تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813056191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كنترل امنيتي منطقه الخضرا و فرودگاه هاي بغداد و بصره به عراقي ها واگذار شد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كنترل امنيتي منطقه الخضرا و فرودگاه هاي بغداد و بصره به عراقي ها واگذار شد
نيروهاي انگليسي كنترل فرودگاه بصره پايگاه اصلي نظامي انگليس در جنوب عراق را به نيروهاي عراقي تحويل دادند. هم چنين آمريكا كنترل منطقه الخضرا را به نيروهاي عراقي تحويل داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مقام هاي عراقي روز پنجشنبه در مراسمي رسمي كنترل فرودگاه بصره را از انگليسي ها تحويل گرفتند.
مقام هاي عراقي هم چنين از بازگشت منطقه حفاظت شده الخضرا واقع در مركز بغداد به نيروهاي عراقي در يك مراسم رسمي استقبال كردند . آمريكا رسما 9 كيلومترمربع از منطقه الخضرا را كه در حاشيه رودخانه ي دجله در مركز بغداد واقع شده به نيروهاي عراقي تحويل داد.
قاسم عطا سخنگوي طرح امنيتي بغداد گفت : خروج نيروهاي آمريكايي از منطقه الخضرا بايد تدريجي باشد. تجهيزات ايست بازرسي آمريكايي ها در منطقه باقي مي ماند و ايست هاي بازرسي در هماهنگي با نيروهاي آمريكايي اداره خواهد شد اما اداره كل منطقه برعهده سربازان عراقي است .
ارتش آمريكا هم چنين كنترل فرودگاه بغداد را به نيروهاي عراقي واگذار كرد. اين فرودگاه در همسايگي پايگاه نظامي آمريكا و مقر اصلي ارتش آمريكا واقع است . نخست وزير عراق در سخنراني خود در مراسم تحويل مسئوليت منطقه الخضرا و كاخ رياست جمهوري به نيروهاي عراقي اعلام كرد : امروز سرآغازي براي بازپس گرفتن هر وجب از خاك عراق و تمام حاكميت كشور است .
نوري مالكي نخست وزير عراق در مراسم تحويل مسئوليت كاخ رياست جمهوري و منطقه الخضرا از نيروهاي آمريكايي به نيروهاي عراقي در بغداد اعلام كرد : اين كاخ همان عنوان حاكميت عراق است و امروز به تمام ملت عراق اعلام مي كنم كه حاكميت عراق به وضعيت عادي اش بازگشته و اين حق ما است كه به برگزاري چنين مراسم هايي افتخار كنيم و خوشحال شويم ; چرا كه امروز روز انتقال حاكميت به عراق و آغاز واگذاري بسياري از مسئوليت ها است .
نخست وزير عراق عنوان داشت : امروز روزي هميشگي و پاينده براي ما محسوب مي شود و اين حق ماست كه امروز را روز ملي اعلام كنيم . من از كابينه و شوراي رياست جمهوري مي خواهم كه امروز را روز ملي اعلام كنند. امروز همزمان با فرا رسيدن سال نو ميلادي روز ملي ما محسوب مي شود چرا كه ما حاكميت و اراده خود را پس گرفتيم .
خبرگزاري اصوات العراق به نقل از مالكي گزارش داد : بايد در راستاي احياي وحدت ملي به سوي كنار گذاشتن اختلافات طايفه يي حركت كنيم .
وي به وضعيت گروهك منافقين در عراق اشاره كرد و گفت : اين گروهك يك سازمان تروريستي است . عراق تمام مقرهاي اين گروهك را تحويل خواهد گرفت و رهبران آن را مجبور به بازگشت به كشورشان نخواهند كرد اما آنها را به كشورهاي ديگر خواهد فرستاد.
مالكي هم چنين با اشاره به حزب كارگران كردستان تركيه (پ .ك .ك ) و نيز گروهك منافقين گفت : ما با اعضاي گروه هاي ديگر بر اساس اصول قانوني عمل خواهيم كرد و هيچ يك را وادار به بازگشت نخواهيم كرد و به آنها فرصت خواهيم داد كه خودشان انتخاب كنند يا به كشورشان بازگردند يا به ديگر كشورهاي جهان بروند اما عراق ديگر مقري براي اين افراد نيست .
نخست وزير عراق ادامه داد : ما تمام سيستم هاي امنيتي منطقه الخضرا را نيز تحويل گرفته و مسئوليت كامل اين منطقه را به نيروهاي امنيتي مان مي سپاريم و اين پيام ديگري مبني بر بهبود اوضاع سياسي در كشور است .
مالكي افزود : خروج عراق از تحريم هاي بين المللي به منزله آن است كه ما از خطرناك ترين مشكلات سياسي كه نظام صدام ايجاد كرده بود رهايي يافتيم چرا كه اين تحريم ها و مجازات ها تحريم هاي تحميلي بودند و اگر سياست هاي صدام ادامه مي يافت همچنان اين تحريم ها باقي مي ماند. وي عنوان داشت : از مهمترين مسايلي كه بايد بر آن متمركز شويم اين است كه بايد از هرگونه خشونت در كشور اجتناب كنيم بايد اراده ملي را تقويت كنيم بايد در سايه احترام به ملت اراده و دموكراسي عراق در تمام زمينه هاي اقتصادي عمراني و سياسي عمل كنيم .
وي خاطر نشان كرد : سال گذشته در چنين تاريخي ما اميد خروج نيروهاي آمريكايي را از عراق داشتيم اما امروز اين رويا به واقعيت پيوسته و تحريم هاي بين المللي بعد از امضاي توافقنامه بغداد و واشنگتن لغو شد. وي خاطر نشان كرد : بغداد پيش از اين مملو از تروريست ها بود و به طور گسترده به سوي باتلاق كينه توزي هاي طايفه يي پيش مي رفت ; اما امروز شاهد تحولي بزرگ در زمينه طايفه گرايي و نابودي اين مساله هستيم . البته هنوز هم نيازمند تلاش مداوم هستيم و بايد در زمينه اصلاحات بازسازي كشور تلاش كنيم .
نخست وزير عراق ادامه داد : سياست هاي ملي و وحدت ما بيش از پيش محكم تر شده و ما دريافته ايم كه براي ايجاد عراقي آزاد و دموكرات نيازمند تلاش بيشتر هستيم . وي خاطرنشان كرد : ما بر اساس موضع گيري جديدمان در راستاي ايجاد فضاي سياسي باز با كشورهاي همجوار و كشورهاي جهان حركت مي كنيم و مي خواهيم عراق به جمع كشورهاي عربي و جامعه جهاني بپيوندد.
وي خاطر نشان كرد : عراق امروز ديگر پايگاه و مقري براي كساني كه دست به اقدامات تروريستي مي زنند نيست . اگر ما خواهان ايجاد منطقه اي امن و بدور از تنش هستيم بايد همه به اين نتيجه برسيم كه نبايد در امور داخلي يكديگر دخالت كنيم و بايد بر اساس اصول قانوني با ديگران در رابطه باشيم . بدون شك ما مشكلاتي در روابط خود با كشورهاي ديگر در منطقه داريم كه برخي از اين مشكلات موروثي است . برخي ديگر مربوط به پيامدهاي بعد از جنگ است . ما هرگز ادعا نمي كنيم كه عراق مسبب هيچ گونه آزار و اذيتي به كشورهاي همجوارش نبوده است . اما مي گوييم كه خواهان برقراري روابط مناسب با كشورهاي همجوار هستيم .
نخست وزير عراق گفت : عراق امروز به دنبال فرصت هاي صلح ايجاد روابط مثبت با ديگران بر اساس اصول منافع مشترك است . ما آماده حل و فصل مشكلاتمان با ديگر كشورها و ايجاد روابط مناسب با آنها هستيم .
نخست وزير عراق از نقش عراقي ها در مبارزه با تروريسم تقدير كرد و گفت : تمام عراقي ها در حمايت از روند سياسي امنيتي و اقتصادي در كنار عراق بودند. وي خاطرنشان كرد : صحبت ها درباره كودتاها تغييرات نظامي و اعتراض ها همه ميراث گذشته است و هرگز در عراق هيچ گونه كودتا توطئه و تباني عليه وحدت ملي و منافع ملي صورت نخواهد داد.
محمد مصباح الوائلي فرماندار استان بصره نيز روز پنجشنبه گفت : امروز يك روز مهم و بزرگ براي ما عراقي هاست چرا كه كنترل برج مراقبت و كل فرودگاه از سوي ارتش انگليس به ما تحويل داده شد. وي افزود : بصره يك فرودگاه بسيار مهم در منطقه دارد و در حال حاضر پذيراي بزرگترين و پيشرفته ترين هواپيماهاي جهان است .
صباح الشيباني نماينده ي وزارت حمل و نقل عراق نيز گفت : فرودگاه بصره هم چنان مورد استفاده ي سربازان خارجي خواهد بود و آمريكايي ها و انگليسي ها با نظارت عراقي ها از اين فرودگاه استفاده خواهند كرد. ژنرال اندي سالمون از افسران ارتش انگليس نيز با استقبال از اين اقدام گفت : اكنون زمان آن رسيده كه غير نظاميان با ورود به فرودگاه با چهره هاي عراقي روبه رو شوند.
عبد القادر العبيدي وزير دفاع عراق نيز تحويل مسووليت امنيتي منطقه الخضرا را گامي مهم توصيف كرد.
اين در حالي است كه مقامات عراقي اعلام كردند سربازان آمريكايي به رغم اين مساله در منطقه الخضرا باقي خواهند ماند و به حفظ امنيت در 90 روز آينده خواهند پرداخت .
يك مسئول در ارتش عراق نيز اعلام كرده است : آمريكايي ها بر عملكردمان نظارت خواهند داشت .
 جمعه 13 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن