تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815604162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان نظر مي دهند؛ تأثير نفت 37/5 دلاري و دلار 950 توماني بر بودجه 88


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: كارشناسان نظر مي دهند؛ تأثير نفت 37/5 دلاري و دلار 950 توماني بر بودجه 88
كاهش قيمت نفت به 33 دلار در بازارهاي جهاني و تدوين بودجه سال آينده با توجه به اتكاي كشور به درآمدهاي نفتي، بحثهاي

بسياري را در ميان دست اندركاران اقتصاد به وجود آورده است، زيرا به اعتقاد برخي از كارشناسان، اين كاهش قيمت در روند فعلي اقتصاد و در حالي كه هنوز وضعيت طرح تحول اقتصادي در كشور مشخص نيست، مي تواند موجب كسري بودجه و كاهش اجراي پروژه هاي عمراني در كشور شود.
به گزارش «جهان»، اين در حالي است كه در خصوص تعيين قيمت نفت در بودجه سال 88 نيز رقم 37/5 دلاري پيشنهاد شده است كه برخي اين رقم را غير واقعي مي دانند و معتقدند قيمت نفت در حال حاضر 33 دلار در بازارهاي جهاني به فروش مي رسد و احتمال دارد به نرخ 25 دلار در هر بشكه نيز برسد.
در خصوص بودجه 88 رحيم ممبيني، معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اعلام كرد كه دلار 950 توماني، نفت 37/5 دلاري، 8 هزار ميليارد تومان درآمد از محل اجراي طرح تحول اقتصادي، افزايش 54 درصدي درآمدهاي مالياتي، كاهش تراز عملياتي و مصارف ارزي، منفي شدن رشد اعتبار شركتهاي دولتي و حذف اعتبار واردات بنزين و گازوئيل از ويژگيهاي بودجه سال آينده است.
در حالي كه قرار است بودجه سال 88 با ويژگيهاي فوق ظرف يك هفته تقديم مجلس شوراي اسلامي شود، با وجود اين پيش از ارسال بودجه به مجلس، اظهارات مختلفي مبني بر انتشار 20 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت براي اجراي طرحهاي عمراني از سوي بانك مركزي براي سال آينده شنيده مي شود.
در اين باره علي قنبري، استاد دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اينكه كسري بودجه 88 وابستگي بسياري به دلار و نفت خواهد داشت، اظهار داشت: بايد ديد كه دولت، قيمت نفت را در بودجه سال آينده واقعي ديده است يا خير. زيرا اگر قيمت نفت واقعي ديده نشود، به طور حتم با كسري قابل توجهي مواجه خواهيم شد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر دولت قيمت نفت را در بودجه سال آينده 37/5 دلار ديده است، اظهار داشت: اين قيمت حاكي از آن است كه دولت قيمت نفت را به طور واقعي نديده است، زيرا اين قيمت در حال حاضر به 33 دلار در هر بشكه كاهش پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه دولت مي تواند قيمت نفت را به طور واقعي و پايين تر از رقم موجود ببيند، اظهار داشت: در اين صورت است كه اگر قيمت نفت افزايش يافت، دولت مي تواند بقيه درآمد را در صندوق توسعه قرار داده و در امور توسعه كشور سرمايه گذاري كند.
قنبري با تأكيد بر اينكه علايم بازار نفت و پيش بيني كارشناسان حاكي از آن است كه قيمت نفت به 20 دلار نيز خواهد رسيد، اظهار داشت: در اين صورت است كه دولت با كسري بودجه مواجه خواهد شد.
داوود دانش جعفري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در اين باره گفت: به نظر مي رسد به دليل كاهش قيمت نفت، بودجه سال آينده كل كشور 25 هزار ميليارد تومان كاهش يابد.
وي درباره تأثير بحران مالي دنيا بر اقتصاد ايران گفت: يكي از آثار منفي بحران اقتصادي دنيا بر اقتصاد كشورمان، كاهش قيمت نفت از 140 دلار به 40 دلار است كه به نظر مي رسد كشور در سال آينده با كسري بودجه مواجه باشد.
وزير سابق امور اقتصادي و دارايي افزود: در اين راستا 4 راهكار تعيين نرخ ارز مناسب، انتشار اوراق مشاركت، كاهش مصارف بودجه و دريافت اقساطي وامهاي عمراني مي تواند مؤثر واقع شود، اما بايد توجه داشت در موردي نظير نرخ ارز، اگر اين نرخ را بدون توجه به قيمت ارز در بازارهاي جهاني و مناسبات داخلي كاهش داد، قطعاً شاهد افزايش واردات خواهيم بود.
حسين نجابت، عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره گفت: دولت چنانچه با قيمت نفت 37/5 دلاري و با ساختار موجود بخواهد بودجه سال 88 را ببندد به طور حتم با كسري بودجه مواجه خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه در صورت تغيير ساختار بودجه سال 88 ، قيمت نفت 37/5 دلاري قيمت واقعي است، اظهار داشت: از آنجايي كه كف هزينه توليد هر بشكه نفت به 25 دلار مي رسد نمي توان رقم 37/5 دلار براي نفت را غيرواقعي برشمرد.
نجابت ادامه داد: به طور حتم دولت با كاهش اعتبارات جاري و در نظر گرفتن اعتبارات عمراني و همچنين اجراي طرح تحول اقتصادي مي تواند با وجود كاهش قيمت نفت كسري بودجه نداشته باشد.
گفتني است، پيش بيني هاي فوق از سوي كارشناسان و مسؤولان فوق در حالي مطرح است كه هنوز وضعيت اجراي طرح تحول اقتصادي كه دولت به دنبال تأمين هزينه ها در سال 88 از آن است، مشخص نشده است.
 دوشنبه 7 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن