تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804909849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمد دهقان در نشست ادبي «قصه هشتم»: هنوز به شناخت كافي از دفاع مقدس نرسيده ايم


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: احمد دهقان در نشست ادبي «قصه هشتم»: هنوز به شناخت كافي از دفاع مقدس نرسيده ايم
گروه هنر- زهره كهندل: احمد دهقان بار ديگر در چهارمين سال انتشار كتاب جنجالي «من قاتل پسرتان هستم» در برابر موضع مثبت

و منفي منتقدان و نويسندگان نسل دوم و سوم قرار گرفت.
چاپ چهارم كتاب «من قاتل پسرتان هستم» در چهارمين سال تأليف آن با حضور احمد دهقان در نشست ادبي قصه هشتم و با حضور نويسندگان و منتقدان در دانشگاه علوم اسلامي رضوي مشهد نقد و بررسي شد.
به گزارش خبرنگار ما، احمد دهقان در اين نشست در سخناني گفت: داستانهاي كتاب «من قاتل پسرتان هستم» داستانهاي تلخي است كه در برخي موارد، اين اصطلاح را به كار برده ام كه مثل زهرمار مي ماند، اما اين كتاب سعي دارد نقدي بزند به اوضاع و احوال پس از جنگ كه اكنون هم نمونه هاي آن را در جامعه خودمان شاهديم. امروز آدمهايي كه در جنگ بودند، كجا هستند و چه بر سرشان آمده است؟ من واقعاً نخواستم ديدگاهي منفي و بد داشته باشم.
وي ادامه داد: تمام تلاشم در كتاب اين بود كه آدمهاي پس از جنگ را در منظر جنگ ببينم. فاصله تاريخي نگارش هر داستان در اين مجموعه را كه ببينيد، متوجه مي شويد كه با فاصله زماني طولاني در مورد نوشتن هر داستان تأمل كرده ام، اينكه در مورد هر داستان چه اتفاقي افتاده و اين تلخي ها از كجا نشأت مي گيرد و به كجا مي رود.
نويسنده رمان «سفر به گراي 270 درجه» با اشاره به خاطره اي تلخ از اتفاقات پس از جنگ تعريف كرد: حدود چهار پنج سال گذشته يكي از جانبازان دوران دفاع مقدس شهيد شده بود برخي از دوستان براي دلداري خانواده شهيد و سرسلامتي آنان به منزلشان رفتند. بعد از صحبت دوستان و دادن دلداري، پسر شهيد فقط به آنان نگاه كرد. به اتاقش رفت و با يك گوني بزرگ برگشت. گوني را روي قالي خالي كرد، پوكه هاي سرنگ همه را متعجب كرد. پسر همان طور كه اشك مي ريخت، گفت: شما براي سر سلامتي به خانواده شهيد به خانه ما آمده ايد، آيا ديده ايد كه ما چه كشيده ايم؟ پدرم در اين چهار سال 8 هزار آمپول تزريق كرد تا شايد دردهايش را تسكين دهد. او فقط هفته اي دو بار بايد مرفين مي زد و بقيه آن را به صورت آزاد از ناصر خسرو مي خريديم. چند بار هم دوستان و همرزمان پدرم، واسطه آزادي ام از كلانتري 18 شدند.
دهقان با بيان اينكه جنگ ما دفاعي بود، خواستار كنكاش بيشتر در مورد آن از سوي منتقدان و نويسندگان شد و افزود: البته جنگ ما بسياري از ادبياتها را قبول نمي كند؛ زيرا جنگ ما شبيه همه جنگهاي دنيا بود و شبيه بسياري از جنگهاي دنيا هم نبود.
برنده جايزه «بيست سال داستان نويسي پس از انقلاب» تأكيد كرد: جنگ ما نياز به شناخت بيشتري دارد، متأسفانه واقعيت اين است كه در مورد جنگ شناخت كمي داريم، در حالي كه ادبيات جنگ در كشور ما نياز به اعتلا بخشي دارد.
وي در خصوص انتخاب نام اين كتاب نيز خاطرنشان كرد: نام اوليه اين كتاب «مزار آبي» بود، البته داستان «من قاتل پسرتان هستم» با همين عنوان چندين بار در مجلات مختلف چاپ شده است، اما زماني كه اين كتاب به مرحله چاپ رسيده بود، بزرگترين مشكل آن را نامفهوم بودن عنوان آن اعلام كردند. يكي از دوستان هم قطعه اي از اثر را با عنوان «من قاتل پسرتان هستم» انتخاب كرد كه نام كتاب هم همين شد.
دهقان در خصوص آخرين اثر خود با عنوان «دشت بان» يادآور شد: اين كتاب پيش از آغاز سال جديد منتشر مي شود. در اين رمان سعي كرده ام كه نمايي متفاوت از زندگي خانواده ها در جنگ و مواجهه شخصيتها با طبيعت و جنگ را به نمايش بگذارم. البته در اين اثر تلخي به شدت مجموعه داستان كوتاه من وجود ندارد و مخاطب را با شادي ها و غمهاي شخصيتهاي رمان همراه مي كند.
در اين نشست ادبي منتقدان و نويسندگان، نقدهاي مكتوب خود را خواندند كه برخي از آنان موافق و برخي ديگر مخالف ديدگاه هاي نويسنده اثر بود.
عليرضا مهرداد، نويسنده و منتقد ادبيات دفاع مقدس با بيان اينكه ادبيات بايد احساسات خواننده را برانگيزد، گفت: ادبيات دفاع مقدس در حال پوست اندازي است و در اين ميان ممكن است بدنش هم زخم شود و جاي نگراني ندارد.
وي افزود: در آثار احمد دهقان شاهد جلوه اي از كهن الگوهاي ايراني در روايت داستان و شخصيتهاي آن هستيم كه تلفيقي از حماسه و عرفان را به نمايش مي گذارد. در داستان پيشكشي، تقديم چشمهاي مادر شهيد، روايتي از داستانهاي گذشتگان است. در داستان «من قاتل پسرتان هستم» نيز تراژدي رستم و سهراب برايمان زنده مي شود. در جريان «بن بست» هم به نوعي برادركشي هابيل و قابيل را مي بينيم.
علي براتي كجوان، ديگر منتقد اين نشست نيز واژه جنگ را يكي از پردامنه ترين و گسترده ترين واژه ها دانست و گفت: هيچ نويسنده اي حق ندارد جنگ را آن گونه كه مايل است، نمايش دهد، بلكه بايد جنگ را آن گونه كه بوده بيان كند.
وي با تقسيم بندي ادبيات جنگ و دفاع مقدس خاطرنشان كرد: ادبيات جنگ، خاكستري و به سياه نزديك است، اما ادبيات دفاع مقدس رو به سفيدي مي رود. شخصيتهاي ادبيات جنگ حكايت از حقيقتي تلخ و گزنده دارند.
براتي با اشاره به توفيق نشانه ها و مفاهيم در داستان «من قاتل پسرتان هستم» تصريح كرد: واقعيت جنگ آن چيزي نيست كه به ما نشان مي دهند، بلكه واقعيت جنگ آن چيزي است كه احمد دهقان آن را در داستان هايش به تصوير كشيده است.
در ادامه عليرضا مهرداد اين تقسيم بندي ميان ادبيات جنگ و ادبيات دفاع مقدس را رد كرد و افزود: ما «جنگ» نداشتيم كه ادبيات «ضد جنگ» داشته باشيم. ما دفاع كرديم كه ادبيات دفاع هم تلخي و هم شيريني دارد. تفاوت ادبيات دفاع ما با ادبيات جنگ ديگر كشورها در ماهيت آن است.در اين نشست عليرضا مقدسي، نويسنده و كارگردان نيز با ارايه نقد تند خود از كتاب، محتواي آن را مخالف واقعيتهاي جنگ دانست.
گفتني است، سلسله نشستهاي ادبي «قصه هشتم» كه از سوي معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي برگزار مي شود، تلاش مي كند با دعوت از نويسندگان برجسته كشور، فضاي مناسبي را براي نويسندگان و منتقدان مشهدي به وجود آورد كه انتظار مي رود به صورت تخصصي تر در حوزه ادبيات خودنمايي كند.

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن