تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815427184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معلم الگوي خلاقيت دانش آموز


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: معلم الگوي خلاقيت دانش آموز
خداوند بزرگ، استعدادهايي دورن بشر نهاده كه از بدو تولد در وجود او نهفته است.اين استعدادها به صورت بالقوه در انسان وجود دارد كه او مي تواند با پرورش صحيح، اين استعدادها را شكوفا كند و از حالت بالقوه به بالفعل برساند و در زندگي از آن به نحو احسن استفاده كند كه يكي از اين استعدادها قوه خلاقيت است و در يادگيري نقش مهمي ايفا مي كند.يادگيري براي دانستن، انجام دادن، زيستن و... است.آن چه در يادگيري مهم است تفكر و بينش منطقي است. هدف فرآيند ياددهي يادگيري، رشد تفكر و خلاقيت است.تفكر تنها راهي است كه انسان به وسيله آن مي تواند جريان يادگيري را پس از خاتمه در زندگي روزمره به كار گيرد.

انواع تكاليف درسي از نظر محتوا:
الف) تكليف تمريني:اين نوع تكاليف براي تقويت مهارت ها و دانش هاي كسب شده مناسب مي باشد.بيشتر تكاليف غير تحصيلي، غير خلاق، تكراري و كسل كننده هستند.مي توان با تنوع بخشيدن به اين نوع تكاليف آن ها را پويا كرد.به طور مثال دانش آموزان تصاوير حيوانات را بر اساس محل زندگي آن ها طبقه بندي كرده و سپس در مورد پوشش بدنشان مطالعه مي‌كنند.

ب) تكاليف بسطي و امتدادي: اين نوع تكاليف، شاگرد را فراسوي كارها و فعاليت هاي كلاس سوق داده، يادگيري ايده ها و مهارت ها را در موقعيت هاي جديد فراهم مي آورد.خلاصه كردن كتابي در خصوص پرستوها و ارائه آن در كلاس، گزارش مشاهدات، نحوه مراجعه به منابع، گزينش اطلاعات ، طبقه بندي، پيش بيني و نتيجه گيري اين نوع تكاليف بر توليد دانش نه تكرار و تكثير آن استوار است.

ج) فعاليت هاي پژوهشي:پژوهش يا تحقيق همان روش علمي است. دانش آموزان به طور ذاتي روحيه كنجكاوي دارند بنابراين بايد زمينه هاي لازم فعاليت هاي علمي را براي آن ها فراهم كرد.در فرآيند تدريس بعضي از دانش آموزان با توجه به علاقه اعلام آمادگي مي كنند تا در زمينه موضوع تدريس، پژوهشي را انجام دهند.

معلم پس از مشخص كردن انتظارات و در نظر گرفتن امكانات و قابليت هاي دانش آموزان و چگونگي انجام دادن فعاليت هاي پژوهشي، آن‌ها را با مهارت هاي اوليه پژوهش آشنا مي كند.

د) تكاليف اخلاقي :دانش آموزان مفاهيم و مهارت هاي كسب شده در كلاس را با هم تركيب كنند و در يك راه يا راه هاي جديد و متفاوت به كار بندند در اين نوع تكاليف، فراگير بايد دانش، مهارت و نگرش خود را در هم آميخته و ايده اي نو و جديد خلق كند براي استفاده و ارائه اين نوع تكاليف بايد از تكنيك هاي خلاقيت چون بارش مغزي، بديهه پردازي و... استفاده كرد.

چند پيشنهاد موثر در رشد خلاقيت
1-براي بيان احساسات مثبت و منفي فرصت بدهيد.

2-بر فعاليت فرد، نه شخصيت فرد، تاكيد كنيد.

3- به كيفيت تفكر و كميت نظرات توجه كنيد.

4-دانش آموزان را به دخل و تصرف در اشيا و مفاهيم ترغيب كنيد.

5-چگونگي آزمون هر مفهوم و خود سنجي را آموزش بدهيد.

6-سوالات غير معمول و بحث انگيز را به چالش بكشيد.

7-كساني كه ايده هاي با ارزش و غير معمول دارند را معرفي كنيد.

8-از شيوه هاي مسابقه و سرگرمي در رشد خلاقيت كمك بگيريد.

9-آن ها را به محرك هاي محيطي حساس كنيد.

10-از روش بارش مغزي براي رشد خلاقيت استفاده كنيد.

11-معلماني با روحيه شاد و حادثه جو باشيد.

12-رابطه عميق و عاطفي با دانش آموزان برقرار كنيد.

13-از فكرهاي بديع و نو استقبال كنيد.

نتيجه گيري
مي دانيم كه معلمان بزرگ ترين گروه ياد دهندگان هستند، چون ياد دادن حرفه آن هاست و در اين راه به مهارت هايي رسيده اند.

معلمان بايد بدانند تدريس تنها ياد دادن نيست، بلكه ياد گرفتن عمده ترين بخش تدريس است.معلمان بايد دانش آموزان خود را به مرحله خودآموزي برسانند و آنان را با ذوق و عشق و علاقه، به دنياي باشكوه خلاقيت ها و ابتكارها برسانند.

والدين هم بايد به كودكانشان به عنوان يك فرد، احترام بگذارند و به توانايي آن ها ايمان داشته باشند و به آن ها آزادي عمل بدهند.

از نظر عاطفي در حد اعتدال نزديك شوند و فعاليت، بازي و شادي در بين افراد خانواده وجود داشته باشد تا خلاقيت در وجود آن ها پرورش يابد.

پس سعي كنيد براي فرزندانتان الگوي اخلاق باشيد، زيرا تحقيقات بي شماري نشان داده اگر كودكان الگوي خلاق داشته باشند خلاقانه تر عمل مي كنند.

زينب عباسي
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن