واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: كمال يافتگان، موحدان ژرفانديش
از جمله مباحث اصلي و راهگشا در عرفان اصيل اسلامي، موضوع انسان كامل و بررسي اوصاف و ويژگيهاي وجودي اوست.
از اين رو، شناخت جايگاه و منزلت انسان كامل، نقش به سزايي در فهم حقايق و معارف الهي دارد و در پرتو تمسك به اين ريسمان مستحكم ربوبي است كه ميتوان قدم بر صراط مستقيم هدايت نهاد و با انوار هدايتبخش كلامش راه كمال و جمال را تا رسيدن به سر منزل مقصود كه جز نيل به مقام مقربين نيست، پيمود.
پرتوي از جمال انسان كامل
در مسير رشد و تعالي معنوي، گل با طراوت و شورانگيز انسان كامل سر بر آورده، رايحه دلانگيزش جستجوگران معرفت و طهارت را به شاهراه حقيقت هدايت ميكند. قلب سليم انسان كامل تپشگاه شعور و پاكي و شهود و راستي و لوح محفوظ رحماني است كه گنجينه بيپايان اسرار رباني و شگفتيهاي عظيم باطني و عظايم شگرف روحي را در خود ترسيم ساخته است. انسان كامل كاشانه دل را به ميهماني جمال مطلق آراسته و بر ظرايف نفس آگاه و بر عظايم روح دانا گشته است. انسان كامل به سان تراب مطهري است كه باران كوثر بصيرت بر آن باريده و به روح و رياحين فردوس نعيم رحيميت مزين گرديده؛ آن گونه كه زبان دل را به زمزمه معنوي مترنم ساخته و ضمير صيقل يافته درونش را مرآت تمامنماي حقيقت نموده است. انسان كامل كاشف خفيات غيب و شهادت و فاتح ابواب روح و كرامت ميباشد كه در مدارج عاليه عشق به اعلا مراتب كمال رسيده و خزاين مستور جمال دلاويز حق را با مفتاح عشق گشوده است؛ چنان كه آسمان قلوب را به ماهتاب صدق و عشق منور ساخته و از جذبات ذات احديت به تجليات حقيقت ، نايل آمده و محفل انسش مقام قدس را جلوهگاه ميباشد و به تصريح جويندگان حقيقت گرانبهاي توحيدي و مشتاقان طلعت عروس بحر قرآني، سر وحداني و رمز معارف رحماني را در بحر ژرف و مواج قلب انسان كامل و مومن و اصل ميكاوند.
انسانها به مثابه بذرهاي مزرعه هستي ميباشند كه يگانه راه شكوفايي و تبلور راستين استعدادهاي روحي و معنوي نهفته در وجودشان، مبتني بر آن است كه خويشتن را با آب و خاكي پاك در آميزند؛ بدين معنا كه در ميان خلايق، انسان كامل همانند تراب پاكيزه و حاصلخيزي است كه از پيشگاه ولايت رحماني ابوتراب علي (ع) پيمانه يافته و به سان آب زلالي است كه از كوثر عشق رحيمي نشأت گرفته است. چنانچه انسانهاي جوياي ايمان و رموزات عرفان از سر صدق و اخلاق بذر فطرتشان را بر خاك پاك انسان كامل بيفشانند و با كوثر حياتبخش كلامش آميخته سازند، نهال وجودشان سر بر آسمان كمال نهاده و گلزار اسرار روح و روانشان ميشكفد و روح و رياحين عشق و معرفت قلبي از آن به مشام ميرسد. شناخت يافتن به مقام و منزلت انسان كامل و بصيرت به فضيلت و منقبت او و تشرف به محضر لاهوتياش يكتا رمز آگاهي به كبرياي قدسي و راهيابي به بارگاه امن ولايي و يگانه طريق شناخت به معارف آفاق و لطايف انفس ميباشد؛ چرا كه انسان كامل در رياض قدس ربوبي خوشهچين اسرار يار و حامل سرائر حضرت دلدار است و كنز اخفاي ذات رحماني در خزينه قلب سليم او كه خلاصه خالص آفرينش و نور ديده اهل بينش است، پنهان ميباشد و به شرافت و مهابت مبارك گشته است.
ديده معرفت عارفان عاشق و افق بصيرت كاملان صادق، اسرار و حقايق بطون قرآن را كاويده، در ظلمتكده عصر تاريكي و غفلت و در وانفساي سرگشتگي و حيرت، انسانهاي كامل هاديان حقيقي راهيان صراط آدميت و رهنمون راستين بشريت به ي معنويت ميباشند؛ همانها كه مناديان واقعي نداي تجريد و متعمقان ژرفانديش توحيد هستند و پيروان و رهروان صراط مستقيم ايشان اهل نجات و ظفرند. عاكفان سفينه سعادت انسان كامل، از گردابهاي هولناك ضلالت و هلاكت در اماناند و مصداق آشكاري از بيان عطرآگين امام زينالعابدين (ع) ميباشند:
اگر دريا آب حيات و زندگي و زلال طراوت و پويايي را از طريق ابرهاي انباشته از قطرات باران به كام تشنه زمين ميافشاند، همينگونه در عالم روحانيت، ذات كلي عالم هستي و هويت غيب احدي هرگز بدون واسطه، بارش عنايت و هدايتش را به سينه آدم خاكي رهسپار نميسازد؛ بلكه انسانهاي كامل همانند ابرهاي مشحون از كوثر عشقاند كه پس از فنا در بحر بيكران رحماني به سپهر نيلگون بقاره يافته و باران فيض و رحمت خاصه ربوبي را بر جان تشنهكامان باده محبت و معرفت ميبارند؛ كمال يافتگاني كه در تمثيل ديگر به دلالت نبوي ، در تلاطم بلايا و مصيبتها به سان كوه راسخاند و چشمهسار گواراي حيات و زندگاني و زلال معنويت و جوانمردي از قلههاي رفيع وجودشان بر دلهاي خسته و قلوب تفتيده روان ميباشد.
انوار هدايت
شايسته است گمگشتگان عصر حيرت و آشفتگان عرصه غفلت كه از لباس زرين معارف اسماءالله و مدارج اعلاي معنا عارياند، خويشتن را با ي پيروان خاصالخاص بارگاه ولايت و مقربان حريم عشق علي اعلا بپوشاند. باشد كه در سايهسار برگهاي سبزينه وجود ايشان، به مقام حميد ، باريابند. زهي انسان كامل كه به پرتو زيبنده گشته و در كشف متشابهات كنوز قرآني و شرح خفيات رموز عرفاني و در فهم رمز و راز خوابها و تأويل و تفسير حقايق روياها در غايت لطف و كمال و در نهايت حسن و جمال قرار گرفته است و انسانهاي طالب حقيقت را از قاموس عشق و فنا تعليم ميدهد.
انسان كامل و عارف عاشق به حكم: به كمال و جمال مطلق آراسته شده و به فنا و نيستي از اغيار باريافته و دل و جان از تعلق هستي زدوده و روي از قيود وجود برتافته است. به راستي در عصر تحير و سرگرداني بشريت و در بحبوحه جهالت و نفسانيت كه جهان از ظهور اختران تابناك آسمان امامت مهجور است، پيروان صديق ولايت و خاصان حريم عشق و طهارت، مرآت تمامنماي مهتاب فروغ ولايتاند كه آسمان كمال بشري را با پرتو معنويت و معرفت خويش روشني بخشيدهاند.
اگرچه مصداق اكمل و بارز انسان كامل، رسول مكرم اسلام(ص) و ائمه طاهرين(ع) ميباشند، اما رهروان واقعي ولايت نيز، بنابر استعداد وجودي خويش به زيور طهارت و كمال آراستهاند و به عنوان مصاديق انسان كامل، هادي كمالجويان طريق معنا گرديدهاند و در هر زمان و مكاني حضور دارند. خوشا متمسكان ريسمان هدايت انسان كامل و ارادتمندان صديق صاحبدلان اهل حكمت و معنويت كه از گزند تمنيات غفلت بخش نفساني و آسيب حب شهوات دنيايي مصوناند و از هلاكت در ورطه تباهي ايمناند؛ امام زينالعابدين(ع) دربيان اين حقيقت ميفرمايد:
حضرت امام خميني(س) از جمله رهيافتگان محفل مقربان ولايت و نوشندگان كوثر زلال معارف انسان كامل ميباشد. او از همان اوان جواني ضمير شيفته و مستعد خود را با كتاب روحاني قرآن كريم مأنوس و مألوف ساخت و صفحه دل را با قرآن كريم طهارت و صفا بخشيد و از صميم قلب مشتاق هدايت ناميان ارباب صدق و حال و زبدگان اصحاب عشق و كمال بود تا اينكه در حدود 27 سالگي مرواريد مكنوني را كه جويايش بود، در صدف وجود عارف كامل و عاشق واصل آيت الله شاهآبادي - قدس سره - يافت. از اين رو، پروانهوار با قدم استوار تسليم و ادب گرد شمع دلفروز آن روح لطيف و خبير به طوافي عاشقانه نشست و خاك پاك آستان آن مرد الهي را سجدهگاه مودت و سرمه بصيرت دل خويش ساخت و از زمزم عرفان ناب او چشيد و در سُرادق ملكوتي آن طاير قدسي ره توشه ولايت و معرفت و سرمايه فتوت و محبت بر گرفت و اينگونه روزگار سپيد عمر گرانمايه روحالله (س) به پرتوافشاني مهتاب عشق و عرفان انسان كاملي زيور يافت كه دستان نياز روحالله را در دستان كيمياگر خود فشرد و او را بر منهاج ولايت و شناخت به معراج لطايف و حقايق معنويت برد و سيمرغ قافنشين جمال حق را بر آشيان قله بلند وجودش نشانيد.
آري، انسانهاي كامل، همچون چراغ روشني افروزي هستند كه به حبلالله منور ولايت متصل بوده و به كانون انوار و منبع اسرار حضرات معصومين(ع) اتصالي معنوي و پيوندي استوار دارند و سلمانگونه در سرادق ايمان معتكف حرم عصمت و ولايت گرديدهاند.
از اين رو، تمسك به ريسمان محكم آنان و نيل به سايه بهشتي وجود خضراي ايشان و اقتدا به هدايت و نورانيت آنان، صراط حميد كرامت و طريق ستوده انسانيت را فراروي آدمي ميگسترد و تسليم و ارادت به ساحت ملكوتيشان براق راهوار كمال بشريت خواهد بود:
يکشنبه 15 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]