تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805421092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر توانمندي‌هاي دفاعي جمهوري اسلا‌مي ايران اس300وقدرت بازدارندگي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مروري بر توانمندي‌هاي دفاعي جمهوري اسلا‌مي ايران اس300وقدرت بازدارندگي ايران
جام جم آنلاين: خبر تحويل سامانه موشكي اس 300 به ايران اگرچه به طور رسمي از سوي مقامات كشورمان و نه از سوي مقامات روسي تاييد نشد اما نگراني مقامات آمريكايي و اسرائيلي را در پي داشت چرا كه ايران با تجهيز خود به اين سامانه موشكي مي‌تواند تا اندازه زيادي به توان بازدارندگي خود بيافزايد.


محمد نجار ، وزير دفاع كشورمان چندي پيش اعلام كرد تحت يك قرارداد منعقد شده با روسيه، اين كشور سامانه‌ هاي اس 300 را تحويل ايران خواهد داد كه البته چارچوب زماني تحويل اين سامانه‌ها بزودي اعلام مي‌شود.

چند روز پس از اعلام خبر، منابع روسي در واكنش به مخالفت‌هاي تند و انتقادي كشورهاي غربي، اين خبر را تكذيب كردند.

سازمان همكاري نظامي و فني فدرال روسيه در وب سايت خود با اعلام اين كه روسيه هيچ گونه طرحي براي فروش سامانه پيشرفته موشكي اس 300 به ايران را ندارد ، تصريح كرد: موضوع عرضه سامانه‌هاي ضدهوايي اس 300 كه در رسانه‌هاي جمعي مطرح شده ، تاكنون مورد بررسي قرار نگرفته و تا اين لحظه مذاكره‌اي درخصوص آن با طرف ايراني انجام نشده است.

اگر ايران اين سامانه موشكي را تحويل بگيرد دومين قرارداد تسليحاتي تهران با مسكو به حساب خواهد آمد كه پس از قرار داد فروش موشكهاي تور ام يك محسوب مي شود منعقد خواهد شد.

موشك‌هاي تور ام يك مي‌توانند 48 هدف را در ارتفاع 6 هزار متري رديابي كنند و دو هدف را در آن واحد مورد حمله قرار دهند.

روسيه 29 دستگاه از اين سيستم را به ارزش 700 ميليون دلار در اختيار ايران قرار داد كه البته ارزشي معادل 486 ميليون دلار داشت.

نكته حائزاهميت اين است كه چرا تحويل چند سامانه موشكي كه جنبه پدافندي و نه تهاجمي دارد، بايد نگراني ‌هاي شديد كشورهاي غربي بويژه آمريكا و اسرائيل را در عصري كه تمام كشورها براي حفظ امنيت خود از همين دولت‌هاي معترض اقدام به خريد انواع تسليحات مي‌كنند، موجب شود.

مقامات اسرائيلي ازجمله ايهود اولمرت نخست‌وزير و آموس گيلاد مشاور وزير دفاع اسرائيل در سفر به مسكو، مقامات روسي را براي عدم تحويل آن به ايران تحت فشار قرار داده‌اند.

ارتباطات ميان تهران و مسكو در زمينه همكاري نظامي و فني در اوايل 2004 رشد سريعي يافته است و در همين سال تهران خواهان كمك روسيه در ايجاد يك سامانه دفاع موشكي شد.

مسكو نيز استفاده از سامانه‌هاي1PMU-300S- براي دفاع از تهران و 4 منطقه ديگر شامل مركز صنعتي اصفهان، پايگاه اصلي نيروي دريايي در بندرعباس، نيروگاه بوشهر و پايانه‌هاي نفتي آبادان و خرمشهررا به طرف ايراني پيشنهاد كرد.

خريد اين سامانه‌ها براي ايران كاملا منطقي است و در راستاي سياست به روزرساني سيستم دفاع هوايي اين كشور صورت مي‌گيرد. تحليلگران هم براين باورند كه تحويل سامانه‌هاي اس 300 به ايران اولا نيازهاي اين كشور و ثانيا راهبردهاي سياست خارجي روسيه را محقق مي‌كند.

سامانه‌هاي اس 300 ويژگي‌هاي خاصي دارد به طوري‌كه با دريافت آن پدافند ضدهوايي كشورمان تقويتي ويژه پيدا مي‌كند. طبق نظر پنتاگون، اين موشك‌هاي پيشرفته روسي معادلات دفاعي منطقه نفت‌خيز خليج فارس را به هم زده است زيرا هيچ مشابهي براي موشك ‌هاي اس 300 ميان متحدان ايالات متحده در منطقه ‌هايي‌ نظير عربستان سعودي ، كويت ، امارات عربي متحده ، ژاپن و تايوان وجود ندارد و هيچ جنگنده‌‌اي در جهان وجود ندارد كه بتواند مجهز به سيستمي شود كه اين موشك جديد روسي را از كار بيندازد.

براي درك بهترتاثيرگذاري اين موشك ‌هاي دفاعي در سيستم دفاعي كشورمان ابتدا به ويژگي ‌هاي اين سيستم و ويژگي‌ هاي سيستم دفاعي كشورمان مي‌پردازيم زيرا با روشن شدن اين دو بعد مي‌توان به علت اصلي نگراني‌هاي مخالفان تحويل اين موشك به تهران پي برد.

ويژگي‌هاي اس 300

برد موشك‌ هاي1PMU-300S- به 300 كيلومتر مي‌رسد و در عين حال قادر به انهدام اهدافي در ارتفاع 27 كيلومتري است. اين موشك ‌ها برخلاف موشك‌هاي تور ام يك قادرند جنگنده بمب افكن‌هاي آمريكايي را بسادگي هدف قرار دهند.

براساس گزارش‌ها اس 300 يك سيستم دفاع هوايي با توان كار بالاست كه در هر نوع شرايط آب و هوايي قابل عملياتي شدن است و توانايي حمله به هواپيما با مانور بالا، موشك‌هاي كروز، موشك‌هاي بالستيك و هر هدفي كه داراي سرعت بالا باشد را دارد.

نكته حائزاهميت اين است كه چرا تحويل چند سامانه موشكي كه جنبه پدافندي و نه تهاجمي دارد، بايد نگراني‌هاي شديد كشورهاي غربي بويژه آمريكا و اسرائيل را موجب شود

روس‌ها مدعي‌اند اين سيستم دفاعي، توانايي مقابله با سيستم موشك‌هاي پاتريوت آمريكايي و رديابي 100 هدف به طور همزمان و نابودي 12 هدف آن در زماني مشابه را داراست. منحرف كردن يا از كار انداختن اس 300 توسط سيستم‌هاي اغتشاشگر، تقريبا غيرممكن است.

رادار اين موشك، از فاصله 250 كيلومتري، جسم پرنده‌اي به ابعاد 25 سانتي‌مترمربع را براحتي تشخيص مي‌دهد. مقامات عاليرتبه پنتاگون بارها اذعان كرده‌اند آمريكا امروزه هيچ وسيله‌اي براي از كار انداختن موشك مرگبار اس 300 را در اختيار ندارد.

توان نظامي و دفاعي ايران

در كشاكش قدرت‌هاي بزرگ و رقابت آنها در منطقه و عرصه بين‌الملل و پيامدهاي حاصل از آن مانند جنگ عراق، افغانستان، فلسطين، لبنان، گرجستان و شكل‌گيري گروه‌هاي تروريستي مانند القاعده، طالبان و گروه‌هايي در اقصا نقاط جهان كه همگي به رقابت تسليحاتي منجر شده است، محدوديت‌هاي سياسي ديگر مانعي براي فروش سيستم‌هاي دفاع ضدهوايي، موشك‌هاي ضدتانك و تسليحات نبوده و در اين ميان جمهوري اسلامي ايران از اين مساله مستثنا نيست.

نكته قابل توجه اين است كه كشورمان در كنار خريد تسليحات، سيستم نظامي و دفاعي با توجه به اعمال تحريم‌هاي 30 ساله به توانمندي ويژه بومي در بسياري زمينه‌ها دست يافته كه در كنار خريد سيستم ‌هاي پيشرفته دفاعي و ساخت انواع مختلف تسليحات و موقعيت استراتژيك، برتري ويژه‌اي در ميان كشورهاي منطقه پيدا كرده است.

در سياست‌هاي نظامي معمولا ميزان توان دفاعي و نظامي يك كشور از خطوط قرمز آن محسوب مي‌شود، اما با توجه به بخش اعلامي، اين توان در زمينه‌هاي مختلف در كشورمان به شرح زير است:

زيردريايي‌هاي ايران به مين‌هايي با سيستم مغناطيسي، صوتي و سنسورهاي فشارسنج مجهز هستند كه مي‌توانند در خليج‌فارس و درياي عمان براي شناورهاي بيگانه تهديدي جدي باشند.

مركز مطالعات استراتژيك و بين‌الملل آمريكا در گزارشي به شرايط جغرافيايي خليج فارس پرداخته و عنوان مي‌كند: «بسياري از مناطق خليج فارس به علت عمق كم، قابليت تردد زيردريايي‌هاي اتمي و غيراتمي كشورهاي بيگانه را ندارند و بيشتر آب‌هاي عميق در داخل مرز دريايي ايران قرار دارند.»

در كشورمان استراتژي قايق‌هاي تندرو دنبال شده و طراحي شناورهاي موشك‌انداز، باعث تحولي چشمگير در اين بخش شده است. شناورها اعم از سطحي و زيرسطحي و شناورهاي لجستيكي در مدل‌هاي مختلف طراحي و ساخته شده‌اند.

صنايع دريايي ما تركيبي است يعني شناور، سيستم‌هاي الكترونيكي و سلاح‌هايي مثل تيربار و موشك هر كدام در جاي جداگانه ساخته و در يك جا مونتاژ مي‌شود. زيردريايي‌هاي السابحات يك نمونه از اين اقدامات است.

قطعات ساختاري، پنل‌هاي ساندويچي، انواع لوله‌هاي مختلف هيدروليكي و هواناوهاي يونس 6 و يونس 22 طراحي شده است.

قابل‌توجه است كه اولين لندين كرافت سنگين براي سازمان بنادر و كشتيراني در وزارت دفاع ساخته شد.

ايران ناوگان دريايي‌اي دارد كه حاوي ناوشكن ، زيردريايي ، صدها قايق تندرو و مجهز به موشك دريايي با بردهاي مختلف و همچنين موشك‌هاي پيشرفته زمين به درياست كه مي‌تواند هر هدف دريايي در خليج فارس و درياي عمان را نابود كند.

مثلا كوثر نمونه‌اي از موشك ميان برد است كه در جنگ 33 روزه توانست ناوچه پيشرفته اسرائيلي «ساعر» را نابود كند.

موشك جديد فجر‌ 3 كه از سوي متخصصان نظامي كشورمان ساخته شده و با موفقيت مورد آزمايش قرار گرفته ؛ البته برد اين موشك اعلام نشده است.

موشك شهاب 3 داراي برد 2500 كيلومتري با درصد خطاي 2 در 10000 است. موشك شهاب 3 يك موشك كوتاه برد بالستيك ‌(MRBM) است كه در ابتداي آزمايش‌ها، بردي معادل 1300 كيلومتر داشت. اين موشك قادر به حمل انواع كلاهك‌هاي اتمي وغيراتمي است كه از سوخت مايع براي تهيه نيروي پيشران استفاده مي‌كند.

- موشك شهاب 1 و 2

- موشك فاتح 110 كه يكي از دقيق‌ترين موشك‌هاي موجود در داخل كشور با سوخت جامد است.

- موشك توفان، يكي از پيشرفته‌ترين موشك‌هاي ضد زره با عمق نفوذ 760 ميلي‌متر و برد 3850 متر و داراي سيستم ضد جمينگ است تا دشمن نتواند آن را منحرف سازد. مجهز به سيستم ديد در شب و قابل شليك از بالگرد‌هاي كبراست.

- موشك تندر، طراحي شده براي مقابله با زره‌هاي واكنشگر.

- راكت صاعقه، طراحي شده به منظور نابودي نفرات دشمن و داراي 40 ميلي‌متر طول است و به جهت برد، مقدار تركش‌ها و قدرت انفجاري آن اهميت بسياري دارد و پرواز آن در هوا بدون صداست.

- موشك صياد 1و2 كه براي نابودي بمب‌افكن‌ها و هواپيماهاي شناسايي دشمن طراحي شده و زمين به هوا مي‌باشد و به توليد انبوه رسيده است.

- موشك سطح به هواي شهاب ثاقب، موشكي كوتاه برد براي دفاع ضد هوايي در ارتفاع پايين و بسيار پايين است و ردياب و سيستم هدايت فرماندهي و كنترل بيسيمي دارد. داراي سرجنگي 14 كيلوگرمي و ماسوره زماني اير است و 4 درصد خطا دارد.

- موشك ميثاق 1و2، اين موشك نمونه مدرنيزه شده استينگر است كه از روي شانه پرتاب مي‌شود و داراي سيستم هيومينگ غيرعامل مادون قرمز با قابليت تهاجمي در تمام جهات است.

- موشك كروز، طراحي شده براي استفاده در هواپيما و شناوراست كه روي شناور‌هاي ذوالفقار 1400 و ذوالجناح نصب شده و اين شناورها با سرعت 90 كيلومتر حركت كرده و همزمان اقدام به شليك اين موشك مي‌كنند.

- موشك هوشمند دوربرد و فوق مدرن ثاقب كه مورد آزمايش قرار گرفته است. هوشمندي، برد زياد، سرعت بسيار بالا و غافلگيركنندگي را از جمله ويژگي‌هاي اين موشك دور برد عنوان كرده‌اند. اين موشك داراي قدرت تخريب بسيار بالا و قابل پرتاب از كليه سامانه‌‌هاي شناور است.

- در بخش زميني انواع و اقسام مهمات سبك و سنگين در كشور توليد مي‌شود. اور هال كليه تانك‌هاي غربي و شرقي و توليد انواع تانك و نفربر كه نمونه بارز آن تانك‌هاي ذوالفقار 1 ، 2 و 3 كه بسيار پيشرفته مي‌باشد و در داخل توليد مي‌شود و زره واكنشگر دارد، از آن جمله است.

- نفربر شني‌دار آبي خاكي براق، نمونه ديگر اين توليدات است كه با حفاظ زرهي مناسب و تحرك بسيار خوب و استفاده از پدافند « ش.م.ه » آن را از ديگر نفربرها متمايز مي‌كند.

- توليد مين‌كوب تفتان كه با خرج گود تا 10 كيلوگرم تي ان تي را پاكسازي مي‌كند و تا عمق 5/2 متر پايين مي‌رود، عرض معبر پاكسازي آن 3 متر و داراي سيستم كنترل از راه دور است.

- توليد انواع و اقسام خودروهاي تاكتيكي دوديفرانسيل و خودروهاي تجاري.

- توليد سلاح ملي انفرادي خيبر با طراحي كاملا جديد كه خشاب آن در عقب قرار دارد، سلاح را سبك‌تر مي‌كند و جزو مدرن‌ترين سلاح‌هاي انفرادي است.

- موشك زمين به هواي رعد، موشك هدايت‌شونده زوبين، موشك‌هاي زمين به هواي ماوريك، موشك‌هاي هوا به هواي رادار گريز و حرارتي فينيكس، اسپاروسايد وانيدو، سكوهاي پرتابگر موشك زمين به هواي جوهاك و سامانه موشك اسكاي كار و موشك زمين به زمين نازعات و زلزال نيز از جمله توانمندي‌هاي ديگر ايران است.

- عاشورا موشكي بالستيك با برد ميان 2 تا 2 هزار و 500 كيلومتر است كه قابليت حمل كلاهك غيركلاسيك را دارد.

- موشك قدر با برد 1119 مايل، يكي ديگر از موشك‌هاي ايران است كه از لحاظ سرعت جزو سريع‌ترين موشك‌هاي دنياست و مي‌تواند بر تمام رادارها و موشك‌هاي ضد موشك فائق آيد.

- متخصصان هوايي كشورمان هم اكنون روي تمام هواپيماهاي تجاري و نظامي در حال تحقيقات هستند و قادرند تمام اين هواپيماها و بالگردها را اورهال و تعمير اساسي كنند.

- آشيانه فجر وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بزرگ‌ترين سازه فلزي است كه تاكنون در كشور و خاورميانه ساخته شده و همزمان 8 تا 12 هواپيماي پهن پيكر مي تواند در آن قرار گيرد.

- قطعه‌سازي در صنايع هوايي حرف اول را مي‌زند. پيش از انقلاب اسلامي هيچ كاري در اين زمينه انجام نشده بود. كارخانه بل ايجاد شده بود و تنها در حد چك‌هاي اوليه روي بالگردها انجام مي‌شد.

هم اكنون شركت پنها هم بالگرد‌هاي شباويز و 2091 و بالگردهاي شاهد را توليد مي‌كند و هم تعميرات اساسي سنگين را انجام مي‌دهد.

- در طراحي هواپيماهاي بدون سرنشين پيشرفته، صنايع هوايي ايران موفق شده است هواپيماهاي ابابيل ، مهاجر 1 ، 2 ، 3 و 4 ، هدهد و صاعقه 1 و 2 را توليد كند. اين هواپيماها با هزينه بسيار پايين و فناوري روز ساخته شده است.

- هواپيماي بدون سرنشين مهاجر 1، 2، 3 و 4 با كاربرد مراقبت هوايي ، شناسايي ، جنگ الكترونيكي ، رله ارتباطي ، ديده‌باني ، هدف‌يابي ، هدايت آتش توپخانه ، كنترل نوارمرزي براي مبارزه با قاچاقچيان ، كنترل ترافيك شهري و عكسبرداري به منظور تهيه نقشه‌هاي جغرافيايي است كه مي‌توانند سلاح‌هاي كوچك را حمل و پرتاب كنند.

- در زمينه هواپيماهاي جنگي هواپيماي جت پيشرفته «اينتگرال» طراحي شده و در زمينه بالگردهاي هجومي و ترابري نيز 9 مورد در داخل توليد مي‌شود.

- هواپيماي ايران 140 كه در نوع خود پيشرفته‌ترين است در انواع كاربري ساخته مي‌شود.

- يكي ديگر از توليدات ، ساخت شيشه و لاستيك هواپيماست كه ما را در زمره 8 كشور توليدكننده آن قرار مي‌دهد.

- ايران همچنين بر در اختيار داشتن سامانه دفاعي هوايي موثر كه شامل موشك‌هاي روسي پيشرفته «تور ‌ ام يك‌» مي‌شود ، متمركز شده است.

علاوه بر اين موشك‌هاي گوناگون و مختلف «سام» نيز هست كه در كنار آن ايران تلاش مي‌كند صدها پايگاه ضد هوايي مجهز به رادار پيشرفته محلي كه بارزترين آن پايگاه ميثاق است، داشته باشد كه قادر است صدها حمله هوايي را با قدرت عالي پاسخ بدهد و موشك‌هاي متحرك را هدفگيري كند.
 شنبه 28 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن