تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815158324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماجراي تحريم ‌بانك ‌مركزي‌ /بهمني: دنيا به آمريكا مي‌خندد/غضنفري: تحريم آخرين حربه غربي‌ها است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ماجراي تحريم ‌بانك ‌مركزي‌ /بهمني: دنيا به آمريكا مي‌خندد/غضنفري: تحريم آخرين حربه غربي‌ها است
بهمني: دنيا به آمريكا مي‌خندد/غضنفري: تحريم آخرين حربه غربي‌ها است
با امضاي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تحريم شد، در حالي كه مقامات مسئول ايراني معتقدند تحريم بانك مركزي بر اقتصاد ايران اثرگذار نخواهد بود و با واكنش‌هاي هوشمندانه ايران، كار ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار مهر، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا امروز يكشنبه تحريم بانك مركزي را امضا كرد و به اين ترتيب، رفتارهاي ضد ايراني ثبت‌شده در كارنامه وي، وارد مرحله تازه‌اي شد. اين امضا در شرايطي پاي تحريم بانك مركزي ايران جاي گرفته است كه بسياري از كارشناسان روابط بين‌الملل و حتي مسئولان ايراني نيز اين تحريم را به نفع اقتصاد دنيا در شرايط بحراني فعلي نمي‌دانند.

در اين ميان، مسئولان ارشد سيستم بانكي كشور نيز بارها و بارها اين اقدام آمريكا براي تحريم بانك مركزي ايران را امري ناشايست خوانده و اعلام كرده‌اند كه تحريم بانك مركزي، حربه ناكامي است و همانند ساير اقدامات ستيزه‌جويانه در تحريم اقتصادي بر عليه ايران، بي‌ثمر خواهد ماند.

سيد شمس‌الدين حسيني، وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اتهاماتي برعليه جمهوري اسلامي ايران مبني بر عدم رعايت حقوق بشر و تلاش براي دستيابي به سلاح‌هاي هسته اي، مي‌گويد: كشورهايي كه به دنبال تحريم ايران هستند حتي نتوانسته‌اند نظر شوراي حكام و شوراي امنيت سازمان ملل را جلب كنند و بايد گفت تحريم بانك مركزي براي آنها يك گزينه ناكام است و ايران خود را براي شيطنت‌هاي آنها آماده كرده است.

محمود بهمني، رئيس‌كل بانك مركزي ايران نيز طرح تحريم بانك مركزي از سوي سناتورهاي آمريكايي را يك مانور سياسي مي‌داند و درباره اينكه آيا تحريم بانك مركزي امكان‌پذير است؟ مي‌گويد: برخي غربي‌ها بحث سياسي به راه مي‌اندازند و استقلال بانك مركزي را ناديده مي‌گيرند، در حالي كه بانك مركزي مستقل است و در تمام دنيا نيز بانكهاي مركزي وابسته به دولتها نيستند، بنابراين تحريم بانك مركزي غير اصولي و غيرمنطقي است.

رئيس كل بانك مركزي مي‌افزايد: ملتها را هيچ وقت نبايد تحريم كرد. اگر اين كار انجام شود، مغرضانه است و بحث غيراستاندارد و غيراصولي به شمار مي‌رود كه دنيا آن را مورد شماتت قرار مي‌دهد. بهمني معتقد است كه دنيا به آمريكا به دليل تحريم بانك مركزي ايران مي‌خندد.

در عين حال، مهدي غضنفري، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز تحريم بانك مركزي را آخرين حربه استعمارگران غربي بر عليه اقتصاد ايران مي‌داند و مي‌گويد: عده‌اي فكر مي‌كنند تحريم‌ها به نقطه ضربه زننده خود رسيده و اگر تحريم‌ها شامل بانك مركزي شود، كار ايران يكسره مي‌شود؛ در حاليكه برخلاف آنها فكر مي‌كنيم، زيرا اين آخرين حربه و آزمون آنها است و بعد از اين نيز تحريم معنايي ندارد.

وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است كه دشمنان ايران با تحريم بانك مركزي نيز، باز هم جواب نخواهند گرفت؛ مگر اينكه بخواهند از حوزه اقتصاد خارج شوند و فعاليت‌هاي ديگري را صورت دهند.

غضنفري راهكار مقابله با تحريم بانك مركزي را در دست فعالان اقتصادي بخش‌خصوصي مي‌داند و مي‌گويد: مثل هميشه راهكار در دستان بخش خصوصي است و اين بخش، چاره‌جويي خواهد شد. اگر فعاليت هاي تجاري مثل گذشته با همكاري بخش‌هاي خصوصي دنيا انجام شود، بي‌اثر بودن اين حربه نيز مشخص مي‌شود.

محمد نهاونديان، عضو شوراي پول و اعتبار نيز در واكنش به تحريم‌هاي اقتصادي صورت گرفته از سوي امريكا به ويژه تحريم بانك مركزي مي‌گويد: يكي از استثنائات تحريم اين است كه هرچقدر تحريم‌ها بيشتر و شديدتر شده و به منافع ذي‌نفعان بيشتري، لطمه وارد شود، امكان تحقق و اعمال و دستيابي به اهداف تحريم كمتر مي‌شود.

به گفته وي، در اقتصاد منطقه و دنيا، هم اكنون مسائل زيادي وجود دارند كه مي تواند منافع متقابل دريافت كرده و موضوع "برد-برد" را تجربه كنند.

به گفته نهاونديان، حوزه اقتصادي، حوزه نفع مشترك است و بايد براي حل مسائل سياسي، از پتانسيل مسائل اقتصادي استفاده كرد، بنابراين به تحريم كنندگان ايران پيشنهاد مي شود كه يكبار به عنوان ابزار همگرايي به اقتصاد نگاه شود.

وي تحريم بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران را اقدامي ناشايست از سوي دولتمردان آمريكايي مي‌داند و مي‌گويد: با تمام اين محدوديت‌ها، اقتصاد ايران پويا است و تجارت ايران رو به بهبود است.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن