تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815295597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرزند شهيد بهشتي: چقدر موفق بوديم؟


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: فرزند شهيد بهشتي: چقدر موفق بوديم؟
اينك ما، در پس سه دهه، به راهي كه آمده ايم مي نگريم، و در همان حال كه از شوق يادآوري آن روزهاي تابناك دلهايمان مملو از غرور و شعف مي شود، و تجربة جنگي هشت ساله را پشت سر گذاشته ايم كه با وجود همة موانع و مشكلات از آن سرافراز بيرون آمده ايم، از خود مي پرسيم كه تا چه اندازه در تحقق مطالبات برحق اين مردم صبور و نجيب موفقيت بدست آورده ايم...
كلمه: در ابتداي همايش دهه چهارم؛ ضرورت تعامل و تحول، سيد عليرضا بهشتي به ارائه گزارشي از متن الگوي زيست مسلماني پرداخت.

متن اين سخنراني به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم

پيش از هرچيز، از اينكه نسبت به موضوع نشست امروز علاقه نشان داده و با وجود مشغله هاي فراوان تشريف آورده ايد از طرف خود و دست اندركاران برپايي اين نشست تقدير و سپاسگزاري مي كنم و آن را بفال نيك مي گيرم.

سي سال پيش در چنين روزهايي، شاهد گام هاي بلند شگفت انگيزترين، مردمي ترين و فراگيرترين انقلابات عصرمان بسوي پيروزي نور بر ظلمت، زندگي بر مردگي، و بركشيدن كرامت انسان بر پافشاري بر خواري و زبوني آدميان بوديم. در پرتو تلاش، ايستادگي و درخشش شمع فروزان وجود امام، و ياراني كه پروانه وار بر گرد او مي چرخيدند، نوميدان را اميد و نشستگان را قيام آموخت و گفتمان انقلاب اسلامي را به نقطة اجماع پير و جوان و زن و مرد، در هر گوشه اي از اين سرزمين رنجديده كه زندگي مي كردند، به هر مذهب و مرامي كه پايبند بودند و به هر قوم و قبيله اي كه تعلق داشتند، تبديل ساخت. و چنين بود كه شور و شعور در هم آميخت، عقل در كنار دل قرار يافت، و نداي استقلال، آزادي، عدالت و پيشرفت را در كنار هم فرياد زديم، و اين همه را در ريزه خواري سفرة پيام پيام آوران سخن خداوندي جستجو كرديم.

و اينك ما، در پس سه دهه، به راهي كه آمده ايم مي نگريم، و در همان حال كه از شوق يادآوري آن روزهاي تابناك دلهايمان مملو از غرور و شعف مي شود، و تجربة جنگي هشت ساله را پشت سر گذاشته ايم كه با وجود همة موانع و مشكلات از آن سرافراز بيرون آمده ايم، از خود مي پرسيم كه تا چه اندازه در تحقق مطالبات برحق اين مردم صبور و نجيب موفقيت بدست آورده ايم، پرسشي كه بايد در يادوارة ايام فجر انقلاب در هر سال تكرار كرد، و راه آمده را براي پاسخ يابي به آن و هرچه روشن تر كردن افق آينده كاويد، كه اين عين انقلابي بودن و رهرو راه امام بودن است. انقلاب آزاديخواهانه و عدالت جويانه اي كه به محاسبه و مراقبة خويش نپردازد، سر از اشكال جديد استبداد و بي عدالتي در مي آورد كه در پرتو آن، مظلومان ديروز به ظالمان امروز ومحرومان ديروز به نوكيسه گان امروز مبدل مي گردند. آنچه ما را در اينجا گردهم آورده، دل نگراني هاي مشتركمان در قبال حفظ و پايداري و نهادينه ساختن بيش از پيش دستاوردهاي گرانقدري است كه طي اين سالها، مردمان اين مرز و بوم، از جان و مال و آبرو و رفاه خويش براي آن گذشتند. گردهمايي اي كه اگر هيچ دستاورد ديگري نيز در بر نداشته باشد، نشانگر وجود اين سرماية بزرگ اجتماعي است كه ما هنوز هم مي توانيم در عين تعلق خاطر داشتن به ديدگاه ها و گروه هاي مختلف، با دركي مشترك از منافع و مصالح ملي و فراملي مان، براي چاره جويي و راهيابي گردهم آييم، به گفتگو بنشينيم، و براي درك و فهم سخن و عمل يكديگر تلاش كنيم.

آنچه دوستان شما در جمعيت توحيد و تعاون را به برگزاري اين نشست رهنمون گشت، نياز روزافزون به چنين هم انديشي هايي است و چنين شد كه فروتنانه از همة شما سروران گرامي دعوت بعمل آورد تا در اينجا حضور بهم رسانيد. پيش از اين، و در پي بيش از پنج سال تلاش مستمر و نظام مند، گروهي از دوستان شما كه همانند شما دل نگران آيندة اين انقلاب، جامعه و سرزمين بودند، و ايمان به اسلام به عنوان مكتب راهنماي نظر و عمل در ساحت فردي و اجتماعي دارند، راه و انديشة امام را به عنوان مبناي راهبردها در ادارة اجتماع پذيرفته اند، جمهوري اسلامي را به عنوان الگوي برآمده از انفلاب اسلامي مردم ايران داراي ظرفيت هاي بالقوه و بالفعلي مي دانند كه مي تواند زمينه ساز تحقق مطالبات آنان باشد، و حضور مشاركت جويانه و پاسخ جويانة مردم در ادارة كشور را سرماية اصلي آن مي دانند، به تبيين و تدوين متني و مبنايي براي گفتگو و دستيابي به اتفاق نظر و همدلي بايسته براي اعتلا و پيشرفت جامعة ايراني و اسلامي دست يازيدند كه حاصل دو بخش از چهار بخش آن را تقديمتان كرده ايم. در بخش نخست، از منظري فرابخشي، نظام واره و جامع نگر، به ارزيابي راه طي شده پرداخته شده و بخش دوم، در پاسخگويي به تقاضاهاي بخش اول، به تبيين مباني نظري گفتمان پيشنهادي دهة چهارم با عنوان الگوي زيست مسلماني برپاية عقلانيت جمعي توحيدي اختصاص دارد. خوشبختانه مطالب بخش سوم كه بر اساس منظومة انديشه اي تحول و پيشرفت به طرح الگوهاي پايه از جمله تدبير عمومي توسعه، عدالت اجتماعي و تغيير در زمينة توسعة سياسي و تحول اجتماعي پرداخته و از اين طريق، الگوي زيستي مذكور را يك گام به ميدان عمل نزديك تر مي سازد، مراحل پاياني بازبيني و تكميل را مي گذراند و بزودي در اختبيار همگان قرار داده خواهد شد. همچنين، مقدمات تدوين بخش چهارم كه به تبيين چهارچوب هاي اصلي گفتمان دهة چهارم مربوط مي شود، فراهم شده است كه اميدواريم با مشاركت فعال صاحبنظران و هم انديش همة كساني كه دست كم با مباني و اصول آن همدلي دارند، تنظيم و تقديم گردد.

آنچه امروز تقديم حضورتان مي گردد، سرآغاز پاسخ جويي براي يك پرسش بنيادين در اين راه است و آن اينكه آيا وضعيت موجود رضايتبخش است يا نيازمند تغيير و تحول هستيم؟ و اگر نيازمند به تغيير و تحول هستيم، اين تحولات مي تواند صرفا در آمد و شد مديريت سياسي كشور محدود و محصور گردد؟ يا بايد به دگرگوني بنيادين ساختار نظام انديشيد؟ و يا به منظور فراهم شدن زمينه براي دستيابي به شرايط لازم تحقق مطالبات و آرمان هاي اين مردم انقلاب كرده، نيازمند تغيير و تحول در نگرش ها، روندها، رويكردها و فرايندهاي موجود هستيم؟ مجموعة مطالبي كه ارايه خواهد شد، حاصل كار جمعي و مبتني بر يافته هاي مطرح شده در متن ياد شده است. و از آنجا كه آن را صرفا سخن اول مي دانيم و نه حرف آخر، و انجام اين كار را صرفا در فضايي مخطابتي امكانپذير مي دانيم و نه خطابي، بخش دوم جلسة امروز به اراية نظرات و گفتگوي شما سروران گرامي اختصاص دارد.
اميدواريم برگزاري اين نشست و هم انديشي هايي از اين دست، راه را براي چاره جويي هاي بنيادين تر در سطح ملي، ارتقاي سطح رقابت هاي سياسي به شفافيت ها و برنامه محوري هاي پاسخگوتر، فراخ سازي و فعال سازي مشاركت گسترده در عرصه هاي مدني و اجتماعي و توسعة حركت هاي اميدآفرين تري كه نتيجة نظام همكاري و تعاون سامان يافته تري باشد باز كند، چه خداوند سرنوشت هيچ ملتي را دگرگون نمي كند، مگر آنكه خود براي تغيير و تحول بپاخيزند.

و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمع المحسنين
 جمعه 27 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن