تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815308532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرارداد جديد گازي روسيه و اوكراين مبهم است


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: قرارداد جديد گازي روسيه و اوكراين مبهم است
نشريه اقتصادي ميد:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: نشريه اقتصادي ميد با اشاره به وجود ابهاماتي در متن قرارداد جديد گازي روسيه و اوكراين نوشت: نمي توان نسبت به موفقيت اين قرارداد در آينده ابراز اميدواري كرد .


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران به نقل از نشريه ميد ، اگرچه امضاي قرارداد گازي بين روسيه و اوكراين ظاهرا به جنگ گازي دو كشور پايان داده ولي در اين قرارداد جزييات مربوط به قيمت گاز همچنان نامعلوم و نامشخص است .

اين مساله كه واقعا كدام كشور از قرارداد گازي كه روز يكشنبه بين روسيه و اوكراين به امضا رسيد بيشتر منتفع خواهد شد ، مساله اي كاملا پيچيده است . اين بحث وقتي بيشتر پيچيده تر مي شود كه انگيزه هاي سياسي و اختلافات سياسي مسكو و كي يف نيز نقش مهمي در امضاي قرارداد گازي اخير داشته است . در حالي كه در قرارداد گازي جديد جزييات مربوط به تعيين قيمت گاز صادراتي روسيه به اوكراين به طور مشخص و شفاف بيان نشده ، بنابراين نمي توان چندان نسبت به موفقيت اين قرارداد در آينده ابراز اميدواري كرد .

ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه گفت ، قيمت گاز صادراتي روسيه به اوكراين طي سال 2009 بر مبناي قيمت بازار اروپا خواهد بود ولي تخفيف 20 درصدي به اوكراين خواهيم داد . البته قيمت گاز صادراتي روسيه به اوكراين طي سال 2010 ميلادي كاملا مطابق با قيمت گاز در بازار اروپا خواهد بود . اين در حالي است كه هزينه ترانزيت گاز روسيه به اروپا از طريق مرزهاي اوكراين نيز بر مبناي تعرفه هاي جهاني محاسبه خواهد شد .

اين در حالي است كه هنوز قيمت واقعي گاز صادراتي روسيه به اروپا و تعرفه واقعي ترانزيت گاز روسيه از طريق مرزهاي اوكراين به طور دقيق و مشخص در اين قرارداد بيان نشده است . قيمت گاز صادراتي روسيه به اوكراين طي سال گذشته 50/179 دلار بود . ويكتور يوشنكو نخست وزير اوكراين نيز گفت ، قيمت گاز صادراتي روسيه به اروپا نيز رقمي بين 240 تا 300 دلار است . مقامهاي روسي اين رقم را بين 400 تا 450 دلار اعلام مي كنند .

مساله مبهم ديگر در اين قرارداد نقش شركت روس اوكرانرگو است . اين شركت دو سال پيش توسط مقامهاي روسيه و اوكراين با هدف تسهيل تجارت گاز تشكيل شد . اين شركت به عنوان واسطه گاز صادراتي روسيه را به اوكراين و اروپا صادر مي كرد . بنا بر اعلام مقامهاي روسي ، در قرارداد جديد كليه واسطه هاي گازي حذف خواهند شد .

به اعتقاد كارشناسان اگر اوكراين امسال نيز قادر به پرداخت بدهي گازي خود نباشد ، روسيه بار ديگر جريان صادرات گاز به اين كشور را قطع خواهد كرد .

انتهاي پيام//
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن