تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818866802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرين جزئيات از برنامه توسعه بورس نفت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آخرين جزئيات از برنامه توسعه بورس نفت
بازار سهام- گروه بورس:
بورس فراورده‌هاي نفتي ايران ماه ديگر يك ساله خواهد شد.

بازاري كه در بيست و هشتمين روز بهمن ماه سال 86 با معامله 2 هزار تن محصول پلي اتيلن فعاليت رسمي خود را آغاز كرد اما ظاهرا بعد از گذشت 11 ماه هنوز به سن قانوني نرسيده و به همين علت دست كم تاپايان سال و به عبارت ديگر تا اطلاع ثانوي تحت تكفل شركت بورس كالاي ايران باقي خواهد ماند.

به اين ترتيب، با وجود سنگين شدن سبد اقلام قابل معامله در تالار كيش و افزايش ارزش معاملات اين بازارتازه كار خبري از اعلام استقلال بورس نفت نيست و متوليان آن هم ترجيح مي‌دهند براي جدايي از بورس كالا منتظر آرامش بازارهاي جهاني نفت و تثبيت قيمت‌ها بمانند.

البته نمي‌توان در اين حركت كند و قدم آهسته بورس فراورده‌هاي نفتي از ناهماهنگي‌هاي نهادهاي مرتبط و وزارتخانه‌هاي متولي هم غافل شد.

به‌عنوان مثال تا همين چند هفته پيش نه تنها كارگروه بورس نفت براي يك بار هم تشكيل جلسه نداده بود بلكه وزارت امور خارجه ضرورتي براي معرفي نماينده خود احساس نمي‌كرد.

به هر حال با وجود تمام تاخيرها، تالار خريد و فروش فراورده‌هاي نفتي و پتروشيمي توانسته در ماه‌هاي سپري شده اقلام جديدي را براي جلب مشتري بيشتر پشت ويترين قرار دهد و البته اميدوار است تا پايان سال فهرست محصولات پتروشيمي قابل خريد و فروش خود را تكميل كند و راه را براي ورود نفت در زمان مقتضي فراهم آورد.

مهدي كرباسيان رئيس هيات رئيسه صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت نفت كه نهاد متبوعش سهامدار عمده بورس نفت به شمار مي‌رود در اين خصوص به همشهري مي‌گويد:مذاكراتي با رئيس سازمان بورس اوراق بهادار تهران براي استقلال بورس فراورده‌هاي نفتي از بورس كالا انجام گرفته اما به‌نظر مي‌رسد در حال حاضر با توجه به نوسان قيمت نفت ادامه شرايط فعلي به مصلحت نزديك‌تر باشد.

به گفته كرباسيان، جدايي بورس فراورده‌هاي نفتي وپتروشيمي از بورس كالا تنها درصورت ورود نفت خام به رينگ معاملاتي ميسر خواهدشد در حال حاضر هم با توجه به فراز و فرود بازارجهاني نفت خريد و فروش آن در بورس فاقد توجيه مناسب است.

به اين ترتيب او معتقد است نفت خام بايد براي بورس كماكان در انتظار بماند وبه تبع آن استقلال بورس نفت به تاخير خواهد افتاد.

كرباسيان مي‌افزايد: براي اتخاذ هر تصميم جديدي منتظر برگزاري جلسه كارگروه بورس نفت متشكل از نمايندگان 3 وزارتخانه امور خارجه ؛ اقتصاد و نفت هستيم.

رئيس هيات رئيسه صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت نفت در مورد پذيرش اقلام جديد از محصولات پتروشيمي در بورس فراورده‌هاي نفتي مي‌گويد: مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي در جلسه‌اي كه با حضور مديرعامل شركت بورس كالا برگزار شد وعده داد تمام تلاش خود را به كار خواهدبست تا تمام محصولات پتروشيمي تا پايان سال امكان معامله در بورس فراورده‌هاي نفتي را به دست آورند.

او تصريح مي‌كند: درحال حاضر مشكل عمده معطل ماندن گروهي از كالاي پتروشيمي پشت در اتاق كميته پذيرش بورس كالاست.

كرباسيان در ادامه بر لزوم آشنايي بيشتر كارگزاران بورس فراورده‌هاي نفتي با مختصات معامله در تالار كيش تاكيد كرده و مي‌افزايد: در هنگام راه‌اندازي بورس فراورده‌هاي نفتي زمان كافي براي معرفي كارگزاران جديد وجود نداشت، به همين علت مقرر شد گروهي از كارگزاران فعلي بورس كالا در اين بازار جديد مشغول فعاليت شوند.

اواظهار مي‌كند: به همين علت براي آشنايي كارگزاران با نحوه خريد و فروش در بورس فراورده‌هاي نفتي پيش از آغاز معاملات دوره‌هاي آموزشي برگزار شد و اين آموزش در ماه‌هاي گذشته ادامه داشته است، ضمن اينكه چندي پيش نمايندگان كارگزاري‌ها از واحدهاي توليدي ماهشهر هم بازديد كردند.

رئيس هيات رئيسه صندوق‌ بازنشستگي كاركنان صنعت نفت اميدوار است ارزش معاملات بورس فراورده‌هاي نفتي و پتروشيمي تا پايان سال به 2‌ميليارد دلار برسد.

كرباسيان به فارس هم مي‌گويد: در حال حاضر22‌قلم محصول پتروشيمي و فراورده‌هاي نفتي در تالار كيش معامله مي‌شود.

او خاطرنشان مي‌كند: راه‌اندازي اين بورس سبب شفاف‌سازي‌ بهتر معاملات و جلوگيري از برخي رانت‌خواري‌ها شده كه در نهايت به سلامت اقتصادي كشور كه جزء اهداف نظام است كمك شاياني كرده است.

كرباسيان درخصوص بيشترين اقلام معامله شده در اين رينگ ادامه مي‌دهد: اقلام عمده شامل قير، پلي‌اتيلن، اكستركت، برخي پليمرها و ديگر محصولات است.

در چند دوره خريد خارجي مستقيم نيز داشته كه با فعال شدن بورس كالاي نفتي در كيش كه در حال حاضر به‌صورت آزمايشي كار مي‌كند و در آينده نزديك افتتاح خواهد شد، اميدواريم صادرات مستقيم و خريد خارجي مستقيم نيز داشته باشيم

معاملات يك تريليون ريالي در آذر ماه

شانا: در آذر ماه سال‌جاري بيش از يك تريليون ريال انواع محصولات نفتي و پتروشيمي در رينگ‌هاي داخلي و صادراتي مرحله نخست بورس نفت ايران داد و ستد شد. در دهمين ماه از فعاليت مرحله نخست بورس نفت ايران، 324 هزار و 850 تن انواع كالا شامل قير، مواد پليمري، روغن پايه، اسلاگ واكس، اكستراكت و مواد شيميايي به ارزش يك تريليون و 493 ميليارد ريال داد و ستد شد. در اين ماه، 254 هزار و 40 تن انواع قير به ارزش 865 ميليارد ريال، همچنين 5 هزار و 970 تن انواع مواد شيميايي به ارزش 19 ميليارد ريال به فروش رفت. در آذرماه سال‌جاري در گروه روغن، 2‌هزار و 30 تن اسلاگ واكس و روغن پايه به ارزش 10 ميليارد و 805 ميليون ريال و 140 تن اكستراكت به ارزش 466 ميليون ريال معامله شد. براساس اين گزارش، ماه گذشته 62 هزار و 670 تن انواع مواد پليمري به ارزش 597 ميليارد و 874 ميليون و 430 هزار ريال داد و ستد شد.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن