تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803100057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش «اعتماد» از وضعيت بازار خودرو كشور خودرو ديگر كالاي سرمايه يي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش «اعتماد» از وضعيت بازار خودرو كشور خودرو ديگر كالاي سرمايه يي نيست
عليرضا بهداد

قانون سوم نيوتن مي گويد هر كنش، واكنشي را به همراه دارد. واكنش بازار خودرو تهران نيز به ارزاني خودرو، «ركود» است؛ ركودي كه باعث شده به رغم كاهش چشمگير قيمت برخي از خودروهاي صفركيلومتر خريد و فروشي صورت نگيرد. خودرو در بازار پايتخت ديگر كالايي سرمايه يي نيست. دلالان دو ماهي مي شود كه از اين بازار پردرآمد ديروز خداحافظي كرده و راهي شغل تازه يي شده اند. نمايشگاه داران معتقدند روند نزولي قيمت خودروها از شهريورماه سال جاري شروع شده و تا امروز نيز ادامه داشته است اما عمده خودروهاي ساخت داخل از دو هفته پيش تاكنون روز به روز با كاهش قيمت جدي مواجه شده اند به طوري كه برخي خودروها حتي زير قيمت كارخانه يي به فروش مي رسند. هنوز كسي دليل كارشناسانه يي براي اين وضعيت بازار ارائه نداده است. برخي كارشناسان كاهش قدرت خريد مردم را باعث ركود مي دانند. گروهي ديگر افزايش شمارگان و همچنين بالا رفتن تنوع توليد خودرو را دليلي بر كاهش مشتريان خودروهاي ساخت داخل در بازار آزاد قلمداد مي كنند. برخي نيز بحثي فراملي را پيش كشيده و ركود بازار خودرو داخلي را به سبب وقوع بحران اقتصادي غرب مي دانند با اين همه كسي به طور قطع نمي داند معادله بازار خودرو تهران كه از ابتداي سال جاري حل نشده باقي مانده است را چگونه حل كند. به نظر مي رسد سياست خروج خودرو از كالاهاي سرمايه يي كه در دولت خاتمي در اولويت برنامه هاي وزارت صنايع و معادن قرار گرفت در دولت نهم به ثمر نشسته است تا دلالان از بازار خودرو حذف شده و اين كالاي مصرفي با قيمت واقعي خود به دست نيازمندان واقعي برسد. وضعيت بازار خودرو كشور به خوبي بيانگر آن است كه بازار مشتريان واقعي خود را يافته است.

وضعيت قيمت ها در بازار

در گروه ارزان ها (خودروهاي زير 10 ميليون)، پرايد بنزيني (متاليك)، با قيمت هشت ميليون و 50 هزار تومان به فروش مي رسد. قيمت اين خودرو در يك ماه اخير تقريباً ثابت مانده و چون در نمايندگي هاي سايپا با روش هاي مختلفي به فروش مي رسد در بازار آزاد دستخوش تغيير قيمت نشده است. پرايد نسبت به ديگر خودروهاي ساخت داخل چند سالي است كه در قيمت دچار نوسان نشده به طوري كه در مقايسه با سال هاي گذشته (1385) تاكنون بين 800 هزار تا يك ميليون تومان بيشتر افزايش قيمت نداشته است. نوع گازسوز اين خودرو در بازار آزاد هشت ميليون و 350 هزار تومان قيمت دارد. اين خودرو حدود 45 درصد از توليد خودروهاي كشور را به خود اختصاص داده و 60 درصد بازار كه در اختيار خودروهاي ارزان است را نيز در غياب پيكان در اختيار خود درآورده است.

اما «روآ» ديگر خودروي زير 10 ميليون در بازار خودرو تهران روزگار خوشي را سپري نمي كند. ارزان ترين خودرو ايران خودرو در بازار هشت ميليون و 350 هزار تومان قيمت دارد. اين در حالي است كه ايران خودرو «روآ» را حدود 9 ميليون و 350 هزار تومان در كارخانه به فروش مي رساند. به عبارت ديگر اگر خريدار «روآ» قصد فروش خودرو خود را در بازار آزاد داشته باشد بايد آن را دست كم با يك ميليون تومان ضرر به فروش برساند.

برخي از فروشندگان اتومبيل معتقدند مشتريان مايلند بين خودروهاي روآ و پرايد براي سوگلي سايپا پول بپردازند به همين دليل است كه ايران خودرو براي رهايي از اين وضع توليد روآ جديد را با موتوري ارتقايافته در دستور كار قرار داده و قصد دارد اين خودرو را وارد بازار كند تا با قيمت بالاتري از روآ در مرز مثبت و منفي 10 ميليون تومان قرار گيرد.

ارزاني پژوها

ديگر خودروهاي تحت برند پژو نيز با كاهش قيمت مواجه شده اند. پژو 405 GLX كه بعد از پيكان به گاو شيرده ايران خودرو تبديل شده است با قيمت 13 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي رسد. قيمت اين خودرو طي يك ماه اخير 300 هزار تومان كاهش يافته است. نكته جالب درباره پژو 405 اينكه آتش سوزي هاي آن نه تنها تاثيري در بازارش نداشته بلكه بنا به گفته برخي از نمايشگاه داران حتي پس از آتش سوزي ها بر تعداد مشتريان پژو 405 نيز افزوده شده است. ايران خودرو قصد دارد مدل سفارشي اين خودرو را با نام SLX روانه بازار كند تا بتواند از سود آن بخشي از ضررهاي خود را كه از توليد محصولاتي همچون روآ و تندر 90 نصيبش شده جبران كند. پژو 206 نيز كه تا چندي پيش كمياب ترين خودرو ساخت داخل به شمار مي آمد در حال حاضر با ارزاني مواجه شده به طوري كه قيمت آن از حدود 15 ميليون تومان در دو هفته گذشته به 14 ميليون و 500 هزار تومان كاهش يافته است. توليد تيپ هاي 3 و 5 اين خودرو مدتي است متوقف شده اما تيپ 6 آن كه در واقع سفارشي پژو 206 است با قيمت 18 ميليون و 800 هزار تومان قيمت ثابتي را تجربه مي كند. قيمت مدل صندوقدار اين خودرو نيز ثابت مانده است. تيپ V9 آن هم اكنون 19 ميليون و 200 هزار و تيپ V8 آن نيز 18 ميليون تومان قيمت دارد. تيپ هايV1 و V2 پژو 206 صندوقدار هم به دليل اينكه در نمايندگي ها عرضه مي شود در بازار آزاد قيمت مشخصي ندارد. اما در گروه پژو، خودرو پژو پرشيا از تابستان گذشته تاكنون يك ميليون و 700 هزار تومان كاهش قيمت داشته است. پرشيا امروز در بازار خودرو تهران 17 ميليون تومان قيمت دارد اما قيمت نوع ELX آن چون مدل سفارشي است از 24 ميليون تومان سابق تكان نخورده است.

سمند در سرازيري

گروه سمند نيز از كاهش قيمت خودروهاي ساخت داخل تبعيت كرده تا نسبت به 20 روز گذشته با كاهش قيمت مواجه شود. سمند معمولي در حال حاضر به قيمت 13 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي رسد كه نسبت به 15 روز گذشته حدود 200 هزار تومان ارزان تر شده است. قيمت سمند LX نيز با 300 هزار تومان كاهش قيمت از 15 ميليون و 800 هزار تومان به 5/15 ميليون تومان رسيده است. اما سمند سورن از حدود

5/1 ماه پيش تاكنون نزديك به يك ميليون و 200 هزار تومان كاهش قيمت يافته و امروز با قيمتي معادل 17 ميليون تومان در بازار به فروش مي رسد. اين خودرو كه دو سال پيش توسط عليرضا طهماسبي وزير وقت صنايع و معادن رونمايي شد در حال حاضر با شمارگان پاييني كه دارد حتي نتوانسته قيمت سابق خود را (5/18 ميليون تومان) در وضعيت فعلي بازار تثبيت كند. در بين خودروسازهاي داخلي قيمت محصولات سايپا نسبت به ايران خودرو با كاهش بيشتري همراه بوده است. اين دو خودروساز بزرگ كشور كه تندر 90 را به طور همزمان به توليد مي رسانند با مخالفت دولت تيپ هاي مختلف اين خودرو را با همان قيمت قبلي پيش فروش مي كنند. اين خودرو در بازار قيمت ثابتي نسبت به گذشته داشته است. قيمت زانتيا نيز به سبب توقف توليد در سال آينده نسبت به يك ماه گذشته با يك ميليون كاهش به 29 ميليون و 200 هزار تومان رسيده و ريو كه در تابستان 14 ميليون و 600 هزار تومان قيمت داشت هم اكنون 5/13 ميليون تومان قيمت دارد. پارس خودرو نيز كه اخيراً توليد مگان (دنده يي) را آغاز كرده در حالي اين خودرو را با قيمت 5/24 ميليون تومان به فروش مي رساند كه نوع وارداتي آن (مونتاژشده در تركيه) با قيمت 28 ميليون تومان در بازار خودرو ايران ارزشگذاري شده است. نكته جالب در مورد خودرو مگان اينكه چون موتور آن بالاي 1300 سي سي حجم دارد كارت سوخت به نوع وارداتي آن داده نمي شود اما چون مگان ساخت داخل حجم موتوري زير دو هزار سي سي دارد مالك آن مي تواند از كارت سوخت استفاده كند. خودرو ماكسيما ديگر محصول پارس خودرو نيز در حالي كه تابستان گذشته 44 ميليون تومان قيمت داشت پس از مصوبه اخير هيات دولت درباره خودروهايي كه مصرف سوخت آنها بالاي 10 ليتر است به 38 ميليون تومان كاهش يافته اين در حالي است كه قيمت كارخانه يي آن حدود 40 ميليون تومان است. كاهش قيمت خودرو در بازار خودرو كشور تنها مختص به خودروهاي ساخت داخل نيست و پديده ارزاني نيز به خودروهاي وارداتي سرايت كرده است. كارشناسان بازار خودرو دليل ارزاني خودروهاي وارداتي را علاوه بر ركود بازار داخلي به بحران اقتصادي اخير نيز ربط مي دهند و معتقدند قيمت ها تا پايان سال نيز بيش از اين با كاهش روبه رو خواهد شد. هنوز كسي پيش بيني دقيقي از وضعيت بازار خودرو در آينده ارائه نكرده است اما نمايشگاه داران معتقدند با فرا رسيدن روزهاي پاياني سال ركود حاكم بر اين بازار موقتاً به رونق نسبي تبديل خواهد شد.

قيمت خودرو تندر 90 ايران خودرو اعلام شد

از سوي ديگر علي اصغر سرائي نيا معاون بازاريابي و فروش گروه صنعتي ايران خودرو در خصوص قيمت مدل هاي مختلف تندر 90 گفت؛ قيمت مبناي مدل E0، 9 ميليون و 500 ميليون تومان و E1CP نيز 10 ميليون و 550 هزار تومان تعيين شده است. وي خاطرنشان كرد؛ قيمت اين محصولات بدون احتساب كارت طلايي و تجهيزات اضافي است. معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو تاكيد كرد؛ قيمت هاي تعيين شده طبق بخشنامه يي به نمايندگي هاي مجاز سراسر كشور اعلام شده است. سرائي نيا تصريح كرد؛ زمان تحويل اين خودروها در ماه هاي فروردين، ارديبهشت و خرداد سال 88 بوده و هرگونه تغييرات قيمتي غيرمستقيم از قبيل بيمه، عوارض دولتي، ماليات و... بر عهده مشتري خواهد بود. پيش فروش اين خودروها از روز دوشنبه نهم دي ماه سال جاري توسط نمايندگي هاي ايران خودرو و پارس خودرو آغازشده و تا 30 دي ماه سال جاري و به محض تكميل شدن ظرفيت خاتمه مي يابد.
 دوشنبه 16 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن