تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815318630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابوالفضل ساجدي:اسلام‌شناسي بدون ارائه مصاديق عيني مؤثر نخواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ابوالفضل ساجدي:اسلام‌شناسي بدون ارائه مصاديق عيني مؤثر نخواهد بود
گروه انديشه: ارتباط ميان اسلام و زندگي، به عرضه الگوهاي موفق بستگي دارد، اگر در كنار بحث‌هاي اسلام‌شناسي، الگودهي مناسبي نباشد، تأثير لازم را نخواهد گذاشت، لذا ارائه آموزه‌هاي ديني بدون ارائه مصاديق عيني، مجسم، موفق و كمال‌يافته، ارائه نظريه‌هاي انتزاعي‌اي است كه با جهان واقعي انسان بي‌ارتباط است.
حجت‌الاسلام و المسلمين «ابوالفضل ساجدي»، دكتراي فلسفه دين و دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در گفت‌وگو با سرويس انديشه خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، ضمن بيان مطلب فوق گفت: آسيب‌ در برنامه‌هاي سوگواري امام‌حسين(ع) را مي‌توان به دو دسته تقسيم كرد؛ 1. آسيب‌هاي محتوايي، 2. آسيب‌هاي روشي.

وي خاطرنشان كرد: آسيب‌هاي محتوايي اين است كه محتوا مناسب با اقشار شركت‌ كننده در برنامه‌ها تدوين نشود. يكي از اين آسيب‌‌هاي محتوايي اين است كه در ارائه ارزش‌هاي حسيني و عاشورايي روش صحيح الگودهي وجود ندارد.

وي در ادامه سخن خود اظهار كرد: اين عدم توجه ما در ارائه الگو به جوانان، در حالي است كه امروزه از لحاظ تربيتي، ثابت شده است كه يكي از بهترين روش‌ها براي تربيت، روش الگودهي است، چون جوانان كمال‌دوست و كمال‌جو، عاشق كمال‌اند و به دنبال كمال حركت مي‌كنند، فلذا انساني را كه كامل بدانند از آن براي خود الگوبرداري مي‌كنند.

مؤلف كتاب «دين‌گريزي چرا؟ دين‌‏گرايي چسان؟» تأكيد كرد: اگر چنين الگودهي‌اي در ايام محرم براي نسل جوان انجام گيرد، بسياري از تشنگي‌هاي اين‌ جوانان در پيدايي الگويي مناسب، برطرف مي‌شود و تأثير فزاينده‌اي بر تفكر و گرايش و رفتار آن‌ها خواهد داشت. لذا بايد، فضلا و سخنرانان در هيئات مذهبي، در عرصه گسترش فرهنگ عاشوراي حسيني، به روش الگويي اهميت ويژه‌اي بدهند.

ساجدي در مورد فلسفه پذيرش الگو توسط جوانان اظهار كرد: در بحث تربيت ديني جوانان، جوان بدين جهت سراغ الگو مي‌رود كه او را؛ يعني الگوي ديني خود را به عنوان ثمره عمل دين و به عبارت ديگر او را به عنوان دين مجسم تلقي كند.

اين محقق در تعليم و تربيت اسلامي در مورد علت و فلسفه ارائه الگودهي براي نسل جوان گفت: براي نسل نو، ارائه آموزه‌هاي ديني بدون ارائه مصاديق مجسم، موفق و كمال‌يافته، هم‌چون نظريه‌هاي انتزاعي است كه با جهان خارجي انسان بي‌ارتباط است.

اين مدرس حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: ارتباط ميان اسلام و زندگي، به عرضه الگوهاي موفق بستگي دارد، به همين جهت بحث‌هاي اسلام‌شناسي كه براي جامعه جوان داده مي‌شود، اگر در كنارش الگودهي مناسبي نباشد، تأثير لازم و مورد انتظار را نخواهد گذاشت.

اين دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در مورد تبعات عدم ارائه الگودهي اظهار كرد: اگر در بحث‌هاي اسلام‌شناسي براي جوان مسلمان از ارائه الگو دريغ شود، جوان از خود سؤال مي‌كند كه چه كسي است كه بتواند به اين‌ها عمل كند؟!!، اما اگر الگويي را دريافت كند كه انسان كاملي است كه محل تحقق آموزه‌هاي اسلام است، نظريه‌هاي انتزاعي اسلام براي او، تبديل به نظريه‌هاي عيني، ملموس و مرتبط با جهان زندگي و حيات او مي‌شود.

خبرنگار: ابوالفضل عنابستاني
 شنبه 21 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن