تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813055438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان و شخصيت‌هاي سياسي منطقه در گفت‌وگو با فارس:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كارشناسان و شخصيت‌هاي سياسي منطقه در گفت‌وگو با فارس:
خبرگزاري فارس: اغلب كارشناسان سياسي بر اين باورند كه هزينه‌هاي اشغال عراق بسيار بيشتر از فرصت‌هاي پيش‌بيني شده آمريكا در جنگ عراق بوده است و اين تجاوز براي مردم عراق نيز چيزي جز كشتار، ترور و تخريب زيرساخت‌هاي كشور نداشت.


شخصيت‌هاي سياسي و دانشگاهي عراق و كارشناسان سياسي مختلف در گفت‌وگو با فارس و نگارش مقاله‌هاي متعدد همزمان با خروج نهايي نيروهاي آمريكايي از خاك عراق، به بررسي پيامدهاي 9 سال اشغال عراق، اهداف آمريكا از جنگ عراق و فرصت‌ها و هزينه‌هاي اين جنگ براي دو طرف آمريكايي و عراقي پرداختند.

رئيس شاخه جنوب جماعت علماي عراق:آمريكا چيزي جز ويراني و كشتار براي عراق نداشت

"خالد عبدالوهاب الملا" رئيس شاخه جنوب جماعت علماي عراق و عضو ائتلاف ملي عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل فارس، با تاكيد بر لزوم خروج هر چه سريعتر همه نيروهاي آمريكايي از عراق،‌ به طرح ابقاي چندين هزار نفر از نيروهاي آمريكايي در سفارت واشنگتن در بغداد اشاره كرد و گفت: ملت بزرگ عراق هيچ نيازي به حضور بيگانگان بر روي خاكش ندارد زيرا آمريكا چيزي جز 9 سال اشغالگري، ترور، كشتار و تخريب زيرساخت‌هاي عراق براي ما به ارمغان نياورد.

اهداف استراتژيك آمريكا در اشغال عراق

وي با بيان اينكه آمريكايي‌ها به خاطر منافع و اهداف استراتژيك خود در منطقه دست به اشغال عراق زدند؛‌ تاكيد كرد ، امروزه پس از گذشت هشت سال از اشغالگري براي همه جهانيان ثابت شد كه ادعاهاي آمريكا در حمله به عراق دروغ از آب در آمده و اين نشان مي‌دهد كه پنتاگون به منظور حفظ رژيم صهيونيستي، غارت ثروت‌ نفتي و عملي ساختن طرح موسوم به خاورميانه بزرگ تفرقه افكني بين پيروان مذاهب اسلامي به عراق يورش برد.

آمريكا اقدام مثبتي در عراق انجام نداد

اين انديشمند عراقي كه تلاش‌هاي بسياري به منظور تحقق تقريب بين شيعه و سني در كارنامه خود به ثبت رسانده است، تصريح كرد كه واشنگتن به رغم كشتار شمار بسيار زيادي از ملت بيگناه عراق هيچ اقدامي در راستاي آموزش و پرورش و يا سازندگي در عراق انجام نداده و مي توان گفت كه عراقي‌ها جز عمليات كشتار و تروريسم چيزي از آمريكايي‌ها نديده‌اند.

آمريكا مسئول اصلي همه جنايت‌هايي كه در عراق رخ داده‌اند

وي افزود: مسئوليت همه جنايت‌هاي خونين و كشتار مردم عراق در طول مدت اشغال عراق بر عهده آمريكاست زيرا آسمان، زمين و حتي منابع آب عراق در دست آمريكا بوده و بر همگان مبرهن شد كه دستان نيروهاي آمريكايي در همه عمليات تروريستي به خون ملت عراق آغشته شده است.

عمليات تروريستي تحت چتر حمايتي آمريكا انجام مي‌شدند

الملا با بيان اينكه گروه‌هاي مسلح از طريق برخي كشورهاي همسايه با حمايت آمريكايي‌ها وارد عراق مي شدند، گفت: تروريست‌ها تحت چتر حمايت آمريكا به ايجاد ناامني و هرج و مرج در عراق مي‌پرداختند در حقيقت آمريكا با اين سياست مي‌خواست ثابت كند كه احزاب اسلامي و احزاب سياسي از اداره عراق عاجزند.
وي با تاكيد بر اينكه دستان آمريكايي‌ها در پس حوادث و عمليات تروريستي كه هر از چند گاهي در عراق اتفاق مي افتد؛‌كاملا هويداست، گفت: آمريكايي‌ها مي‌خواستند از طريق ايجاد ناامني بهانه‌اي براي تمديد اشغالگري خود در عراق دست و پا كنند.

الملا با اشاره به حوادث تروريستي اخير عراق گفت: به عقيده اينجانب آمريكا در پشت پرده حوادث اخير عراق قرار دارد در حقيقت واشنگتن مي‌خواست اينگونه وانمود كند كه وجود نيروهاي خارجي در عراق ضروري است تا بدينوسيله تعدادي از نيروهايش را در عراق ا بقا كند.

همه ملت عراق و كشورهاي منطقه از آمريكا متنفرند

عضو ائتلاف ملي عراق با يادآوري تنفر همه آحاد ملت عراق از آمريكا، علت اين امر را در اشغال ظالمانه اين كشور خواند و افزود: علاوه بر ملت عراق كه زخم‌هاي كاري حملات آمريكا همچنان در پيكرهايشان در حال خونريزي است، حتي كشورهاي همسايه نيز از حضور آمريكا احساس ناامني مي‌كنند. حتي كشورهاي عربي دوست واشنگتن نيز امروزه از حضور آمريكا در عراق ناراحت هستند.

عوامل شكست آمريكا در عراق

وي اتحاد و همدلي ملت عراق در رويارويي با اشغالگري را عامل ناكامي واشنگتن در عراق خواند و با تاكيد بر نقش تبعيت ملت از مراجع ديني در بيرون راندن نيروهاي آمريكايي خاك عراق گفت: تروريسم كه ساخته و پرداخته آمريكاست، ملت را بيدار ساخته و اينگونه بود كه با هر عمليات تروريستي كه در عراق اتفاق مي‌افتاد عزم ملت عراق در اخراج بيگان بيشتر مي‌شد.

سال 2012 بايد سال استقلال كامل عراق باشد

الملا در پايان ابراز اميدواري كرد كه سال 2012 سال استقلال، حاكميت و اعتماد به نفس عراق باشد و افزود: آمريكا همه زير ساخت‌هاي عراق را نابود كرده و اكنون دوران سازندگي اين كشور فرار رسيده است وهيچ اشكالي ندارد كه از تجربيات علمي، پيشرفت و تكنولوژي كشورهاي همسايه اسلامي و عربي استفاده كنيم.

رئيس بخش مطالعات نظامي مركز مطالعات سياسي و استراتژيك "الاهرام مصر": خروج نظاميان آمريكايي اقرار واشنگتن به شكست سياست‌هايش در عراق است

"طلعت احمد مسلم" نويسنده و رئيس بخش مطالعات نظامي مركز مطالعات سياسي و استراتژيك "الاهرام مصر" در مقاله‌اي با عنوان "پيش‌بيني‌ها بعد از عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق" در پايگاه اينترنتي شبكه "الجزيره" به بررسي "تصميم عقب‌نشيني اين نيروها و دلايل آن"، "عوامل اصلي تغيير در تصميم خروج نيروها" و "راه‌حل‌ها‌ي آمريكا و عراق" پرداخت.

"باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا در 21 اكتبر گذشته اعلام كرد كه نيروهاي آمريكايي اواخر سال جاري ميلادي از عراق خارج خواهند شد كه اين مساله اقرار و اعلام شكست در مذاكرات ميان مسئولان ارشد و مسئولان نظامي آمريكا بر سر ادامه حضور برخي از نيروهاي آمريكايي در عراق به بهانه انجام ماموريت "آموزش نيروها" بود.

اين مذاكرات از اوايل سال جاري ميلادي انجام شد و معاون رئيس جمهور آمريكا، وزير دفاع پيشين و فعلي، رئيس ستاد مشترك ارتش و برخي مسئولان وزارتخانه‌هاي خارجه و دفاع آمريكا و از طرف عراقي هم نخست وزير و وزير دفاع عراق در آن حضور داشتند.

به دنبال اعلام خروج نيروها، اوباما از انجام فعاليت‌هايي در نوامبر 2011 و هم‌چنين مساله دعوت از نخست وزير عراق به كاخ سفيد در دسامبر خبر داد.

تصميم به خروج نيروها و دلايل آن

با وجود آنكه رئيس جمهور آمريكا اصرار دارد اين كشور از موضع قدرت از عراق عقب مي‌نشيند و طبق وعده‌اش به آمريكايي‌ها در پيش از برگزاري انتخابات، نيروها را از عراق خارج خواهد كرد، اما او نمي‌تواند انكار كند كه اين تصميم بيانگر شكست در سياست آمريكا و معضل و چالشي براي رهبران آمريكايي است اما ما بايد از عواملي كه به اين شكل آمريكا را به خروج از عراق مجبور كرده، سپاسگزار باشيم.

توافقنامه‌ي ميان آمريكا و عراق مبني بر عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق، عنصر مهمي در عوامل تصميم به خروج اين نيروها به شمار مي‌رود به گونه‌اي كه منطقي نبود اين نيروها بعد از پايان سال 2011 بدون توافقنامه‌ي جديد در عراق باقي بمانند.

اعلام رئيس جمهور آمريكا براي خروج نيروها از عراق اقدامي "انتخاباتي" بود

اين اعلام رئيس جمهور آمريكا در درجه اول يك اقدام انتخاباتي بود كه بيانگر تعهد رئيس جمهور به وعده‌هايي است كه پيش از انتخابات داده بود. البته او باب امضاي توافقنامه‌ي جديدي را كه به تعداد كمي از نيروهاي آمريكايي با درنظرگرفتن "اعطاي مصونيت" امكان حضور در عراق را بدهد، نبست. به گونه‌اي كه براي او فوايدي را به همراه داشته باشد و توافقنامه‌ي جديد به زيانش نباشد.
آمريكا و عراق تمايل‌شان را نسبت به حضور تعداد اندكي از نظاميان آمريكايي بعد از 2011 اعلام كرده بودند.

از سوي ديگر، اين تصميم گامي در راستاي منافع "نوري المالكي" نخست وزير عراق است. به گونه‌اي كه ظاهرا پاسخگوي خواسته‌هاي مردمي است و او توانست خواسته‌هاي ملتش را بر آمريكا تحميل كند. اما ظاهرا اين مساله نمي‌تواند او را از موافقت با يك گروه نظامي اندك آمريكايي با دريافت مصونيت، باز دارد.

ظاهرا مسئولان آمريكايي و عراقي طي ديدارهاي خود تمايل‌شان را نسبت به حضور تعداد اندكي از نظاميان آمريكايي بعد از 2011 و همچنين ادامه حضور آمريكايي‌ها براي ايجاد موازنه استراتژيك و حضور در پادگان‌هاي اين كشور اعلام كرده بودند تا در مواقع ضروري به ويژه زماني كه احساس خطري وجود دارد و عراق براي حمايت از خود نيازمند نيروي دفاعي است، اقدام كنند.

مطالبات مردمي عامل اصلي جلوگيري از ادامه حضور نيروهاي آمريكايي بود

عامل اصلي كه موجب تغيير در اين تصميم شد، اصرار دولت عراق به مصونيت ندادن به نيروهاي آمريكايي در پاسخ به مطالبات مردمي بود. به ويژه اينكه اين احساس وجود دارد كه عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق به "اخلال در برتري كه (دولت) طي زمان گذشته از آن بهره مي‌برد، شناسايي نقاط ضعف آن در مقابل تهديدهاي خارجي و هم‌چنين ضعف مواضعش منجر شود." از اين رو دولت نيازمند يك حمايت مردمي است كه بتواند ائتلاف‌ مورد نظرش را محقق كند. از سوي ديگر اين تصميم در عين حال يك پيروزي براي مقاومت در عراق كه طي سال‌هاي اشغال و حضور نيروهاي آمريكايي در اين كشور متوقف نشده، به شمار مي‌رود.

اما عامل دوم وعده‌هاي اوباما در زمان تبليغات انتخاباتي در سال 2008 مبني بر خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري و پارلمان است كه مي‌تواند در تبليغات انتخاباتي رقبا از آن عليه وي استفاده كنند.
به اين ترتيب اوباما خود را در مقابل لحظه "عمل به وعده‌ها"ي خود در دوره انتخابات يافت.

از طرف ديگر، درخواست‌هايي از سوي اكثريت مردم آمريكا به ويژه خانواده‌هاي سربازان براي بازگرداندن اين سربازان به آغوش خانواده‌هاي‌شان وجود دارد و ظاهرا بازگشت سريع نيروهاي موجود در افغانستان محال است.

آمريكا نيازمند فراهم كردن شرايط و امكانات استراتژيكي است كه به فرماندهانش امكان دخالت و استفاده از توان نظامي آمريكا را در پايگاه‌هاي اصلي‌اش در مواقع ضروري فراهم كند. حضور نظاميان آمريكايي در عراق موجب بلعيده شدن اين امكانات مي‌شود و شكي نيست كه سخن گفتن از بازگشت آخرين سرباز موجب مي‌شود تا ذخاير نسبتا زياد استراتژيك در آمريكا حفظ شود.

يكي ديگر از عوامل تغيير در اين تصميم‌گيري، كاهش نسبي حوادث امنيتي در عراق و به دنبال آن كاهش نسبي استفاده از حمايت آمريكا براي رويارويي با حوادث امنيتي است كه از صد حادثه در روز به 10 حادثه رسيد.

نتايج اصلي عقب‌نشيني

اين عقب‌نشيني موجب شد تا طرف‌هاي متعددي چون عراق، آمريكا، كشورهاي منطقه به ويژه ايران، تركيه و اسراييل به نتايج استراتژيكي دست يابند.
اولين چيزي كه در اين ميان ظهور و بروز مي‌يابد، ايجاد خلاء نظامي در عراق براي يك مدت زماني است كه اين مساله در نتيجه نبود نيروهاي آمريكايي در كشور كه مدت نزديك به 9 سال در عراق به ويژه در نيروي هوايي آن فعاليت‌ مي‌كردند، به وجود مي‌آيد و اين در حالي است كه نيروهاي عراقي براي جلوگيري از نقض حريم هوايي خود و به دنبال ان احتمال حمله هوايي به آن،‌ به نيروهاي هوايي نياز دارند.

اين در حالي است كه نيروهاي عراقي در مسايل ديگري همچون تجهيزات و يا توانايي لازم در تصميم‌گيري‌هايي كه تاكنون نيروهاي آمريكايي آن را انجام مي دادند، با نقص‌ها و كمبودهايي مواجهند.

همچنين عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق فرصتي را براي آزاد گذاشتن برخي كشورها براي اعمال نفوذ در منطقه فراهم مي‌كند. عراق بايد از نيروهاي تركيه در شمال عراق براي اخراج عناصر پ.ك.ك استفاده كند كه در اين ميان حضور نيروهاي آمريكايي مانعي بازدارنده براي نيروهاي تركي است.

عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي موجب محروميت واشنگتن از 505 پايگاه‌ است

اين عقب‌نشيني موجب محروميت آمريكا از پايگاه‌هاي موجود آن در عراق كه به گفته مسئولان آن به 505 پايگاه مي رسد، مي‌شود كه آمريكا گاهي اوقات بر اساس ضرورت‌هاي استراتژيك خود مثل اعمال فشار عليه ايران و يا چانه‌زني با تركيه براي استفاده از نيروهايش در منطقه، به آنها نياز دارد.

همچنين عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق اين فرصت را به نيروهاي اسرائيلي مي‌دهد كه بدون هيچ مانع و مشكلي به دخالت در عراق و اقدامات نظامي در آينده‌اي نزديك بپردازند.

راه حل آمريكا

طرف آمريكايي مي‌كوشد تا براي مسايل مربوط به امنيت آمريكا و مواضع استراتژيك آن راه حلي را بيابد و انتظار مي رود كه آمريكا استراتژي اعتمادسازي را براي كنترل از راه دور در پيش بگيرد و اين كار را با استفاده از نيروهاي هوايي و موشكي و نيروهاي ويژه آنها و استفاده از نيروهاي كشورهاي منطقه بر اساس توافقنامه‌ي "همكاري استانبول" انجام دهد.

تصور مي‌كنم حضور محدودي كه مي‌توان مصونيت را براي آن فراهم كرد مي‌تواند بخشي از راه حلي باشد كه رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير عراق بعد از مذاكرات نوامبر به آن دست يافتند.

شركت‌هاي امنيتي هستند كه مي‌توانند ماموريت نظامي نزديك به ماموريتي كه به نيروهاي مسلح واگذار مي‌شود را انجام دهند و پوشش بهتري از اوضاع داشته باشند اما ما تصور مي‌كنيم آنچه كه آنها مي توانند در زمينه دفاع هوايي و موشكي انجام دهند تا حدود زيادي محدود است.

همچنين اين مساله مي‌تواند در زمان‌هاي ضروري به سرعت بازگرداندن توازن استراتژيك به نفع آمريكا كمك كند به گونه‌اي كه انبارهاي اسلحه و تجهيزات از قبل در منطقه ايجاد و يا تكميل شود به گونه‌اي كه در صورت نياز آمريكا تنها به انتقال نيروها بپردازد و نيازي به انتقال سلاح و تجهيزات نداشته باشد. در حال حاضر هم اقداماتي براي انبار اين تجهيزات در حال انجام است اما اين مساله نيازمند بررسي‌هاي بيشتر با توجه به خروج نيروها از عراق است.

علاوه بر اين اين مساله نيازمند انتقال و متمركز شدن برخي از نيروها در كشورهاي همسايه عراق مثل كويت است.

راه حل عراق

با توجه به احتمال تغيير در مواضع رهبران عراقي و تاثير آن بر مسايل امنيتي، راه حل‌هاي عراق در اين باره متفاوت است اما هر راه حلي بايد با تلاش براي هماهنگي با كشورهاي همجوار مثل ايران و تركيه و دستيابي به توافقنامه‌اي با آنها براي تضمين امنيت همراه باشد.

در ازاي عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق اين كشور به اعتماد كردن به نيروهاي امنيتي و ارتش خود و همچنين تجهيز هر چه سريعتر آنها و آموزش آنها در آموزشكده‌هاي ناتو و آمريكا و استفاده از برخي تجهيزات آمريكايي خواهد پرداخت كه آمريكا به خاطر بالا رفتن هزينه انتقال اين تجهيزات به آمريكا آنها را با قيمت بسيار پاييني به عراق بخشيده است.

اخيرا هم عراق به خريد برخي سلاح‌ها از بازار بين المللي و در راس آن روسيه پرداخته است چرا كه اكثر تجهيزاتي كه در اختيار دارد اصالتا روسي است.

انديشمند مصري : خروج آمريكايي‌ها از عراق "پيروزي بزرگ" براي ملت عراق است

"علي ابو الخير"‌دانشمند شيعي مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل فارس خروج نيروهاي آمريكايي از عراق را پيروزي بزرگي براي ملت عراق و شكستي براي اشغالگران خواند و گفت: باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا مي‌خواهد از طريق اعلام خروج نيروهايش از عراق پوششي بر شكست سياست‌هاي كشورش در حمله به اين كشور خاورميانه‌اي قرار دهد.

وي با اشاره به خشم و عصبانيت ملت آمريكا از سياسيون كاخ سفيد در طرح ريزي براي حمله و تداوم اشغال عراق، خروج نظاميان آمريكايي از عراق را تن دادن اوباما به مخالفت‌هاي مردمي با تداوم اشغالگري خواند و افزود: به رغم خروج نيروهاي اشغالگر از عراق ولي اوباما به هيچ روي نمي‌خواهد كه عراق رنگ استقلال، آرامش و امنيت ببيند.

اين دانشمند مصري از تمايل اوباما براي ايجاد وابستگي در بغداد به واشنگتن خبر داد و گفت: اوباما مي‌خواهد كه عراق براي هميشه تحت قيموميت واشنگتن باقي بماند ولي اراده ملت عراق و افكار عمومي جهان اجازه چنين كاري را به وي نمي دهد.

وي با اشاره به مواضع هميشگي رئيس جمهوري آمريكا در اعلان حمايتش از رژيم اشغالگر قدس تصريح كرد كه علت عدم تمايل اوباما به استقلال كامل عراق،‌ را بايد در نگراني وي از احتمال تهديد امنيت رژيم صهيونيستي جست‌وجو كرد.

ابو الخير خروج نيروهاي اشغالگر از عراق را نقطه آغاز مرحله جديدي در سياست‌هاي آمريكا در قبال منطقه خاورميانه دانست و افزود: آمريكا به دنبال جذب بغداد به سمت سياست‌هاي كاخ سفيد است تا بدينوسيله سياست‌هاي عراق را با سياست‌هاي كويت، قطر و برخي ديگر از كشورهاي حاشيه خليج فارس كه با سياست‌هاي واشنگتن همنوا شده‌اند؛ همگام شود.

وي نسبت به تلاش واشنگتن جهت جلوگيري از عدم شكل گيري ارتش مقتدر عراق هشدار داد و گفت: آمريكا تشكيل ارتش قدرتمند عراقي را تهديدي براي امنيت رژيم صهيونيستي مي داند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به موضوع ابقاي 15 هزار نيروهاي آمريكايي به عنوان كارمند در سفارت اين كشور در بغداد، گفت: در صورت تحقق اين موضوع سفارت آمريكا در بغداد همانند سفارت آن در تهران خواهد بود كه حدود سه دهه قبل به علت‌ دخالت‌ها در امور داخلي ايران و همچنين عمليات جاسوسي‌اش، توسط دانشجويان انقلابي ايران فتح شد.

وي سفارت فعلي آمريكا در عراق را كانون جاسوسي و مقر اصلي دستگاه اطلاعات مركزي آمريكا در منطقه خواند و افزود: بويژه بعد از پيروزي انقلاب مردم مصر و سرنگوني رژيم حسني مبارك كه از نزديكان و متحدان كاخ سفيد به شمار مي‌رفت، واشنگتن حساب ويژه‌‌اي براي سفارتش در منطقه "الخضراء" در بغداد باز كرده است تا خلاء بوجود آمده از سرنگوني هم‌پيمانانش در منطقه را پر كند.

ابو الخير عمليات تروريستي و قتل و زخمي شدن شمار بسيار زيادي از ملت عراق به دست نيروهاي اشغالگر را ارمغان هشت سال اشغال اين كشور دانست و با بيان اينكه حضور نيروهاي اشغالگر در عراق تهديدي براي همه ملت‌هاي منطقه به شمار مي‌رفت گفت: آمريكا مي‌خواست عراق را تجريه كند ولي ملت عراق اتحاد يكپارچگي را برگزيد و نقشه‌هاي اشغالگران را نقش برآب كرد.

نماينده مجلس اعلاي عراق: اشغال عراق «خطاي راهبردي» آمريكا بود

"ماجد غماس ابو عارف" در گفت‌وگو با خبرنگار امور بين الملل فارس تاكيد كرد كه خواسته طرف آمريكايي جهت شكل‌ دادن و جهت دادن به روند سياسي در عراق با شكست بزرگي مواجه شد و اين رهاورد عزم و اراده سياستمداران و ملت عراق و مراجع ديني آن است كه تمام تلاش خود را براي به بار نشاندن روند سياسي مد نظر خود و بناي دولتي عراقي با دست خود بكار بردند.

ابو عارف در ادامه با اشاره به خروج آخرين گروه از نظاميان آمريكايي از عراق و ورود آنها به خاك كويت، افزود: فرجام اشغالگري و تجاوز نظاميان آمريكايي در عراق با شكست بزرگ اشغالگران و پيروزي ملت عراق همراه بود و بي‌شك خروج هر اشغالگري از كشور تحت اشغال پيروزي بزرگي براي آن كشور است.

نماينده مجلس اعلاي عراق در تهران گفت: اشغال عراق توسط نظاميان آمريكايي از جمله خطاهاي استراتژيك آمريكا در قبال ملل ديگر بود و بي‌شك نحوه تعامل و برخورد آمريكايي‌ها با ملت عراق به هيچ‌وجه پذيرفته شدني نيست.

اين مقام مسئول در مجلس اعلاي عراق با تاكيد بر اين‌كه ميان سياست اتخاذ شده توسط دولتمردان عراقي با آنچه خواست و مد نظر آمريكايي‌ها و برخي از كشورهاي منطقه بود، تفاوت بسيار وجود داشت، گفت: استراتژي آمريكا بر اتخاذ سياست‌هاي خصمانه در قبال ملل استوار بود، در حالي‌كه سياست عراق در برابر چنين سياست‌هاي خصمانه‌اي قرار داشت.

ابو عارف با اشاره به موضع مراجع ديني عراق در برابر اشغالگران آمريكايي و نقش آنها در تشويق مردم به مبارزه با اين اشغالگران و مقابله در برابر انها گفت: موضع ملت عراق نيز همواره موضعي منفي در برابر نيروهاي اشغال‌گر بود و همين مواضع از جمله عواملي بودند كه نظاميان آمريكايي را به خروج از عراق واداشتند، چون مخالفت با اشغال، اشغال‌گري و تجاوز از جمله باورهاي ملت است و در اين‌باره ملت عراق و مراجع عظام موضع شجاعانه‌اي در برابر اشغال‌گران اتخاذ كردند.

نماينده مجلس اعلاي عراق در تهران درباره باقي ماندن حدود 15 هزار كارمند آمريكايي در سفارت آمريكا در منطقه الخضراء در پايتخت عراق گفت: بالطبع عراقي‌ها هيچ‌گاه موافق اين موضوع نبوده و نيستند، چون وجود اين تعداد آمريكايي بسيار سوال برانگيز است.

ابو عارف درباره جناياتي كه نظاميان آمريكايي طي بيش از 8 سال حضور اشغالگرانه خود در عراق مرتكب آن شدند، گفت: اشغالگران آمريكايي تصور مي‌كردند، با دست زدن به چنين جنايت‌هايي مي‌توانند بر عراق مسلط شوند، درحالي كه اتحاد يكپارچگي ملت عراق از تمام گروه‌ها و طوايف اين ترفند آمريكايي‌ها را با ناكامي مواجه كرد، افزون بر اين‌كه ملت عراق در اين‌باره بسيار آگاهانه و هوشيارانه عمل كردند.

سخنگوي جريان صدر: خروج ارتش آمريكا سرآغاز پيروزي ملت عراق است

"شيخ صلاح العبيدي" سخنگوي جريان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در بغداد خروج نظاميان آمريكايي از خاك عراق و پايان اشغال ۹ سال اين كشور را اولين گام در بازسازي عراق جديد دانست و گفت: خروج ارتش آمريكا بە ياري خداوند سرآغاز پيروزي ملت عراق در همە عرصەها خواهد بود.

هشدار درباره شيوه جديد اشغالگري آمريكا

وي افزود: جريان صدر ضمن ابراز خوشحالي فراوان از پايان اشغال ۹ سالە عراق ، نسبت بە اشغال اطلاعاتي كشور از سوي جاسوسان آمريكايي و سرويس هاي اطلاعاتي هشدار مي دهد و خواستار مقابلە نيروهاي امنيتي با اين گونە افراد است.
شيخ صلاح تصريح كرد: نظاميان آمريكايي و مقامات كاخ سفيد مسئول قتل ميليونها عراقي و آوارە شدن دهها هزار خانوادە بە كشورهاي خارج هستند ، جنگ آنها باعث بدبختي ملت عراق شد و در آيندە نيز بايد پاسخگوي ملت باشند.

سخنگوي صدر با اشارە بە مواضع ضد اشغالگري اين جريان در قبال نظاميان آمريكايي ، حاميان داخلي آمريكا را افرادي وابستە بە غرب و افكار غربي خواند و گفت: آنهايي كە از حضور نظاميان آمريكايي دفاع مي كردند ، پس از چند سال ديگر از مواضع خود ابراز شرمندگي خواهند كرد ، زيرا خواهند ديد كە كشور در غياب اين نيروها در همە عرصەها پيشرفت خواهد كرد.

وي همچنين از نيروهاي امنيتي عراق خواست با هوشياري كامل از نفوذ گروههاي تروريستي بە داخل كشور جلوگيري كنند و امنيت شهرها و آسايش مردم را تامين كنند.

نويسنده و كارشناس مسائل سياسي عراق: آمريكا با خروج از عراق بزرگترين شكست قرن را متحمل شد

"عبدالزهره آل ماجد" نويسنده و كارشناس مسائل سياسي عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل فارس خروج علني آخرين گروه از نظاميان آمريكايي از عراق را ناشي از جانفشاني‌هاي همه آحاد ملت عراق در طول بيش از هشت سال اشغالگري خواند و گفت: خروج نيروهاي اشغالگر از عراق بزرگترين شكست قدرت آمريكا در قرن 21 است.

وي خروج نيروهاي اشغالگر از عراق را شكست "خفت باري" براي دولت آمريكا دانست و افزود: اشغال عراق توسط آمريكا اقدامي غير انساني بود زيرا جز تخريب و نابودي تاسيسات زير بنايي و كشتار مردم بيگناه هيچ دستاوردي براي عراق نداشته است.

اين تحليل‌گر مسائل سياسي با بيان اينكه واشنگتن در طول مدت اشغال عراق دچار سر درگمي شده بود، افزود: آمريكا در نهايت تسليم اراده ملت عراق و مقاومت آن در برابر اشغالگري شد و به خروج ننگين از اين كشور تن داد.

وي سياست‌هاي واشنگتن براي تكميل ماموريت نيروهايش در عراق با حداقل تلفات را شكست خورده خواند و با اشاره به انتقال نيروهاي آمريكايي به خاك كويت گفت: چنين امري مي‌تواند نكات مهمي را در بر داشته باشد و يكي از آنها اينكه چنانچه‌هاي نيروهاي عراقي نياز به كمك داشته باشند از نيروهاي آمريكايي مستقر در كويت كمك گرفته مي‌شود.

آل ماجد حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه را تا دو سال آينده محتمل دانست و با بعيد دانستن گزينه احتمال دخالت نظامي آمريكا در منطقه تا قبل از دو سال آينده گفت: موضوع انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا باعث مي‌شود كه دولت واشنگتن دست به اقدام تحريك آميزي نزند.

ستون نويس "القدس العربي" در گفت‌وگو با فارس: آمريكا هيچ دستاورد مثبتي براي ملت عراق نداشته است

"احمد المصري" ستون نويس روزنامه فرا منطقه‌اي القدس العربي چاپ لندن در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل فارس، با اشاره به خروج نظاميان آمريكايي از عراق، اين خروج را ﭘيروزي براي مقاومت مردم عراق و شكستي خفت بار براي آمريكايي‌ها بر شمرد و گفت: آمريكا بر اساس دروغ بزرگ خود مبني بر وجود سلاح‌هاي كشتار دسته جمعي در عراق به اين كشور حمله كرده و در نهايت پس از گذشت بيش از هشت سال اشغالگري به صورت خفت باري آنرا ترك كرد.

وي در پاسخ به سئوالي درباره دستاوردهاي آمريكا از حمله به عراق گفت: آمريكا هيچ دستاورد مثبتي براي ملت عراق نداشته و تنها قتل و كشتار و افزايش ناامني را براي ملت عراق به ارمغان آورد.

اين نويسنده فلسطيني مقيم لندن با بيان اينكه آمريكايي‌ها به طور كامل عراق را ترك نكرده اند،‌از بقاي عوامل و مزدورانش در عراق سخن گفت و افزود: آمريكا به اشكال مختلفي در كشورهاي تحت اشغالش حضور پيدا مي‌كند حال اين حضور به صورت ديپلماتيك باشد يا به صورت نظامي.

وي با بيان اينكه سفارت آمريكا در عراق بزرگترين سفارت اين كشور در خاورميانه بلكه بزرگترين مركز جاسوسي در منطقه است، به موضوع ابقاي 15 هزار كارمند آمريكايي در سفارت واشنگتن در بغداد پرداخت و افزود: استقرار اين تعداد كارمند در راستاي ﭘوشش حضور نظامي آنها در عراق است زيرا هيچ سفارتي به اين تعداد كارمند نيازي ندارد.

المصري با تاكيد بر لزوم مخالفت سرسختانه دولت و ملت عراق با ابقاي تعداد زياد نيروهاي آمريكايي در سفارت واشنگتن در منطقه الخضراي بغداد گفت: اين تعداد نيروهاي كارمند ساده نخواهند بود بلكه افسران نظامي و اعضاي دستگاه اطلاعاتي خواهند.

وي در پاسخ به سئوالي درباره حوادث تروريستي اخير بغداد گفت: مزدوران آمريكا در عراق به واسطه همين عمليات‌ها تلاش‌هايي را در جهت تداوم حضور نيروهاي نظامي آمريكايي در خاك عراق انجام مي‌دهند و در حقيقت مي‌خواهند اين پيام را ارسال كنند كه چنانچه خروج نيروهاي آمريكايي نبود چنين حوادثي رخ نمي‌داد.
وي ياد آور شد كه اغلب عمليات‌هاي تروريستي عراق در زمان حضور اشغالگران آمريكايي در اين كشور به وقوع پيوسته بودند.

انتهاي پيام/++

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن