تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813202508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«چهار چنگولي» يا «گناه من»؛ مسئله اين است!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: «چهار چنگولي» يا «گناه من»؛ مسئله اين است!


كد خبر:5197

زمان انتشار:چهارشنبه 21 اسفند 1387 - 10:50:53

Print نسخه چاپي

فرهنگ > سينما - هنوز هم اكران سينمايي بحران‌ساز است

بهمن و اسفندماه، فصل مرده سينماي ايران است چرا كه در بهمن همه چيز تحت‌الشعاع برگزاري جشنواره فيلم فجر و اسفندماه تحت تأثير امور مربوط به سال جديد و كسي فرصت سينما رفتن ندارد.

به همين دليل تهيه‌كنندگان فيلم‌ها ترجيح مي‌دهند فيلمشان در اين دو ماه سال اكران نشود اما برخي از فيلم‌ها هم بدشانسند. بحث و جدال‌هاي روزهاي اخير بر سر اكران نوروزي نيز، همچون هميشه به بازتوليد نزاع‌ها بر سر اكران دامن زده است. فيلم‌هاي «ستاره مي‌شود» كاري از فريدون جيراني، «كتوني سفيد» به كارگرداني ابراهيم معيري، «گناه من» ساخته مهرشاد كارخاني، «ايستگاه بهشت» اثري از نادر مقدس، «پاپيتال» به كارگرداني اردشير شليله و «شبي در تهران» ساخته بهرام كاظمي از جمله فيلم‌هايي هستند كه از اواخر بهمن‌ماه روانه پرده نقره‌اي شدند.

فيلم «گناه من»، بيشترين مخاطب روزانه را در بين ساير فيلم‌ها دارد، به طوري كه 1770 نفر روزانه به تماشاي اين فيلم مي‌نشينند. «ستاره مي‌شود» روزانه به طور تقريبي 1937 مخاطب، «كتوني سفيد» هم روزانه 1060 نفر، «شبي در تهران» روزانه 2740 مخاطب، «ايستگاه بهشت» روزانه 1048 نفر و «پاپيتال» روزانه 820 تماشاگر را جذب مي‌كنند.

آمار مخاطب و فروش اين فيلم‌ها نشان مي‌دهد كه فروش رضايت‌بخشي ندارند؛ اما در كنار اين شش فيلم، «چارچنگولي» نهمين ساخته سعيد سهيلي كه از 29 آبان‌ماه تا اسفند‌ماه سال جاري همچنان روي پرده است، به فروش يك ميلياردي دست يافت و نام خود را در باشگاه ميلياردي‌ها در كنار فيلم‌هاي «آتش بس»، «اخراجي‌ها»، «توفيق اجباري» و «دايره زنگي» ثبت كرد.

اين پنج فيلم، همگي از مايه‌هاي طنز و كمدي برخوردارند و از حضور چهره‌هاي مطرح سينما و تلويزيون بهره برده‌اند.

سئوال اينجاست كه چرا اين فيلم‌ها فروش ميلياردي دارند و فيلم‌هايي مانند «گناه من» و «ستاره مي‌شود» نمي‌توانند در جذب مخاطب موفق عمل كنند؟

برخي‌ها مي‌گويند: «پرفروش شدن اين فيلم‌ها در سينماي ايران به مجموعه عواملي چون ستاره‌هاي مقطعي سينما، چهره‌هاي طنز، مضامين جذاب مقطعي، رويكرد سهل و ساده‌انگارانه به طنز و كمدي، شوخي با مناسباتي كه حريم خاص دارند، حريم‌شكني و البته در نظر داشتن ساخت فيلمي با معيارهاي متوسط متمايل به پائين و ... بستگي دارد.»

مهرشاد كارخاني، كارگردان «گناه من» در اين باره مي‌گويد: «بيشتر فيلم‌هايي كه فروش بالايي دارند، متأسفانه فيلم‌هاي طنز مبتذل بودند كه چنين فيلم‌هايي، چهل سال سينماي ايران را به عقب بر مي‌گردانند. نكته جالب توجه اينجاست كه بحث اكران‌ها اصلاً رويه مشخصي ندارد و فيلم‌هاي فرهنگي در كنار يك فيلم كمدي مبتذل، نمايش داده مي‌شود و به طور طبيعي چون ذائقه مردم هم به سمت اين نوع فيلم‌ها گرايش يافته است، فروش ميلياردي هم مي‌كنند.»

بحث فيلم فرهنگي را كه كنار بگذاريم (مقوله‌اي كه خودش مي‌تواند محل بحث و نزاع فراواني شود)، حرف‌هاي كارخاني درباره مشكلات فيلم شنيدني است: «فيلم «گناه من» سه سال پيش ساخته شده و بايد همان موقع اكران مي‌شد تا بتواند مخاطب را جذب كند. فروش نسبتاً خوب آن در فصل مرده سينما جوابگوي هزينه‌هاي تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار نيست. من سعي كردم فيلم متفاوتي بسازم. استقبال نسبي تماشاگر هم از اين فيلم نشانگر همين نكته است كه اگر فيلم در زمان مناسب‌تري اكران مي‌شد، حتماً مانند ساير فيلم‌ها فروش خوبي داشت.»

مسأله زمان اكران اما همچون هميشه محل بحث و نزاع است. كارگردان «گناه من» ادامه مي‌دهد: «فيلم‌هاي فرهنگي و جدي كه براي سينماي ايران ارزش قائل هستند، بايد در زمان زنده سينما به طور مثال عيد نوروز اكران شوند، نه در كنار فيلم‌هاي كمدي مبتذل. اين فيلم‌ها تمام فيلم‌هاي روي پرده را نابود مي‌كنند.»

اما انگار قضيه به اينجا ختم نمي‌شود. كارخاني بخشي از مسئوليت اين اتفاق را متوجه سينما‌داران مي‌داند و معتقد است: «سينمادارها نبايد تصميم گيرنده اصلي باشند، طبيعي است آنها به دنبال فروش بيشتر هستند و به فكر ورشكستگي تهيه‌كننده و سرمايه‌دار نيستند. اگر ببينند يك فيلم مبتذل كمدي فروش خوبي دارد، در آينده برنامه سينماها از چنين فيلم‌هايي استقبال مي‌كنند تا اطلاع ثانوي هيچ پاسخي براي پرسش‌هايي از اين دست وجود ندارد. مسأله اكران، نسبت مستقيمي با زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و تعداد سينماها و تناسبشان با مخاطبان دارد.

حل نشدن اين معضل به راحتي مي‌تواند نزاع‌هاي اكراني را تا ابدالدهر ادامه دهد و راه را برهرگونه اظهارنظر و بدبيني بازبگذارد.

كد خبر:5197

تاريخ درج خبر:چهارشنبه 21 اسفند 1387 - 10:50:53

Print نسخه چاپي

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 667]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن