تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813109553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصر، دگرگوني مادر جهان عرب


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مصر، دگرگوني مادر جهان عرب
ديدگاه > جهان - در ماه ژانويه سال2011، رويداد عظيمي كه توانست در تاريخ معاصر جهان عرب ماندگار شود، آغاز انقلاب مردمي مصر عليه رژيم حاكم به رهبري محمد حسني‌مبارك بود.

25ژانويه كه مصادف با روز پليس در مصر بود، به موعدي براي تجمع هزاران نفر از مردم در ميدان التحرير قاهره بدل شد. ميدان التحرير هم از رهگذر اين انقلاب و اين تظاهرات‌ها و اعتراضات، نام خود را در تاريخ مصر و منطقه جاودانه كرد. نظام حاكم مصر از همان آغاز اعتراضات، به شيوه ديرين خود يعني سركوب خشونت بار اعتراضات روي آورد و كوشيد تا با هراس انگيزي مردم را به عقب‌نشيني وادارد. اما سركوب‌هاي خونين مردم، باعث شد تا ديگر شهرهاي مصر مانند اسكندريه و سوئز و طنطا هم عليه نظام حاكم قيام كنند. يكي از مهم‌ترين رويدادهاي اين انقلاب، درگيري‌ها ي موسوم به رويارويي جمل بود كه در آن، طرفداران نظام حاكم سوار بر شتر، به معترضان تحصن‌كننده در ميدان التحرير حمله‌ور شدند و بسياري از آنان را كشتند يا زخمي كردند.

نطق‌هاي تلويزيوني مبارك هم مانند زين‌العابدين بن‌علي و نيز عزل دولت و كنار گذاشتن نخست‌وزير و تغييرهاي صوري در ساختار دولت كارساز نشد و مردم همچنان در جمعه‌هاي خشم و اعتراض به تحصن‌هاي خود ادامه دادند و تنها كناره‌گيري مبارك را شرط خروج از التحرير اعلام كردند. 3هفته تحصن و حضور مداوم مردم در ميدان التحرير قاهره، باعث شد كه مبارك در تاريخ اول فوريه كناره‌گيري كند. ارتش پشت او را خالي گذاشت و او هم بعد از يك نطق ضبط شده صوتي، قاهره را به مقصد شرم‌الشيخ ترك كرد. پس از آن، شوراي نظامي قدرت را به‌دست گرفت و كوشيد تا با تشكيل دولت و برگزاري جلسات محاكمه مبارك و پسرانش، مردم را به خروج از ميدان التحرير وادارد.

هر چند شعله اعتراضات اندكي فروخفت اما خيلي زود مردم دوباره براي خروج چهره‌هاي نظام سابق از تركيب دولت به خيابان‌ها ريختند. تعديل قانون اساسي هم كارگر نشد. دست‌كم 3 دولت پس از انقلاب منحل شدند و هنوز اعتراضات ادامه دارد. انتخابات پارلماني مصر در ماه آخر سال2011 برگزار شد كه نتيجه آن تا اينجا، پيروزي بزرگ حزب اسلامگراي آزادي و عدالت، برآمده از دل اخوان‌المسلمين است. سلفي‌ها و ائتلافي از احزاب ليبرال و سكولار در رديف‌هاي بعدي فهرست احزاب پيروز انتخابات قرار دارند. با اين حال هنوز ميدان التحرير قاهره كه حالا ديگر به نمادي فراموش‌نشدني از انقلاب در سراسر جهان تبديل شده، خالي و آرام نيست. معترضان خواستار كناره‌گيري ژنرال طنطاوي وزير دفاع زمان مبارك هستند كه اكنون به‌عنوان رئيس شوراي نظامي همچنان قدرت دارد.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن