تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815608364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناصري در گفتگوي مشروح با مهر:كميته قانون حذف كنكور آموزش و پرورش را بلاتكليف گذاشته است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ناصري در گفتگوي مشروح با مهر:كميته قانون حذف كنكور آموزش و پرورش را بلاتكليف گذاشته است
مديركل اداره سنجش آموزش و پرورش گفت: كميته قانون حذف كنكور تا كنون 6 جلسه برگزار كرده اما غير از نهايي كردن عناوين درسي براي دو سال گذشته هنوز ديگر وظايف آموزش و پرورش را دقيقا مشخص نكرده و در اين باره ما را بلاتكليف گذاشته است.

با گذشت يكسال از تصويب قانون حذف كنكور در مجلس هنوز برنامه جدي براي اجراي اين قانون ديده نمي شود و در حالي كه مديران وزارت علوم، وزارت آموزش پرورش را متولي اصلي اجراي اين طرح مي دانند وزارت آموزش و پرورش وظيفه اجراي اين قانون را برگردن وزارت علوم مي اندازد. خبرگزاري مهر براي روشن شدن موضوع گفتگوي مشروحي با مهدي ناصري مديركل اداره سنجش آموزش و پرورش انجام داده كه آن را مي خوانيد.

*خبرگزاري مهر- گروه اجتماعي : ايده حذف كنكور از وزارت آموزش و پرورش بود يا از سازمانهاي ديگري مطرح شد؟

- مهدي ناصري: ايده حذف كنكور از چند سازمان مختلف بود كه وزارت آموزش و پرورش هم جزو آنها بود. علت ارائه آن هم كه مشخص است زيرا نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه بر نحوه آموزش دوره متوسطه سايه انداخته بود و به دنبال آن هم دانش آموزان و هم معلمان به تست زني و حافظه محوري روي آورده بودند و شيوه تدريس معلمان هم براساس آزمون ورود به دانشگاهها بود و به همين دليل يكي از خواسته هاي آموزش و پرورش اين بود كه اين سايه را از سر آن بردارند تا آموزش صحيح وارد مدارس شود و عمق يادگيري و فهم مطالب در دانش آموزان بيشتر شود و به همين دليل در سالهاي 80 مطرح شد كه بخشي از سهم پذيرش دانشگاهها به سوابق تحصيلي دوره متوسطه تعلق گيرد. وقتي اين ايده از سوي دولت به مركز پژوهشهاي مجلس ارائه شد آنها تحقيقاتي را در اين زمينه انجام دادند كه نتيجه آن قانون حذف كنكور شد.

*در قانون حذف كنكور چند درصد وظايف به آموزش و پرورش محول شده است؟

- طبق اين قانون كميته متشكل از وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش، رئيس دانشگاه آزاد، رئيس سازمان سنجش و وزير بهداشت تشكيل شد كه مسئوليت آن با وزيرعلوم است و من فكر مي كنم واگذاري اين مسئوليت به وزير علوم مشخص مي كند كه مسئوليت سنگين اين مصوبه برعهده چه وزارتخانه اي است. اما آموزش و پرورش هر تكليفي را كه اين كارگروه تصويب كند به عهده خواهد گرفت كه البته هنوز هيچ وظيفه اي به ما محول نشده است. طبق اين قانون بايد مشخص شود كه چه عناوين و پايه هايي را به صورت نهايي برگزار كنيم و حتي بايد نحوه جبران سوابق تحصيلي نيز مشخص شود. هر وقت اين مسائل روشن شد و مورد توافق اين كارگروه قرار گيرد آموزش و پرورش نيز به آن عمل مي كند كه تا كنون كه اين كميته 6 جلسه داشته است هنوز اين وظايف را دقيقا مشخص نكرده است. البته عناوين درسي براي نهايي كردن براي دو سال مشخص شده كه تاثير 15 درصدي در كنكور دارد.

*فكر نمي كنيد كه با اين تصميمات كوتاه مدت نمي توان اين قانون را تا سال 1390 اجرا كرد و اجراي اين قانون به برنامه منسجم احتياج دارد؟

- اين استدلال درست است و بايد براي دراز مدت هم تصميمگيري شود و فكر مي كنم اين كارگروه بايد هرچه سريعتر تصميم نهايي خود را اعلام كند.

*آقاي ناصري! درباره آزمونهاي استاندارد سخنان زيادي مطرح است، اينكه آموزش و پرورش توانايي اجراي آن را ندارد در اين باره توضيح دهيد؟

- اشخاصي كه اين مسائل را مطرح مي كند بايد مشخص كنند آزمون استاندارد يعني چه؟ همين طوري كه نمي شود ما بگوييم آموزش و پرورش آزمون استاندارد بايد برگزار كند در حالي كه تعريفي از آن ارائه نمي دهيم. سئوالاتي كه در حال حاضر طراحي مي شود بر اساس قوانين شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش است و ما در برگزاري امتحانات چند مرحله را داريم كه شامل طراحي سئوالات، برگزاري و تصحيح آن است كه به نظرمان استاندارد هستند. سال اول يا دوم نيست كه آموزش و پرورش امتحانات نهايي را برگزار مي كند. اين وزارتخانه سابقه طولاني در برگزاري امتحانات دارد و تا كنون از آن موفق بيرون آمده است. سئوالات ما در طول اين سالها كمترين مشكل را داشته است و مي خواهم بگويم اين طور نيست كه سئوالات ما استاندارد نباشد. البته قبول داريم كه شرايط متفاوت شده است. تا كنون ما سئوالاتمان را براي درون آموزش و پرورش و ارتقاي دانش آموز از پايه اي به پايه بالاتر يا نهايتا براي ارائه مدرك ديپلم طراحي مي كرديم اما با تصويب اين قانون نمرات نهايي مي تواند در ورود دانش آموزان به دانشگاه تعيين كننده باشد كه همين مسئله شرايط را متفاوت مي كند. قطعا سئوالهاي نهايي بايد نسبت به گذشته قابليت بالايي داشته باشد و بايد نگاه جديدي در طراحي سئوال، برگزاري و تصحيح اوراق داشته باشيم كه اين امكان به علت سوابق موفق آموزش و پرورش در گذشته در برگزاري آزمون وجود دارد و ما اصلا نگران آن نيستيم البته اگر پيش دانشگاهي نيز نهايي شود ما به حوزه هاي اجرايي و مراكز تصحيح اوراق نياز داريم چرا كه حجم كار بالا مي رود و به همين دليل بايد به دنبال روشهاي جديدتري باشيم.

*چه برنامه هايي در اين زمينه داريد؟

- براي استاندارد سازي سئوالاتمان طرحي را تهيه كرده ايم و به مراجع پيشنهاد داده ايم كه اگر تصويب شود آن را عملياتي مي كنيم. طبق اين طرح بايد طراحان سئوال دوره هاي آموزشي را براي طراحي سئوالات بگذارنند تا بتوانند استانداردها را ارتقاء دهند. البته سئوالات ما الان هم استاندارد است و در برگزاري امتحانات چيزي كم نداريم و همين شرايط فعلي هم جوابگوي اين قانون است. ما هر ساله بعد از امتحانات بررسي جامعي از سئوالاتمان داريم كه خرداد امسال هم انجام داده ايم كه نتايج آن نشان مي دهد كه سئوالتمان از لحاظ شاخص روايي، اعتبار و ضريب دشواري قابل قبول بوده است.

*در صورت اجراي قانون حذف كنكور براي تصحيح اوراق چه خواهيد كرد؟

- در اين زمينه نيز طرحي را دنبال مي كنيم كه اعمال نظر مصححان در تصحيح اوراق كم شود و بيشتر مكانيزه باشد. طرحهاي مختلفي را در دست بررسي داريم كه در حال آزمايش آنها هستيم تا بهترين آنها انتخاب شود. اما در حال حاضر برگه هر دانش آموز توسط دو دبير مرتبط تصحيح مي شودكه درس را در همان سال تدريس كرده اند. برگه دانش آموز دو بار توسط دو دبير تصحيح مي شود و اگر اختلافي در آن باشد دبير سوم نيز درآن اعمال نظر مي كند. ضمن اينكه بابت هرسئوال كليد تهيه شده و در اختيار مصححان قرار مي دهيم. البته همچنان امكان اعمال نظر وجود دارد ولي به دنبال اين هستيم كه در شيوه تصحيح اوراق هم نظارت داشته باشيم. فعلا با اين روش هم بد جواب نگرفتيم.

*بسياري از كارشناسان آموزشي و معلمان معتقدند كه نحوه جديد پذيرش دانشجو در دانشگاهها نه تنها استرس در دانش آموزان را كاهش نداده بلكه موجب شده كه اين اضطراب و استرس از سال برگزاري كنكور به دوره دبيرستان منتقل شود و به نوعي دانش آموزان به جاي يكسال، دوسال استرس را تجربه مي كنند. يكبار در امتحانات نهايي سال سوم و بار ديگر در كنكور دانشگاهها.

- من اين عقيده را قبول ندارم. در گذشته دانش آموزان وقتي مي ديدند كه براي قبولي در دانشگاه حضور در كلاس و يادگيري مطالب درسي موثر نيست به مدرسه توجه نمي كردند و اين قانون موجب شد كه دانش آموزان به حضور در كلاس و يادگيري دروس در دوره متوسطه اهميت بيشتري دهند كه اين نمي تواند استرس زا باشد، در واقع اضطراب ناشي از كنكور از يك امتحان 4 ساعته به يك سال تحصيلي كه 9 ماه است توزيع شده است. البته نقطه نظراتي هم هست كه برخي از دروس سالهاي پايين تر را نيز نهايي كنيم كه به نظر ما به دليل ماموريتهايي كه آموزش و پرورش دارد صلاح نيست اين پايه ها را نيز دخيل كرد.

*يكي از مسائلي كه در اين ميان مطرح مي شود اين است كه وضعيت دانش آموزان در مدارس مناطق مختلف كشور يكي نيست و اين مسئله قانون جديد پذيرش دانشجو را با مشكل مواجه مي كند. در اين باره چه برنامه اي داريد؟

- مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش در اين باره كلي گويي مي كنند و نمي گويند از چه نظر شرايط دانش آموزان يكي نيست. اگر بحث فضاي آموزشي مد نظر است بعد از انقلاب اسلامي آموزش و پرورش توجه خاصي به مناطق محروم داشته و طرحها و پروژه هاي زيادي را براي بهبود وضعيت اين مناطق اجرا كرده است كه راه اندازي مدارس نمونه دولتي و شبانه روزي از جمله آنهاست كه سطح آموزش دانش آموزان اين مناطق را بالا برد. شايد بگوييد كه سطح آموزش در شهرها بالاتر است ولي اين مورد نمي تواند در امتحانات نهايي موثر باشد. بررسي سئوالات خرداد امتحانات نهايي امسال ثابت كرد كه وضعيت دانش آموزان مناطق غيربرخوردار با برخوردار تفاوت چنداني ندارد و حتي در كسر نمره امتحانات نهايي اين دانش آموزان با هم برابري دارند چراكه سئوالات امتحانات نهايي از مطالب كتاب تهيه مي شود و اگر دانش آموز خوب مطالب كتاب را بخوانند و البته معلم خوبي آن را تدريس كند مي توانند در امتحانات موفق شوند.

*ولي اين طور نيست زيرا در مناطق نيمه برخوردار و غيربرخوردار تعداد معلمان مجرب كم است و حتي هنوز بسياري از كلاسهاي درس در مناطق محروم همچون سيستان و بلوچستان توسط سرباز معلمها يا حق التدريس ها اداره مي شود.

- الان وضعيت متفاوت شده است. نمي خواهم بگويم كه وجود ندارد ولي معلمان مدارس شبانه روزي و نمونه دولتي ما داراي مدرك ليسانس و فوق ليسانس هستند و بسياري از آنها سابقه مناسب و انگيزه بالايي در تدريس دارند. البته اين نقص تنها مرتبط به آموزش و پرورش نيست و آموزش عالي نيز با اين مشكل مواجه هستند. مي خواهم از مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم بپرسم كه آيا دانشگاههاي ما از يك درجه آموزشي برخوردار هستند و همه اساتيد آن به يك اندازه مجرب هستند كه از آموزش و پرورش اين ايده آل را طلب مي كنند. بررسيهاي ما نشان داده دانش آموزاني كه به كتاب توجه بيشتري نسبت به منابع غير درسي و كلاسهاي كنكور و تست زني دارند موفق ترهستند و يادگيري مطالب درسي براي موفقيت در امتحانات نهايي به يك اندازه براي دانش آموزان فراهم است.

*شما با چه سندي اين اطمينان را به دانش آموزان مي دهيد؟

- در سال گذشته پژوهشي را در نحوه طراحي سئوالات در 93 حوزه تصحيح در 31 استان داشتيم. به اين شكل كه در هر استان سه منطقه برخوردار، نيمه برخوردار و غيربرخوردار را مورد مطالعه قرار داديم. شيوه پژوهشمان هم درس به درس، سئوال به سئوال و دانش آموز به دانش آموز در 9 درس شيمي، فيزيك، زيست، جبر و احتمال، فلسفه، حسابان، هندسه و دو درس ديگر بود كه اين پژوهش دقيقا نشان داده كه كسر نمرات دانش آموزان در مناطق مختلف تفاوت آشكاري ندارد و حتي در برخي از دروس دانش آموزان مناطق غيربرخوردار وضعيت بهتري دارند. مثلا در جبرو احتمال كه از دروس سخت به حساب مي آيد وضعيت دانش آموزان مناطق محروم بهتر از مناطق برخوردار است.

*تا كنون افراد بسياري از وزارت علوم و حتي در هفته گذشته رئيس دانشگاه آزاد اسلامي به صراحت عنوان كرده اند كه آموزش و پرورش توانايي اجراي قانون حذف كنكور را ندارند. واقعا چه اتفاقي افتاده كه اين ذهنيت براي مسئولان ايجاد شده كه آموزش و پرورش نمي تواند اين قانون را اجرا كند؟

- اين افراد اول تكليف آموزش و پرورش را مشخص كنند كه در چه پايه هاي تحصيلي و در چه عناوين درسي بايد برنامه ريزي كند و بعد اگر آموزش و پرورش نتوانست، بگويند نتوانست. آموزش و پرورش ممكن است با برخي از مسائل مخالفت كند و يا در پاره اي از موارد نظراتي داشته باشد كه خواهان اعمال آن باشد ولي آموزش و پرورش هيچگاه نمي تواند بگويد كه اين قانون را اجرا نمي كنم و يا توانايي اجراي آن را ندارم. ما تابع قانون هستيم. شرايط فراهم باشد آن را اجرا مي كنيم.

*ولي اخيرا وزير آموزش و پرورش عنوان كرده بود كه قانون حذف كنكور نياز به بازنگري دارد و حتي گفته بود كه هم اكنون بازنگري انجام مي شود و حتي غيرمستقيم مخالفت خود را با اجراي قانون فعلي اعلام كرده بودند.

- دكترعلي احمدي هيچگاه نگفته اند كه اين قانون را اجرا نمي كنند و يا قبول نداريم. بلكه گفته اند اين قانون نياز به اصلاح دارد چرا كه ما نظرات اصلاحي داريم كه بايد در آن پياده شود.

*چراهمزمان با تدوين طرح و تصويب قانون نظرات آموزش و پرورش را عنوان نكرديد تا اجراي طرح را با رفع نواقص به عقب نيندازيد؟

- آقاي علي احمدي آن زمان وزير نبودند و در جريان تدوين اين مصوبه قرار نداشتند. به هر حال دوره وزارت آقاي فرشيدي بود و به نظرات ايشان و كارشناسان آن دوران عمل شد و الان هم در رابطه با اين قانون هر وقت تعيين تكليف شد و ما قانون را اجرا نكرديم بگويند آموزش و پرورش نمي تواند. گفتن اين مسائل قبل از اجراي مصوبه به دور از انصاف است. مسلم است كه اگر اعضاي كميته تصميم بگيرند كه علاوه بر دروس فعلي دروس ديگر نيز نهايي شود از نظر اجرايي، اعتبار و هزينه ها وظيفه سنگين تري را خواهيم داشت. البته ما نيز بررسيهايي براي تامين اعتبار و برنامه ها در آموزش و پرورش داشته ايم و تقريبا آمادگي نسبي را كسب كرده ايم.

*با توجه به اينكه تنها دو سال به اجراي قانون حذف كنكور باقيمانده آيا فكر نمي كنيد اين كميته بايد هرچه سريعتر تعيين تكليف كند؟ آيا براي آموزش و پرورش دير نشده است؟

- اگر قرار باشد پايه دوم نيز در دروس نهايي قرار گيرد، دير است ولي براي سوم و پيش دانشگاهي هنوز يكسال وقت داريم.

* آموزش و پرورش براي اجراي اين قانون چه ميزان اعتبار پيش بيني شده است؟

- درباره رقم دقيق من اطلاعي ندارم! ولي حدود 7 ماه پيش كارگروهي در اين باره در آموزش و پرورش تشكيل شد و دقيقا درس به درس و پايه به پايه محاسبه كرديم كه ميزان آن در اختيار معاونت برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و پيش بيني اعتبار دقيقا انجام شده است.

----------------------

گفتگو: فهيمه طباطبايي

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن