تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815663832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتراض‌هاي ضددولتي در بحرين، اردن و عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اعتراض‌هاي ضددولتي در بحرين، اردن و عربستان
جهان > خاورميانه - گروه بين‌الملل:
سال 2011، سال فرياد و اعتراض مردمي در نظام‌هاي پارلماني و رياستي عربي بود اما به‌نظر مي‌رسد كه در سال 2012، اعتراضات مردمي دامن نظام‌هاي پادشاهي عربي را خواهد گرفت.

در 48 ساعت گذشته و همزمان با پايان سال 2011، 2كشور پادشاهي بحرين و اردن شاهد گسترده‌ترين تظاهرات‌ از زمان آغاز اعتراضات مردمي در اين كشورها و پادشاهي عربستان‌سعودي هم هدف انتقادات سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر بودند. به گزارش خبرگزاري رويترز، در تظاهرات 2 روز گذشته مردم بحرين، هزاران نفر از معترضان خواستار استعفاي دولت شدند اما نيروهاي پليس با استفاده از گاز اشك‌آور به سوي آنان يورش بردند. معترضان بحريني، دولت را به شكست در اتخاذ تصميمات لازم و تاثيرگذار در مقابله با اقدامات متهمان به شكنجه معترضان و نقض حقوق بشر متهم كرده و خواستار استعفاي آن هستند.

بحريني‌ها در اين تظاهرات گسترده همچنين ضمن آتش زدن پرچم آمريكا، شعارهايي عليه دولت اوباما سر دادند و آن را به حمايت از خاندان حاكم در بحرين متهم كردند. معترضان خواستار آزادي زندانيان سياسي و محاكمه افسران متهم به قتل ده‌ها نفر از معترضان در جريان اعتراضات دامنه‌دار مردمي هستند. اين تظاهرات‌ در حالي برگزار مي‌شود كه كميته حقيقت‌ياب درباره رويدادهاي بحرين، در گزارشي در ماه نوامبر گذشته، استفاده افراطي و بي‌دليل از خشونت توسط مقام‌هاي اين كشور در سركوب معترضان را محكوم كرده بود.

در همين حال، گروه‌هاي مخالف بحريني و در صدر آنها، جمعيت اسلامي وفاق ملي روز جمعه با انتشار بيانيه‌اي، اعلام كردند كه دولت قصد عملي‌كردن توصيه‌هاي كميته حقيقت‌ياب را ندارد. از آغاز اعتراض‌هاي مردمي عليه حكومت بحرين 10ماه مي‌گذرد. تظاهرات روز جمعه شهر منامه، نشان دادكه اين اعتراض‌ها همچون روز نخست پرتعداد و زنده است.

اعتراضات در اردن

در اردن، ضرباهنگ اعتراضات مردمي شدت بيشتري گرفته و معترضان خواستار تسريع در روند اصلاحات جامع و فراگير در كشور شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، روز جمعه هزاران معترض اردني در پايتخت و شماري از استان‌هاي كشور، نظام حاكم را به مبارزه با فساد مالي و اقتصادي و محاكمه افراد سهيم در فساد مالي فراخواندند. ده هزار نفر از اردني‌ها در تظاهرات روز جمعه خود در پايتخت به رهبري گروه‌هاي سياسي مخالف و در صدر آنها، جبهه كار اسلامي، دولت را به جديت بيشتر در قبال اصلاحات در كشور و برخورد با برهم زنندگان آرامش در كشور فراخواندند. تظاهرات در پايتخت اردن در حالي مقابل مسجد الحسيني برگزار شد كه هفته گذشته افراد طرفدار دولت و نظام حاكم با حمله به دفتر جبهه كار اسلامي در شهر المفرق در شمال كشور، آن را به آتش كشيدند و چندين نفر از جمله افراد پليس را زخمي كردند. در استان الكرك در جنوب اردن هم صدها معترض اردني، با ننگين‌خواندن توافقنامه سازش اردن با رژيم صهيونيستي، خواستار لغو اين توافقنامه شدند. در اربد يكي ديگر از شهرهاي بزرگ اردن هم، گروه‌هاي مردم‌نهاد و احزاب با برگزاري تظاهرات گسترده‌اي، دولت را به جديت بيشتر در تعامل با پرونده‌هاي فساد اقتصادي و تسريع در روند اصلاحات در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي فراخواندند. در تظاهرات اربد، معترضان ضمن دعوت به برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني براساس قانوني به روز و زمينه‌سازي مشاركت تمامي گروه‌هاي سياسي، بر ادامه تظاهرات‌ خود تا تحقق تمامي خواسته‌هاي عادلانه و مشروع ملت تاكيد كردند.

هشدار به عربستان

يك سازمان بين‌الملل مدافع حقوق بشر، مقام‌هاي عربستان سعودي را به آزادي زندانيان سياسي فراخواند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ديدبان حقوق بشر با اشاره به تظاهرات مردمي در شرق عربستان، مقام‌هاي اين كشور را به آزادكردن تمامي زندانيان خواستار انجام اصلاحات در كشور دعوت كرد. اين سازمان در بيانيه خود گفته‌است كه عربستان از بهار عربي مصون نخواهد ماند. همزمان در مناطق شيعه‌نشين شرق عربستان خبر مي‌رسد كه اعتراض‌هاي روز جمعه معترضان ضددولتي همچنان ادامه دارد. مقام‌هاي عربستاني از ماه مارس گذشته و همزمان با بالا گرفتن اعتراضات مردمي در جهان عرب، هرگونه تظاهرات و راهپيمايي را ممنوع اعلام كردند. ديدبان حقوق بشر با اشاره به تجمع خاموش در 23دسامبر گذشته در رياض پايتخت عربستان، اعلام كرد كه مقام‌هاي اين كشور 60 زن و مرد شركت‌كننده در اين تجمع را بازداشت كرده‌اند.

يمن، ادامه تظاهرات

شهرهاي بزرگ يمن هم در روزهاي گذشته صحنه بزرگ‌ترين اجتماعات مردمي عليه نظام حاكم بود. با وجود كناره‌گيري علي‌عبدالله صالح و واگذاري قدرت او به معاونش، مردم يمن خواستار محاكمه او به خاطر كشتار مردم در يك سال گذشته هستند. يمني‌ها ديروز در حالي‌كه چشمان و دهان خود را بسته‌بودند در تظاهرات مردمي شركت كردند و خواستار محاكمه عوامل كشتار و شكنجه معترضان درون حكومت صالح شدند.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن