تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819159813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احزاب در اندیشه امام خمینی (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: احزاب در اندیشه امام خمینی (ره)

 برای دیدن بخش اول مقاله اینجا کلیک کنید 3) ریشه در بطن جامعهیکی از مبانی و اصولی که در اندیشه حضرت امام(ره) در مورد گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی مورد توجه قرار می‌گیرد این است که این مقوله باید برخاسته از متن جامعه باشد و اگر از متن دور بماند موجبات خسارت و زیان‌هایی را فراهم خواهد آورد بدین معنی که اگر حزبی بوجود می‌آید از بطن جامعه برخیزد و گوینده خواسته‌های مردم باشد و از طرف دیگر خود گروه و حزب هم مستقل از بیگانگان در جهت منافع ملی و مصالح جامعه و وحدت حرکت نماید. حزبی که از بطن جامعه برنخیزد بهتر است موحودیت نیابد. این نکته بیشتر در بیانات امام پیرامون احزاب فعال در دوران پهلوی مشهود است که تصریح می‌کند این احزاب هدفی جز جمع کردن مردم در راستای مقصودی بی‌هدف و بی‌معنا نداشته‌اند و به این صورت نبوده که بخواهند مردم را در سیاست دخالت دهند و از آنها نظر بخواهند بلکه حکمرانان پهلوی قصد داشتند خود را دمکراتیک جلوه دهند. لذاست که امام با دید منفی به احزاب آن دوران می‌نگرد و آنرا نه تنها برخاسته از بطن اجتماع و براساس نیاز مردم نمی‌دانند بلکه تقلیدی و بی‌هدف نیز می‌پندارند. در واقع پیوند گروه‌ها مردم و برخورداری از پشتیبانی آنها در راستای منافع و مصالح مملکت و اسلام در اندیشه سیاسی حضرت امام از جایگاه مهمی برخودار است. 4) آزادی فعالیت احزاب سیاسی در چهارچوب مصالح ملیبا عنایت به محتوای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی پیش و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها از نحوه رفتار با احزاب مخالف به ویژه مارکسیست‌ها پرسش می‌شد. این سوالات براساس تجربه سایر دولت‌های ایدئولوژیک استوار بودند و چنین فرض می‌شد که احزاب مارکسیست و... از سوی انقلابیون تحت فشار و تعقیب قرار خواهند گرفت. اما همانگونه که اشاره شد امام به عنوان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اصل تحزب و ایجاد تشکیل‌های سیاسی و حزب را به عنوان یک حق برای بیان عقیده و رای سیاسی می‌پذیرند. صرف نظر از اینکه احزاب حامل چه ایدئولوژی باشند می‌توانند دیدگا‌ه‌های خود و طرفداران خود را بیان کنند و از سیاست‌های دولت انتقاد نمایند اما حق زبان رساندن به جامعه، توطئه‌گری و قیام مسلحانه را ندارند در واقع این آزادی باید دارای فاکتورهای زیر باشد: الف) عدم برخورد مسلحانه نظام اسلامی: امام مساله آزادی فعالیت را به عقیده و مرامشان مرتبط نمی‌کند بلکه بر حرکت مسلحانه و عملی آنها در برابر جمهوری اسلامی تاکید می‌کند و تصریح می‌نماید علیرغم اینکه اسلام دین رحمت و عطوفت است لکن در برابرآنان که برای نابودی ملت کمر بسته‌اند ایستادگی می‌شود. ب) انتقادگری به جای توطئه: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بین آزادی بیان و توطئه تمایز قائل می‌شود و اولی را طبیعی و مجاز می‌شمارد و دومی را مطرود و مردود می‌داند: «آزادی غیراز توطئه است، آزادی، آزادی بیان است هر چه می‌خواهند بگویند ولی توطئه نکنند».در واقع این حیطه فعالیت به اعمال مسالمت‌آمیز همچون بیان اهداف و برنامه‌های حزب یا انتقاد از عملکرد دولت منوط می‌شود به شرطی که به منظور تضعیف نظام، توطئه، تشویش و کینه توزی نباشد.البته امام خمینی(ره) در جاهای مختلفی تاکید می‌کنند که همه گروه‌ها و احزاب به اسلام برگردند و راه مستقیم اسلام را در پیش گیرند و به گروه‌هایی هم که احیاناً از بطن مردم بر نخواسته‌اند توصیه می‌کند که به دامان نهضت باز گردند و براساس مصالح ملی حرکت نمایند.ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که امام خمینی (ره) با احزاب غیراسلامی معاند به طور جدی برخورد می‌کرد به طور مثال طی مصاحبه‌ای که با رادیو و تلویزیون آلمان در تاریخ 5 دی ماه 1357 در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پیرامون فعالیت حزب توده از امام سوال می‌کند یاد‌آور می‌شود: «ما به حزبی که مطرود جامعه اسلامی است اجازه ورود به حکومت اسلامی را نخواهیم داد (7) ».ایشان چند روز بعداز مصاحبه فوق با آکونومیست می‌افزاید: «امروز هیچ دسته‌ای در ایران به اندازه حزب توده منفور نیست. زیرا سوابق بسیار بدی در ایران دارد (8) ».در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران عملکرد نهضت ملی ایران و سرنگونی رژیم پهلوی را نشانه وجود یک روح تشکیلات می‌داند که توانسته در سایه اعتقاد و ایمان، رژیم مستبد شاهنشاهی را از میان بردارد. ایشان در بحبوحه مبارزات انقلابی در سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب در اشاره به معیارهای شایسته برای یک تشکیلات، برخورداری از یک رهبری صد در صد مورد اعتماد و امین، داشتن شعارها و آرمان‌هایی که تجسم دهنده خواسته‌های عمومی مردم باشد، نداشتن سوابق مشکوک و شناختن درست هویت جامعه ایرانی و آرمان‌های اساسی آنها را در ابعاد معنوی و مادی همچنین تقوی، صداقت و درستی در عمل، قدرت رهبری و اداره امور و استقامت  در مبارزه برای عقیده صحیح را جزء لوازم اصلی این مقوله می‌داند (9) . منبع: نشریه ذکر 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن