تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815465314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي: هيچ پيوندي بين عمده‌ تحقيقات كشور با برنامه‌هاي توسعه‌ تكنولوژي وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي: هيچ پيوندي بين عمده‌ تحقيقات كشور با برنامه‌هاي توسعه‌ تكنولوژي وجود ندارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

به گفته‌ رييس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران بيش از 80 درصد مقالات تهيه شده توسط اساتيد و محققان ارتباط مستقيمي با وضعيت تكنولوژي و صنعت كشورمان ندارد درصورتي كه بايد كاربرد اجرايي داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر رحيمي - معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري - در همايش سراسري مديران ارتباط با صنعت و دانشگاه با نگاهي بر ICT اظهار كرد: دانشگاه بايد پيوند وسيع و نزديكي با صنعت داشته باشد و صنعت نيز متقابلا با دانشگاه اين ارتباط را داشته باشد و از زماني كه ايده‌ ايجاد دفاتر ارتباط صنعت با دانشگاه پديد آمد و به تدريج به آيين‌نامه تبديل و فعاليت خود را آغاز كرد اين دفاتر در عمده‌ دانشگاه‌ها و در تعدادي از صنايع ما ايجاد شدند.

وي گفت:‌ در شرايط فعلي در اغلب دانشگاه‌هاي ما دفاتر ارتباط با صنعت فعال هستند و با توجه به اهميت دادن به فرموده‌هاي مقام معظم رهبري و همچنين مديران ارشد بايد به اين موضوع توجه كرده و نبايد مشكلي براي ارتباط اين دو بخش مهم و حياتي كشور داشته باشيم.

او اظهار كرد: تمام نهادها براي انجام بهتر برنامه‌هاي خود نيازمندند به عرصه‌ مباحث علمي قدم بگذارند لذا بايد به اين موضوع توجه داشت كه صنعت به معناي اخص خود نيست و دانشگاه نيز در واقع تمام مراكز علمي كشور اعم از دانشگاه و پژوهشگاه، پارك‌ها، مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاهي و همه‌ مراكز علمي كشور تلقي مي‌شود.

رحيمي با بيان اينكه شاهد رشد خوبي در ايجاد اين پيوند به ويژه در طول شش سال اخير هستيم ابراز كرد: اين پيوند به صورت كندي پيش مي‌رود، در صورتي كه رقباي ما در خارج از مرزها بسيار سريع و به سرعت در اين زمينه حركت مي‌كنند كه ما بايد به اين سرعت دست يافته و توجه داشته باشيم.

وي برگزاري اين گونه نشست‌ها را با عنوان يكي از عوامل مهم در ايجاد اين پيوند دانست و گفت: بسياري از اين ارتباطات در حال شكل‌گيري است اما راه طولاني و دشواري را پيش رو داريم و هرچه زودتر بايد كار عملياتي و اجرايي آغاز شود.

به گفته‌ي رييس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران در ارتباط با دانشگاه‌ها انگيزه‌ جمعي زيادي براي اين ارتباط وجود ندارد كه بايد به اين موضوع توجه شود.

وي گفت: اساتيد ما متاسفانه بعد از ارايه‌ي مقاله و چاپ و امتياز گرفتن ارضا شده و ديگر پيشرفتي در اين زمينه انجام نمي‌دهند و به سمت صنعت كشيده نمي‌شوند، در صورتي كه بايد اين گونه مقالات كاربرد اجرايي داشته باشد.

او موضوع بعدي را كارهاي ساختاري در دانشگاه‌ها دانست و خاطر نشان كرد: كارهاي ساختاري در دانشگاه‌ها نداريم و با فردي كردن پروژه هيچوقت ساختاري براي ارتباط دانشگاه با صنعت انجام نمي‌شود كه اين ماهيت فردي عمده مشكل ما در اين زمينه است.

وي تصريح كرد: ما هم در زمينه‌ روش ساز و كار انجام پروژه در دانشگاه‌ها و هم ساختار تشكيلاتي براي انجام آن با مشكل مواجهيم كه بايد براي رفع آن تلاش شود.

رحيمي گفت: بايد مشابه مراكز تحقيق و توسعه را در صنعت نيز داشته باشيم ولي انگيزه چنداني را در اين حوزه شاهد نبودم؛ به‌عنوان مثال در صنايع مبلمان كه از نظر رشد تكنولوژي صنايع كاملا پيرو هستند هيچ كدام ريشه در تحقيق و توسعه در كشور ما را ندارند و كاتالوگ‌هاي آن‌ها از ساير كشورهاست و مي‌توان گفت ما هيچ مركز تحقيق و توسعه در اين صنعت رشديابنده نداريم و اين جاي تاسف دارد.

وي با بيان اين كه مجموعه دانشگاه و صنعت بايد پيوند ساختاري، علمي، ارگاني و ملي داشته باشند گفت: وقتي اين موضوع در مسير خود به جريان بيفتد طبيعتا با رشد هر بخشي، بخش ديگر نيز رشد خواهد يافت اما متاسفانه هنوز در اين مسير نيفتاده‌ايم و طبيعتا همه رشدهاي ما جزيره‌اي است كه بايد آسيب‌شناسي كرده و گسستگي بين مراكز صنعتي و علمي را رفع كنيم.

وي تاكيد كرد: نهادهاي واسط و مراكز تحقيق و توسعه در صنعت و مراكز علمي ما نهادهاي كليدي براي پيوند بخشيدن در اين زمينه خواهند بود.

به گزارش ايسنا در اين مراسم دكتر محمد كرم‌پور - عضو هيات مديره شركت مخابرات ايران - با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار كرد: ما از سال 84 شوراي حمايت از توليدات داخلي داريم و به اين منظور آيين‌نامه‌اي نيز نوشتيم و توليداتي كه تاكنون نهادينه شده و از آن‌ها حمايت مي‌شود را خدمت دوستان معرفي خواهيم كرد.

وي تاكيد كرد: به عنوان شركت مخابرات ايران در همين جا اعلام مي‌كنيم كه هر كدام از دانشگاه‌ها كه خواستند با ما جلسه گذاشته و پروژه‌هاي مرتبط را كه مفيد و راهگشا باشند ارئه دهند شركت كرده و حمايت لازم را انجام مي‌دهيم.

وي اظهار كرد: مخابرات بايد از همين حالا اقداماتي را كه ظرف چند سال آينده به آن‌ها نياز دارد اعلام كند كه دانشگاه‌ها از هم‌اكنون كارهاي پژوهشي را در اين زمينه انجام دهند و صنعت نيز در زمينه توليد آن و روش‌هاي بهتر اقدام كند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن