تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815753114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهيد نواب صفوي بنيانگذار اولين جنبش مسلحانه اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: شهيد نواب صفوي بنيانگذار اولين جنبش مسلحانه اسلامي
به مناسبت سالروز شهادت نواب صفوي و يارانش
27 دي سالروز شهادت سيد مجتبي نواب صفوي و يارانش مي باشد . با شهادت سيد مجتبي نواب صفوي و ياران او اولين جنبش اسلامي و انقلابي و مسلحانه ايران در قرن 14 هجري شمسي تقريبا " از هم پاشيده شد . سيد مجتبي تهراني معروف به نواب صفوي در سال 1303 شمسي در خاني آباد تهران ديده به جهان گشود . وي كه از طرف مادر به سادات درچه اصفهان واز طرف پدر به سادات ميرلوحي انتساب داشت پس از سپري كردن تحصيلات ابتدايي و متوسطه رهسپار حوزه علميه نجف اشرف شد و در آن جا به تحصيل علوم ديني پرداخت . شهيد نواب صفوي با علما و بزرگان حوزه نجف روابط مناسبي برقرار كرد. در همين حال او كه يك جوان پرشور بود و ذهنيت سياسي نيز داشت درباره اوضاع جهان اسلام به ويژه اوضاع ايران به تامل اشتغال داشت .
در اين زمان اوضاع ايران حالت ويژه داشت و با اينكه رضاخان سقوط كرده بود ولي مبارزه با دين و ارزش هاي اسلامي همچنان خودنمايي مي كرد و برخي افراد و برخي جريان ها به شدت عليه دين و ارزش هاي اسلامي فعاليت مي كردند. شهيد نواب صفوي در اين باره احساس مسئوليت ميكرد و نمي توانست شاهد تهاجم به دين و ارزش هاي ديني باشد و اقدامي نكند. به همين سبب احساس كرد كه بايد آموزش تعاليم دين را نيمه كاره رها كند و به صيانت از اصل دين كه هدف عده اي نابكار قرار گرفته بود برخيزد.
يكي از كساني كه در اين زمان به شدت عليه دين تبليغ و ستيز مي كرد احمد كسروي بود. احمد كسروي علاوه بر سخنراني و برخي اقدامات ديگر از طريق نوشتن كتاب هايي همچون « شيعي گري » « صوفي گري » « بهائي گري » « مادي گري » و... به دين و ارزشهاي ديني و مقدسات مردم حمله مي كرد.
شهيد نواب صفوي پس از آگاهي از اقدامات دين ستيزانه كسروي نظرات علماي حوزه نجف پيرامون كسروي را جويا شد. در همين روند بود كه متوجه شد كسروي از نظر تعدادي از علما مهدورالدم است . بدين ترتيب سيد مجتبي نواب صفوي اواخر سال 1323 از نجف به تهران بازگشت و فورا با كسروي رابطه برقرار كرد و از او خواست به اسلام و ائمه شيعه توهين نكند و مبارزه با دين و مقدسات مردم را كنار بگذارد. اما كسروي به درخواست نواب صفوي كاملا بي اعتنايي كرد و نشان داد كه هيچ قصدي براي كنار نهادن رويه ضد ديني خود ندارد. اين امر سبب شد نواب صفوي در پي اعدام انقلابي كسروي برآيد. در همين زمان كه شهيد نواب صفوي كسروي را اعدام انقلابي كرد فدائيان اسلام را نيز بنياد نهاد تا به شكل سازمان يافته تر و گسترده تر با دشمنان دين و ميهن مبارزه كند. اولين اقدام انقلابي و اسلامي فدائيان اسلام بازتاب زيادي در جامعه آن روز ايران پديد آورد و سبب شناخته شدن جنبش فدائيان اسلام شد.
هنوز بيش از دو ـ سه سال از اعدام انقلابي كسروي نگذاشته بود كه جنبش ملي شدن صنعت نفت ايران به يكي از جريان هاي مهم سياسي و اجتماعي آن روزگار تبديل شد. فدائيان اسلام در جنبش ملي شدن صنعت نفت ايران با تمام توان شركت كرد و به يكي از عوامل بسيار مهم پيروزي جنبش تبديل گرديد.
در آن زمان يكي از مهم ترين عواملي كه راه پيروزي نهضت را سد كرده بود وجود رزم آرا نخست وزير شاه و مهر سرسپرده بيگانگان بود. در آن زمان همه مي دانستند اگر رزم آرا از ميان برداشته شود راه پيروزي جنبش ملي شدن صنعت نفت هموار خواهد شد. فدائيان اسلام اين مانع را از ميان برداشتند و بدين ترتيب راه پيروزي هموار شد.
بعد از آنكه نهضت ملي شدن صنعت نفت به پيروزي رسيد و دكتر مصدق نخست وزير شد فدائيان اسلام انتظار داشتند مصدق به آرمان هاي نهضت وفادار بماند ولي چنين نشد. اين موضوع سبب گرديد كه مصدوق با اكثر نيروهايي كه در جنبش شركت داشتند اختلاف و درگيري پيدا كند. نتيجه اين كار شكست كلي نهضت را در پي داشت . بعد از آنكه نهضت شكست خورد ضربه اساسي را عامل اصلي پديد آورنده نهضت كه فدائيان اسلام بودند دريافت كردند و رژيم شاه تقريبا با بقيه كاري نداشت . بدين ترتيب در 27 دي 1334 هـ . ش شهيد نواب صفوي به همراه ياران وفادارش توسط دژخيمان شاه به شهادت رسيدند.
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن