تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814710611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران از مناطق تالاسمي خيز جهان به شمار مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران از مناطق تالاسمي خيز جهان به شمار مي‌رود
علمي آموزشي. پزشكي. تالاسمي
دبير علمي سمينار مراقبت‌هاي پزشكي در بيماران تالاسمي با بيان اينكه ، بيماري مالاريا با ايجاد تغييرات ژنتيكي ميزان ابتلا به كم خوني تالاسمي را افزايش مي‌دهد، افزود: كشور ايران با قرار گرفتن بر كمربند تالاسمي و مالاريا جزو كشورهاي تالاسمي خير جهان محسوب مي‌شود.

دكتر مينا ايزديار روز چهارشنبه در حاشيه برگزاري سمينار مراقبت‌هاي پزشمي در بيماران تالاسمي در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: ميزان شيوع مالاريا در ايران به علت وضعيت معتدل و مرطوب كشور، بالا است و منجر به قرار گرفتن ايران بر روي كمربند مالاريا شده است.

وي گفت: بيماري مالاريا باعث مي‌شود گلبولهاي‌هاي قرمز تخريب و دچار پارگي شوند كه همين امر زمينه تغييرات ژنتيكي ابتلا به تالاسمي را فراهم مي‌كند كه در نتيجه اين عوامل ميزان شيوع تالاسمي در ايران نسبت به ساير كشورها بيشتر است.

فوق تخصص خون شناسي تصريح كرد: حدود ‪ ۱۸‬هزار و ‪ ۶۰۰‬بيمار مبتلا به تالاسمي در كشور وجود دارد كه همگي آنها نيازمند درمان جدي و مراقبت‌هاي پزشكي هستند.

دبير علمي سمينار مراقبت‌هاي پزشكي در بيماران تالاسمي اظهار داشت: به طور كلي بين ‪ ۳‬تا ‪ ۴‬درصد جمعيت در برخي استانها مبتلا به تالاسمي هستند و در برخي استانها نيز ‪ ۱۰‬و يا ‪ ۱۱‬درصد جمعيت ناقل ژن تالاسمي هستند.

دكتر ايزديار اضافه كرد: در برخي استانها همچون استان‌هاي سواحل درياي خزر، گيلان و مازندران، گرگان و استان‌هاي هرمزگان ، بوشهر ،خوزستان، سيستان وبلوچستان فارس و اصفهان ميزان ناقلين ژن تالاسمي بيشتر است.

وي با اشاره به اينكه تمام ازدواج‌ها بايد مورد آزمايش تشخيص تالاسمي قرار گيرند، گفت: از سال ‪ ۱۳۷۶‬تمام ازدواج‌ها از نظر ژن ناقل تالاسمي غربالگري مي‌شوند و چنانچه دو نفر ناقل ژن تالاسمي باشند به آنها آموزش‌هايي داده مي شود و به آنها اين آگاهي داده مي‌شود چنانچه جنين آنها مبتلا به تالاسمي ماژور (كم خوني شديد) باشد، اجازه سقط جنين را دارند.

ايزديار با بيان اينكه از سال ‪ ۱۳۷۶‬كه آزمايش غربالگري قبل از ازدواج الزامي شد، ميزان تولد كودكان مبتلا به تالاسمي بسيار كاهش يافته است گفت:
در حال حاضر ميزان متولدين از ‪ ۱۵۰۰‬مورد به حدود ‪ ۳۰۰‬مورد در سال كاهش يافته است.

فوق تخصص خون شناسي يادآور شد: بسياري از مبتلايان به تالاسمي، مربوط به ازدواج‌هاي قبل از سال ‪ ۱۳۷۶‬هستند.

وي خاطر نشان كرد: حتي كساني كه فرزند اول آنها سالم بوده است دليل بر اين نيست كه حامل ژن تالاسمي نباشند و قبل از باردار شدن بايد حتما آزمايش تشخيص تالاسمي را انجام دهند.

ايزديار با تاكيد بر اينكه همه ايراني‌ها بايد بدانند كه آزمايش تشخيص تالاسمي براي آنها قبل از ازدواج ضروري است، گفت: به علت وفور و شيوع ژن تالاسمي در ايران، همه مردم بايد تالاسمي را بشناسند و از برنامه‌هاي پيشگيري و مراقبتي آن آگاهي يابند.

به گفته اين متخصص ، بيماران تالاسمي ماژور كودكاني هستند كه از همان دوران كودكي كم خون مي‌شوند و براي درمان يا بايد تحت عمل پيوند مغز اسخوان قرار گيرند و يا اينكه هر ماه تزريق خون براي آنها انجام شود كه در هر صورت نيازمند مراقبت‌هاي خاص هستند و همواره بايد تحت مراقبت پزشك باشند.

دبير علمي سمينار تالاسمي گفت: تالاسمي يك بيماري ارثي است. در اين بيماري بدن نمي‌تواند به اندازه كافي هموگلوبين (رنگدانه موجود در سلول قرمز خون ) توليد كند در نتيجه بيمار نيازمند تزريق خون مي‌شود كه تزريق خون مكرر نيز باعث تجمع آهن اضافي در بدن مي‌گردد.

فوي تخصص خون اضافه كرد: تجمع و رسوب آهن در اين بيماران در صورت عدم درمان مناسب منجر به مشكلات متعددي از جمله ديابت، بيماري‌هاي قلبي، كاهش رشد و تاخير در بلوغ مي‌شود.

سمينار مراقبت‌هاي پزشكي در تالاسمي توسط مركز طبي كودكان و با همكاري انجمن تالاسمي ايران ‪ ۲۵‬و ‪ ۲۶‬دي ماه در هتل لاله برگزار مي‌شود.
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن