تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815482756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب جهاني تهديد ايران براي بستن تنگه هرمز


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: بازتاب جهاني تهديد ايران براي بستن تنگه هرمز
اظهارات فرمانده نيروي دريايي ارتش در اين باره كه اگر تهديدات غرب عليه كشور جدي شود، بستن تنگه هرمز براي ايران مثل آب خوردن است موجي از وحشت و نگراني در ميان كشورهاي غربي را به دنبال داشته است.
اميردريادار «حبيب الله سياري» فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفت گو با شبكه پرس تي وي اعلام كرد كه هدف ايران از برقراري رزمايش هاي نظامي در منطقه برقراري امنيت پايدار براي همه منطقه است و كشوري كه مي تواند امنيت پايدار را در منطقه ايجاد كند مسلما توانايي انجام اقدامات ديگر را نيز دارد.
وي با اشاره به اينكه ايران اكنون از تنگه هرمز عبور كرده و وارد عرصه آب هاي آزاد بين المللي شده هشدار داد بستن تنگه هرمز براي ايران مانند نوشيدن يك ليوان آب است. ايران امروز به دنبال كسب مهارت در آب هاي بين المللي است.
سياري با تاكيد بر اينكه در صورت لزوم ايران به راحتي قادر به بستن تنگه هرمز خواهد بود تصريح كرد كه هدف ايران اين نيست بلكه به دنبال برقراري امنيت پايدار در منطقه براي همه كشورها است.
وي ضمن بيان اينكه حضور نظامي كشورهاي خارجي در خليج فارس تهديدي عليه امنيت اين منطقه است تاكيد كرد منافع منطقه براي كشورهاي آن است و خودشان توانايي دفاع و تامين امنيت آن را دارند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اظهارات سياري يك روز پس از آن مطرح شد كه محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور ايران روز سه شنبه تهديد كرد اگر غرب تحريم هاي بيشتري را عليه ايران اعمال كند نيروي دريايي ايران تنگه هرمز را خواهد بست. در عين حال ايران در حال برگزاري رزمايشي 10روزه در خليج فارس است.
براساس اين گزارش تنش هاي لفظي به افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني كمك قابل توجهي كرد. روز چهارشنبه بهاي نفت برنت درياي شمال پس از يك افزايش بيش از يك دلاري، با پنج سنت افزايش به 109 دلار و32 سنت در هر بشكه رسيد. همچنين هر بشكه نفت آمريكا نيز با 10سنت افزايش به قيمت 101 دلار و44 سنت در هر بشكه معامله شد.
دستپاچگي مقامات آمريكا در مقابل اين تهديد جمهوري اسلامي ايران در نوع خود قابل توجه است.
«جورج ليتل» سخنگوي پنتاگون در اين باره گفت: مداخله در ترانزيت كشتي ها از طريق تنگه هرمز تحمل نخواهد شد.
وي افزود: ايراني ها به شكلي نسبتا معمول در اين ناحيه رزمايش برگزار مي كنند. اين چيزي است كه ما از آن مطلع هستيم.
وي با ذكر اينكه هرگونه تلاش براي تشديد تنش ها در خصوص هرمز سودمند نيست، گفت كه نشانه اي از اين كه ايران در حال برداشتن گام هاي تحريك كننده در اطراف اين كانال باشد، وجود ندارد.
ليتل گفت: از هيچگونه اقدام خصمانه تهاجمي در رابطه با كشتي هاي آمريكايي يا ديگر كشتي ها در خليج فارس يا تنگه هرمز اطلاعي ندارم.
همچنين بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، برنار والرو، سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه در نشست هفتگي خود گفت: از مقامات ايران مي خواهيم به حقوق بين الملل و به ويژه آزادي كشتيراني در آبها و تنگه هاي بين المللي احترام بگذارند.
وي ادامه داد: تنگه هرمز يك تنگه بين المللي است. در نتيجه كليه كشتي ها بدون توجه به مليت شان حق ترانزيت در آن را در راستاي كنوانسيون 1982 حقوق درياها و عرف هاي بين المللي دريايي دارند.
ناتو نيز از اظهارنظر درباره تهديد ايران خودداري كرد. اما براساس گزارش خبرگزاري رويترز، مارك تونر، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز سه شنبه ضمن متهم كردن ايران به پايبند نبودن به تعهدات بين المللي خود ادعا كرد: اين تلاش ديگري از جانب آنها براي انحراف افكار عمومي از مساله واقعي است كه همان پايبند نبودن به تعهدات بين المللي شان در زمينه انرژي هسته اي است.
رويترز به نقل از تحليلگران نوشت: نيروي دريايي ايران نمي تواند تنگه را به لحاظ فيزيكي محاصره كند اما مي تواند از مين گذاري و توان موشكي در اين خصوص استفاده كند.
كيتلين، استاد دانشگاه جورج واشنگتن گفت: ايران اگر واقعا بخواهد مي تواند دردسر ايجاد كند.
ولي نصر، استاد دانشگاه «تافتز» و مشاور پيشين وزارت امور خارجه آمريكا گفت: پيام ايران اين است كه اگر در بازار نفت به آنها اجازه بازي داده نشود به هيچ كس ديگر اجازه بازي نخواهند داد.
تحليلگران گفتند كه حتي صرف تهديد كردن مي تواند به لحاظ اقتصادي به نفع ايران باشد زيرا بهاي نفت را بالا مي برد.
در همين رابطه، وزارت امور خارجه آمريكا تهديدهاي اخير ايران درباره اختلال در آمد و شد كشتي ها در تنگه هرمز را نامعقول خواند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا روز پنجشنبه ادعا كرد كه احساس تنگناي تحريم هاي بين المللي در ايران آغاز شده است و تشديد فشار به ويژه در بخش نفت آنها به قدري فشار وارد كرده است كه چنين رفتارهايي را باعث شده است.
تهديد ايران به بستن تنگه هرمز به بحث رقابت هاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري سال 2012 آمريكا نيز كشيده شد.
به گزارش اي.بي.سي نيوز «ران پاول» نامزد حزب جمهوري خواه و رقيب اصلي اوباما با انتقاد از سياست خارجي كاخ سفيد گفت: سياست خارجي آمريكا بسيار خطرناك است و افزايش تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران به منزله امضاي لايحه جنگ و بروز يك جنگ واقعي است.
پاول كه در ميتينگ هاي انتخاباتي خود سخنراني مي كرد گفت: اعلام بستن تنگه هرمز توسط ايران در واكنش به افزايش تحريم ها بسيار منطقي و توجيه پذير است چرا كه اهرمي بسيار قوي براي ايران به شمار مي رود.
پاول بستن تنگه هرمز را با شرايط بسته شدن خليج مكزيك توسط چين مقايسه كرد و گفت: من فكر مي كنم اين شرايط تهديد به آغاز جنگ ديگري است.
اين نماينده كنگره از ايالت تگزاس حمله به ايران را موجب بروز دشواري ها و چالش هاي اقتصادي در آمريكا دانست.
به گزارش خبرگزاري اينتر فكس، «ويتالي چورگين» نماينده دائم روسيه در سازمان ملل نيز با ابراز نگراني از تشديد وخامت اوضاع در تنگه هرمز تأكيد كرد كه رويارويي بين ايران و غرب خطرات بسيار زيادي را براي ثبات جهاني به همراه دارد و روسيه تلاش مي كند تا مانع از آن شود.
در همين رابطه؛ خبرگزاري رويترز گزارش داد: هونگ لي، سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز روز پنجشنبه در پاسخ به سؤالي درباره تشديد تنش ها در خصوص تنگه هرمز كه به افزايش بهاي نفت منجر شده است، گفت: چين اميدوار است كه صلح و ثبات بتواند در اين تنگه حفظ شود.
جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام داشته است كه خواهان صلح، دوستي، مفاهمه و مذاكره با كشورهايي است كه به حق ايران در مسائل مختلف از جمله انرژي هسته اي احترام گذاشته و آنها را به رسميت مي شناسند.
اما در صورتي كه غرب بخواهد از طريق گزينه هاي نظامي حقوق مسلم ايران را ناديده بگيرد بالطبع پاسخ ايران قاطع، سريع و به فرموده رهبر معظم انقلاب دندان شكن خواهد بود. غرب بايد توجه داشته باشد كه جمهوري اسلامي ايران در استراتژي نظامي خود تنها متكي بر گزينه انسداد تنگه هرمز نيست و در دفاع از حقوق خود از تمامي گزينه ها استفاده خواهد كرد.
چندي پيش «مؤسسه واشنگتن براي مطالعه سياست هاي خاورنزديك» در مقاله اي با عنوان «تنگه هرمز، سلاحي قدرتمندتر از موشك» به قلم «سيمون هندرسون» نوشت: چگونه مي توان كشوري كه استراتژيك ترين آبراه بين المللي جهان را كنترل مي كند، را تهديد به اقدام نظامي كرد، در حالي كه ناوگان تهديدكننده حاضر در منطقه (ناوگان پنجم دريايي آمريكا در بحرين) در صورت آغاز هر جنگي بايد به فكر چاره اي براي تامين امنيت خود باشد. در واقع عملي شدن هرگونه تهديدي عليه ايران فارغ از نحوه واكنش تهران تنها يك نتيجه در پي خواهد داشت؛ «به خطر انداختن امنيت انرژي جهان».
در زمان حكومت تندروها در آمريكا (دوران بوش) كه هر روز لفاظي هاي مقامات كاخ سفيد از جمله ديك چني و جان بولتون درباره لزوم حمله نظامي به ايران تشديد مي شد، شوراي روابط خارجي آمريكا در گزارشي با هشدار به عواقب ماجراجويي عليه ايران به طرفداران حمله به ايران گوشزد كرده بود كه ايران برگ برنده اي (تنگه هرمز) در اختيار دارد كه استفاده از آن اقتصاد جهان را فلج خواهد كرد.
كشورهاي غربي به خوبي مي دانند كه عملي شدن تهديدات عليه ايران به منزله ورود به باتلاقي خواهد بود كه خارج شدن از آن ديگر در اختيار آنها نخواهد بود.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن