تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815590020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسوايي، فاجعه و پيروزي «جدايي نادر از سيمين» / شش خبر مهم سال ۲۰۱۱ در حوزه سينما و رسانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: رسوايي، فاجعه و پيروزي «جدايي نادر از سيمين» / شش خبر مهم سال ۲۰۱۱ در حوزه سينما و رسانه
رسانه - فاجعه، بحران ، انقلاب، موفقيت و شكست در دنياي رسانه و سينما تيترهاي اصلي اخبار مهم سال 2011 اين دو حوزه بودند.


به گزارش خبرآنلاين، در سالي كه گذشت اوضاع اقتصاد سينمايي رو به بهبود بود. فروش فيلم‌ها با رشد اندكي نسبت به سال 2010 روبرو شد. مردم در اروپا بيش از گذشته به سينماها رفتند. در برزيل، روسيه و خاورميانه هم بليت‌هاي بسياري فروخته شد و جشنواره‌هاي مسكو و دوبي با فيلم‌هاي پرخرجي چون «ترانسوفرمرها: تاريكي ماه» و «مامويت: غيرممكن - پروتوكل شبح» آغاز شدند.

شايد در اين بين فقط اوضاع ژاپن چندان روشن نبود، كشوري كه سونامي و بعد فاجعه اتمي آن را زمين زد. اين درحالي بود كه رقيب ديرينه اين كشور يعني چين موفق شد پرخرج‌ترين فيلم تاريخ سينماي خود به نام «گل‌هاي جنگ» را با حضور يك ستاره هاليوودي يعني كريستين بيل توليد كند.

اما سينما و فروش فيلم‌ها همه چيز نيست و نبوده است. آنچه در ادامه مي‌خوانيد نگاهي است به برترين اخبار رسانه‌اي دنيا در سال 2011، اخباري كه جذاب يا تكان‌دهنده بودند.

پايان دنيا

پرونده شنود غيرقانوني تماس‌هاي تلفني توسط كارمندان هفته‌نامه «نيوز آو د ورلد» روپرت مرداك، اين بزرگترين غول رسانه را دچار دردسر كرد. اين رسوايي آنچنان بزرگ بود كه اين هفته‌نامه (قديمي‌ترين هفته‌نامه بريتانيا) تعطيل شد و موجب شد قرارداد 14 ميليارد دلاري مرداك با شبكه بزرگ بي‌اسكاي‌بي لغو شود. اين درحالي است كه مرداك پدر، پسرش جيمز و پيرس مورگان كه زماني سردبير «نيوز آو د ورلد» بوده هرگونه اطلاع از اين ماجراي شنود را تكذيب كردند. مشكلات مرداك در سال 2012 ادامه دارد چون پرونده اين رسوايي هنوز باز است، شايد تنها كسي كه در اين ماجرا به شهرت رسيد وندي دِنگ، همسر مرداك پدر باشد كه در اولين دادگاه روپرت مرداك كشيده‌اي به مردي زد كه ظرفي از خمير ريش را به سمت مرداك پرتاب كرد.

رنج سوني

شبكه سوني ماه آوريل پس از اينكه شبكه اينترنتي‌اش هك شد ضربه شديدي خورد. بيش از 100 ميليون از كاربران اين شبكه متوجه شدند اطلاعاتشان دستكاري شده است. از طرف ديگر اين كاربران كه براي بازي آنلاين عضو شبكه سوني بودند بايد منتظر سونامي مي‌نشستند. سوني پس از سونامي ژاپن هم مجبور شد چند كارخانه خود را تعطيل كند و در نهايت اين كمپاني سال 2011 را با از دست دادن 1.2 ميليارد دلار به پايان رساند.

خداحافظ برلوسكوني

حتي آتشي‌ترين دشمنان برلوسكوني هم فكرش را نمي‌كردند اما سيلويو برلوسكوني در ماه نوامبر اعلام كرد از نخست وزيري ايتاليا استعفا مي‌دهد. او در 17 سال گذشته مدت 11 سال در اين سمت فعاليت مي‌كرد. برلوسكوني هميشه آماج حملات بود، زندگي او كه به «بونگا بونگا» شهرت دارد و سرشار از تفريح و خوشي است و اتهام فساد هرگز او را رها نكرده و نمي‌كند. اين غول رسانه‌اي 75 ساله ضربه اصلي را زماني خود كه شركت رسانه‌اي‌اش دچار مشكل شد. پرونده فساد اخلاقي برلوسكوني پاي افراد مشهوري چون جرج كلوني و كريستانو رونالدو را به دادگاه باز كرد تا عليه او شهادت دهند.

لارس عنصر نامطلوب است

لارس فن ترير كودك پردردسر سينماست و در سالي كه گذشت با فيلم «ملانكوليا» در جشنواره كن حضور داشت. منتقدان از فيلم لذت بردند اما صحبت‌هاي عجيب فن ترير در نشست مطبوعاتي فيلم همه چيز را بهم زد. او در اين نشست اعلام كرد با هيتلر احساس «همدردي» مي‌كند. او فكر مي‌كرد اهالي كن با اين شوخي مي‌خندند اما چنين نشد. فستيوال كه خشمگين بود فن ترير را كلا از حضور در ديگر دوره‌هاي كن منع كرد و او را «عنصر نامطلوب» خواند. حتي پليس فرانسه هم مشغول تحقيقاتي درمورد فن ترير شد، اتهام پليس «توجيه جنايت جنگي» توسط اين كارگردان معروف بود. سازنده «شكستن امواج» و «داگويل» پس از اين اعلام كرد ديگر هرگز در هيچ مصاحبه‌اي شركت نمي‌كند. با همه اين صحبت‌ها «ملانكوليا» جايزه بهترين فيلم را از جوايز فيلم اروپا را دريافت كرد و يكي از 10 فيلم برتر سال 2011 بسياري از منتقدان سينمايي بود.

موفقيت ايراني

سينماي ايران با موفقيت روبرو شد. «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي خرس طلاي جشنواره برلين را از آن خود كرد و از آن زمان تاكنون از جوايز مختلف جايزه گرفته است و منتقدان غيرايراني يك صدا فيلم را تحسين كرده‌اند. اين فيلم پس از «درخت زندگي» دومين فيلم سال از نظر منتقدان مجله معتبر «سايت اند ساند» بود. «جدايي نادر از سيمين» بخت اصلي جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي زبان امسال است.

شغل ايتاليايي

چند روز پيش از آغاز سال 2012 ماركو مولر به شكلي عجيب و بدون هيچ تقديري از رياست جشنوراه فيلم ونيز بركنار شد. او هشت سال در اين پست مشغول به كار بود و بسياري او را دليل تولد دوباره جشنواره ونيز مي‌دانستند، جشنواره‌اي كه زير نظر مولر هم با هاليوود آشتي كرده بود و هم جايي براي تبلور استعدادهاي جديد و نمايش فيلم‌هاي كارگردان‌هاي مولف شده بود. شايد چيزي كه مولر را از جشنواره ونيز دور كرد، ضربه مالي 135 ميليون دلاري بود كه مي‌خواست صرف ساخت سالن «قصر سينما» كند، اما پروژه شكست خورد. البته احتمال اينكه ونيز دوباره دست به دامان مولر شود بسيار زياد است. فعلا آلبرتو باربرا جايگزين او شده كه شايد بالاخره موفق شود بازار فيلم جشنواره فيلم ونيز را راه بيندازد. برعكس مولر ديگر رئيس‌هاي جشنوراه‌هاي بزرگ اروپا سرجاي خود باقي ماندند؛ ديتر كاسليك تا سال 2016 رئيس جنشواره فيلم برلين مي‌ماند و تي‌يري فرمو و ژيل ژاكوب هم تا سال 2014 به ترتيب مدير و رئيس جشنواره فيلم كن هستند.

هاليوود ريپورتر / 31 دسامبر / ترجمه: حسين عيدي‌زاده

57241

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن