تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814881501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايكنا از پشت صحنه يك فيلم«كيميا و خاك» تصويرگر نقش مردم در پيروزي انقلاب است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارش ايكنا از پشت صحنه يك فيلم«كيميا و خاك» تصويرگر نقش مردم در پيروزي انقلاب است
گروه هنر: فيلم ‌سينمايي «كيميا و خاك» سعي دارد در قالب داستاني اپيزوديك نقش تمامي اقشار جامعه را در پيروزي انقلاب ترسيم كند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي براي سينماي ايران دربرگيرنده آثاري است كه در آن به انحاي مختلف به اين واقعه باشكوه توجه شد، اما با توجه به سياست‌هاي مديران فرهنگي قرار است اينگونه توليدات تنها به سال 87 بسنده نشود كه گواه اين ادعا ساخت پروژه‌اي ديگر به نان «كيميا و خاك» است.

فيلم سينمايي «كيميا و خاك» كه هم اكنون در پادگان شكاري فرودگاه مهرآباد در حال فيلمبرداري است، قرار است اثري اپيزوديك باشد كه در پنج داستان مستقل پيروزي انقلاب اسلامي را به تصوير مي‌كشد. ما نيز براي اينكه بتوانيم گزارشي از پشت صحنه اين فيلم انقلابي تهيه كنيم روز گذشته 18 اسفندماه عازم لوكيش اين اثر شديم.

«عباس رافعي» كارگردان «كيميا و خاك» از جمله فيلمسازاني است كه تا به امروز چند فيلم با محوريت انقلاب ساخته است، اين كار نيز اثري ديگرست كه در آن انقلاب اسلامي موضوع اصلي است.

اين فيلم قصه پنج نفر است كه در فضاي ملتهب آبان ماه سال 1357 درصدد هستند تا به آخرين پروازي كه از ايران خارج مي‌شود، برسند، اما در ادامه ماجرايي، سرنوشت اين افرادي را به همديگر پيوند مي‌زند.

هنگامي‌كه به لوكيشن «كيميا و خاك» رسيديم گروه در حال گرفتن سكانسي بود كه در آن حسين ياري، پريوش نظريه و سياوش تهمورث بازي داشتند. صحنه‌اي كه قرار بود در آن يك اپيزود به قسمت بعدي وصل شود. در اين صحنه ياري و نظريه كه نقش دو چريك انقلابي را بازي مي‌كردند در حال گذر از خياباني بودند و قرار بود در آن صحنه؛ لحظه‌اي در خيابان با تاكسي برخوردي داشته باشند كه مسافر اين تاكسي نيز سياوش تهمورث و اين تلاقي خود شروع اپيزودي ديگر بود.

براي گرفتن صحنه مورد نظر كارگردان هشت برداشت داشت تا بتواند صحنه مورد نظر خود را بگيرد، اما پس از گرفتن نتيجه دلخواه فرصتي به دست آمد تا براي لحظه‌اي با كارگردان «كيميا و خاك» به گفت‌و‌گو بنشينم.

رافعي در ابتداي توضيحات خود اظهار كرد: بنياد سينمايي به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب سعي داشت كه در جشنواره امسال چند فيلم را با موضوعيت انقلاب داشته باشد، به همين دليل به دليل سابقه من در ساخت چنين آثاري، توليد كار به من داده شد. من نيز فيلمنامه «كيميا و خاك» را كه نوشته خودم بود به آنها پيشنهاد كردم. با مشورت‌هاي انجام شده با مديران فارابي ساخت اين كار از يك ماه پيش آغاز شد، البته اينكار نتوانست در جشنواره بيست‌و‌هفتم حضور داشته باشد، اما مسلماً ما در سال آينده شاهد حضور اين اثر در جشنواره فيلم فجر خواهيم بود.

وي در ادامه در جواب به اين سوال ما، كه ساختار داستاني اينكار چرا شكلي اپيزوديك دارد، خاطرنشان كرد: دليل اينكه ما در «كيميا و خاك» از شكلي خطي استفاده نكرديم اين است كه مي‌خواستيم نقش اقشار مختلف اجتماع را در پيروزي انقلاب به تصوير بكشيم و روايت اين خواسته با شكلي اپيزوديك بهتر قابل ترسيم بود.

كارگردان فيلم «تولدي ديگر» متذكر شد: نكته‌اي كه علاقمندم در مورد آن توضيحي دهم اين امر است كه ما براي بازسازي صحنه‌اي كه مربوط به 16 آذر مي‌شد احتياج داشتيم كه در دانشگاه تهران لوكيشني را طراحي كنيم، چراكه شهر تهران در سي سال گذشته دستخوش تغييراتي مختلف شده است، درصورتيكه دانشگاه تهران به دليل بكر و دست نخورده بودنش مي‌توانست براي ما محلي مناسب باشد كه متاسفانه با مخالفت‌ها‌ي روابط عمومي دانشگاه تهران نتوانستيم از اين محل در «كيميا و خاك» استفاده كنيم.

وي در پايان توضيحات خود اعلام كرد: اين فيلم يك اثر سفارشي از طرف دولت به من نيست، چراكه من در كار اول خود نيز كه به انشعاب در گروهك منافقين پرداخته بودم دلمشغولي‌هاي خود را به تاريخ معاصر نشان داده‌ام، به همين دليل نمي‌توان اين كار را سفارشي دانست، بلكه اثري است كه مبتني بر دغدغه‌هاي خودم است.

پس از اين گفت‌و‌گو گروه براي گرفتن صحنه‌اي ديگر آماده شد، سكانس كه در آن دوربين در داخل يك تاكسي جاسازي شده بود تا صحنه‌اي ديگر از خيابان گرفته شود، البته اين صحنه بر خلاف سكانس قبلي با سه برداشت گرفته شد و من نيز مجدداً فرصتي پيدا كردم تا با بازيگر اينكار «پرويوش نظريه» براي لحظاتي به گفت‌و‌گو نشينم.

اين بازيگر در ابتداي سخنان خود گفت: اين كار اولين تجربه شخصي من در كاري است كه به مفهوم انقلاب در زمان وقوع آن مي‌پردازد، البته بازي در فيلم انقلابي را در پرونده كاري خود داشتم، اما همانطور كه گفتم زمان آن سال 57 نبود.

وي افزود: در ساخت فيلم‌هاي با موضوعيت انقلاب آن چيزي كه بيش از هر چيز مهم است كيفيت اينگونه توليدات است كه ميزان تاثيرگذاري كار را مشخص مي‌كند، البته اين كيفيت منوط به عوامل بسيار است كه شايد از فيلمنامه بتوان به عنوان شاخص‌ترين نكته آن ياد برد.

اين بازيگر در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود متذكر شد: فيلم‌هاي انقلابي را به نوعي مي‌توان فيلم تاريخي نيز ناميد، به همين دليل به عقيده من ضروريست شهركي ساخته شود تا بتوان در آن توليداتي اينچنيني را ساخت، زيرا تهران امروز هيچ نشاني از شهر سي سال پيش ندارد.

نظريه در خاتمه يادآور شد: در مورد كيفيت اين پس از ساخت مي‌توان قضاوت كرد، اما بنده به شخصه از بازي در چنين اثري خوشحالم، چون من به لحاظ حرفه‌اي تا از كار در اثري راضي نباشم در آن ايفاي نقش نخواهم كرد.

پس از گفت‌و‌گوي ما با نظريه گروه به دليل رفتن نور كار را تعطيل كرد و ما نيز براي اينكه بتوانيم در آخرين لحظات با فردي ديگري از اين فيلم سينمايي گفت‌و‌گو كنيم، براي لحظه‌اي با صدابردار اين پروژه «عباس رستگار‌پور» به گفت‌و‌گو نشستيم.

اين صدابردار كه در جشنواره بيست‌‌و‌هفتم با پنج فيلم حضور داشت در ابتداي سخنان خود اظهار كرد: در ابتدا مي‌خواهم بگويم كه موضوع انقلاب در سينما ما مهجور مانده است و از لحاظ كمي نمي‌توان به يك آمار مناسب در زمينه توليداتي انقلابي دست يافت، البته در چند سال اخير رجوعي مجدد به اينگونه مفاهيم شده كه اميدوارم با حمايت‌هاي لازم ساخت اينگونه آثار بيشتر شود.

وي دليل اين كم‌كاري را اينچنين توصيف كرد: از نظر من سياست‌هاي نادرست برخي از مديران سينمايي و رويكرد خود سينماگران دليل اصلي اين كم‌كاري است. انقلاب مي‌توانست براي سينماي ما، دربرگيرنده آثار شاخص باشد، به ويژه براي نسلي كه انقلاب را نديده است.

صدابردار «كيميا و خاك» در بخش پاياني اين گزارش تصريح كرد: كارهاي كه به موضوع انقلاب توجه دارد از لحاظ كار صدا براي صدابردار دشوراي‌هاي به همراه دارد. زيرا در وهله اول ما صداهايي را در چنين فيلم‌هاي لازم داريم كه شلوغي انقلاب از آن استنباط شود اما به دليل گذشت سال‌ها از آن زمان به دست آوردن آن مشكل است. در بخشي ديگر ممكن است در زمان حال صداهايي موجود باشد كه در سي‌سال پيش از آن اثري نبود، به همين دليل كنترل اينگونه صداها تا حدي كار ما را سخت مي‌كند.

زماني كه صحبت‌هاي رستگارپور به پايان رسيد هوا ديگر كاملاً تاريك شده بود و من لوكيش را ترك كردم.

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن