تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815437869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشكيك در بديهيات قيام حسيني(ع) و نحوه شهادت حضرت عباس(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تشكيك در بديهيات قيام حسيني(ع) و نحوه شهادت حضرت عباس(ع)
از سوي روزنامه اعتماد انجام شد:

روزنامه اعتماد در ضميمه شماره روز يكشنبه خود، در نقل مشهور نحوه شهادت حضرت عباس(ع) تشكيك كرد و ادعا كرد اين نقل ساخته و پرداخته روضه خوانان است.

به گزارش رجانيوز، اين روزنامه در بخشي از نوشته اي با عنوان "نقش حضرت ابوالفضل در واقعه عاشورا" ابتدا در لقب "سقا" براي حضرت عباس(ع) تشكيك كرده و به نقل از ابوالفرج مي نويسد: «حرمي بن ابي العلا از زبير و عمويش نقل كرده فرزندان عباس بن علي او را «سقا» ناميده و كنيه اش را «ابوقربه» گذارده بودند، ولي من از هيچ يك از فرزندان عباس بن علي و آناني كه پيش از ايشان بودند، چنين چيزي نشنيده ام.»

نويسنده اين مقاله كه از او با عنوان "پژوهشگر تاريخ اسلام" ياد شده است، در بخش ديگري از نوشته اش، در نقل مشهور در زمينه چگونگي شهادت حضرت عباس(ع) تشكيك كرده و مي افزايد: «عباس بن علي تقريباً جزء آخرين افرادي است كه قبل از امام حسين(ع) به شهادت رسيد. آنچه در اقوال بيان مي شود و بيشتر ناشي از نقل روضه خوانان است، مبني بر آوردن آب از فرات و قطع دست راست و سپس دست چپ ايشان و به دندان گرفتن مشك آب و سخنان جانسوز عباس، پرداخته ملاحسين كاشفي در روضه الشهدا است و مجلسي نيز مطالب خود را از ايشان اخذ كرده است اگر چه نامي از او نمي برد. نويسندگان، مداحان و مرثيه خوانان هم به نوبه خود، بعدها اين تصوير غم انگيز را به شكل سوزناك تري تكميل كردند.»

ادعاي فوق در حالي از سوي روزنامه اعتماد در آستانه عاشوراي حسيني(ع) مطرح شده است كه گويا نويسنده اين مقاله برخلاف عنوان به كار رفته براي او، پژوهش چنداني در منابع تاريخ اسلام ندارد، چراكه اغلب مقاتل معتبر، برخلاف نظر اين نويسنده، همان روايت مشهور را در زمينه شهادت قمر بني هاشم نقل كرده اند.

مقتل ابى مخنف: ص 99.، تذكره الشهداء: ص 269. 10- فرسان الهيجاء ج 1 / ص 203، معالى السبطين ج 1 / ص 446، تنها برخي از منابع معتبري هستند كه در زمينه چگونگي شهادت ابالفضل العباس مي نويسند:

«آن حضرت با همان يكدست‏حمله بر دشمن كرد، بسيارى از شجاعان دشمن را بر خاك هلاكت افكند. در اين بحران، حكيم بن طفيل از كمين نخله‏اى بيرون جهيد و ضربتى بر دست چپ آنحضرت وارد ساخت، و دستش را از بند (مچ) قطع كرد (فقطع يده من الزند).

آنحضرت مشك را به دندان گرفت و همت مى‏كرد تا مشك را به خيمه‏ها برساند كه ناگاه تيرى بر مشگ آب آمد و آب آن ريخت، و تير ديگرى بر سينه‏اش رسيد و از اسب بر زمين افتاد.

وقتى كه دستهاى عباس عليه السلام جدا شد، در حالى كه از دو طرف دستش قطرات خون مى‏ريخت به دشمن حمله كرد تا اينكه ظالمى با گرز آهنين بر سر مباركش زد و آن را شكافت، آن هنگام آن مظلوم به زمين افتاد و در خون خود غوطه‏ور گرديد و صدا زد:

«يا اخى يا حسين عليك منى السلام‏»: «اى برادرم حسين خدا حافظ‏».

تشكيك در باورهاي مذهبي و ريشه دار مردم در ايام عزداراي سالار شهيدان در حالي از سوي اين روزنامه انجام مي شود كه در دوره 8 ساله موسوم به اصلاحات نيز اين روند با شدت بيشتري از سوي رسانه هاي اين جريان دنبال مي شد اما طي سال هاي اخير، اصلاح طلبان با تأكيد بر اينكه نبايد به باورها و اعتقادات مذهبي مردم تعرض كرد تا آنها رانده شوند، تلاش مي كنند از تكرار پروسه ناكام هدف قرار دادن باورهاي ديني مردم با انگيزه سكولاريزه كردن جامعه به صورت موقت پرهيز كنند.

نظرات كاربران:
 دوشنبه 16 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن