تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815722049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت فارس


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يادداشت فارس
خبرگزاري فارس: آمارها مي‌گويند مازندران يكي از مهم‌ترين مناطق توريست‌پذير كشور است كه در دو سال پي در پي، عنوان گردشگرپذيرترين استان را به خودش اختصاص داده است اما در عمل تاثيري در سيماي اقتصادي آن مشاهده نمي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از ساري، به گوش شما هم آشنا است كه صنعت توريسم صنعت پردرآمدي است كه حجمي از مبادلات اقتصادي جهان را به خودش اختصاص داده است و به‌زودي نيز به صنعت شماره يك جهان تبديل مي‌شود.
اين صنعت به دليل سودآوري قابل توجهش در مقايسه با حجم سرمايه‌گذاري و هزينه‌هاي توسعه آن در مقابل با ديگر صنايع دنيا، عرصه رقابت كشورهاي توسعه يافته و حتي برخي كشورهاي آسيايي همجوار شده است در حالي كه ايران با اقليم مختلف و جاذبه‌هاي گوناگون‌اش هنوز سهمي در اقتصاد جهاني توريسم ندارد.
به طوري كه سازمان تجارت جهاني (wto) به تازگي رسما اعلام كرد كه ايران با داشتن جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي منحصر به فرد در دنيا در ميان كشورهاي توريست‌پذير بهره‌مند از درآمد مبادله گردشگر بين‌المللي جهان، فاقد رتبه است.
اين درحالي است كه كشورهاي آسيايي در سال‌هاي اخير به مقوله سفر و گردشگري نگاهي جدي داشته و دارند و برنامه‌هاي مدون و بلندمدتي را دنبال مي‌كنند.
بي‌برنامه بودن كشور در اين مقوله، كار را به جايي رسانده كه درآمد كشورهاي خارجي از توريست ايراني بيشتر از درآمد ايران از توريست خارجي است.
بررسي پكيج‌هاي مسافرتي در دفاتر خدمات جهانگردي و گردشگري حاكي از آمار قابل توجه سفر ايرانيان به كشورهايي نظير چين، تايلند، تركيه و دبي دارد.

*رشد سفر در كشور مستلزم برنامه‌هاي متنوعي است
برخي از كارشناسان بر اين باورند كه شرايط سياسي و اجتماعي مانع از ورود گردشگر خارجي مي‌شود و برخي ديگر معتقدند كه رشته‌هاي مختلف گردشگري در ايران قابل اجرا است كه نه تنها با فرهنگ ايراني و اسلامي و شرايط سياسي، اجتماعي و فرهنگي ما سازگار است، موجب اشاعه فرهنگ و نزديكي ملت‌ها مي‌شود.
البته صحت و سقم اين نظر كارشناسانه را به عهده خود كارشناسان مي‌گذاريم تا به ارايه نظر غيركارشناسانه محكوم نشويم اما در شرايطي كه چرخ توسعه گردشگري به عقب مي‌چرخد ديگر جايي براي ارايه تعاريف ضد و نقيض و فعاليت‌هاي بي‌برنامه نيست.
به اعتقاد عامه كه از قضا تخصصي هم در گردشگري ندارند زمان آن رسيده با برنامه‌ريزي كوتاه مدت به جاي تلاش براي ورود گردشگر خارجي، زمينه تفريح و سرگرمي را براي توسعه سفرهاي داخلي فراهم كرد و جلوي خروج اين مقدار ارز را گرفت.
البته بر اساس استاندارد بين‌المللي، يكي از آيتم‌هاي توسعه گردشگر خارجي افزايش سفرهاي داخلي است.
رشد سفر در كشور هم مستلزم برنامه‌ريزي‌هاي متنوعي است و برنامه‌هايي كه متناسب با شرايط فرهنگي و اجتماعي مناطق مختلف كشور تدارك ديده شود تا هم ذائقه مشكل‌پسند گردشگران به ويژه مسافران عازم به خارج را تامين كند و هم جلوي خروج ارز را بگيرد.
به نظر مي‌رسد در عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات كه روزگار علمي نگاه كردن به مسائل و رويدادها است، ديگر جايي براي برخوردهاي سنتي، بي‌حساب و كتاب و آزمون و خطا نيست آن هم در مورد بزرگ‌ترين صنعت آينده دنيا كه مواد اوليه منابع طبيعي و نيروي انساني جوان و تحصيل‌كرده جوياي كار به وفور يافت مي‌شود.
آمارها مي‌گويند استان مازندران يكي از مهم‌ترين مناطق توريست‌پذير كشور است كه در دو سال پي در پي عنوان گردشگرپذيرترين استان كشور را به خودش اختصاص داده است. اگرچه اين منطقه منحصر به فرد در كشور از نظر جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي و زيست محيطي در ايام تعطيل شاهد سيل مسافران است اما در عمل تاثيري در سيماي اقتصادي آن مشاهده نمي‌شود.
به عبارت درست‌تر آنچه از ورود و خروج گردشگر نصيب مازندراني‌ها مي‌شود ازدحام جمعيت و آلودگي محيط زيست است.
اگرچه آمارهاي ستاد تسهيلات سفر نشان مي‌دهد كه مازندران به قطب گردشگري ايران تبديل شده است اما كوتاه بودن مدت اقامت مهم‌ترين موضوعي است كه نبايد از نظر كارشناسان توسعه سفر استان دور بماند.
البته اين را هم نبايد از نظر دور كرد كه روند توسعه در هر زمينه‌اي پر از فراز و نشيب و اما و اگرهاي زيادي است كه با فرهنگ‌سازي و آموزش قابل حل است.
تجربه كشورهاي توسعه‌يافته در گردشگري نشان مي‌دهد ببيشترين انرژي و هزينه صرف آموزش و فرهنگ‌سازي براي مردم مي‌شود تا رسيدن به هدف در زمان كوتاه‌تري اتفاق بيفتد.
اما وقتي عدم آگاهي و ناهماهنگي برخي نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي موجب تخريب يك اثر تاريخي و فرهنگي چون "گرمابه صفوي" كه روزي توسط ميرزا يوسف به عنوان كاري عام‌المنفعه و براي آبادي شهر ساخته شد بود اثري كه مي‌شد در خدمت توسعه گردشگري احيا و بهره‌برداري شود اميد به توسعه صنعت توريسم را كمرنگ مي‌كند.
اتفاقات اخير نشان مي‌دهد نخستين قدمي كه بايد براي توسعه توريسم در مازندران و شايد ايران برداشته شود اين است كه ترديد و دودلي در اين مسئله كه توريست بيايد يا نيايد به يقين تبديل شود، سلايق شخصي جاي خود را به اجماع نظر كلي دهد و درصد كمي از بحث‌هاي پشت گيشه‌اي و جلسات تئوريك عملياتي شود.
البته دولت هم بايد آموزش را از بدنه خودش شروع كند، تمام مديران دستگاه‌ها و نهادهاي اجرايي را گردهم جمع كرده و سند چشم‌انداز توسعه، چالش‌ها و مشكلات كشور به ويژه اشتغال و تاثير توريسم در حل آن را براي آنها تفهيم كند تا حداقل هر يك از اين دستگاه‌ها كه نتوانست در خدمت توسعه باشد به عامل بازدارنده يا مخرب هم تبديل نشود.
به هر حال چند سالي است كه دولت عزم‌اش را جزم كرده تا گردشگري را توسعه دهد اگرچه هنوز در مرحله ساخت هتل‌هاي پنج ستاره و مجتمع‌هاي تفريحي و توريستي و ساخت زيرساخت‌هاي مورد نياز براي صنعت گردشگري دست و پنجه نرم مي‌كند.
گاهي خبرهايي همانند تشكيل كانون هماهنگي گردشگري به گوش مي‌رسد كه اگر مانند طرح‌هاي ارايه شده قبلي در زمينه گردشگري مانند سفر كارت ملي و توسعه سفرهاي ارزان در نيمه راه به حال خودش رها نشود و از هدف اوليه‌اش فاصله نگيرد مي‌تواند مسير پر پيچ و خم گردشگري را هموارتر كند.
تجربه نشان داده كه مردم با هر برنامه‌ريزي كه به افزايش سطح معيشتي منطقه‌شان كمك كند همراه و همگام مي‌شوند.
منابع طبيعي هم كه لطف خدا به وفور يافت مي‌شد از دست دادن زمان آن‌ هم در عصري كه در دنيا از قبل صنعت گردشگري از آب هم گره مي‌گيرند قابل جبران نيست.
بررسي موضوع‌هاي گردشگري به عنوان دومين اولويت توسعه استان انگيزه اصلي ايجاد اين ستون است تا با ارايه تعريف درست از مبحث گردشگري، انواع و اقسام آن، راهكارها، مشكلات پيش‌روي، نقش بخش‌هاي مختلف استان در توسعه اين صنعت و ارايه راهكارهاي نوين براي حفظ جايگاه تاريخي و فرهنگي اين استان به ياري دست‌اندركاران، كارشناسان و علاقمندان به حوزه گردشگري بررسي كند.
از تمام علاقمندان، دلسوزان و پيشكسوتان دعوت مي‌شود با حضور در بحث‌هاي اين ستون و بيان نقطه نظرات‌شان زمينه توجه بيشتر به اين صنعت را فراهم كنند.
علاقه‌مندان به ارائه طرح‌هاي كارشناسي با موضوع گردشگري در خبرگزاري فارس، مطالبشان را به آدرس [email protected] ارسال كنند.
انتهاي پيام/م10

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن