تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813081349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آلودگي هواي تهران چهار برابر مرگ آورتر از سال گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آلودگي هواي تهران چهار برابر مرگ آورتر از سال گذشته
ث به مناسبت 29 ديماه روز هواي پاك !
مجيد زندي
اگر باران و برف ببارد و باد بوزد هواي تهران پاك خواهد شد در غير اينصورت خودمان نمي توانيم جز آلوده سازي هوا كار ديگري انجام دهيم . در چنين شرايطي است كه فكر مي كنم ما آدمهاي شهرنشين در ابرشهرهايي نظير تهران اصفهان شيراز اراك مشهد تبريز و... بنده آب و هوا و شرايط جوي شده ابم درحاليكه خدا به ما عقل داده و بايد با حكمت و تدبير كاري كنيم كه پرتوهاي طلايي خورشيد كه ميليون ها سال سخاوتمندانه به زمين و زمينيان هديه مي شد دوباره به ما برسد.
پرتوهاي طلايي خورشيد اكسيژن خالص و هواي پاك و گياهان سرسبز و شاداب را گفتم كه بدانيم ما خود را گرفتار زنداني به نام شهرهاي آلوده ساخته ايم و بدتر از آن دل خود را نيز به اين سياهي و آلودگي خوش كره ايم . انصاف بدهيم اگر سعدي و حافظ امروز در شهرهاي بزرگ ما ساكن بودند هيچ طبع شاعري آنها گل مي كرد كه بخواهند شعري بسرايند و در آن از شادابي و سرسبزي خوشي و سرخوشي بگويند !
اينكه مي گويم ما بنده آب و هوا شده ايم به اين دليل است كه بدانيم هواي شهري مانند تهران امسال 4 برابر بيشتر از موعد مشابه سال قبل آلوده شده يعني 4 برابر مرگ آورتر از سال گذشته شده است . چرا چون باران نباريده و وزش باد نبوده است . سال گذشته چون آب و هوا به كمك ما آمد هوايي نسبتا مطلوب استنشاق كرديم اما چون امسال از اين دو موهب الهي كم بهره داشتيم آلودگي هوا به اوج رسيد و اگر سال پيش تا اول بهمن 15 روز هواي تهران در وضعيت غيراستاندارد بود اين آمار در سال جاري به 58 روز افزايش يافت . يعني در دو ماه از ماههاي سال جاري هواي تهران بحراني بود و خودروها اكسيژن بلعيدند و آدمها دود اگزوز خودروها را كه در خود انواع و اقسام سموم سرطان زا و سكته آور دارد وارد ريه هاي خود ساختند. شهري كه در پائيز و زمستانش مرگ و مير بيشتر از فصل هاي ديگر مي شود چون آنهايي كه ضعيف ترند در اين هواي آلوده پهلو تهي مي كنند وهر يك به دليلي كه ريشه در بيماريهاي قلبي و عروقي و سرطاني ناشي از سالها استنشاق هواي آلوده دارد در ميانسالي جان مي بازند.
اگرچه در كل كشور روزانه 70 ميليون ليتر بنزين دود مي شود; اما در شهري همانند تهران 80 تا 85 درصد آلودگي هوا ناشي از همين دود خودروهاست كه سالانه بالغ بر يك ميليون و 600 هزار تن انواع سموم مهلك را روانه هواي شهر مي كنند درحاليكه نه امسال كه در طول سالهاي گذشته نيز هيچگاه يك عزم مشترك سياسي و اجرايي براي مقابله با آلوده كنندگان هوا وجود نداشت و در شهري چون تهران عده اي آزادانه ظلم كردند و مي كنند و عده اي نيز چاره اي جز نفس كشيدن در هواي آلوده ندارند و به اصطلاح مظلوم واقع مي شوند.
جالب اينكه مديران و مسئولان اين شهر نيز بنده آب و هوا شده اند زيرا تا قبل از بروز وضعيت هشدار و بحران در هواي آلوده شهر كمتر تلاشي براي مهار ورود منابع آلوده كننده به محيط مي كنند و پس از اينكه آب و هوا به كمكشان نيامد با دستپاچگي صف هاي چندين كيلومتري را مقابل مراكز معاينه فني خودروها به راه مي اندازند و خودروها را در ورودي محدوده ترافيك به زنجير مي كشند و بگير و ببندهاي عجولانه بپا مي سازند كه همه مردم هم متوجه مي شوند بسياري از اين حركت ها نيز از سر دلسوزي نيست بلكه درآمدهايي است كه بايد از اين طريق جمع شود و در مواردي هم خودروها با عجله از يك در مراكز معاينه فني خودروها وارد مي شوند و پولي به حساب مي ريزند و از در ديگر با برچسب پاك خارج مي شوند و يا خودروهايي كه وارد محدوده ممنوعيت ترافيكي مي شدند و 13 تا 20 هزار تومان جريمه ... و چه و چه اين شيوه كارها در حداقل 10 ـ15 سال اخير شده است و پس از آغاز بهار و پاكي موقت هوا كارها هم دوباره به حال خود رها مي شود و هر سال هم به تعداد خودروهاي ورودي شهر 100 تا 150 هزار دستگاه اضافه و بر تعداد خودروهاي فرسوده و ترافيك شهري نيز افزوده مي شود.
29 دي هر سال روز هواي پاك و اين هفته هم هفته هواي پاك و مقابله با آلودگي هوا خوانده مي شود كه يكبار ديگر توجه عموم به ضرورت فرهنگ سازي و تغيير رفتارهاي عمومي و ملي به حفظ هواي پاك جلب مي شود. اما مماشات هاي سياسي و فني هر سال در اين ايام به اوج مي رسد و هر دستگاهي سازمان يا نهاد وزارتخانه يا شركتي را مقصر معرفي مي كند و كلاف سردرگمي به نام آلودگي هوا همچنان ادامه مي يابد.
احمد نوريان معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران درباره علت پديد آمدن چنين شرايطي در ايران مي گويد : در همه جاي دنيا مديريت شهري يكپارچه است اما در كشور ما هر سازمان و نهادي خود را مسئول موزائيكي محدوده اي از اقدامات مي داند و تا مديريتي واحد در اين حوزه فعال نشود نمي توان افراد خاطي را شناسايي و با آنها برخورد كرد و چون برنامه ريزي مدوني وجود ندارد. موضوعات شهري نيز در ايران سياسي مي شود.
وي ادامه مي دهد : ما در چهار حوزه مشكل ترافيك تهران را به صورت كاملا علمي و تخصصي دنبال كرديم كه موضوعات ترافيك حمل و نقل به معناي عام آلودگي هوا و آلودگي صوتي را در خود دارد كه به صورت زنجيره اي به هم پيوسته اند و نمي توان يكي را از ديگري متمايز ساخت .
وي توسعه حمل ونقل عمومي به ويژه مترو را در كاهش آلودگي هواي تهران بسيار موثر مي داند و مي افزايد : هم اكنون آلودگي هوا مهمترين چالش زيست محيطي شهر تهران است زيرا در سال جاري حدود 2 ماه آلودگي هوا از حد استاندارد بالاتر بوده كه نشان مي دهد آلودگي هوا در تهران امسال چهار برابر سال قبل شده است .
آقاي نوريان راه اندازي 124 ناحيه جديد شهري در تهران را يكي از اقدامات شهرداري براي كاهش تردد مردم ارزيابي مي كند و مي افزايد : ما تا آنجا كه مي توانيم مي خواهيم خدمات خود را در مقياس محله اي انجام دهيم تا شهروندان از تردد غيرضرور پرهيز نمايند.
وي تردد خودروهاي فرسوده را نيز معضل ديگر آلودگي هواي تهران مي داند و مي افزايد : خودروهاي فرسوده توليدي قبل از سال 82 10 برابر خودروهاي جديد آلودگي ايجاد مي كنند كه تعيين تكليف شدن آنها بسيار ضروري شده است .
نوريان افزايش غيرقابل مهار موتورسيكلت در تهران را نيز از جمله عوامل پايداري آلودگي هوا در اين شهر معرفي مي كند و مي گويد : يك موتورسيكلت نو 7 برابر خودروي نو هواي تهران را آلوده مي سازد .
وي در پاسخ به سئوال من كه چرا عليرغم تاكيد شما در استفاده نكردن از خودروهاي شخصي و ارتقاي فرهنگ حمل و نقل عمومي تلاش همه جانبه براي توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه و ايجاد خطوط ويژه به عمل نمي آيد هم مي گويد : اداره كل ورزش معاونت اجتماعي شهرداري تاكنون در اين زمينه اقداماتي كرده است اما به دليل شكست اين طرح در دوره گذشته و عدم استقبال مردم و عدم موفقيت شهرداري براي ايجاد خطوط ويژه دوچرخه سواري اين كار عملا به سرانجام نرسيده است .
وي ادامه مي دهد : فرهنگ دوچرخه سواري در تهران به تسهيلاتي نيازمند است كه تامين آن اكنون در دستور كار مديريت شهري نيز قرار دارد ضمن آنكه اكنون اين معابر ويژه در مناطق 22 و هفت تهران در حال ايجاد و فرهنگ آن نيز درحال تحقق است .
معاون اجتماعي شهرداري تهران مي افزايد : نقش مردم و رسانه ها در اين زمينه بسيار با اهميت است كه خوشبختانه انجمن هاي مردم نهاد براي فرهنگ سازي فعال شده اند و امروز (يكشنبه ) نيز در 10 نقطه شهر به منظور حمايت از اقدامات و فعاليت هايي كه منجر به كاهش آلودگي هوا و افزايش كيفيت محيط زيست مي شود اين گروهها گردهم مي آيند كه خوشبختانه با اقدامات اساسي كه در روزهاي اخير در شهر تهران انجام شده آلودگي هواي تهران كاهش يافته است اما تداوم حركت هاي مقابله با آلودگي هوا بايد با همت همه و البته در يك حوزه مديريت منسجم به نتيجه برسد.
همچنانكه اشاره شد هفته جاري هفته هواي پاك نامگذاري شده كه علاوه روز هواي پاك در سراسر كشور شعار امروز نيز معاينه فني خودرو سالم و هواي پاك معرفي شده است . اما فردا 30 ديماه به نام قوانين و مقررات هواي پاك سه شنبه حمل و نقل و هواي پاك چهارشنبه صنعت و هواي پاك پنجشنبه بسيج همگاني و هواي پاك جمعه سلامت و هواي پاك و روز شنبه به عنوان رسانه هاي گروهي و هواي پاك ناميده شده است .
در اين باره آقاي وحيد نوروزي مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران هم با عذرخواهي از مردم به دليل تحمل صف طولاني در ورودي مراكز معاينه فني خودروها مي گويد : اين مراكز فقط در اين فصل داير نمي شود بلكه فعاليت آنها در تمام طول سال است و برگ معاينه نيز يكسال اعتبار دارد اما اينكه چرا شهروندان هميشه آخرين فرصت را براي حضور در اين مراكز انتخاب مي كنند بايد در جستجوي مسايل فرهنگي آن بود.
وي مي افزايد : علاوه بر فرهنگ سازي موضوع آلودگي هوا را مي بايست يك پديده اجتماعي دانست كه با ديد كارشناسي درصدد رفع آن برآمد در عين حاليكه اگر به موضوعات ترافيك و آلودگي هوا با ديد امنيتي سياسي و غيركارشناسي نگاه شود وضعيت هيچگاه اصلاح نخواهد شد.
آقاي نوروزي مي گويد : در 20 روز اخير بالغ بر 140 هزار خودروي سبك به مراكز معاينه فني مراجعه كرده اند كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 5 برابر رشد داشته است در حاليكه با افزايش خودروهاي نو و تنظيم سيستم سوخت و موتور خودرو از سوي شهروندان سبب شده كه ميزان مردود شدن خودروها نيز نسبت به سال قبل 50 درصد كاهش يابد .

وي ايجاد تعامل مثبت ميان شهرداري تهران و سازمان محيط زيست را اقدامي ارزشمند براي مقابله با آلودگي هواي تهران عنوان مي كند و مي افزايد : تلاش براي افزايش ايستگاههاي سنجش آلودگي هوا از 14 ايستگاه به 60 ايستگاه از جمله اين برنامه هاست كه تا پايان سال 17 ايستگاه جديد هم افتتاح خواهد شد .
مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران مي گويد : عليرغم وجود خط معاينه فني براي موتورسيكلت ها در تهران متاسفانه اقدامي در اين خصوص از سوي موتورسيكلت سواران انجام نمي شود اين در حاليست كه قرار است در هفته جاري 4 هزار و 200 دستگاه موتورسيكلت شركت پيك بادپا متعلق به شهرداري معاينه فني شود .
وي مي افزايد : البته با همكاري نيروي انتظامي هنگام تعويض پلاك موتورسيكلت ها خطوط معاينه فني اين وسايل نقليه در مراكز شماره گذاري مستقر شده كه موتورسيكلت ها تحت آزمايش معاينه فني قرار مي گيرند.
دكتر يوسف رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز در زمينه راههاي اساسي براي جلوگيري از هواي آلوده در تهران و ساير شهرهاي بزرگ كشور مي گويد : اصلي ترين قدم باور خطرناك بودن آلودگي هوا براي همه مردم و مسئولان ساكن در شهرهاست ضمن آنكه بايد در اقدامات قانوني تمايزي ميان آلوده كنندگان محيط زيست و از جمله هوا با آنهايي كه به ناچار در معرض آلودگي هوا قرار مي گيرند ايجاد شود.
وي موفقيت كشورهاي توسعه يافته در كاهش آلودگي هوا را ناشي از فرهنگ سازي و فشار افكار عمومي مي داند و مي افزايد : مشكل آلودگي هواي تهران صرفا آلاينده هاي كلاسيك نيست زيرا اندازه گيريهاي انجام شده نشان مي دهد كه يكي از اساسي ترين عامل آلاينده هيدروكربن ها ناشي از سوخت خودروها و موتورسيكلت هاست كه به شدت سرطان زا مي باشد كه متاسفانه در برخي از نقاط شهر اين آلاينده 10 برابر استاندارد مجاز بين المللي است .
وي مي افزايد : جلوگيري بدون هدف از تردد خودروها خطر افزايش استفاده از موتورسيكلت ها را در تهران به همراه داشته در حاليكه ميزان آلودگي موتورسيكلت ها 7 تا 10 برابر بيشتر از خودروهاي نو است .
خانم دكتر حميده توسلي مسئول دبيرخانه شبكه محيط زيست و توسعه پايدار كشور و هماهنگ كننده برنامه هاي روز ملي هواي پاك هم درباره عوامل آلودگي هواي تهران مي گويد : معضل آلودگي هواي تهران معضلي نيست كه نتوان آن را حل كرد. مشكلي كه در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا بوده و اكنون حل شده است تا حدي كه لندن در سال 1957 ميلادي يكي از آلوده ترين شهرهاي دنيا لقب گرفته بود و توكيو در دهه 1960 يكي از آلوده ترين شهرهاي جهان بود كه با همت عمومي آن را به شهري پاك تبديل ساخته اند كه براي تهران نيز رفع آلودگي هوا فناوري پيچيده اي نياز ندارد.
وي مي افزايد : مجلس شوراي اسلامي به عنوان يك نهاد قانونگذاري مي تواند در اين حركت ملي پيشگام شود و با اصلاح قوانين مديريت شهرها را در كشور منسجم سازد تا مديريت متضاد سبب نابودي سرمايه هاي مادي و معنوي در ايران نشود.
وي مي گويد : امروزه در همه شهرهاي جهان به اين نتيجه رسيدند كه توسعه حمل و نقل ريلي پاك ترين شبكه حمل و نقل درون شهري است كه كشور ما هم مي تواند با استفاده ازتجارب ديگر كشورها معضل آلودگي هوا را براي هميشه از محيط شهري پاك كند.
وي مي افزايد : اگر از تك تك راننده هاي خودرو و به ويژه تك سرنشين بپرسيم مي دانندكه هوا آلوده است و نبايد از وسيله نقليه شخصي استفاده كنند اما نمي خواهند پاكي هوا را به تحمل سختي رفت وآمد با خودروهاي شخصي ترجيح دهد كه اين وضعيت نشاندهنده ضعف فرهنگ عمومي است .
خانم توسلي مي افزايد : مديران ارشد كشور و شهر و حتي پزشكان بايد در جهت فرهنگ سازي در اين زمينه از خودگذشتگي نشان دهند كه به طور همزمان بخش فرهنگي و بخش اجرايي و بودجه و تخصصي مبارزه با آلودگي هوا فعال شود.
خانم آمدي قمي دبير شبكه سلامت مردم نهاد شهر تهران هم در اين زمينه مي گويد : آيه اي مربوط به ضرورت حفظ محيط زيست در قرآن كريم داريم مي فرمايد : « به دليل كارهاي اشتباه مردم فساد در دريا و خشكي گريبان بشر را مي گيرد » و اگر دقت هم كرده باشيم اكنون در كل دنيا هم اولويت اصلي مبارزه با آلودگي محيط زيست شده است .
وي مي افزايد : اگر روزي برسيم كه در كشور ما هيچ قانوني بدون توجه به تبعات زيست محيطي به تصويب نرسد آن روز مي توانيم اميدوار باشيم كه مشكل آلودگي هوا آب و زمين ما برطرف خواهد شد زيرا دولت ها هنگام تصويب قوانين به خواسته هاي كوتاه مدت خود فكر مي كنند كه سبب مي شود حفظ محيط زيست مورد غفلت قرار گيرد.
وي ادامه مي دهد : مقابله با آلودگي هوا در شهر بزرگي چون تهران و همچنين در سراسر كشور بايد به عنوان يك درس رسمي در كتاب هاي درسي و يك فرهنگي عمومي حتي براي مادران و زنان و مردان تبديل شود.
خانم آمدي مي گويد : صدا و سيما و رسانه ها نبايد صرفا در روزهاي خاصي درصدد پوشش خبرهاي مربوط به آلودگي هوا برايد بلكه در ساعت هاي خاصي در تمام روزها بايد همه مردم بدانند كه در ساعت خاص موضوع آلودگي هوا مورد بررسي قرار مي گيرد و شهرداريها هم كانال مستقل تلويزيوني داشته باشند و براي فرهنگ سازي حفظ محيط زيست تلاش كنند.

اگر دقت كرده باشيم سهم مديران و مردم در كشور ما براي حفظ محيط زيست و يا جلوگيري از آلودگي هوا مشخص نيست و هر سازمان و يا افرادي صرفا با محاسبه سود خود نسبت به توليد يا فعاليت خودروها و حتي استفاده شخصي از آن وارد عمل مي شوند و كاري به سرنوشت محيط زيست هوا و ريه تنفسي بقيه مردم ندارند در حاليكه اگر همه استفاده كنندگان خودرو و مجريان برنامه در اين عرصه كوتاهي كنند و آلوده ساختن محيط زيست و هوا را حق الناس و دين بدانند كه حتي بايد به نوزاد يك روزه ساكن شهرهاي آلوده هم پاسخ گويند مشكلي به نام آلودگي هوا نخواهيم داشت .
با توجه به اينكه آلودگي هوا در شهرهاي كشور همه ساله سبب بيماري و مرگ بسياري از افراد مي شود هر نوع كوتاهي در مبارزه با رفع آلودگي هوا حق الناس محسوب مي شود
خانم دكترتوسلي مسئول دبيرخانه شبكه محيط زيست و توسعه پايدار : شهرهاي لندن و توكيو روزگاري آلوده ترين شهرهاي جهان بودند ولي با فرهنگ سازي و اراده جمعي بر اين معضل پيروز شدند پس رفع آلودگي هواي تهران و ساير كلان شهرهاي كشور مشكلي نيست كه نتوان آن را حل كرد
دكتر يوسف رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا : متاسفانه در برخي مناطق شهري ميزان آلاينده هاي سرطان زا 10 برابر استاندارد مجاز بين المللي است كه موتورسيكلت سواران 7 تا 10 برابر بيشتر از خودروهاي نو در ايجاد اين آلودگي مقصر هستند
نوروزي مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروها : برگه معاينه فني خودروها يكسال اعتبار دارد و فعاليت مراكز معاينه هم دائمي است اما اينكه چرا بسياري از مردم اصرار دارند در آخرين مهلت مقرر به اين مراكز مراجعه كنند نشاندهنده ضرورت فعاليت هاي وسيع فرهنگي براي مقابله با آلودگي هواست
نوريان معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران : آلودگي هواي تهران در سال جاري چهار برابر بيشتر از سال پيش شده است كه براي رفع آن هيچ راهي جز ايجاد مديريت يكپارچه شهري وجود ندارد
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن