تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815450385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيستم آبرساني ارگ كريمخاني ساماندهي شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سيستم آبرساني ارگ كريمخاني ساماندهي شد
شيراز - خبرگزاري مهر: سيستم آبرساني ارگ كريم خاني شيراز از سوي سازمان ميراث فرهنگي استان فارس ساماندهي شد.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، پيش از اين به دليل عدم وجود سيستم آبرساني مناسب آب موجود در حوض هاي اين بناي تاريخي در اندك زماني جلبكي و متعفن مي شد و به همين منظور تعويض آب و شستشوي متعدد حوض ها هزينه زيادي به همراه داشت كه با صرف اعتباري بالغ بر 100 ميليون ريال سيستم آبرساني به حوض ها و فضاي سيز كه از طريق يك چاه قديمي در برج ضلع جنوب غربي تامين مي شود، ساماندهي شد.

ارگ كريم خاني يكي از آثار مهم به جاي مانده از دوران كريم خان زند و مقر حكومتي او بوده است. اين بناي تاريخي كه با چهار برچ و باروي بلند در چهارضلع و با وسعتي بيش از 12 هزار متر مربع در مركز شهر شيراز داراي سه تالار دو ستوني بزرگ (شاه نشين) در اضلاع شمالي، جنوبي و غربي بوده و درب ورودي آن در ضلع شرقي واقع شده است.

در حياط بزرگ ارگ يك حوض سراسري در وسط حياط و سه حوض بزرگ درمقابل شاه نشين هاي ضلع هاي شمالي، غربي و جنوبي در ميان انبوه گل و گياه و درختان نارنج جلوه و شكوه خاصي به بنا بخشيده است.

اتاق هاي ارگ با نقاشي هاي زيبايي با طرح هاي زيباي اسليمي و گل و مرغ و با استفاده از رنگهاي گياهي و طبيعي و آب و طلا تزئين شده و همچنين ارسي هاي زيبا با شيشه هاي رنگي و گره چيني در هنگام تابش نور خورشيد با انعكاس رنگهاي مختلف جلوه اي بديع به اتاقها مي بخشد، اتاق هاي ضلع شمالي رو به آفتاب و تابستان نشين، ضلع جنوبي پشت به آفتاب و زمستان نشين و ضلع غربي قابل استفاده در چهار فصل طراحي شده است.

اين بناي تاريخي در دوره هاي تاريخي مختلف كاربري هاي گوناگوني مانند زندان، مقر حكومتي و... داشته و هم اكنون به عنوان نمايشگاه دائمي عكس هاي تاريخي شيراز مورد بازديد گردشگران و علاقمندان قرار مي گيرد.
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن