تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815295779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موضع اوباما درباره حمله به غزه چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: موضع اوباما درباره حمله به غزه چيست؟
سال جديد در حالي آغاز شد كه صداي جنگ از خاورميانه به گوش مي رسد و سكوت معنادار باراك اوباما نيز شنيده مي شود. البته در سياست اين كار صحيح است، زيرا 17 روز ديگر از رياست جمهوري بوش باقي مانده و در سياست، ادب حكم مي كند كه اوباما فعلاً ساكت بماند.
سال جديد در حالي آغاز شد كه صداي جنگ از خاورميانه به گوش مي رسد و سكوت معنادار باراك اوباما نيز شنيده مي شود. البته در سياست اين كار صحيح است، زيرا 17 روز ديگر از رياست جمهوري بوش باقي مانده و در سياست، ادب حكم مي كند كه اوباما فعلاً ساكت بماند.
به گزارش سرويس بين‌الملل آينده،اما اين سكوت تعجب برانگيز مهم است. چون تمام جهان منتظرند اوباما به قول هاي خود در مورد تغيير جهان به خوبي عمل نمايد. مسئله اسرائيل- فلسطين ممكن است بزرگترين شكاف در سياست هاي خارجي دوران بوش باشد كه حالا به دولت اوباما منتقل مي شود.
اروپايي ها و اعراب معتقدند آمريكا از سال 2001 به نفع اسرائيل و منفعت طلبي گستاخانه آن در مقابل جهان سكوت نموده، وزير دفاع اسرائيل در دولت شارون، جنگ با حزب الله در لبنان در سال 2006 يا تهاجم فعلي بر ضد حماس، و يا هر تهاجم ديگر را كوچك مي داند ولي اينها خود دليلي بر اثبات اين مدعاست.
اروپايي ها تا حدودي اميدوار هستند كه در مورد خاورميانه، سياست هاي آمريكا تغييري نمايد. اما هيچ كسي واقعاً فكر نمي كند كه اوباما به عنوان يك كار ايده آليستي كه از او انتظار مي رود، پيمان خود را با اسرائيل بشكند، اما از دولت او انتظار مي رود رفتار متعادل تري نسبت به اين موضوع داشته باشد.
راه ديگر كه يقيناً نامعقول است، اين است كه دولت جديد همان راهي را كه بوش و چني رفته اند را برود! و سياست هاي خارجي آمريكا در هاله اي از ابهام و شك، يا بيشتر شبيه يك معماي پيچيده بماند.
تعارف را كنار بگذاريم، افكار عمومي اميدوارند كه سياست هاي اوباما بعد از 8 سال، تغيير متعادلي ايجاد كند، قبل از اين كه او را در شرايط «عمل انجام شده» قرار دهند.

دقيقاً «تعادل» به معناي يك سياست واضح و روشن نيست، كشورهاي مخالف اسرائيل فكر مي كنند اين تعادل به معناي محكوم شدن اسرائيل و عمليات هاي آن كشور است، البته اين آرزوي آنهاست كه اسرائيل به قوانين جهاني احترام گذارد و صلح در منطقه حكمفرما شود.

البته خيلي سخت است كه سياست هاي اوباما، دچار اين گونه چالش ها شود و همچنين او احتمالاً از سياست هاي تعريف شده آمريكا تعدي نمي كند.
يكي از مباحث مهم اوباما كه او در مبارزات انتخاباتي خود چه در آمريكا و چه در اسرائيل به آن اشاره نموده بود، حفظ امنيت اسرائيل در تمام جهان مي باشد و اين اتفاق نظر با شهروندان اسرائيل وجود دارد كه آنها را در برابر راكت هاي حماس حفظ نمايند. البته موضوع حمايت از اسرائيل در تمام آمريكا وجود دارد.
بنابراين اوباما چگونه و كجا مي تواند يك صلح پايدار بين اسرائيل و فلسطين ايجاد نمايد؟ احتمالاً هنوز كساني هستند كه فكر مي كنند اوباما در نهايت مسلمان است، ولي او وفاداري خود را به آمريكا بعد از شروع به كار آشكار خواهد ساخت.

به گزارش اكونوميست، عده كمي وجود دارند كه فكر مي كنند اوباما در نهايت به گذشته خود بازمي گردد و اين ممكن است بر سياست هاي خارجي آمريكا كه بيشتر شامل مسائل فلسطين و اسرائيل است، تأثير بگذارد و عده اي هم سخت گيرانه بر اين باورند كه منفعت فلسطيني ها بر اين است ك سياست هاي آمريكا تغيير نمايد.

براي مثال برژينسكي، مشاور امنيت ملي دولت كارتر، اين كار را انجام داد. او در 20 سال گذشته يكي از منتقدان سياست هاي اسرائيل در خاورميانه بود، بعد از او هم كساني بودند كه بر امنيت ابهام برانگيز اسرائيل، انتقاداتي وارد كنند مانند رابرت مايلي، يكي از اعضاي تيم امنيت ملي دولت كلينتون، او يكي از منتقدين سرسخت سياست هاي اسرائيل در گفتگوهاي صلح 1990 بود.

به نظر مي آيد رئيس جمهور منتخب آمريكا كليد سياست هاي خارجي خود را به دست كسي سپرده كه در انظار عمومي به عنوان يك ارتدوكس مومن شناخته مي شود.

هيلاري كلينتون يكي از كساني است كه در زماني كه در كاخ سفيد اقامت داشت، عرفات را به حضور پذيرفت، اما او هم پايبند به حفظ منافع اسرائيل در منطقه مي باشد و در هنگام مبارزات انتخاباتي خود در سال گذشته، به طور ضمني از سياست هاي اسرائيل دفاع نمود و همچنين كساني را كه موجب نابودي اسرائيل شوند را تهديد به نابودي نمود.

اسانوئل، رئيس تشكيلات اوباما، يكي از كساني است كه با قدرتي كه دارد، پيشنهادهايي براي امنيت اسرائيل ارائه نموده كه در واشنگتن بررسي مي شود.

در واقع، يك تغيير مشخص در دستورالعمل هاي رئيس جمهور جديد در آمريكا ديده نمي شود.

اين ترديدها در مقابل او وجود دارد، به علاوه مسائلي از قبيل اقتصاد جهاني و اقتصاد رو به زوال آمريكا و همچنين عواقب جنگ در عراق و افغانستان و تأمين هزينه هاي نگهداري اين افراد، و همچنين برخورد عاقلانه با برنامه هسته اي ايران كه يكي از مهمترين اولويت هاست.

اين ها دلايلي است كه مي توان براي نامشخص بودن سياست هاي خارجي اوباما برشمرد كه البته نشان مي دهد اوباما نمي تواند سياست هاي بوش را كپي نمايد، زيرا از يك طرف بعد از انتخابات با بحران هاي جديد در دنيا رو به رو شده است و همچنين سياست هاي امتحان شده بوش با شكست مواجه شده، ولي مي توان اميد داشت كه اوباما به قول هاي خود عمل نمايد.

در نهايت، خيلي ها به اين فكر مي كنند كه آيا سياست هاي بوش در اين روزهاي اخير رياست جمهوري اش ممكن است به نفع كشورش باشد يا خير؟!

مشاوران اوباما، كارمنداني با تجارب بالا خواهند بود كه در سياست هاي سال هاي اخير آمريكا دخيل بوده اند. براي نمونه، هيلاري كلينتون سياستمداري است كه در زمينه هاي مختلف سياست آمريكا فعال بوده و با بسياري از چالش هاي پيش روي دولت جديد آشنا مي باشد.

همچنين دولت جديد بايد با برنامه هاي مناسب از عهده بحران اقتصادي آمريكا و جهان به خوبي برآيد و بتواند آمريكا را از اين بحران جديد عبور دهد.
 شنبه 14 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن