيري‌هاي خود بهره‌مند شوند، گفت: حاضريم با شركت در اين جلسات به جاي مبل بر روي زمين بنشينيم!!

رييس انجمن مديران مراكز نگهداري از معلولان ذهني و جسمي كشور در پاسخ به اين كه اگر يارانه سال آينده همچون يارانه سال 86 پرداخت شود، پيش‌بيني مي‌شود چند مركز با تعطيل مواجه شوند، تاكيد كرد: در حال حاضر مراكز در وضعيتي به شدت بحراني به سر مي‌برند كه اين امر بالاخص در استان‌ها نمود بيشتري دارد و تعداد مراكز تعطيل شده در برخي از استان‌ها به پنج مركز مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، همچنين دكتر همايون رسولي ـ ‌رييس هيات مديره نهاد مراكز سالمندان كشور ـ نيز در اين نشست در پاسخ به اين كه آيا صاحبان مراكز نگهداري از سالمندان مي‌توانند به صورت توافقي از مددجويان و خانواده‌هاي آن‌ها، شهريه‌اي بيشتر تعرفه اعلامي سازمان بهزيستي دريافت كنند، گفت: بله ـ اين مراكز با توافق خانواده‌ها و مددجويان در حالي كه منجر به رضايت طرفين باشد، مي‌توانند شهريه اضافي براي ارائه خدمات ويژه دريافت كنند.

وي افزود: اين كه گفته مي‌شود برخي از خانه‌هاي سالمندان ماهانه يك ميليون تومان بابت نگهداري از سالمندان شهريه دريافت مي‌كنند، واقعيت دارد؛ چرا كه اين شهريه به صورت توافقي و بيشتر در مناطقي كه مراكز در محله‌هاي مرفه‌نشين واقع شده و در اينگونه مكان‌ها قيمت اجاره‌بها و غيره چند برابر ساير مناطق است، شهريه‌ اضافي با رضايت طرفين اخذ مي‌شود كه اين قرار دادها در صورت درخواست بهزيستي ارائه مي‌شود.

لازم به ذكر است، بر اساس ماده 10 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، ميزان كمك هزينه (يارانه) پرداختي سازمان بهزيستي كشور به مراكز غيردولتي روزانه و شبانه‌روزي بايت نگهداري، خدمات توانبخشي و آموزشي و حرفه‌آموزي معلولان بايد هر ساله با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه به صورت مشترك از سوي سازمان بهزيستي كشور، وزارت بازرگاني و همچنين معاونت برنامه‌ريزي‌ و نظارت راهبردي رياست جمهوري تهيه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصويب هيات وزيران و وزارت بازرگاني برسد.

انتهاي پيام

شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن