تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815594663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش 20 درصدي قيمت ذرت در بورس كالا


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: كاهش 20 درصدي قيمت ذرت در بورس كالا


سرمايه ، نينا آرمانفر: ذرت بيش از 50درصد از حجم معاملات رينگ كشاورزي بورس كالا را به خود اختصاص داده است. مهم ترين دليل موفقيت بورس كالا در جذب نسبي عرضه كنندگان و فروشندگان ذرت، آشنايي اين افراد با بازارهاي جهاني و بورس هاي كالايي است. در حالي كه اكثر فعالان محصولات كشاورزي به دليل داشتن بازارهاي سنتي قوي داخل تاكنون انگيزه اي براي ورود به بورس كالا نداشتند.

در سه ماه گذشته قيمت ذرت همپاي بازار جهاني تغيير كرده به گونه اي كه طي سه ماه گذشته قيمت اين محصول 20درصد در بورس كالا كاهش يافته است. كاهش قيمت اين محصول استراتژيك در بورس كالا در حالي صورت گرفت كه در بازار سنتي شاهد عدم تغيير محسوس قيمت اين كالا بوديم و همين امر نشانگر مكانيسم شفاف قيمت گذاري بورس كالاست.
دكتر حسيني پور مديركالاي كارگزاري بانك كشاورزي درخصوص دليل واردات ذرت در بورس كالا به «سرمايه» گفت: «اكثر محصولات كشاورزي كه در بورس كالا عرضه و دادوستد مي شوند وارداتي هستند اما واردات ذرت به بورس كالا به دليل مصرف زياد ذرت و توليد كم داخلي است.»
حسيني پور افزود: «بيشتر ذرت مصرفي كشور، از ذرت وارداتي تامين مي شود چرا كه حجم توليد ذرت در ايران جوابگوي بازار داخلي نيست.»
وي در ادامه افزود: «در سال گذشته توليد ذرت در ايران معادل يك ميليون و 700 هزار تن بوده كه با 200 هزار تن كاهش در سال جاري به يك ميليون و 500 هزار تن رسيده است و با پيش بيني اين ميزان توليد در ايران، دو ميليون و 500 هزار تن ذرت وارد خواهد شد.»
حسيني پور همچنين كيفيت ذرت وارداتي را نسبت به ذرت توليد داخل مرغوب تر دانست و گفت: «استقبال خريداران در بورس كالا از ذرت وارداتي به دليل كيفيت اين محصول نسبت به ذرت داخلي است.»
همچنين وي افزود: «از جمله كشورهاي توليدكننده ذرت آفريقاي جنوبي، برزيل، آرژانتين، ايران و چين هستند كه از نظر كيفيت نسبت به ديگر كشورها، بهترين كيفيت توليد اين محصول را به خود اختصاص داده اند.»
وي همچنين در خصوص قيمت بالاي ذرت وارداتي در بورس كالا نسبت به ذرت داخلي گفت: «دولت كاهش ميزان توليد اين محصول را در سال هاي گذشته از طريق واردات جبران مي كرد و از آنجا كه محصولات وارداتي نظير ذرت به دليل ثبات قيمت ها در بازار جهاني زماني كه با كاهش قيمت ها در برخي مناطق مواجه مي شود اين محصول با قيمت مناسبي به دست مصرف كننده مي رسد بنابراين بازار توليد اين محصول در داخل با تنش خاصي مواجه نشده است.»
وي در ادامه افزود: «طي سال جاري با كاهش بي سابقه قيمت نفت، قيمت كليه محصولات كشاورزي از قبيل نهاده هاي دامي در جهان چون ذرت به دليل افزايش تقاضا رشد يافته است.»
حسيني پور ميزان عرضه و تقاضا را يكي از عوامل تعيين قيمت ذرت در بورس دانست و اظهار داشت: «از عوامل تاثيرگذار بر تعيين قيمت ذرت، مولفه هاي تقاضا است. در اين رابطه مي توان مصارف گوناگون ذرت را به عنوان مهم ترين ماده در تغذيه طيور، ماده مكمل در تغذيه گاوداري ها نام برد. علاوه بر اين مهم ترين عامل موثر در تعيين قيمت ذرت، سياست حمايتي دولت است كه مي توان سياست حمايتي قيمت و نظام تنظيم بازار را عنوان كرد.»
وي در پايان بورس كالا را اهرمي قدرتمند در جهت تنظيم بازار محصولات كشاورزي برشمرد و گفت: «راه اندازي بورس كالاي كشاورزي در اكثر كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه و استفاده از آنها موجب شده كه دولت از طريق اين بورس ها سياست تنظيم گري و نظارتي خود را در بازار اين محصولات اعمال كند. به اين ترتيب وزارت جهاد كشاورزي نيز با استفاده از تجربه ساير كشورها، ايجاد شفافيت در بازار تنظيم مناسب الگوي كشت محصولات كشاورزي به خصوص در زمينه نهاده هاي دامي چون ذرت را انجام مي دهد.»
گرامي پور مديرعامل توسعه بانك كشاورزي نيز در خصوص عرضه ذرت وارداتي در بورس كالا گفت: «با توجه به اينكه ميزان توليد ذرت داخلي كم است و طبق برآوردهاي صورت گرفته در سال هاي گذشته، موجودي ذرت در بهمن ماه به پايان مي رسد و اين امر افزايش قيمت اين محصول را به همراه دارد اما دولت كاهش ميزان توليد ذرت داخلي را با واردات اين محصول در بورس كالا جبران مي كند. ولي هدف از عرضه محصولات وارداتي در بورس علاوه بر جبران كمبود توليد، شفاف شدن معاملات و كشف نرخ واقعي اين محصولات است.»
وي تصريح كرد: «در صورت تحقق اين امر بازار انحصاري ذرت (نهاده هاي دامي) به بازار رقابتي تبديل خواهد شد و كمتر شاهد بحران بازار اين محصول در بورس كالا خواهيم بود.»
گرامي پور در رابطه با سازوكارهاي اجرايي شدن طرح تشويقي براي عرضه محصول كشاورزان در بورس كالا اظهار داشت: «مسوولان با استفاده از ابزارهاي تشويقي چون دادن تسهيلات مالي و حذف بخشي از تعرفه ماليات به شرط عرضه محصول در بورس كالا بايد شرايط را براي رقابت توليدكنندگان داخلي در بورس كالا فراهم كنند.» وي همچنين حمايت دولت از محصول ذرت داخلي را خريد با نرخ تضميني اين محصول دانست و گفت: «با توجه به كاهش سطح زير كشت امسال نسبت به سال هاي پيش همچنين ثبات قيمت داخلي و وارد كردن ذرت خارجي درست در زماني كه محصول داخلي وارد بازار مي شود، قيمت ذرت داخلي كاهش پيدا مي كند كه موجب ضررهاي زيادي به كشاورزان مي شود و انگيزه آنها را براي كاشت اين محصول كم مي كند.»
وي افزود: «براساس مكانيسم بورس، قيمت محصولات عرضه شده در بورس نشات گرفته از مكانيسم بازار است. با شفاف سازي قيمت ذرت در تابلوي بورس، قيمت اقلام وابسته به اين محصولات نظير مرغ و تخم مرغ و فرآورده هاي داخلي نيز در بازار خارج از بورس شفاف سازي شده و اين امر باعث كنترل بازار خواهد شد.»
وي تصريح كرد: «قيمت تمام شده محصولات دام و طيور به صورت مستقيم از قيمت جهاني ذرت تاثير مي پذيرد چرا كه بخش عمده اي از نياز اين صنايع از محل واردات اين محصول تامين مي شود.»
فاروق كي خسروي رئيس كميسيون اتاق تجارت ايران نيز نقش بورس كالا را در توليد و تجارت محصولات كشاورزي مهم دانست و اظهار داشت: «در كوتاه مدت با تخصيص اعتبارات به بخش كشاورزي، حمايت مالي و ارائه تسهيلات بانكي به صورت وام به كشاورزان، تهيه و توزيع نهاده هاي كشاورزي و در اختيار گذاشتن ماشين آلات كشاورزي مي توان انگيزه توليد محصول ذرت را در سطح كشور ارتقا داد.»
وي در ادامه افزود: «با سازماندهي اثربخش و در كنار منابع موجود در كشور مي توان سطح كشاورزي را ارتقا داد تا توليد اين محصول و عرضه آن در بورس موجب رقابت در بازار آزاد حتي بين توليدكنندگان داخلي شود و در نهايت حتي اين رقابت در سطح دنيا نيز به صورت وسيع انجام بگيرد.»

چشم انداز ذرت در بازار جهاني

تحليلگران براي پيش بيني قيمت محصولات كشاورزي و نيز توصيف علل تغيير قيمت آنها، ميزان عرضه و تقاضا، سطح زيركشت، چشم انداز مصرف و رشد اقتصادي كشورهاي توليدكننده و مصرف كننده را از عوامل موثر مي دانند.
طي چهار ماه اخير قيمت ذرت در بازارهاي جهاني روند نزولي داشته است. اين در حالي است قبل از اين زمان شاهد رشد قيمت اين كالاي كشاورزي بوديم. از ديد كارشناسان پايين باقي ماندن قيمت نفت كه باعث كاهش قيمت بنزين در بسياري از كشورها شده از ضرورت پيگيري طرح هاي توليد اتانول به عنوان سوخت جايگزين كاسته است.
اين در حالي است كه ميزان توليد اين سوخت كه براي توليد آن از ذرت استفاده مي شود روندي تقريباً ثابت را تا سال 2015 حفظ خواهد كرد.
همچنين پيش بيني مي شود وضعيت اقتصادي ايالات متحده طي ماه هاي آينده و حتي تا پايان سال 2009 همچنان نابسامان باقي بماند به اين ترتيب تداوم ركود سبب پايين ماندن تقاضا براي ذرت دامي مي شود. كاهش درآمد مصرف كنندگان زمينه كمتر شدن مصرف گوشت را فراهم مي آورد و در نتيجه نياز به ذرت دامي كاهش مي يابد و نكته مهم كه بر پيش بيني هاي كارشناسان تاثير مي گذارد كاهش سطح زير كشت ذرت طي سال هاي 2009 و 2010 است. اگر روند نزولي قيمت ها همچنان ادامه پيدا كند كشاورزان به كشت اين محصول تمايل كمتري پيدا خواهند كرد.

كاهش سطح زير كشت ذرت و رشد تدريجي قيمت ها

پيش بيني مي شود سطح زير كشت ذرت از 6/93 ميليون هكتار در سال 2008 به 9/85 ميليون هكتار در سال 2009 كاهش يابد. با رونق يافتن برخي اقتصادها، رشد درآمد سرانه و افزايش مصرف انتظار مي رود قيمت سير صعودي را طي كند اما اين رشد قيمت تدريجي خواهد بود.
با كاهش قيمت ذرت، مصرف اين محصول در غذاها افزايش خواهد يافت. كاهش قيمت باعث پايين آمدن قيمت غذاي دامي و نيز هزينه توليد محصولات غذايي مي شود كه در آنها از ذرت استفاده شده است در نتيجه تاثير كاهش قيمت ذرت بر افزايش مصرف چندان قابل ملاحظه نخواهد بود.

عوامل تاثيرگذار بر قيمت ذرت

برخي كارشناسان معتقدند: «سياست هاي دولت جديد ايالات متحده در زمينه انرژي و كشاورزي از عوامل تاثيرگذار بر قيمت ذرت است. ايالات متحده بزرگ ترين توليدكننده و مصرف كننده ذرت است و از اين كالاي كشاورزي در حوزه هاي مختلف از جمله مواد غذايي، صادرات، توليد اتانول و ... استفاده مي كنند.»
در مجموع مي توان گفت تغيير قيمت ذرت در بازارهاي جهاني طي سال جاري ميلادي چندان غيرمنتظره نخواهد بود و به احتمال بسيار زياد روند نزولي قيمت ها البته به شكل بسيار تدريجي ادامه خواهد يافت.
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن