تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815537197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلايل سرگيجه


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: دلايل سرگيجه
سرگيجه بعد از كمردرد و سردرد يكي از علل شايع مراجعه بيماران به مراكز پزشكي است و درصد بالايي از افراد جامعه در طول زندگي خود يك بار سرگيجه را تجربه مي كنند. سرگيجه به حالتي گفته مي شود كه فرد دچار احساس كاذب چرخش و دوران مي شود.

اما علت ايجاد سرگيجه چيست؟
يك شهروند بجنوردي كه سرگيجه را تجربه كرده است، مي گويد: مدت مديدي به علت سرگيجه هاي شديد و مداوم قادر به انجام كارهاي روزمره و عادي نبودم و از اين مشكل رنج مي بردم.

عبداللهي مي افزايد: با مراجعه به پزشك روان شناس و درمان اضطراب و افسردگي، سرگيجه هايم برطرف شده است و ديگر مشكلي ندارم.

اعظم جوادي هم عنوان مي كند: هنگام حملات سرگيجه، تعادلم را از دست مي دهم و نمي توانم هيچ كنترلي داشته باشم و تا به حال چندين بار به زمين خورده ام و ضربه ها و صدمات شديدي به بدنم وارد شده است.

وي ادامه مي دهد: باوجود مراجعه به پزشك و دارو درماني، احساس گيجي و تهوع و ... مي كنم كه اين موضوع مرا نگران و مضطرب كرده است.

يك پزشك متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب در اين باره مي گويد: سرگيجه از نظر پزشكي، به حالتي اطلاق مي شود كه فرد احساس دوراني و چرخش داشته باشد و البته گاهي ممكن است سرگيجه با احساس كشيده شدن به بالا، پايين يا طرفين همراه شود.

دكتر محسن آقايي حكاك مي افزايد: بيماران مبتلا به سرگيجه از حالت هاي مشابه زيادي نظير سبكي سر، تاري چشم ها، نداشتن تعادل و افت فشار خون شكايت دارند.

وي تصريح مي كند: پيام هاي حسي از چشم ها، عضلات، مفاصل و سيستم تعادلي كه در گوش داخلي جاي دارد، براي حفظ تعادل و هماهنگي حركات بدن به طور مداوم به ساقه مغز و مخچه منتقل شود تا فرد بتواند درك صحيحي از حركت ومحيط اطراف خود داشته باشد.

به گفته وي، اختلال در هر يك از مسيرهاي مذكور با احساس گيجي و نداشتن تعادل همراه است و زماني كه اين اختلال در مسير سيستم تعادلي ايجاد شود، بيمار دچار سرگيجه مي شود.

وي بيان مي كند: سرگيجه، تنها يك علامت و مطرح كننده يك بيماري در سيستم تعادلي است. سيستم تعادلي هم شامل گيرنده هاي تعادلي در گوش داخلي، عصب تعادلي و ساقه مغز و مخچه است.

وي اظهار مي دارد: علل ايجاد كننده سرگيجه در بيشتر اوقات خوش خيم است و تنها در 5 درصد موارد نشانه يك بيماري جدي و وخيم است.

حكاك سرگيجه را به 2 نوع محيطي و مركزي طبقه بندي مي كند و مي گويد: سرگيجه هاي محيطي به علت اختلال در گيرنده هاي تعادل در گوش داخلي يا عصب تعادلي ايجاد مي شود و سرگيجه هاي مركزي به علت آسيب در ساقه مغز يا مخچه بروز مي كند.

وي مي افزايد: در اين بيماري به طور معمول بيمار، هنگام برخاستن از خواب و هنگام چرخيدن به طرفين در بستر دچار سرگيجه شديد مي شود كه البته كمتر از يك دقيقه طول مي كشد. اين حالت با تغيير وضعيت بدن تكرار مي شود.

وي تصريح مي كند: ممكن است تهوع، نداشتن تعادل و احساس سبكي سر به ويژه هنگام حركت وجود داشته باشد كه علت اين بيماري ناشناخته است. گاهي نيز ضربه هاي سر باعث شروع آن مي شود و البته اين بيماري نيز خوش خيم است و به طور معمول ظرف چند روز تا يكي 2 هفته برطرف مي شود.

وي اظهار مي دارد: بيماري منير (Meniere) نوعي اختلال در سيستم هاي تعادلي گوش داخلي است كه با افزايش حجم مايع داخل گوش همراه مي شود و حملات سرگيجه در اين بيماري ممكن است چندين ساعت طول بكشد.

وي مي افزايد: وزوز گوش، احساس گرفتگي گوش ها و كاهش شنوايي به طور معمول از علايم اين بيماري به شمار مي رود و حملات به صورت دوره اي تكرار و گاهي به كاهش شنوايي پايدار منجر مي شود.

حكاك به بيماري ديگري كه با سرگيجه تظاهر مي يابد، اشاره مي كند و مي گويد: التهاب عصب تعادلي از بيماري هايي است كه با سرگيجه ظاهر مي شود و عامل آن ناشناخته است ولي ممكن است ويروس ها در بيماري زايي آن موثر باشد.

به گفته وي، فرد مبتلا به اين بيماري دچار سرگيجه هاي شديد و مداوم و نداشتن تعادل مي شود كه ممكن است چند روز تا چند هفته طول بكشد.

به گفته وي اين بيماري خود محدودشونده است و بيمار بعد از چند هفته به تدريج بهبود مي يابد. وي عنوان مي كند: گاهي آسيب هاي سيستم عصبي مركزي به سرگيجه منجر مي شود. بيماري هايي نظير سكته مغزي، خونريزي، تومور، بيماري M.S و ميگرن با ابتلاي ساقه مغز و مخچه مي تواند به سرگيجه منجر شود. در اين شرايط ممكن است دوبيني، سردرد، اختلال در تكلم و تعادل، تغيير سطح هوشياري، تهوع و ضعف عضلاني نيز علاوه بر سرگيجه وجود داشته باشد.

وي تصريح مي كند: بروز يكي از اين علايم با سرگيجه علامت بسيار مهمي است و بيمار بايد به سرعت به پزشك متخصص مراجعه كند.

اين پزشك با بيان اين كه سردرد تنها علامت در بيماري ميگرن نيست اظهار مي دارد: گاهي در برخي افراد مبتلا به ميگرن حملات سرگيجه بدون سردرد رخ مي دهد. عوامل تحريك كننده ميگرن نظير كم خوابي، استرس، مصرف برخي غذاها، تغييرات هورموني نظير عادت ماهانه در خانم ها ممكن است به ظهور سردردهاي ميگرني منجر شود.

وي توضيح مي دهد: برخي از افراد به دنبال مسافرت طولاني با خودرو، كشتي و هواپيما دچار سرگيجه مي شوند كه به آن بيماري حركت گفته مي شود.

وي يادآور مي شود: افراد مبتلا به اضطراب و افسردگي گاهي از نوعي گيجي شكايت مي كنند كه با سرگيجه متفاوت است. اين افراد احساس مي كنند در فضا غوطه ورند و احساس چرخش در داخل مغز دارند. اين حالت بيشتر علل روحي- رواني دارد و نوعي احساس گيجي و سبكي كه بيماران به اشتباه آن را سرگيجه مي نامند، بر اثر كاهش خون رساني به مغز هنگام برخاستن از حالت خوابيده يا نشستن ايجاد مي شود. اين حالت به طور عمده به علت افت فشار خون يا بيماري هاي قلبي- عروقي رخ مي دهد.

حكاك مي گويد: برخلاف تصور عامه، افزايش چربي يا قند خون، كم خوني يا فشار خون بالا به طور مستقيم در ايجاد سرگيجه حاد تاثير ندارد و اين عوامل در دراز مدت با ايجاد اختلالات عروقي و اشكال در خون رساني به سيستم هاي عصبي ممكن است در ايجاد سرگيجه موثر باشد.

وي به اهميت تشخيص علل سرگيجه اشاره مي كند و مي افزايد: تشخيص علل سرگيجه بسيار مهم است و شرح حال و معاينه عصبي در بيشتر اوقات براي تشخيص علت سرگيجه كافي است. آزمايش هاي خوني، بررسي شنوايي سنجي، تست هاي اختصاصي تعادلي، سيتي اسكن و MRI در مراحل بعدي به تشخيص كمك مي كند.

وي يادآور مي شود: افراد مبتلا به سرگيجه در معرض خطر سقوط و آسيب ديدگي ناشي از آن قرار دارند و وقوع سرگيجه هنگام رانندگي يا كار با ماشين آلات سنگين ممكن است به بروز حادثه منجر شود.

به گفته وي، براي كاهش خطرات ناشي از سرگيجه بيماران بايد هنگام سرگيجه سعي كنند بنشينند يا دراز بكشند و در صورتي كه حملات سرگيجه زياد است، از رانندگي يا كار با دستگاه هاي حساس پرهيز كنند.

وي مي افزايد: بايد هنگام رانندگي در طول شب از نور كافي استفاده شود . در صورت نداشتن تعادل بهتر است از عصا يا ديگر وسايل كمكي استفاده شود. بيمار مبتلا به سرگيجه بايد به هنگام استحمام يا رفتن به دستشويي و يا بالا و پايين رفتن از پله ها نيز مراقب باشد تا دچار سقوط و آسيب ديدگي نشود. هم چنين از مصرف سيگار، الكل و مواد كافئين دار پرهيز كند تا مشكل تشديد نشود.

وي به درمان سرگيجه اشاره مي كند و مي گويد: درمان سرگيجه بستگي به علت آن دارد و رژيم كم نمك براي بيماران مبتلا به منير (Meniere) مفيد است و پرهيز از عوامل محرك در سرگيجه هاي ميگرني توصيه مي شود.

به گفته وي در سرگيجه هاي ناشي از دارو، قطع يا كاهش مقدار داروي مورد نظر سرگيجه را بهبود مي بخشد. وي مي افزايد: اصلاح و درمان عوامل خطر نظير فشار، چربي و قند خون بالا و قطع سيگار درافراد مبتلا به سرگيجه با منشاء عروقي بسيار ضروري است.

وي توضيح مي دهد: سرگيجه هاي ناشي از تومور، M.S و بيماري هاي روحي رواني نيز هر كدام درمان هاي اختصاصي مربوط به خود دارد.

وي اظهار مي دارد: علاوه بر درمان هاي اختصاصي، استفاده از داروهاي ضد سرگيجه با تجويز پزشك مي تواند در كنترل و درمان علامتي سرگيجه كمك كننده باشد.
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21576]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن