تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814680304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنها واكنش مسوولان فدراسيون‌، بازگرداندن مربياني بوده كه بارها در آزمون فني تيم ملي مردود شده اند جودو در بن‌بست تاريك شكست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تنها واكنش مسوولان فدراسيون‌، بازگرداندن مربياني بوده كه بارها در آزمون فني تيم ملي مردود شده اند جودو در بن‌بست تاريك شكست
جام جم آنلاين: تيم ملي جودو در مسابقه‌هاي جايزه بزرگ چين هم نتايج بسيار ضعيفي گرفت تا حلقه‌اي ديگر به حلقه‌هاي پرتعداد زنجير شكست‌ها و ناكامي‌هاي خود بيفزايد.


در واكنش به چنان نتايجي، عليرضا اميني رئيس فدراسيون تنها به جابه‌جايي دوباره مربيان ملي اكتفا كرد. در حقيقت بعد از اخراج جيرو لامو سرمربي ايتاليايي تيم ملي جودو، بار ديگر مثل همه سال‌هاي اخير تركيب «اميني ـ يوسف‌زاده» زمام هدايت فني اين تيم را به عهده گرفتند تا بازگشت به عقب علني و ملموس به چشم آيد!

ماجرا از آنجا شروع شد كه تيم ملي در رقابت‌هاي جايزه بزرگ چين براي كسب سهميه المپيك با 4 جودوكار به ميدان رفت كه اتفاقا همه آنها هم با حذف زودهنگام از دور مسابقه‌ها كنار رفتند تا دستمان به هيچ سهميه‌اي نرسد. اين در حالي است كه عليرضا اميني به عنوان رئيس فدراسيون مدعي شده بود ايران با 3 تا 4 جودوكار در المپيك لندن حاضر مي‌شود. اميني بعد از ناكامي چين كه جديدترين ناكامي از سريال پرقسمت ناكامي‌هاي جودو بود تصميم به اين اقدام گرفت و جيرو لامو را بعد از 7 ماه سرمربيگري تيم ملي از سمتش خلع كرد. جيرو كه طبق قراردادش ماهانه حدود 12 ميليون تومان از فدراسيون دريافت مي‌كند با ورود خود به تيم ملي، تمرين‌هاي كاملا متفاوتي با نوع تمرين‌هاي مورد تكرار اميني و حاج يوسف‌زاده از خود ارائه كرد. او با موضعگيري در برابر آرش ميراسماعيلي، برخورد محكمي هم با اين جودوكار كهنه‌كار كرد تا اميدهايي را براي احياي اين رشته بشدت افول كرده زنده كند ولي بعد از ناكامي‌هاي اين مربي خارجي و تصميم مسوولان به منظور تنزل جايگاه وي به عنوان مربي (دستيار)‌ هيچ دستاوردي براي اين رشته خوش‌سابقه به دست نيامد و جودو همچنان در بن‌بست تاريك سال‌هاي اخير خود باقي مانده است.

به كاري 10 ساله نيازمنديم

در چنين شرايطي رضا مدني، عضو كميته فني فدراسيون با رد اين نكته كه استخدام سرمربي ايتاليايي پيشين تيم ملي با تشخيص و تاييد كميته فني صورت گرفته است، برنامه‌هاي تيم ملي را اساسا غلط توصيف كرد و به جام‌جم گفت: اين تيم نمي‌تواند در كوتاه‌مدت و حتي ميان‌مدت موفق شود و از آنجا كه جودو ورزشي مهارتي است و نياز به هماهنگي بسيار كامل عصب و عضله دارد رسيدن يك ورزشكار به شرايط ايده‌آل، نيازمند طي كردن دوره‌اي 10 ساله است و بايد برنامه‌هاي درازمدتي براي احياي جودوي پرقابليت و پراستعداد ايران طراحي كرد.

مدني فشار بيشتر به نفرات تيم ملي را به مثابه كشيدن بيش از حد يك كش بي‌فايده دانست و افزود: اين نتايج، نهايت توان ملي‌پوشان ماست و نبايد توقع بيشتري از آنها داشته باشيم.

ليگ به درد بخوري نداريم

شايد در تيم ملي كاملا افول كرده ايران تنها جودوكاري كه بارقه‌هاي كمرنگي از اميد براي مدال‌آوري در المپيك را زنده نگه داشته است، محمدرضا رودكي باشد. رودكي كه در مسابقه‌هاي جايزه بزرگ چين هم بعد از كسب يك برد و باخت از دور مسابقه‌ها حذف شد، در مورد يكي از مهم‌ترين ايرادهاي جودوي ما گفت: متاسفانه در اين رشته، ليگ پويا و باكيفيتي ديده نمي‌شود و آنقدر مشكلات در اين ليگ 7 تيمي زياد است كه بسياري از قهرمانان جودو از ليگ بيرون مانده‌اند. طوري كه با همان نفرات بيرون مانده مي‌توان تيمي در حد قهرماني تدارك ديد و بست. رودكي ميانگين سطح كيفي مربيان را هم آنقدر پايين مي‌داند كه به اعتقاد او در اين زمينه، حتي بازيكنان ملي‌پوش از مربيان ليگي قوي‌ترند. قهرمان پيشين آسيا و دارنده مدال‌هايي از بازي‌هاي آسيايي از ديگر موانع پيشرفت جودو و سطح پايين مسابقه‌هاي ليگ اين رشته را ضعف داوري‌ها دانست و در اين باره گفت: داوران ما يا اساسا در ميدان‌هاي بين‌المللي حاضر نشده‌اند يا به خاطر ضعف بارزشان در همان دوره‌هاي ابتدايي مسابقه‌هاي قاره‌اي و بين‌المللي از قضاوت كنار گذاشته‌ مي‌شوند!

رودكي به عنوان كاپيتان تيم ملي علاوه بر ناكامي در مسابقه‌هاي اخير چين، در مسابقه‌هاي باكو و ابوظبي هم حضور ضعيفي از خود نشان داد و راه به جايي نبرد تا ثابت شود جودوي ما با مشكلاتي بسيار جدي و ريشه‌اي روبه‌روست و به اصلاحاتي كاملا اساسي نياز دارد.

وقتي جودوكاران، زندگي را بر ورزش ترجيح مي‌دهند

حسين قمي، ملي‌پوش پيشين جودوي ايران و عضو فعلي باشگاه پتروشيمي و گاز هم افت شديد ليگ را از دلايل مهم ناكامي‌هاي جودو دانست و گفت: ليگ جودو يكي از قديمي‌ترين ليگ‌هاي ورزشي در كشور ماست كه قدمتي 16، 17 ساله دارد ولي هر چه از عمر آن مي‌گذرد كيفيت خود را كاملا از دست مي‌دهد. بي‌رونقي اين ليگ آنچنان است كه مهرام، پاس و مقاومت به عنوان 3 تيمي كه سال گذشته مقام‌هاي خوبي در اين ليگ به دست آورده بودند اعلام انحلال و انصراف كردند و در ليگ امسال حضور ندارند. در حالي كه حداكثر مبلغ پرداختي به جودوكاران حـدود 8 تا 9 ميليون تومان است. اكنون چنان رخوت و بي‌انگيزگي در اين رشته به وجود آمده است كه بسياري از قهرمانان و مدال‌آوران، اين رشته را رها كرده و به دنبال كاسبي، تحصيل يا ديگر امور خود رفته‌اند. قمي در مورد خود گفت: من اكنون در 29 سالگي قرار دارم و با توجه به بي‌پشتوانه شدن ورزش جودو و نبود فردي در وزن 90 كيلوي تيم ملي، مي‌‌توانم ملي‌پوش بي‌رقيب اين تيم باشم ولي ترجيح داده‌ام از 2 سال پيش جودو را رها كرده و در شركتي خصوصي كه مسوولانش كوچك‌ترين علاقه‌اي به ورزش ندارند فعاليت كنم. البته سعي مي‌كنم با استفاده از تعطيلي محل كار يا مرخصي در مسابقه‌هاي ليگ حاضر شوم و در كنار آن به خاطر علاقه خود به ورزش، به تمرين ادامه دهم.

قمي افزود: در محل زندگي من كه شهرري است هيچ باشگاهي براي پرداختن به جودو وجود ندارد و من مكاني براي تمرين خود و انتقال تجربه‌هاي سال‌هاي قهرماني به‌ديگر ورزشكاران جوان پيدا نمي‌كنم. قمي در مورد شرايط موجود تيم ملي مي‌گويد: بي‌انگيزگي در اين رشته حرف اول و آخر را مي‌زند. چون قرار شده 4 يا 5 نفر در معيت تيم ملي در همه مسابقه‌ها حضور داشته باشند و به المپيك بروند و بقيه محلي از اعراب نداشته باشند. قصد توهين به دوستان خوب شهرستاني خود را ندارم ولي اردوهاي فعلي تيم ملي بي‌شباهت به خوابگاه‌هاي شهرستاني‌ها نيست. برخي صرفا براي اين كه بگويند ما به تيم ملي دعوت شده‌ايم به اين خوابگاه‌ها مي‌آيند در حالي كه ملي‌پوشان ما حريفان تمريني قابلي ندارند. مثلا رودكي در تمرين‌هاي خود با كسي كه بتواند او را در سطح آمادگي مطلوبي نگه دارد دست به يقه نمي‌شود.

اين قهرمان جودو با اعلام برائت از تلاش‌هايي كه برخي براي كنار زدن رئيس فدارسيون جودو و جانشيني خود در اين پست مي‌كنند گفت: يكي از مسائلي كه در ايجاد نتايج ضعيف سال‌هاي اخير تيم ملي دخيل بوده، تغييرات فني اساسي به‌پيروي از تغيير قوانين در اين رشته بوده است.

قمي: اكنون چنان رخوت و بي‌انگيزگي در اين رشته به وجود آمده است كه بسياري از قهرمانان و مدال‌آوران، اين رشته را رها كرده و به دنبال كاسبي تحصيل يا ديگر امور خود رفته‌اند

قمي در توضيح اين مورد گفت: زماني جودوكاران ما با تكيه بر فنوني كه در كشتي و ورزش‌هاي سنتي ما وجود داشته است به پيروزي‌هاي بين‌المللي خوبي مي‌رسيدند در حالي كه با مقررات جديد، دست و پاي بچه‌هاي ما در اين زمينه بسته شده است و ما از حريفاني كه روي سيستم‌هاي جديد برنامه‌ريزي كرده‌اند عقب مانده‌ايم.

قمي افزود: زماني ما جزو 3 قدرت برتر آسيا و از كشورهاي مطرح جهان در جودو بوديم در حالي كه الان حتي در منطقه خود حساب چنداني روي ما باز نمي‌شود كه اين به رسيدگي نكردن مسوولان به ورزشكاران برمي‌گردد. علاوه بر آن اختلا‌ف‌ها و درگيري‌ها و تصميم به اعزام نكردن جودوكاران به مسابقه‌هاي برون‌مرزي تاثيرات مهم خود را روي اين رشته گذاشته‌اند.

چوب درگيري‌هاي قبلي را مي‌خوريم

مسعود حاج‌آخوندزاده مربي تيم ملي هم اختلافات و درگيري‌ها را عاملي بر مشكلات فعلي خواند و گفت: ما مدت‌ها خود را از شركت در مسابقه‌هاي بين‌المللي محروم كرده بوديم. در عين حال نبايد از واقعه تلخ سقوط هواپيماي حامل تيم ملي نوجوانان كه پشتوانه‌هاي اين رشته ورزشي بودند بسادگي بگذريم. با اين حال تلاشمان اين است كه قهرماناني مثل رودكي را به المپيك برسانيم و بعد در سال‌هاي آتي، دوباره به‌نتيجه‌‌گيري دراين رشته برگرديم. حاج آخوندزاده معتقد است خيلي از جودوكاراني كه در رنكينگ جهاني از ورزشكاران ما جلوتر هستند توان فني آنها را ندارند ولي به دليل شركت پياپي در مسابقه‌ها به چنان رده‌اي دست يافته‌اند.

كمبود اردوهاي تمريني مشترك

علي معلومات جودوكاري كه در تمام تورنمنت‌هاي اخير بين‌المللي از دور مسابقه‌ها حذف شده است نيز دليل ناكامي‌هاي جودو را تغيير مقررات و حذفي شدن شكل مسابقه‌هاي اين ورزش دانست. معلومات، بهره‌گيري از دانش روز و شرايط جديد جودو را عامل مهمي براي موفقيت شمرده و اضافه كرد: در گذشته كه تيم ما به نتايج خوبي مي‌رسيد در خلال هر مسافرت خارجي، اردوهاي تمريني مشتركي با ديگر تيم‌هاي كشورهاي جهان هم انجام مي‌گرفت كه اين اتفاق اكنون كمتر به وقوع مي‌پيوندد.

معلومات باخت‌هاي اخير ملي‌پوشان را نه به دليل كمبود آمادگي جسماني آنها، بلكه به دليل دريافت اخطارهاي بيشتر از حريفان دانست و افزود: ما با اختلاف بسيار كمي نتايج را واگذار مي‌كنيم كه اين موضوع در خور تحليل و رفع ايراد است. فكر مي‌كنم اگر ملي‌پوشان ما حريفان تمريني بهتري داشتند اين مشكل تا حد زيادي رفع مي‌شد.

نياز جودو به اصلاحات اساسي

در مجموع، تداوم شكست‌ها و ناكامي‌هاي جودو در عرصه‌هاي مختلف نشان از اين واقعيت دارد كه اين ناكامي‌ها فراتر از تكرار اتفاقاتي مشابه است و به يك روند براي اين ورزش تبديل شده است، بنابراين براي خروج از چنين بن‌بست تاريكي، دوباره‌كاري‌هاي بي‌حاصل هميشگي و بازگشت مربيان چندين بار رد شده پيشين چاره ساز نيست و به تغييرات و اصلاحاتي كاملا مفيد و اصولي‌تر نيازمنديم. اصلاحاتي كه حتي در سطح تغيير رئيس فدراسيون هم به‌تنهايي كارساز نيست و بايد در برنامه‌هاي راهبردي جودو بازنگري‌هاي اساسي صورت گيرد.

رودكي تنها جودوكار نزديك به المپيك

در حالي كه طي المپيك‌هاي پيشين، تيم ملي ما بدون كوچك‌ترين دردسر و دغدغه‌اي تعدادي ورزشكار خود را در المپيك حاضر مي‌ديد و به دفعات نمايندگان جودوي ايران تا نزديكي دستيابي به مدال المپيك هم پيش رفتند، ولي در اين دوره به دليل افول اين رشته ورزشي در كشورمان، شرايط بسيار سختي براي راهيابي ورزشكارانمان به المپيك 2012 لندن وجود دارد.

طبق قوانين موجود در هر وزن، 22 جودوكار از 22 كشور دنيا از طريق رقابت‌هاي بين‌المللي، المپيكي و جهاني به المپيك لندن مي‌رسند و البته تعدادي سهميه قاره‌اي نيز وجود دارد كه هنوز تعداد و اوزان آن اعلام نشده است.

بر اين اساس اكنون محمدرضا رودكي كاپيتان تيم ملي كه در المپيك پكن نيز تا نزديكي كسب مدال پيش رفته بود، بيشترين بخت و اقبال حضور در لندن را داراست. با وجود آن كه رودكي اكنون در رده 39 وزن فوق سنگين جهان قرار دارد ولي به دليل آن كه تعدادي از پيشتازان اين جدول، هموطن يكديگر هستند او بايد تنها از نماينده‌هاي كشورهاي قزاقستان و استراليا پيش بگيرد تا صاحب سهميه المپيك شود. رودكي البته به عنوان دارنده نقره بازي‌هاي آسيايي گوانگجو، بخت زيادي براي كسب سهميه قاره‌اي حضور در المپيك نيز دارد. بعد از رودكي جواد محجوب كه اكنون در رده 42 وزن 100- كيلوگرم قرار دارد بيشترين بخت راهيابي به لندن را داراست. او بايد 7 جودو كار ديگر را پشت سر بگذارد تا سهميه بگيرد.

علي معلومات در وزن 73- كيلوگرم و امير قاسمي در وزن 81- كيلوگرم نيز هر دو در رده‌هاي چهل‌وهفتم وزن خود قرار دارند و براي رسيدن به المپيك بايد از 13 جودوكار هم وزن خود پيشي بگيرند كه با توجه به سطح عموما قوي‌تر كيفيت اين 13 نفر، كار بسيار دشواري به نظر مي‌رسد.

آرش ميراسماعيلي قهرمان پيشين جهان هم هنوز روي كاغذ اندك بختي براي راهيابي به وزن 66- كيلوگرم المپيك دارد. او در رده شصت و هشتم اين وزن قرار دارد و بايد 17 جودوكار بالاتر از خود را در اين رده‌بندي به زير بكشد.

مصطفي دليريان جودوكار سبك‌وزن ايران (60- كيلوگرم)‌ كوچك‌ترين شانسي براي رفتن به لندن ندارد او اكنون در رده 234 سبك وزن‌هاي جودوي جهان قرار گرفته است!

به هر ترتيب، در حالي كه مسوولان فدراسيون جودو وعده حضور 3 تا 4 ورزشكارمان در المپيك را داده بودند اين كار بسيار دشوار به نظر مي‌رسد، چراكه تنها روش ارتقاي رده ورزشكاران ما از طرفي شركت در مسابقه‌هاي جايزه بزرگ يا جام جهاني و كسب مدال در آنها و از طرف ديگر ناكامي حريفان بالادستي است. با اين اوصاف مهدي درخشنده دبير پيشين سازمان تيم‌هاي ملي جودو بخت المپيكي شدن ما را تنها در يك وزن متصور مي‌بيند.

مجيد عباسقلي / گروه ورزش

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن