واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چهارمين جلسه «آسيبشناسي شيوههاي ترويج قرآن در دانشگاهها» برگزار شد
گروه فعاليتهاي قرآني: چهارمين نشست آسيبشناسي شيوههاي ترويج قرآن كريم در دانشگاهها، روز گذشته، هشتم ديماه در دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، چهارمين نشست «آسيبشناسي شيوههاي ترويج قرآن كريم» به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها روز گذشته، هشتم ديماه در دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.
بنابر اين گزارش، در اين نشست «محمدرضا آرام» عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآني و «محسن احتشامينيا» محقق و پژوهشگر و متخصص در زمينه اسلام و مسيحيت به ريشهيابي علل مهجوريت قرآن در فضاي فعلي دانشگاهها و بررسي راهكارها و شيوههاي ترويج قرآن و ارتقاء سطح كمي و كيفي فعاليتهاي قرآني در دانشگاهها پرداختند.
در ابتداي اين نشست تخصصي «فاضلي» مدير راهبرد علمي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري با ارائه گزارشي از نشستها به ارائه اهداف اين ميزگردهاي تخصصي پرداخت.
وي برگزاري ميزگردهاي تخصصي استادان را يكي از فعاليتهاي مركز «همانديشي اساتيد و نخبگان دانشگاهي» عنوان كرد و افزود: با توجه به نگاه ويژه مقام معظم رهبري به نقش و جايگاه اساتيد در دانشگاهها و تأكيد ايشان بر استفاده از توان استادان و صاحبنظران در بحثهاي سياستگذاري و مديريت راهاندازي شده است.
فاضلي با اشاره به اين كه مركز همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي هماكنون در 140 دانشگاه كشور دفتر همانديشي ايجاد كرده است اظهار كرد: در هر دانشگاه يكي از اعضاي هيئت علمي همان دانشگاه مسئوليت اداره دفتر را بر عهده دارد.
وي همچنين درباره نشست آسيبشناسي شيوههاي ترويج قرآن در دانشگاهها با اشاره به اينكه با وجود توجه مذهب تشيع به قرآن و رشد بسيار خوبي كه در سالهاي بعد از انقلاب نسبت به توجه به قرآن داشتهايم، در مقايسه با ساير كشورهاي اسلامي اين ميزان توجه و ميزان حضور قرآن در سطوح مختلف زندگي و مديريت كشور، در حد قابل قبول و شايستهاي نيست.
در ادامه اين نشست «محمدرضا آرام» محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآني با اشاره به آيه 30 سوره فرقان درباره مهحوريت قرآن گفت: مهجوريت قرآن از آن جهت نيست كه امت پيامبر قرآن را كنار گذاشتهاند بلكه مهجوريت قرآن از ناحيه كساني صورت ميگيرد كه قرآن را گرفتهاند و بدان عمل نميكنند.
آرام آموزش و پرورش قرآن را رابطهاي دو طرفه دانست كه در رابطه با آن هم بايد زمينههاي پژوهش قرآن را فراهم كرد و هم به فكر مخاطبان قرآني بوده و بتوان علاقه به فراگيري قرآن را در وجود مخاطبان پرورش داد.
وي افزود: ما در طول سال شاهد برگزار سمينارها، همايشها و مسابقات قرآني زيادي هستيم در حالي كه تعداد فعالان قرآني ما با توجه به جمعيت كل كشور بسيار كم بوده و با وجود برگزاري اين سمينارها افزايش پيدا نكرده است.
آرام تأكيد كرد: ما براي گسترش حضور قرآن در عرصههاي مختلف نيازمند يك انقلاب اخلاقي هستيم كه در اين صورت ميتوان برگزاري سمينارها و همايش هايي از اين دست را موثر دانست.
وي گفت: آموزش و ترويج قرآن نبايد به شكل بخشنامهاي كه بايد به صورت حركتي فعالي و خودجوش در ميان مردم باشد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد ضمن انتقاد از شيوه ارائه درس قرائت قرآن در دانشگاههاي آزاد گفت: وجود اين درس در قالب دو واحد درسي، نامناسب است و اساتيدي كه براي ارائه اين واحد درسي در دانشگاههاي آزاد به كار گرفته ميشوند اساتيدي غير مجرب و ناآگاه هستند.
«محسن احتشامينيا» نيز در سخناني با تأكيد بر لزوم تقسيمبندي مباحث به دو بخش تئوري و راهبردي يكي از مشكلات موجود در راه فعاليتهاي قرآني را عدم آگاهي و اطلاع از وضعيت موجود دانست و گفت: با توحه به اين كه سازمانها و نهادهاي مختلفي در مورد قرآن به فعاليت ميپردازند و چندين سازمان متولي قرآن محسوب ميشوند، هيچ سازماني وجود ندارد كه همه اطلاعات را درباره فعاليتهاي اين نهادها در اختيار پژوهشگران و يا سازمانهاي ديگر قرار دهد.
احتشامينيا همچنين پيشنهاد داد: اتاق فكري تشكيل شود و متخصصان علوم قرآني با ارائه برنامهها و راهكارهاي دقيق، گسترش حضور و توجه به قرآن را از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب برسانند.
اين محقق علوم قرآني همچنين مدلهاي اجرايي را در بسياري از اوقات از علل مهجوريت قرآن دانست و گفت: شيوههاي اجرايي كنوني آموزش قرآن شيوههاي سنتي هستند كه كاركرد خود را از دست دادهاند.
وي با تأكيد بر شيوههاي جديد فعاليتهاي قرآني در كلاس تصريح كرد: بايد در كلاسها به مخاطبان اجازه فعاليت خودجوش داد بهگونهاي كه اساتيد فقط به عنوان يك راهنما در كنار دانشجو و مخاطب خود باشند تا زمينه كشف مفاهيم قرآني در بين دانشجويان پديدار شود.
اين استاد دانشگاه درباره زبان قرآن نيز گفت: زبان عربي كه تاكنون به شكل صرف و نحوي به مخاطبان ارائه شده نميتواند آنطور كه بايد و شايد تأثير مستقيمي روي علاقهمندي مخاطب به زبان قرآن داشته باشد.
دوشنبه 9 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]