تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815556437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتشامي:پزشكي از راه دور نوعي مراقبت با كيفيت و قابل دسترس براي جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احتشامي:پزشكي از راه دور نوعي مراقبت با كيفيت و قابل دسترس براي جامعه است
پزشكي از راه دور نوعي مراقبت با كيفيت و قابل دسترس براي جامعه است
اصفهان - خبرگزاري مهر: عضو گروه مديريت فناوري اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: تكنولوژي‌هاي موبايل (بي‌سيم) در عرصه سلامت كه mHealth يا پزشكي از راه دور ناميده مي‌شود، نوعي مراقبت با كيفيت و قابل دسترسي براي جامعه است كه در ارتقاي سلامت آن نقش بسزايي دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر احتشامي در نخستين كنفرانس تخصصي تكنولوژي‌هاي موبايل در خدمت سلامت اظهار داشت: mHealth (پزشكي از راه دور) نخستين بار براي ارائه‌ خدمات سلامت از طريق طريق گوشي‌هاي هوشمند، كامپيوترهاي جيبي، دستگاه‌هايي با قابليت برقراري ارتباط بي‌سيم يا بلوتوث و به كار برده شد و امروزه بيشتر در مورد ارائه خدمات سلامت از طريق تلفن همراه شناخته مي‌شود.

وي افزود: اين خدمات مربوط به قشر خاصي نيست و اين مقوله از ارائه دهندگان خدمات تخصصي سلامت تا عموم مردم كاربرد دارد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات سلامت با بيان اينكه، طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت mHealth استفاده از تكنولوژي‌هاي موبايل (بي‌سيم) در راستاي اهداف سلامت است، تصريح كرد: سه فاكتور اصلي در mHealth استفاده از تكنولوژي‌هاي اطلاعات و ارتباطات (IST)، مداخله در سيستم سلامت و برداشتن محدوديت مكاني است، بنابراين استفاده از تكنولوژي‌هاي موبايل در جهت اهداف سلامت را مي‌توان به عنوان تعريف مختصر mHealth دانست.

وي با بيان اينكه با استفاده از فناوري‌هاي خاصي كه در mHealth قابل استفاده است، مي‌توان در هر لحظه دانش پزشكي را در اختيار متخصصان قرار داد، تاكيد كرد: استفاده از تكنولوژي‌هاي موبايل دو ويژگي ايجاد مي‌كند كه از جمله آن‌ها بردن دانش پزشكي بر بالين بيمار است و ديگر اينكه به محض تقاضاي اطلاعات پزشكي چه اطلاعاتي كه درباره بيمار ثبت شده و چه اطلاعاتي كه مربوط به پايگاه‌‌هاي دانش پزشكي است، اين داده‌ها به صورت به روز شده و بر بالين بيمار در اختيار پزشك معالج قرار مي‌گيرد.

احتشامي اضافه كرد: از جمله نمونه‌هاي عملي كه از اين فناوري در دنيا استفاده شده بهره‌گيري از پيام كوتاه در درمان يا مراقبت از بيمار توسط پزشك است بدين شكل كه مي‌توان بسته‌هاي ساده‌اي تهيه و فهرست داروهاي بيمار را صورت يادآور در اختيار پزشك يا بيمار قرار داد.

وي هشدارهاي فوري را از جمله مهم‌ترين كاربردهاي موبايل در عرصه سلامت دانست و گفت: به طور مثال يك ايراني در كانادا براي ICU سيستمي را طراحي كرده است كه سيستم مراقبت ويژه دارد و به محض اينكه وضعيت پزشكي بيمار از دامنه‌اي خاص تغيير ‌كند وضعيت پزشكي بيمار را به صورت پيامك براي فرد حمايت‌كننده مورد نظر كه مي‌تواند پزشك يا پرستار باشد فرستاده و قابليت دريافت دستورات پزشكي يا مداخلات مراقبتي را نيز دارد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات سلامت ادامه داد: آموزش مداوم پزشكي از راه دور از ديگر مزاياي اين تكنولوژي است واز سال 2002 هم‌زمان با به راه افتادن mHealth در دنيا براي كمك به افرادي كه نمي‌توانند در كلاس‌هاي آموزشي شركت كنند راه‌اندازي شد.

وي با بيان اينكه مي‌توان از طريق موبايل‌هايي كه در اختيار بيماران هست آموزش‌هاي لازم درباره بيماري را به صورت بي‌سيم ارائه كرد، گفت: مشاوره آن‌‌لاين از ديگر مزاياي mHealth است كه در مواقع بحراني كه كمبود متخصص وجود دارد كاربرد زيادي دارد.

احتشامي اضافه كرد: البته به دليل محدوديت كامپيوتر از لحاظ حافظه شايد نتوان سيستم تصميم‌گيري باليني مناسبي راه‌اندازي كرد، اما مي‌توان با ارتباط مخابراتي با شبكه‌هاي گسترده مانند شبكه بيمارستاني از پايگاه‌هاي دانش آن‌ها براي تصميم گيري‌هاي باليني استفاده و بهترين گزينه‌را در اختيار پزشك يا پرستار قرار داد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات سلامت با بيان اينكه استفاده از ويدئو كنفرانس‌ها در ICU و اتاق عمل به نوعي استفاده از mHealth است، بيان داشت: همچنين از اين تكنيك تاكنون در مناطق جنگي كه كمبود متخصص وجود دارد براي مشاوره‌هاي باليني استفاده شده است.

وي افزود: قابليت دسترسي همه افراد جامعه به خدمات تخصصي، استفاده از تجهيزات مراقبتي موبايل از راه دور مانند سونوگرافي از راه دور و سپس ارائه اطلاعات به متخصصين، كاهش زمان انتظار بيمار و و حذف بعد مسافت از ديگر كاربردهاي mHealth است.

احتشامي با اشاره به اينكه اين تكنولوژي متكي بر تصاوير است تصريح كرد: بنابراين زمان و مكان در mHealth تأثير ندارد و مي‌توان هم‌زمان اطلاعات بيماران را براي پزشكان مختلف مخابره كرد.

وي ادامه داد: mHealth در تخصص‌هاي درماتولوژي، پاتولوژي كه بيشتر متكي بر تصاوير است كاربرد بيشتري از جنبه مشاوره‌اي دارد، و استفاده از آن در اتاق‌هاي عمل سرعت عفونت را پايين مي‌آورد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات سلامت در ادامه تاكيد كرد: زماني كه بدن بيمار هنگام جراحي باز است اگر مشكل ديگري وجود داشته باشد مي‌توان از طريق mHealth تصاوير بيمار را انتقال و به سرعت مشاوره لازم را دريافت و براي درمان بيمار اقدام كرد تا به مراجعه و ويزيت مجدد بيمار نيازي نباشد.

وي با بيان اينكه در mHealth از ابزارهاي ساده‌اي مانند دوربين تعبيه شده، مانيتور و ميكروسكوپ استفاده مي‌شود، اظهار داشت: اين تصاوير ميكروسكوپي از طريق خطوط مخابرات و ماهواره انتقال مي‌يابد كه ارتباط از طريق سيستم تله مديسين ناميده مي‌شود.

احتشامي به كاربرد mHealth در روان‌پزشكي اشاره و تاكيد كرد: فناوري پزشكي از راه دور در اين زمينه با نقص‌هايي همراه بوده است از جمله اينكه بيماران رواني محيط‌هاي مجازي را جدي نمي‌گيرند و هميشه اين امكان وجود دارد كه بيمار رواني كه به موبايل يا مانيتور نگاه مي‌كند، مشاوره را نپذيرد.

وي افزود: همچنين در اين روش حساسيت چشمي وجود ندارد زيرا روان‌شناسان معتقدند زماني كه با بيمار صحبت مي‌كنند بايد در چشم وي نگاه كنند اما در اين روش تصاوير مجازي است و گاه پهناي باند سبب شود صدا و تصوير هم‌زمان رد و بدل نشده و اشكالاتي به وجود ‌آيد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات سلامت با بيان اينكه نقد‌هايي نيز به اين فناوري وارد است، گفت: با اين همه mHealth ارائه مراقبت پزشكي از راه دور را براي ما فراهم مي‌كند و تقريبا مي‌تواند تمام حيطه‌هاي مراقبتي از تشخيص تا مراقبت و درمان را پوشش دهد كه اين موضوع در برخي تخصص‌ها پر رنگ‌تر است و در زمينه‌هايي مانند روان‌پزشكي نيز در مواقعي خاص كه متخصص در دسترس نيست بهتر است از اين روش استفاده شود.

وي اضافه كرد: مراقبت از راه دور در منزل هم كاربرد‌هاي ويژه‌اي دارد و شامل مانيتور پر قدرتي است كه ekg موبايل نام دارد و مي‌تواند نبض بيمار را گرفته يا ريتم قلبي را محاسبه كند و در مواردي مانند اندازه‌گيري فشار و اكسيژن خون كه خود قابليت اندازه‌گيري ندارد به تجهيزات پزشكي ديجيتال لينك مي‌شود.

احتشامي در ادامه گفت: آمارها نشان مي‌دهد در دنيا 45 درصد ويزيت‌ها در منزل و از راه دور قابل ارائه است و اين موضوع نقش فناوري‌هاي موبايل را برجسته مي‌كند.

وي افزود: همچنين مطالعاتي كه انجام شده نشان مي‌دهد اگر پرستارها از تكنولوژي‌هاي راه دور استفاده كند به جاي پنج بيمار ر روز 20 بيمار را تحت پوشش قرار دهد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات سلامت با اشاره به اينكه از mHealth در درمان كودكان نيز استفاده مي‌شود، تصريح كرد:در ابتدا پيش‌بيني شده بود اگر از اين فناوري براي كودكان استفاده شود 40 درصد آن‌ها به علت نارسايي‌هاي اين روش نياز به مراجعه مجدد دارند اما در مطالعات عيني مشخص شد تنها 18 درصد آن‌ها نياز به مراجعه مجدد داشتند و 82 درصد تشخيص‌ها صحيح بود.

احتشامي ادامه داد: همچنين استفاده از مشاوره پزشكي از راه دور در زندان‌ها 95 درصد مراجعه مستقيم را از بين برده و سبب شده به ازاي هر بيمار زنداني يك دلار صرفه‌جويي شود و تمارض نيز كاهش يابد.

اين كارشناس فناوري اطلاعات سلامت در ادامه بيان داشت: همه اين‌موارد كارايي زياد تكنولوژي‌هاي موبايل در خدمات سلامت را نشان مي‌دهد كه در آينده نزديك شاهد استفاده بيشتر از آن در علم پزشكي هستيم.

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 674]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن