تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806594992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديدار معاون اوباما از پاكستان و اميد اسلام آباد به حمايت بيشترآمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ديدار معاون اوباما از پاكستان و اميد اسلام آباد به حمايت بيشترآمريكا
كليات. پاكستان. آمريكا
اسلام آباد- احمد فراهاني : ديدار روز جمعه جوزف بايدن معاون قدرتمند و با نفوذ باراك اوباما رييس جمهوري منتخب آمريكا از پاكستان در حالي انجام شده كه اسلام آباد - درواقع حزب مردم -در شرايطي كه با بحران‌هاي متعددي مواجه شده همچنان به حمايت بيشتردولت آتي واشنگتن اميدوار است .

شرايط سخت داخلي پاكستان ( بحران اقتصادي و انرژي )از يكسو و تنش‌هاي فزاينده بين اين كشور و هند به شدت بر نگراني حزب حاكم ( حزب مردم ) افزوده است .

دربعد خارجي يوسف رضا گيلاني روز جمعه در ديدار با جوزف بايدن نتوانسته نگراني خود را از اين وضعيت كتمان كند و گفته كه اوضاع در مرز اين كشور با هند متزلزل است .

بايدن نيز در مقابل تاكيد كرده كه آمريكا در خصوص كمك به پاكستان ديدگاهي مثبت دارد زيرا واشنگتن اعتقاد دارد اسلام اباد متحد و شريكي مهم است.

تنش بين پاكستان و هند كه دو رقيب مجهز به سلاح‌هاي هسته‌اي به شمار مي روند پس از حملات نوامبر گذشته در بمبئي به شدت رو به تيرگي نهاده است .

مانموهان سينگ نخست وزير هند سه شنبه گذشته گفته بود افرادي كه حملات در بمبئي را صورت دادند از حمايت برخي نهادهاي رسمي پاكستان برخوردار بوده اند و پاكستان از تروريسم به عنوان ابزاري براي سياست دولتي خود استفاده مي كند
نخست وزير هند در نشست سروزيران ايالت‌هاي سراسر اين كشور افزوده بود كه شواهد نشان مي‌دهد مهاجمان به بمبئي بدون حمايت برخي نهادهاي رسمي پاكستان نمي‌توانستند اهداف خود را محقق كنند.

سينگ گفت: حمله تروريستي بمبئي در نوامبر سال گذشته ميلادي به دست لشكر طيبه كه گروهي فعال در پاكستان است ، صورت گرفت.

نخست وزير هند با اعلام اين كه پاكستان براي انحراف اذهان عمومي جنگ رواني به راه مي‌اندازد گفت: مشكل امروز هند ، حمايت تروريسم از خارج كشور است اما مهمترين تحول در روابط اين دو كشور اظهارات محمود علي دراني مشاور امنيتي پاكستان بود كه روز چهارشنبه در گفت و گو با شبه خبري سي ان ان اعلام كرده بود كه اسلام آباد تابعيت تنها بازمانده از حملات تروريستي بمبئي را مي‌پذيرد.

وي افزوده بود اجمل كاسب ( در زبان اردو قصاب گفته مي‌شود) كه هم اكنون در بازداشت هند به سر مي‌برد يك تبعه پاكستاني است و بيانيه رسمي مربوط به اين موضوع به زودي منتشر مي‌شود.

بعد از انعكاس اين اظهارات گيلاني آنچه رفتار غيرمسوولانه و -فقدان هماهنگي ‪ ;lt‬در امور امنيتي خواند، وي را از سمت خود بركنار كرد.

بنا به گفته مقام‌هاي هندي محمد اجمل كساب تنها بازمانده حملات ‪ ۲۶‬نوامبر بمبئي كه به كشته شدن بيش از ‪ ۱۷۰‬تن منجر شد، ، اعتراف كرده كه تابعيت پاكستان را داراست و دهلي نو مدارك و مستندات مربوط را به اسلام آباد ارايه كرده است .

دراني در اين گفت و گو افزوده بود كه كسي نمي‌تواند انكار كند كه هيچ ارتباطي با پاكستان وجود نداشته است، اما در مورد كم و كيف آن ارتباط بايد تحقيق كنيم.

با بركناري دراني ، محمود قريشي وزير خارجه پاكستان در اظهاراتي ادعاهاي دهلي نو عليه اسلام آباد را نااميدكننده خواند و تصريح كرد كه اينگونه ادعاها به برقراري همكاري‌ها بين هند و پاكستان كمك نخواهد كرد.

وي افزود : هندي‌ها به ميزان كافي آينده نگر نيستند زيرا در صورتي كه ما بخواهيم به ريشه انچه در بمبئي روي داده است برسيم بايد بطور عملي همكاري كنيم .

قريشي تصريح كرد : چگونه مي‌توانيد وقتي متهم مي‌شويد همكاري كنيد؟ اگر خواستار همكاري هستيد ، بنابراين بيان چنين اتهاماتي را متوقف كنيد .

وزير خارجه پاكستان گفت كه اسلام آباد جنگ با هند را خواستار نيست اما در صورتي كه جنگي عليه اين كشور تحميل شود از خود دفاع خواهد كرد.

قريشي اظهار داشت : حملات عليه شبه نظاميان مرتبط با القاعده و گروه طالبان در پاكستان هدفمندتر شده و ما در چند ماه گذشته موفقيت‌هاي بزرگي بدست آورده‌ايم .

مقام‌هاي هندي گفته‌اند با ارايه شواهدي مبني بر ارتباط عناصر پاكستاني با انفجار بمبئي ، از اسلام آباد خواست متهمان ماجرا را براي محاكمه در اختيار دهلي نو قرار دهد.

بر اساس اعلام دهلي نو اسناد ارايه شده بيشتر ببر اساس اظهارات محمد اجمل كساب، در جلسات بازپرسي تنظيم شده است. كساب تنها مهاجم باقيمانده از حمله تروريستي به بمبئي است.

كساب در جلسات بازپرسي اعلام كرده به همراه نه نفر ديگر كه همگي مليت پاكستاني داشتند در اين انفجار نقش داشتند.

وي همچنين ادعا كرد دوره‌هايي را در پاكستان طي كرده‌اند و افرادي كه اين حمله را ترتيب داده‌اند هنوز در پاكستان حضور دارند.

پاكستان همواره اعلام كرده كه اگر دلايل قانع‌كننده اي درباره عوامل احتمالي عمليات بمبئي ارايه شود آنها به شدت مجازات خواهند شد.

**ارزيابي
اصرار هند به هويت پاكستاني اجمل كساب تنها مظنون بازمانده از حملات بمبئي به شدت پاكستان را تحت فشار قرار داده است .

سفر دو مقام ارشد آمريكا يكي از دولت بوش و ديگري از دولتمردان آتي اين كشور، همانطور كه گيلاني اشاره كرده نشان از حساسيت وضعيت موجود در جنوب آسيا است .

وضعيت دو كشور پاكستان و افغانستان بيش از از ساير موضوعات مورد توجه رييس جمهوري منتخب آمريكا است .

بنا به گفته بايدن بازبيني راهبرد آمريكا در افغانستان و پاكستان يكي از فوري‌ترين اولويت‌هاي كاري اوباما در تعيين سياست خارجي جديد اين كشور محسوب مي‌شود.

به نظر بايدن اوباما به خوبي به اين موضوع پي برده كه تحركات و فعاليت هاي شبه نظاميان در مناطق قبايلي پاكستان تاثيرات چشمگيري در خشونت‌هاي افغانستان دارد بنابراين ريشه كني فعاليت‌هاي شبه نظاميان در اين مناطق پاكستان (البته با كمك‌هاي دولت اسلام آباد) بسيار مهم است.

معاون اول اوباما مي‌گويد : حملات هوايي آمريكا در مناطق قبايلي پاكستان با انتقادهاي فراواني همراه بوده و به همين جهت رئيس جمهوري جديد آمريكا بايد در اين رابطه نيز راهبرد فوري اتخاذ كند.

از سوي ديگر اوباما بايد به اين موضوع اعتقاد داشته باشد كه ايجاد ثبات در افغانستان نمي‌تواند با بهاي اختلال در امنيت پاكستان ايجاد شود، آنچنان كه حاكميت پنهان در پاكستان به آن اعتقاد دارد و تصريح مي‌كنند كه فقدان امنيت براي پاكستان يعني ناامني براي همه .

**ارزيابي
به نظر مي‌رسد سفر بايدن به پاكستان بيشتر متوجه سياست آينده دولت آتي آمريكا در آن كشور باشد به ويژه مساله حملات ادامه دار هواپيماهاي بدون سرنشين اين كشور به مناطق قبايلي ، هرچند تنش اسلام آباد با دهلي نو نيز از موضوعات مورد بحث بايدن و مقام‌هاي پاكستاني بوده است .

اعتراضات مكرر مقام‌هاي پاكستاني درباره حملات موشكي آمريكا به مناطق قبايلي تاكنون موثر واقع نشده است .

از سويي ديگر گيلاني در ديدار خود با بايدن تلاش كرده تا باراك اوباما را به نقش پاكستان در كنترل و توسعه ناامني در منطقه متوجه كرده و دولت آتي آمريكا را به انعطاف بيشتر در برابر پاكستان وادار كند.

چنانچه اين كار در گذشته از سوي مقام‌هاي پاكستان صورت گرفته و اين كشور توانسته با اتخاذ سياست‌هاي متغير و كش و قوس دار، رهبران كشورهاي درگير در جنگ افغانستان به خصوص ايالات متحده آمريكا را به اعطاي امتيازهاي گسترده مالي و سياسي به پاكستان وادار كند.

البته با توجه به تاكيدي كه اوباما در جريان مبارزات انتخاباتي‌اش بر تقويت حضور نظامي آمريكا در افغانستان و مقابله با طالبان داشته ، بعيد به نظر مي‌رسد دولت آينده كاخ سفيد حمله به مواضع اين گروه‌ها در داخل پاكستان را متوقف سازد.

باوجودي كه دولت پاكستان تاكيد كرده كه چندين هزار تن از نيروهاي نظامي خود را در مرز افغانستان مستقر كرده تا به فعاليت طرفداران طالبان در اين مناطق خاتمه دهند، اما هنوز آمريكايي‌ها مدعي‌اند اين كار صورت نگرفته و نه تنها فعاليت طالبان در اين مناطق كم نشده بلكه فعاليت طرفداران طالبان فزوني يافته است .

در مجموع دولت اسلام آباد تلاش مي‌كند از كنار تنش با هند ، بتواند به همگرايي بيشتر با دولت آتي نايل شود چرا كه در اين صورت مي‌تواند هويت و نقش موثر خود در منطقه را بازيابي كند.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن