تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803338378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش به ردصلاحيت 350 نامزد انتخابات نظام پزشكي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: واكنش به ردصلاحيت 350 نامزد انتخابات نظام پزشكي


سرمايه: صلاحيت تعدادي از چهره هاي شناخته شده نظام پزشكي براي حضور در انتخابات اين سازمان تاييد نشد.در حالي كه برخي از اعضاي سازمان نظام پزشكي و چهره هاي شاخص در حوزه بهداشت جزء ردصلاحيت شدگان هستند، عضو شوراي مركزي نظارت بر انتخابات نظام پزشكي در گفت وگو با فارس درباره نتايج آخرين جلسه شوراي مركزي نظارت بر انتخابات نظام پزشكي گفته است: «صلاحيت 350 نفر از مجموع چهار هزار و 600 نامزد هيات مديره هاي نظام پزشكي شهرهاي مختلف تاييد نشد، صلاحيت 150 نفر از اين افراد به طور كلي احراز نشد و حدود 200 نفر از آنان هم به علل مختلف تعزيراتي ردصلاحيت شدند.»

به گفته علي كاييدي علت احراز نشدن صلاحيت 150 نفر از اين افراد مسائل مختلفي از جمله نداشتن حداقل سه سال سابقه عضويت در سازمان نظام پزشكي يا ثبت نام شدن آنها توسط افرادي غير از خودشان يا حتي بدون داشتن برگه وكالت از آنان بوده است. 200 نفر ديگري كه ردصلاحيت شدند نيز بيشتر به علت مشكلات تعزيراتي مانند گرفتن پول زيرميزي، فروش داروهاي تاريخ گذشته يا تقلبي در داروخانه يا ايجاد مطب يا مراكز تشخيصي و درماني بدون پروانه بوده است.
هرچند اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تاكيد كرده است: «جهت گيري و گرايش هاي سياسي نامزدهاي اين انتخابات دخالتي در رد يا تاييد صلاحيت آنان نداشته است» اما در ميان افراد ردصلاحيت شده كساني مثل دكتر علي تاجرنيا هم ديده مي شوند كه در حال حاضر دبير هيات مديره نظام پزشكي تهران بزرگ و عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي ايران است. اسامي برخي از چهره هاي شناخته شده در ليست ائتلاف هاي مختلف گروه هاي پزشكي و رشته هاي وابسته وجود داشته است كه با اعلام ردصلاحيت بايد از فهرست نامزدها حذف شوند.
علي تاجرنيا كه به نمايندگي از جامعه دندانپزشكي در شوراي عالي نظام پزشكي حضور دارد، درباره ردصلاحيتش براي انتخابات روز 27 دي ماه سال جاري مي گويد: «آنچه در صحبت هاي عضو شوراي مركزي نظارت بر انتخابات عنوان شده واقعيت ندارد چرا كه در شهر تهران من به استناد بند «د» (وفاداري به قانون اساسي) ردصلاحيت شده ام در حالي كه در حال حاضر عضو شوراي عالي نظام پزشكي هستم. متاسفانه وجود و غلبه سلايق سياسي در بافت هيات هاي نظارت منجر به رفتارهاي سليقه اي در تاييد صلاحيت نامزدها شده است، اين اتفاق در طول تاريخ نظام پزشكي بي سابقه بوده است.»
او ادامه مي دهد: «چند نكته در اين انتخابات موثر است، اول اينكه هيات هاي اجرايي و نظارت با وظايف خود آشنايي ندارند و با وجود برنامه زمانبندي شده، انتخابات در سطح كشور از بي برنامگي برخوردار بود به گونه اي كه زمان ثبت نام از داوطلبان چندبار تغيير كرد و تمديد شد. همچنين در بحث احراز صلاحيت ها هيات هاي نظارت به صورت كاملاً منفعل و مبتني بر نظارت مراجع چهارگانه و دانشگاه ها كه در قانون هيچ اشاره اي به آن نشده بود عمل كردند و بيشتر تسليم خواسته هاي ايشان بودند. در رسيدگي به صلاحيت ها در واقع استنادات ردصلاحيت ها با وجود ذكر شدن در آيين نامه به نامزدها ارائه نشد. تنها نظر كتبي، پيرو درخواست هاي مكرر اينجانب داده شده است و ديگر رد صلاحيت شدگان توضيح دلايل ردصلاحيت خود را دريافت نكردند.»
به گفته تاجرنيا برخي كانديداها پيش از اعلام نتايج احراز صلاحيت در پي برخي فشارها مصلحت را در انصراف ديدند. بخشي از كانديداهاي منصرف شده در آمار شوراي مركزي نظارت بر انتخابات نظام پزشكي از ردصلاحيت شدگان نيامده است.
او مي گويد: «برخورد دوگانه اي در اين انتخابات صورت گرفته است، افرادي هستند كه در زمان ثبت نام حضور نداشتند اما جزء طيف همراه با جناح حاكم بر نظام پزشكي بودند و صلاحيت شان تاييد شد.» لايحه وزارت رفاه كه به تازگي درباره بيمه سلامت همگاني در بخش تعرفه درمان مطرح شده است بر كاهش نقش نظام پزشكي و افزايش نقش حاكميت تاكيد دارد. طرح اين لايحه با مخالفت هايي از سوي كارشناسان حوزه بهداشت و درمان روبه رو شده است.
تاجرنيا با انتقاد از تلاش دولت براي كاهش نقش سازمان هاي مردم نهاد مي گويد: «بافت هيات نظارت بر نظام پزشكي كاملاً دولتي است، وجود سه نفر نماينده از سوي دولت، متشكل از نماينده وزارت بهداشت و معاونت سياسي وزارت كشور، نماينده مجلس و نماينده قوه قضائيه بافت اين هيات را كاملاً حاكميتي مي كند. در واقع مجموعه دولت در چند سال گذشته تلاش كرده است با بردن لوايح يا پيشنهاد طرح هاي مختلف اختيارات سازمان نظام پزشكي را كاهش دهد كه البته موفق نشده است و اكنون سعي مي كند با حذف چهره هاي شناخته شده جامعه پزشكي در مرحله اول سازمان را به سمت و سوي يك جريان سياسي خاص ببرد و در مرحله دوم آن را با دولت همراه و همگام كند.»
شهاب الدين صابونچي يكي ديگر از رد صلاحيت شدگان انتخابات سازمان نظام پزشكي نيز با انتقاد از پاسخگو نبودن هيات نظارت درباره دلايل رد صلاحيتش مي گويد: «اعضاي هيات نظارت هيچ پاسخي ندارند كه بر چه اساسي رد صلاحيت ها صورت گرفته است. موارد نسبت داده شده از سوي عضو شوراي مركزي نظارت بر انتخابات نظام پزشكي هم در مورد چهره هاي مطرح قابل استناد نيست.
گويا اعضاي هيات نظارت موارد اتهامي ردصلاحيت شدگان را پذيرفته و سپس به دنبال جمع آوري سند بوده اند يا اينكه با وجود مخالفت خود به توصيه افراد دخالت كننده، گردن نهاده اند. به هر حال اين سوال ها بي جواب مانده است.»
او دخالت سياسي در انتخابات سازمان صنفي نظام پزشكي را غيرمنطقي مي داند. براساس اساسنامه مصوب سازمان جاي پايي براي سياست پيش بيني نشده است و گروه بندي خودي و غيرخودي نبايد جايي داشته باشد.
او به عملكرد هيات نظارت مركزي انتخابات سازمان انتقاد مي كند: «جلسه رسيدگي به شكايات نامزدها در دو مرحله تشكيل شد اما در روز اول اعضا از تشكيل جلسه مطلع نبودند و تعدادي از نمايندگان در جلسه شركت نكرده اند. اعمال نفوذ اشخاص در شهرستان ها هم قابل توجيه نيست. رعايت نكردن زمانبندي وعده داده شده هم يكي ديگر از ايرادهاي اين انتخابات است. نامزدها فرصت كافي براي اعتراض نداشتند و دلايل رد صلاحيت هم اعلام نشده است.
هنوز مشخص نيست ملاك هيات نظارت استناد مراجع ذي نفوذ بوده است يا نه. در حالي كه در ميان رد صلاحيت شدگان نماينده مجلس و عضو هيات رئيسه را هم داشته ايم تنها به چند نفر به صورت شفاهي دلايلي غيرمنطقي گفته شده و در برخي شهرستان ها هم فقط رد صلاحيت افراد به آنان اعلام شده است.»
مهدي خزعلي، نامزد رد صلاحيت شده ديگر هم از عنوان نشدن دلايل
رد صلاحيت خود گلايه دارد: «تنها چيزي كه شنيدم اين بود كه در جلسه هيات نظارت، رئيس هيات كه با بازرس وزارت بهداشت و نماينده وزير در هيات است، با قرائت مقاله من كه چهار سال پيش در دفاع از حرمت پزشكي نوشته ام از اعضا درخواست ردصلاحيت مرا كرده و با وجود دفاع نماينده دادستان، رئيس هيات نظارت بر رد صلاحيت من تاكيد كرده است. نام من در ليست 10 انجمن و ائتلاف وجود داشت كه پس از رد صلاحيت از فهرست خارج شدم.»
او ادامه مي دهد: «سازمان نظام پزشكي يك سازمان غيردولتي و تشكل صنفي است و دخالت سياسي دولت در آن خطرناك است. پس از اين انتظار مي رود دولت در امور افراد و شركت هاي خصوصي هم دخالت كند. چنين اقدامي تاكنون بي سابقه بوده است كه افراد فعال كه سابقه قانونگذاري، عضويت در شوراي عالي سازمان و فعاليت مطبوعاتي دارند به عنوان رقباي قدرتمند از رقابت حذف شوند.»
انجمن دانش آموختگان پزشكي عمومي ايران نيز روز پنجشنبه در اعتراض به رد صلاحيت برخي نامزدها اطلاعيه داده است. در اطلاعيه اين انجمن آمده است: «در بين رد صلاحيت شدگان، نماينده مجلس شوراي اسلامي، دو عضو شوراي عالي نظام پزشكي فعلي، روساي نظام پزشكي شهرستان ها (دو و سه دوره اخير) و جمعي از پزشكان جوان وجود دارند. از آنجا كه برابر قانون، مراجع رسيدگي به صلاحيت ها مشخص شده و از طرفي ديگر رد صلاحيت بايد به استناد قانون و كتبي به نامزدها ابلاغ شود، انتظار مي رود حداقل برابر قانون با اين افراد رفتار شود.»
اين اطلاعيه مي افزايد: «سازمان نظام پزشكي نهادي مردمي بوده و اعضاي آن تا زماني كه عضو سازمان هستند، مي توانند در تمامي اركان آن حضور داشته باشند، انتخاب كنند و انتخاب شوند. تشخيص صلاحيت افراد در سازمان غيردولتي با خود اين سازمان و برابر اساسنامه آن است.»
ائتلاف ديگري نيز در بيانيه خود درباره رد صلاحيت گسترده در انتخابات نظام پزشكي تاكيد كرده است: «تسري نظارت استصوابي به حوزه نهادهاي مردمي و سازمان هاي غيردولتي زنگ خطر است. نظام پزشكي به عنوان قديمي ترين سازمان غيردولتي اين روزها با تغيير آيين نامه انتخابات توسط وزارت بهداشت و تسلط كامل دولت بر هيات نظارت و اجرايي، آزموني سخت را پشت سر مي گذارد. تركيب هيات نظارت متشكل از نمايندگان دولتي است و در اين ميان تعيين تكليف يك سازمان غيردولتي جايي براي اثرگذاري نمايندگان جامعه پزشكي و حتي خود سازمان نظام پزشكي منظور نشده است.»

اعتراض دكتر معين

دكتر مصطفي معين نيز در نامه اي خطاب به جامعه پزشكي با اشاره به اهميت انتخابات سازمان نظام پزشكي مي نويسد: «سلامت، مهم ترين حق انسان است و بايد در راه تامين اين حق با جديت و احساس مسووليت گام برداشت. موثرترين راه دفاع از اين حق در شرايط كنوني پيگيري و مشاركت فعال در انتخابات و نقد و اعتراض نسبت به سياست ها و اقدام هايي است كه با هدف تحميل نگرش هاي تنگ سياسي قصد محروم كردن جامعه پزشكي و شهروندان ايراني از توانايي هاي گوناگون اين قشر فرهيخته را دارد. رد صلاحيت هاي گسترده و بي اساس بسياري از نامزدهاي عضو در نظام پزشكي از جمله پزشكان خوشنام و برجسته سوال هاي مختلفي را در ميان اعضاي جامعه پزشكي به وجود آورده است.»
وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري با ابراز نگراني از تضييع حقوق پزشكان بر لزوم پاسخگويي به
رد صلاحيت شدگان و رفع محدوديت هاي اعمال شده تاكيد كرده است.
 شنبه 21 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن