تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815578726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس از پاسخ وزير امور خارجه به سوال قنبري قانع نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مجلس از پاسخ وزير امور خارجه به سوال قنبري قانع نشد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

در جلسه امروز مجلس پس از قانع نشدن داريوش قنبري از پاسخ وزير امورخارجه براساس آيين‌نامه جديد مجلس اين سوال به راي گذاشته شد كه مجلس نيز با 113 راي موافق سوال را وارد دانست و عدم قانع شدن از پاسخ وزير را اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در جلسه امروز مجلس داريوش قنبري در سوال خود از وزير امور خارجه گفت: در سياست خارجي هر كشور مهمترين ارزش كه براي آن كشور قابل تصور است بحث دفاع از منافع ملي است.

وي ابراز داشت: كشور امارات متحده عربي كه سوابق تاريخي چندان ندارد و تا قبل از سال 1970 ميلادي فاقد هر گونه تاريخ و هويتي مي باشد مدت هاست كه با طرح يك سري ادعاهاي موحوم به تهديد تماميت ارضي كشورمان مي پردازد و اخيرا نيز نسبت به تاسيس برخي دفاتر اداري در جزيره ابوموسي كه مساله اي مربوط به امور داخلي كشور است مسايلي را مطرح نموده‌اند.

وي گفت: متاسفانه نسبت به موضع گيري هاي امارات وزارت امور خارجه واكنش مناسبي نشان نمي دهد، مشخص نيست كه دلايل چنين سكوتي چيست، بنابراين سوال نيز اين است كه دلايل سكوت غير قابل توجيه وزارت امور خارجه در خصوص توسعه طلبي ارضي امارات و مداخله اين كشور در مسايل داخلي ايران چيست؟

وي اضافه كرد : اين كشور ادعاهايي مي كند و به يك سري مسايل تاريخي استناد مي كند در حالي كه اين از طنزهاي تاريخ است كه كشورهاي با اين سابقه تاريخي كوتاه چنين ادعاهايي را مطرح كنند.

سخنگوي فراكسون خط امام (ره) در ادامه گفت: آنچه امروز از وزارت امور خارجه در رابطه با برخورد با امارات ديده مي شود در راستاي اصول و ارزش هايي كه بايد بر دستگاه سياست خارجي حاكم باشد و اصولي كه مقام معظم رهبري به آن تاكيد دارند، نسيت و بعضا اصل عزت، حكمت و مصلحت رعايت نشده است، سكوت و بي تحركي در مقابل ادعاهاي واهي امارات پذيرفتني نيست.

وي گفت: ما احساس مي كنيم بي توجهي ما موجب جري تر شدن طرف اماراتي مي شود و اگر به اين ادعاها واكنش درست و حسابي نشان ندهيم ، درآخر جنگ تمام عيار بين ايران و امارات شكل مي گيرد.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه در پاسخ به سوال قنبري، اظهارداشت: همانطور كه در كميسيون سياست خارجي اين سوال مورد بررسي قرار گرفت، مالكيت جمهوري اسلامي ايران به منطقه‌ي ايراني خليج فارس و جزاير آن از جمله ابوموسي امري روشن و مسجل است.

متكي همچنين خاطرنشان كرد: در آن زمان بخشي از اتباع شارجه در جزيره‌ي ابوموسي ساكن بودند كه كشور ايران در همان سال رسيدگي به امور معيشتي و حضورشان در آنجا را به رسميت شناخت. ضمن آنكه مالكيت ايران بر جزيره‌ي ابوموسي و حاكميت ايران بر اين جزيره همچنان ادامه داشته و دارد. بنابراين صورت مسئله روشن است و ملت بزرگ و عزيز كشورمان نشان دادند كه از وجب به وجب سرزمين خود دفاع جانانه خواهند كرد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، با اشاره به سلطه‌طلبي رژيم بعثي صدام بر كل منطقه، گفت: ملت ايران پاسخ روشن و قوي خود را به تجاوزات عراق داد و رژيم بعثي صدام علي‌رغم همه‌ي مساعدت‌هايي كه به او شد نتوانست كاري بكند؛ لذا حاكميت جمهوري اسلامي ايران سرافرازانه بر وجب به وجب خاك و آب ميهن اسلامي‌مان تداوم دارد.

وي با بيان اين‌كه ادعاهاي كشور امارات مبناي قانوني و اسناد تاريخي مستند ندارد، گفت: مستندسازي در ايران هميشه وجود داشته و كشوري كه مستقر بر ذره ذره‌ي خاك خود است با كشوري كه ادعاهاي واهي مي‌كند، بسيار تفاوت دارد.

متكي همچنين با اشاره به حضور خود به عنوان معاون بين‌الملل در وزارت امور خارجه در سال 69 و سمت‌هاي ديگر در اين وزارتخانه پس از اين سال‌ها، گفت: بعد از پيروزي انقلاب به طور خاص و در اين مقطع به طور اخص اين اقدامات قانوني و حقوقي و مستندات براي حفظ مرز كشور به صورت كامل صورت گرفته است و وزارت امور خارجه بر اساس سياست‌هاي كلي اعلام شده همواره به اين موضوع توجه داشته است و دستگاه ديپلماسي كشورمان در حفظ مرز و بوم كشور اقدامات جدي انجام داده است. ضمن آنكه ما به امارات گفته‌ايم كه ادامه‌ي چنين سياست‌هايي به نفع اين كشور نيست و به آنها گفته‌ايم كه از چنين اقدامات غير قانوني و غير مستند پرهيز كنند.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، افزود: البته در سه سال گذشته رفت و آمدهايي كه با امارات داشته‌ايم چه در سطح رييس جمهور و چه در سطح ساير مقامات هرگز گفت‌وگويي در اين مبحث مطرح نشده است و اين خود نشان‌دهنده‌ي سياسي و تبليغاتي بودن حركتي است كه در امارات به وجود آمده است.

بنابراين گزارش داريوش قنبري پس از سخنان متكي، گفت: توضيحات ايشان نه در مورد مسئله و نه پاسخ به سوال بنده بوده است. در مجموع طرف اماراتي يكسري تحركاتي را شروع كرده و در گذشته هم آن را انجام داده است و همچنين رشوه‌هايي را براي سندسازي در مورد تاريخچه‌ي اين جزيره انجام داده است.

وي اظهارداشت: چرا دستگاه ديپلماسي ما در مقابل اين ادعاهاي واهي اعتراضي را نمي‌كند و سفير اين كشور را براي بيان اعتراض دعوت نكرده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي از داريوش قنبري پرسيد كه آيا شما از پاسخ وزير قانع شده‌ايد يا نه كه قنبري گفت: پاسخ ايشان را قانع‌كننده نيافتم.

لاريجاني سپس بر اساس آيين‌نامه‌ي جديد مجلس عنوان كرد كه پس اين سوال به راي مجلس گذاشته مي‌شود و كساني كه سوال را وارد مي‌دانند يعني از پاسخ وزير قانع نشده‌اند راي موافق و كساني كه سوال را وارد نمي‌دانند يعني از پاسخ وزير قانع شده‌اند راي مخالف بدهند كه پس از اين راي‌گيري نمايندگان با 113 راي موافق و 88 راي مخالف از مجموع 225 نماينده‌ي حاضر نظر خود را اعلام كردند و در واقع مجلس از پاسخ وزير امور خارجه قانع نشد.

بنابراين گزارش؛ در صورتي كه يك وزير سه بار نتواند در پاسخ نمايندگان نظر مجلس را جلب كند و مجلس سه بار راي منفي به او بدهد، اين امر مبني بر استيضاح آن وزير خواهد بود.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن