تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813073808




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي مسأله انسان سالم از ديدگاه قرآن و حديث در فصل‌نامه مطالعات قرآني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي مسأله انسان سالم از ديدگاه قرآن و حديث در فصل‌نامه مطالعات قرآني
گروه انديشه: مقاله «انسان سالم از ديدگاه قرآن و حديث» نوشته شمسي افتخارزاده در آخرين شماره از فصلنامه تخصصي مطالعات قرآني «سفينه» منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نويسنده در اين مقاله مي‌كوشد تا بر مبناي تعاليم قرآن و عترت(ع)، از انسان سالم، تصوير روشني ارائه كند. محور استنادات نويسنده، سخن ارزشمند امام جعفر صادق(ع) درباره لشكريان عقل و جهل، منقول در كتاب الكافي است.

هدف نويسنده از نگارش اين مقاله، جلب توجه هرچه بيشتر هدايت‌جويان به ويژگي‌هاي انسان سالم، معرفي جايگاه ارزشمند عقل در رابطه با انسان سالم از منظر اسلام، رهنمودي براي بكارگيري و بهره‌وري افزون‌تر از گوهر الاهي عقل و سرانجام، بيان آثاري است كه بكاربستن عقل در آدمي، پديد مي‌آورد.

به زعم نگارنده، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي انسان سالم، داشتن گوهر عقل است. سلامت جسم و روان در سايه عقل به دست مي‌آيد. عقل ابزار تشخيص نيك و بد، راهيابي به سوي معرفت و شناخت جهان، شناخت خود و جايگاه خويش در نظام خلقت، شناخت اهداف و وسيله‌هاي رسيدن به اين اهداف است.

نويسنده به كلامي از امام جعفر صادق(ع) استناد كرده و مي‌نويسد: امام صادق(ع) در كلام والاگوهري به يكي از صحابه خويش، عقل را مركز و محور امر عبوديت قرار داده و شخص را به واسطه او در قيامت، مستوجب پاداش يا عقوبت دانسته و به دليل عظمت خلقتش، 75 لشكر و همراه براي او معرفي فرموده است. به نظر مي‌رسد، اين لشكريان در سه محور ارتباطي فرد با خود، با خدايش و با اجتماعش، متجلي و متظاهر شده‌اند.

نويسنده بر آن است كه فرد عاقل بنا بر معرفي امام صادق(ع) (در حديث عقل و جهل) با خداي خود ارتباطي به شكل بنده فرمانبرداري دارد كه اوامر خدايش را اطاعت و از نواهي او دوري مي‌كند و هرگاه مرتكب خطايي شود،با توبه و انابه و دعا به سوي او باز مي‌گردد و چشم اميدش فقط و فقط به رحمت و بخشايش الاهي دوخته است. وي شاكر و سپاسگزار نعمات الاهي است و بر او توكل مي‌كند.

در بخشي از اين جستار مي‌خوانيد: به نظر مي‌رسد، از مهم‌ترين سفارش‌ها، معرفت و شناسايي انسان نسبت به خودش است، چنان كه اميرالمؤمنين علي(ع) مي‌فرمايد: «به خويشتن نادان مباش؛ زيرا كسي كه خود را نشناسد، هيچ چيز را نمي‌شناسد.» معصومين(ع) خودشناسي را تا آن‌جا مهم مي‌دانند كه آن را وسيله نجات از گمراهي و تاريكي‌ها معرفي كرده‌اند. براي انجام اين مهم، انسان پايبند يك مكتب فكري، نيازمند تفكر و تعقل و انديشه كردن است.

مقاله «انسان سالم از ديدگاه قرآن و حديث» نوشته شمسي افتخارزاده در آخرين شماره فصلنامه تخصصي مطالعات قرآن و حديث به صاحب امتيازي مؤسسه فرهنگي نبأ مبين، مدير مسئولي محمدحسين شهري و سردبيري منصور پهلوان روانه بازار نشر شد.
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن